12. Miljøverndepartementet

12.1 GJENVINNINGSSYSTEM FOR KFK-HOLDIGE HVITEVARER

Sammendrag

       Stortingsrepresentantene Chaffey og Meland framsatte gjennom Dok.nr.8:18 (1993-1994) forslag om innsamling og destruksjon av haloner og av KFK i hvitevarer og kjøleanlegg.

       På bakgrunn av dette forslaget fattet Stortinget 16. juni 1994 følgende vedtak:

       « Stortinget ber Regjeringen utarbeide en løsning for et landsomfattende innsamling- og gjenvinningssystem for KFK-holdige brukte hvitevarer. En forutsetning for etablering av et slikt system er at norske kommuner påbys å gjennomføre innsamling av hvitevarer for gjenvinning alene eller i samarbeid med andre kommuner.
- Stortinget ber Regjeringen utrede ulike finansieringsløsninger over avgiftssystemet i samarbeid med kommunene. Et siktemål bør være at selve innleveringen av brukte hvitevarer som inneholder ozonnedbrytende stoffer kan skje uten avgift/gebyr ved selve innleveringen. ».

       Stortinget ba om at saken skulle forelegges Stortinget når den er ferdig utredet.

       Det er i proposisjonen redegjort for saken.

       Miljøverndepartementet vil vedta en ny forskrift om innsamling av kuldemøbler for å følge opp Stortingets vedtak. Formålet med forskriften vil være å redusere miljøproblemene knyttet til utlekking av KFK fra KFK-holdige kuldemøbler når disse ender som avfall.

       Kommunene vil få det overordnede ansvar for å sikre at kasserte KFK-holdige kuldemøbler blir håndtert på en måte som hindrer utslipp av KFK. Norsk kompetansesenter for avfall og gjenvinning (NORSAS) vil kunne bistå kommunene i etableringen av hensiktsmessige innsamlings- og behandlingsløsninger.

       Når det gjelder innsamling av kuldemøblene fra forbruker vil det være hensiktsmessig å opprettholde dagens system da dette i praksis har vist seg og fungere godt med hele 90 % innsamling. Som nevnt står forhandlerne for en stor del av denne innsamlingen. Dette framstår som både en transportøkonomisk og miljømessig god løsning. Forskriften vil derfor forplikte kuldemøbelforhandlere til å ta kasserte kuldemøbler vederlagsfritt i retur i forbindelse med salg av nye kuldemøbler.

       Kommunen vil bli forpliktet til å motta kasserte kuldemøbler vederlagsfritt. Enhver som er i besittelse av kasserte kjøleskap eller frysebokser får dermed rett til å levere disse gratis til kommunen. Kommunene vil videre bli forpliktet til å sørge for at KFK blir utvunnet fra kjølekrets og isolasjonsmateriale og deretter destruert. For kommunen betyr dette at kostnadene forbundet med en miljømessig forsvarlig behandling av kuldemøblene må dekkes inn over avfallsgebyret, jf. forurensningslovens § 34.

       I dag gjenvinnes metallene fra kasserte kuldemøbler, mens det meste av de øvrige avfallsfraksjonene blir deponert. Forskriften vil åpne for muligheten til å fastsette krav om at også de øvrige avfallsfraksjonene, som plast, glass og polyuretanskum skal gjenvinnes eller behandles på annen måte. Ved avgjørelsen skal det legges vekt på om de samlede miljøfordeler står i rimelig forhold til kostnadene, og kostnadene ved andre måter å håndtere avfallet på.

       Kostnadene forbundet med å oppfylle forpliktelsene vil kunne variere mye fra kommune til kommune. Det er grunn til å anta at særlig befolkningstetthet og transportavstand vil ha betydning for kostnadsnivået. Forskriften vil åpne for å unnta enkelte kommuner for forpliktelsene i forskriften dersom kommunenes kostnader pr. enhet kuldemøbel blir svært høye.

       Miljøvernmyndighetene vil føre tilsyn med at bestemmelsene i denne forskriften overholdes.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen, tar redegjørelsen i proposisjonen til etterretning.

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse kan ikke godta at innsamlings- og gjenvinningssystemet for KFK-holdige brukte hvitevarer fører til merutgifter for kommunene. Dette medlem forutsetter at staten dekker slike merutgifter.

