1. (Nytt) Kap. 616 Alkoholtilsynet

1.1 Sammendrag

       I Ot.prp. nr. 51 (1994-1995) er det foreslått å avvikle Vinmonopolets enerett til import, eksport og engrossalg av vin og brennevin. Til erstatning for monopolet blir det foreslått en statlig bevillings- og kontrollordning for engrossalg og tilvirkning av alkoholholdig drikk, inkludert øl.

       For å sikre kontrollen med import, eksport og engrosomsetningen foreslår departementet at det opprettes et direktorat som skal behandle søknader om bevilling til import, eksport og engrosomsetning. Direktoratet skal også føre kontroll med hvordan virksomheten utøves.

       I Ot.prp. nr. 51 (1994-1995) er det foreslått fire ulike bevillingstyper: detaljsalgsbevilling, skjenkebevilling, engrosbevilling og tilvirkningsbevilling. Det statlige bevillings- og kontrollorganet, Alkoholtilsynet, vil administrere engros- og tilvirkningsbevillingene, tildele bevillinger og føre kontroll med at bevillingene utøves forsvarlig. Departementet anser det helt avgjørende at Alkoholtilsynet er operativt helt fra starten 1. januar 1996.

       Forslaget om omlegging av omsetningsordningen for alkohol samt kontrollen med denne vil påføre det offentlige utgifter, delvis til Alkoholtilsynet, delvis til andre deler av kontrollapparatet. De samlede utgifter antas å utgjøre ca 2 promille av alkoholomsetningen. Dette bør etter departementets mening finansieres av aktørene. Det er derfor i Ot.prp. nr. 51 (1994-1995) foreslått at det skal betales gebyr for behandlingen av søknaden, og et årlig bevillingsgebyr, basert på omsetningen. Gebyrene er foreslått fastsatt til et nivå som skal gjøre ordningen selvfinansierende. Det vil ikke påløpe inntekter i 1995.

Post 01 Lønn og godtgjørelser

       Post 01 Lønn og godtgjørelser er beregnet å dekke utgifter til lønn i to måneder i 1995. Stillingsforslaget innebærer at det opprettes 15 faste og 3 tidsbegrensede stillinger. Det foreslås bevilget kr 940.000.

Post 11 Varer og tjenester

       Investeringer og leie av lokaler vil bli en vesentlig utgift i 1995. Det foreslås bevilget 1,7 mill. kroner til dette.

Post 45 Store nyanskaffelser, kan overføres

       Det er behov for bl.a. EDB-utstyr som kan håndtere store datamengder. Det foreslås bevilget 1,8 mill. kroner til dette.

Post 70 Tilskudd til forskning

       Alkoholtilsynet forutsettes å bli tillagt oppgaver av statistisk og forskningsmessig art. Det foreslås bevilget kr 600.000 til dette formålet i 1995.

1.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Bjørnstad, Bæivi, Gudmundsen, Kristoffersen og Øye, medlemmene fra Senterpartiet, Gløtvold, Kvalbukt og Viken, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Sortåsløkken, og medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Svarstad Haugland, deler vurderingen av at det er særskilte behov for en stram og nøye kontroll av bevillingshaverne og deres virksomhet. Dette har både alkoholpolitiske og avgiftsmessige årsaker. Av sosialpolitiske grunner er det vesentlig å opprettholde et detaljsalgsmonopol. Det er derfor sentralt å forhindre lekkasjer og ulovlig omsetning i det foreslåtte systemet for engros- og tilvirkningsbevilling.

       Flertallet vil understreke viktigheten av å ha oversiktlige bevillingsordninger og stramme og nøye kontroll- og tilsynsordninger. Det må legges stor vekt på å sikre at det ikke skjer lekkasjer og ulovlig omsetning. Kontrollordningene når det gjelder denne type varer må være strengere enn det som gjelder for andre varer. Det må føres et aktivt tilsyn med at kriteriene for bevilling følges.

       Flertallet mener det ikke er behov for å opprette et nytt direktorat for å ivareta de oppgaver med bevillinger, tilsyn og kontroll som følger av opphevelsen av monopolene. Oppgavene som departementet foreslår skal tillegges det nye alkoholtilsynet kan ivaretas av allerede eksisterende organer.

