2. Kap. 673 Tiltak for funksjonshemmede

2.1 Sammendrag

Post 61 Oppfølging av reformen for mennesker med psykisk utviklingshemming.

       Reformen for mennesker med psykisk utviklingshemming ble innledet 1. januar 1991, og i løpet av 1995 skal alle psykisk utviklingshemmede som fortsatt bor ved en avviklingsinstitusjon, ha blitt utskrevet og fått et kvalitativt bedre tilbud i kommunene. Tilbudet til psykisk utviklingshemmede som ikke hadde et tilbud i det tidligere HVPU (hjemmeboende), skal bygges ut og bli på linje med tilbudet til den øvrige befolkningen med tilsvarende behov for tjenester fra det offentlige.

       I forbindelse md salderingen av statbudsjettet for 1995 uttalte Stortingets finanskomité følgende ( B.innst.S.nr.II (1994-1995)):

       « Det er noe ulike synspunkter på hvor mye midler det er behov for (til reformen) i 1995. Dette er et forhold som Regjeringen må avklare i samarbeid med kommunene og brukerorganisasjonene slik at en endelig oversikt og bevilgning kan fremlegges i Revidert nasjonalbudsjett. »

       Foreløpige tall viser bl.a. at det pr. 1. januar 1995 bor over 18.000 psykisk utviklingshemmede i kommunene. Det er nærmere 1.500 flere enn ved rapporteringen i 1993. Fortsatt bodde 720 personer pr. 1. januar 1995 på avviklingsinstitusjon. Ca. 700 av 3.000 psykisk utviklingshemmede over 20 år som ved inngangen til 1995 bodde hos foreldre/pårørende, skal flytte til annen bolig i 1995. Ytterligere 1.900 som bor hos foreldre/pårørende, har behov for et annet botilbud i løpet av perioden 1996-99.

       I samråd med organisasjonene i sosialministerens sentrale samarbeidsgruppe, er man kommet til at det ikke er behov for å fremme forslag om en tilleggsbevilgning til ansvarsreformen i 1995. Det har bl.a. sammenheng med at bevilgningen til gjennomføring av reformen ble øket med 300 mill. kroner i 1995.

       Det vil vil bli lagt fram en mer samlet oversikt over status i reformen i Sosial- og helsedepartementets budsjettproposisjon for 1996. Det vil i denne sammenheng bli fremmet eventuelle forslag om ytterligere midler i 1996.

2.2 Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at det ved årsskiftet bodde ca 700 personer på institusjon, som i løpet av 1995 skal flytte til egen bolig ute i kommunene.

       Komiteen har merket seg at departementet mener at det for inneværende år ikke synes å være ytterligere bevilgningsbehov for å innfri denne målsetting, men at det vil bli vurdert hvorvidt det er et slikt behov i forbindelse med budsjettet for 1996.

       Komiteen vil også vise til de forutsetninger Stortinget la inn i forbindelse med innføring av HVPU-reformen, og ber departementet se til at disse følges også i den avsluttende fase av reformperioden.

       Komiteen vil i den forbindelse understreke den forutsetning at beboerne skulle få et kvalitativt bedre tilbud, og at den enkelte skulle få en bolig som ga grunnlag for privatliv og samvær med andre.

       Komiteen mener fremdeles at det kan settes spørsmålstegn ved om det for alle vil være den beste løsning å flytte til egen bolig. Etter komiteens syn vil en del mindre og nyere HVPU-institusjoner med mindre tilpasninger også i fremtiden kunne egne seg som boliger for personer med psykisk utviklingshemning. Komiteen vil ikke utelukke at en boligløsning innenfor en slik ramme kan være et like bra, og kanskje en bedre løsning i enkelte tilfeller.

       Komiteen har merket seg at departementet vil legge frem en samlet oversikt over status i reformen i forbindelse med budsjettproposisjonen for 1996, og komiteen vil i denne forbindelse komme tilbake med eventuelle bevilgninger.