       Komiteens medlem representanten Stephen Bråthen viser til at Stortingets uavhengige representanter gikk imot forslaget fra stortingsrepresentantene Chaffey og Meland i Dok.nr.8:18 (1993-1994).

       Dette medlem vil for øvrig peke på at KFK ikke lenger benyttes i hvitevarer og at problemene med KFK-utslipp, om det skulle være noen, begrenser seg til kjøleskap og frysere som allerede eksisterer i norske hjem. Å stimulere til transport av utrangerte kuldemøbler over lengre avstander enn vanlig i avfallshåndtering vil dessuten gi vesentlig større miljøutslipp enn dagens praksis og virkelighet måtte bevirke.

       Dette medlem ser den vedtatte innsamlingsordningen som nok et tåpelig utslag av en absurd miljøpolitikk, hvor symboler teller mer enn realiteter.

12.2 KAP. 1406/4406 MILJØVERNAVDELINGENE VED FYLKESMANNSEMBETENE

Post 01 Lønn og godtgjørelser - Post 11 Varer og tjenester - Post 02 Ymse inntekter

Sammendrag

       Det foreslås en økning på post 01 og 11 med totalt 5,87 mill. kroner (4 mill. kr på post 01 og 1,87 mill. kroner på post 11) mot en tilsvarende økning av inntektene under kap. 4406 post 02 Ymse inntekter.

       Det er i budsjettet for 1995 allerede rammeoverført ca 14 mill. kroner. til kap. 1406 fra en rekke kapitler under programområde 12. Dette for å dekke utgifter til nye stillinger og engasjementer og for å redusere bruken av posteringsfullmakter i miljøvernforvaltningen.

       Ved utarbeidelsen av budsjettet for 1995 var det vanskelig eksakt å anslå behovet for midler til nye stillinger og engasjementer. Forslaget om en økning på 5,87 mill. kroner. er knyttet til nødvendige posteringsfullmakter i denne sammenheng. I tråd med dette fremmes det forslag om at kap. 1406 postene 01 og 11 økes med henholdsvis 4 mill. kroner og 1,87 mill. kroner mot tilsvarende økning av inntektene under kap. 4406 post 02 Ymse inntekter.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt representanten Stephen Bråthen, slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 1406/4406 post 01, 11 og 02.

       Komiteens medlem representanten Stephen Bråthen vil stemme imot at miljøvernavdelingene ved fylkesmannsembetene gis nye stillinger m.v. Dette medlem ser med bekymring på den uheldige og tilsynelatende ustyrbare vekst man ser ved fylkesmennenes miljøavdelinger. Miljøvernavdelingene står under dagens forhold utenfor ordinær folkevalgt kontroll. De synes å være gjennompolitisert og under sterk påvirkning av holdninger man ellers bare finner i mer sære miljøvernorganisasjoner.

       Dette medlem mener miljøvernavdelingene som et minimum må avvikles som en del av fylkesmannsembetene og overføres til fylkeskommunene under næringssjefen.

12.3 KAP. 1427 DIREKTORATET FOR NATURFORVALTNING

12.3.1 Post 30 Statlige erverv, båndlegging og erstatninger, kan overføres

Sammendrag

       Post 30 er oppdelt i to underposter. Midlene på underpost 30.1 Statlig erverv, båndlegging av friluftsområder dekker utgifter til å sikre særskilte friluftsområder av nasjonal og regional betydning. Midlene på underpost 30.2 Erstatninger etter naturvernloven dekker utgifter til erstatninger etter naturvernloven fastsatt ved minnelige forhandlinger eller ved rettslig skjønn, samt kjøp av områder som vernes etter naturvernloven.