       Flertallet vil foreslå at de oppgaver som var tiltenkt Alkoholtilsynet, tillegges Rusmiddeldirektoratet. Flertallet vil på denne bakgrunn foreslå at de bevilgninger som i proposisjonen foreslås til Alkoholtilsynet, i stedet bevilges til Rusmiddeldirektoratet. Flertallet ber departementet sørge for en organisering innen Rusmiddeldirektoratet som ivaretar habiliteten et slikt kontroll- og bevilgningsorgan må ha.

       Flertallet viser til at tollvesenet er tiltenkt ansvaret for innkreving av alkoholavgiften og kontrolloppgavene knyttet til dette. Tollvesenet vil dessuten få utvidede oppgaver i tilknytning til grensepassering og av lagerhold i henhold til toll- og avgiftslovgivningen. Flertallet mener tollvesenet bør ivareta de oppgaver departementet legger opp til, og at det også vil være naturlig at det ivaretar bestemmelsene om merking. Regjeringen må i budsjettet for 1996 komme tilbake med forslag til nødvendige bevilgninger til tolletaten slik at den kan ivareta sine oppgaver på dette området på en skikkelig måte. Ved å styrke disse direktoratene med økonomiske og personellmessige ressurser bør de nye oppgavene kunne løses på en tilfredsstillende og betryggende måte..

       Flertallet vil understreke at det må være et nært samarbeid mellom departementet, Rusmiddeldirektoratet og tollvesenet om kontroll- og tilsynsarbeidet. Det kan også være aktuelt å samarbeide med andre organer.

       Flertallet vil understreke at de som ivaretar kontroll- og tilsynsfunksjonene må ha kompetanse på høyt nivå. Nødvendige ressurser må tilføres for at oppfølgingen skal bli god nok.

       Flertallet forutsetter at den organisering av bevillings- og kontrollmyndigheten som flertallet går inn for , skal være selvfinansierende ved at det skal være en sammenheng mellom utgiftene og inntektene fra gebyrene.

       Flertallet vil peke på at en ikke foreløpig har noen oversikt over hvor omfattende arbeidet med de nye bevillingsordningene vil bli, og hvor store ressurser som trengs for å ivareta tilsyns- og kontrolloppgavene på en skikkelig måte. Arbeidet med å gi bevillinger vil være mest omfattende i startfasen, og vil kreve ekstra ressurser i en overgangsperiode. Samtidig vil oppgavene med å føre kontroll etter hvert bli mer omfattende.

       Flertallet legger til grunn at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med en orientering om fremdriften i arbeidet og en organiseringsplan i statsbudsjettet for 1996.

       Flertallet mener det er av stor betydning å styrke opplysningsarbeidet i forbindelse med alkohol og alkoholbruk og å øke innsatsen i det forebyggende edruskapsarbeidet. En ekstra satsing er særlig viktig nå når sterke internasjonale aktører med profittinteresser kommer inn på det norske alkoholmarkedet. Flertallet vil be Regjeringen komme tilbake med en plan for dette arbeidet og med økt satsing på edruskaps- og informasjonsarbeid i budsjettet for 1996.

       Flertallet fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen legge de oppgaver som er tiltenkt et nytt alkoholtilsyn som beskrevet i St.prp. nr. 55 (1994-1995), til Rusmiddeldirektoratet. »

« Kap. 610

Rusmiddeldirektoratet
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 940.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 1.700.000
45 Store nyanskaffelser, kan overføres, bevilges
med kr 1.800.000
70 Tilskudd til forskning, bevilges med kr 600.000

       « Stortinget ber Regjeringen legge fram en redegjørelse for tilsyns- og kontrollarbeidet i forbindelse med statsbudsjettet for 1996. »

       « Stortinget samtykker i at det opprettes 1 stilling i gruppe I, 14 stillinger i gruppe II og 3 hjemler tidsbegrenset til 4 år i gruppe II under kap. 610. »

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har primært ønsket opprettelse av et eget direktorat, Alkoholtilsynet, som skulle ha som oppgave å behandle søknader om bevilling til import, eksport og engrosomsetning, samt føre kontroll med hvordan virksomheten utøves.

       Dette ville etter disse medlemmers oppfatning best sikret de alkoholpolitiske hensyn som ligger til grunn for etablering av den nye bevillingsordningen for engrosvirksomhet.