Forslag til ny ordning for kap. 1427 post 30

       Kap. 1427 post 30 inneholder som nevnt ovenfor 3 ulike elementer. For å gjøre bevilgningen under posten mer oversiktlig, fremmes det forslag om at kap. 1427 post 30 Statlige erverv, båndlegging og erstatninger, kan overføres, deles opp i tre nye poster:

  Gammel postordning:   Ny postordning:
Post 30.1 Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder Post 30 Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres
Post 30.2 Erstatninger etter naturvernloven Post 32 Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres
    Post 33 Statlige erverv, barskogvern, kan overføres


       I tillegg til oppsplitting av kap. 1427 post 30 til tre nye poster, fremmes det forslag om å erstatte bruken av spesialfullmakter på posten med ordinære tilsagnsfullmakter på de tre nye postene. Oppdelingen av tilsagnsfullmaktene på de tre nye postene blir som følger nedenfor:

Post 30 Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres

(i 1000 kr)

Utestående tilsagn pr. 31.12.94 24.125
- Overførte midler fra 1994 18.747
= Utestående tilsagn utover bevilgning pr. 31.12.94 5.378
+ Forslag til rammer for nye tilsagn i 1995 16.407
= Sum tilsagn pr. 31.12.95 21.785
- Bevilgning for 1995 15.785
= Behov for tilsagnsfullmakt pr. 31.12.95 6.000


Post 32 Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres

(i 1000 kr)

Utestående tilsagn pr. 31.12.94 41.175
- Overførte midler fra 1994 0
= Utestående tilsagn utover bevilgning pr. 31.12.94 41.175
+ Forslag til rammer for nye tilsagn i 1995 9.000
= Sum tilsagn pr. 31.12.95 50.175
- Bevilgning for 1995 37.000
= Behov for tilsagnsfullmakt pr. 31.12.95 13.175


Post 33 Statlige erverv, barskogvern, kan overføres

(i 1000 kr)

Utestående tilsagn pr. 31.12.94 85.300
- Overførte midler fra 1994 8.746
= Utestående tilsagn utover bevilgning pr. 31.12.94 76.554
+ Forslag til rammer for nye tilsagn i 1995 10.000
= Sum tilsagn pr. 31.12.95 86.554
- Bevilgning for 1995 58.500
= Behov for tilsagnsfullmakt pr. 31.12.95 28.054


Forslag om økning av tilsagnsfullmakten på ny post 32 Statlige erverv, fylkesvise verneplaner

       Verneområdene i Oslomarka, herunder Katnosa og Spålen, har vært aktuelle for vern i over 15 år. Kostnadene ved gjennomføring av vern er beregnet til 30 mill. kroner Det har ikke vært mulig å finne rom for vern av Oslomarka innenfor de bevilgningene som hittil har vært vedtatt. I forbindelse med Naturvernåret 1995 foreslås det nå at tilsagnsfullmakten for 1995 under den nye post 32 økes med 30 mill. kroner til 43,175 mill. kroner. Dette for å gjennomføre vernevedtak av Oslomarka allerede i inneværende år. Utbetalingene av vernevedtaket vil bli fordelt på budsjetterminene 1996 og 1997.

       Endret tabell for ny post 32 Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres, etter en økning av tilsagnsfullmakten blir som vist nedenfor:

(i 1000 kr)

Utestående tilsagn pr. 31.12.94 41.175
- Overførte midler fra 1994 0
= Utestående tilsagn utover bevilgning pr. 31.12.94 41.175
+ Forslag til rammer for nye tilsagn i 1995 39.000
= Sum tilsagn pr. 31.12.95 80.175
- Bevilgning for 1995 37.000
= Behov for tilsagnsfullmakt pr. 31.12.95 43.175


Forslag om endring av tilsagnsfullmaktene på ny post 33 Statlige erverv, barskogvern

       Spesialfullmakten på kap. 1427 post 30.2 var i 1994 på i alt 31 mill. kroner Av dette var 9 mill. kroner avsatt til fylkesvise verneplaner, mens 22 mill. kroner knytter seg til gjennomføringen av barskogplanen. De 22 mill. kroner var i sin helhet knyttet opp til gjennomføring av Verneplan, Vest-Norge.