       Disse medlemmer tar til etterretning at det ikke har vært flertall for Regjeringens forslag og støtter subsidiært en overføring av Alkoholtilsynets tiltenkte oppgaver til Rusmiddeldirektoratet. Disse medlemmer viser for øvrig til Regjeringens forslag om de utvidede oppgaver for tollvesenet, særlig i forbindelse med innkreving av avgifter og kontrolloppgaver i denne sammenheng.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at disse partier går imot å oppheve Vinmonopolets import-, eksport- og engrosmonopol. Disse medlemmer konstaterer imidlertid at det er flertall i Stortinget for å oppheve monopolene, og vil behandle denne saken med dette som utgangspunkt.

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Gabrielsen og Høegh, og medlemmet fra Fremskrittspartiet, Alvheim, har merket seg at Vinmonopolets enerett til import, eksport og engrossalg er avviklet som en følge av EØS-avtalen. Disse medlemmer vil minne om ESAs avgjørelse der det heter at norske myndigheter ikke kan gi noen bevis for at slike reguleringer er nødvendige av helsepolitiske grunner.

       Disse medlemmer vil som en rekke høringsinstanser gå mot Alkoholtilsynet fordi det er unødvendig dyrt og byråkratisk. Toll- og avgiftsdirektoratet mener de kan utføre oppgavene bedre og billigere fordi de allerede har den fornødne ekspertise. Direktoratet mener også staten bør være forsiktig med å opprette et nytt særorgan, når det allerede eksisterer organer med spesialkompetanse og ansvar. Disse medlemmer har merket seg at også Avholdsfolkets Landsråd mener Alkoholtilsynet ikke vil være et tjenlig organ, og at det ikke vil være et alkoholpolitisk instrument. Avholdsfolkets Landsråd mener oppgavene kan deles mellom Tolldirektoratet og Rusmiddeldirektoratet, samtidig som forebyggings- og informasjonsarbeidet styrkes. Disse medlemmer er i hovedsak enig i dette synet. Disse medlemmer mener det er grunn til å styrke Rusmiddeldirektoratets forebyggings- og informasjonsarbeid.

       Disse medlemmer foreslår at Toll- og avgiftsdirektoratet ivaretar såvel tildeling av engros- og tilvirkningsbevillinger som alle kontrolloppgavene knyttet til å registrere import, forestå avgiftsinnkrevning, kontrollere regnskap, lager og varetransport. Det antas at arbeidet med å behandle disse søknadene vil være størst i det øyeblikket det åpnes for private importører, og at det deretter ikke vil representere noe stort merarbeid for direktoratet å administrere søknadene. Disse medlemmer foreslår også at ankeadgangen legges til Sosial- og helsedepartementet.

       Disse medlemmer foreslår derfor at Tolldirektoratet gis nødvendige bevilgninger til 5 midlertidige stillinger for å behandle slike søknader.

       Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

« Kap. 1610

Toll- og avgiftsdirektoratet
01 forhøyes med kr 250.000 »

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke på at det er viktig å motarbeide alkoholmisbruk, ved å holde fast ved en restriktiv alkoholpolitikk. Særlig er det viktig at lovens regulering av aldersgrenser og forhold knyttet til servering overholdes strengt. På grunn av streng lovgivning og høyt avgiftsnivå må det stilles krav om skikkelig drift og forretningsførsel hos dem som har næringsvirksomhet knyttet til alkolholholdige varer. På den annen side må det tas utgangspunkt i at alkohol er en lovlig vare, og at det er viktig å overholde såvel internasjonal konkurranselovgivning som norsk konkurransepolitikk. Disse medlemmer vil advare mot å bygge opp kontrollapparat eller innføre handelshindringer som ikke har noen alkoholpolitisk effekt, og går derfor mot å opprette et eget Alkoholtilsyn.

       Disse medlemmer vil understreke viktigheten av å ha oversiktlige bevillingsordninger og nøye kontroll- og tilsynsordninger. Det må legges stor vekt på å sikre at det ikke skjer lekkasjer og ulovlig omsetning. Derfor må det føres et aktivt tilsyn med at kriteriene for bevilling følges. Foreløpig vet en ikke hvor omfattende arbeidet med de nye bevillingsordningene blir, og hvor mye oppfølging tilsyns- og kontrolloppgavene vil kreve.