       Vest-Norge-planen vil imidlertid ikke bli fremmet for politisk behandling før i 1995 og fullmakten for 1994 ble derfor ikke benyttet. Det foreslås derfor at ubenyttet fullmaktsbeløp på 22 mill. kr knyttet til barskogvern for 1994, overføres til 1995 og kommer i tillegg til de 10 mill. kroner i « spesialfullmakt » knyttet til barskogplanen som allerede er vedtatt for 1995. Forslaget om overføring innebærer at ved ny ordning at rammer for nye tilsagn i 1995 økes til 32 mill. kroner. Dette øker tilsagnsfullmakten til 50,054 mill. kroner

       Endret tabell for ny post 33 Statlige erverv, barskogvern, kan overføres, blir som vist nedenfor:

(i 1000 kr)


Utestående tilsagn pr. 31.12.94 85.300

- Overførte midler fra 1994 8.746


= Utestående tilsagn utover bevilgning pr. 31.12.94 76.554

+ Forslag til rammer for nye tilsagn i 1995 32.000


= Sum tilsagn pr. 31.12.95 108.554

- Bevilgning for 1995 58.500


= Behov for tilsagnsfullmakt pr. 31.12.95 50.054




Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til forslaget om ny postordning under Kap. 1427, tidligere post 30.

       Komiteens flertall, alle unntatt representanten Stephen Bråthen, slutter seg videre til forslaget til vedtak XXII vedrørende tilsagnsfullmakter.

       Komiteens medlem, representanten Stephen Bråthen, kan ikke se hvilket behov man i Norge har for omfattende barskogvern. Dette medlem vil hevde at norsk topografi i seg selv er slik at store skogsområder får et naturlig vern. Det må for øvrig også bemerkes at det beste skogsvern representeres ved fornuftig avvirkning og drift.

12.3.2 Post 72 Tilrettelegging av allmennhetens adgang til fritidsfiske og jakt (ny) og post 11 Varer og tjenester

Sammendrag

       Det vises til Stortingets behandling av en egen post 72 for tilrettelegging av allmennhetens adgang til jakt og fiske under Direktoratet for naturforvaltnings (DN) budsjett i statsbudsjettet for 1995. I tråd med Stortingets merknader har Miljøverndepartementet nå iverksatt en evaluering av jakt- og fiskerettigheter på statsgrunn.

       I tråd med tidligere forslag i St.prp. nr. 1 (1994-1995) for Miljøverndepartementet om opprettelse av ny post under DN for tilrettelegging av allmennhetens adgang til fritidsfiske og jakt, foreslås det nå en omdisponering på 1,6 mill. kroner til ny post 72 Tilrettelegging av allmennhetens adgang til jakt og fiske. Dette betyr at en kan inngå avtaler om leie av jaktområder for allmennheten på privat grunn allerede i andre halvår 1995.

       Det fremmes forslag om at det opprettes ny post 72 Tilrettelegging av allmennhetens adgang til jakt og fiske under DNs budsjett kap. 1427, og at denne bevilges med 1,6 mill. kroner mot tilsvarende nedsettelse av bevilgningen under kap. 1427 post 11 Varer og tjenester.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse slutter seg til Regjeringens forslag om omdisponering fra post 11 til ny post 72.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen viser til B.innst.S.nr.9 (1994-1995) kap. 1427 og merknader fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og medlemmet Hillgaar, og går imot Regjeringens forslag til bevilgning av 1,6 mill. kroner under ny post 72.

12.3.3 Post 73 Erstatninger og forebyggende tiltak mot rovviltskader, kan overføres

Sammendrag

       I budsjettet for 1995 er det bevilget ca 32,2 mill. kroner på post 73 Erstatninger og forebyggende tiltak. I budsjettbehandlingen i Stortinget for 1995 ble det understreket at bevilgningen til forebyggende tiltak under posten måtte styrkes. På bakgrunn av dette er det for 1995 avsatt 10,4 mill. kroner til forebyggende tiltak. Det er således disponibelt 21,8 mill. kroner til erstatningsutbetalinger i 1995.

       I 1995 legger Regjeringen til grunn at erstatningsbeløpet vil øke ytterligere. Dette skyldes først og fremst at erstatningsoppgjøret for tamrein vil øke pga. bedre dokumentasjon av skader. I tillegg vil erstatningssatsen pr. dyr øke noe for hvert år. Totalt sett ventes erstatningsbeløpet for 1995 å ligge på ca 24,7 mill. kroner, dvs. 2,9 mill. kroner over bevilgningen som hittil er vedtatt på posten. Når en regner inn underdekningen i erstatningsutbetalingene fra 1994 på 7,2 mill. kroner, er det behov for en tilleggsbevilgning på til sammen ca 10,1 mill. kroner for å dekke de forventede erstatningsutbetalingene til rovviltskader i 1995.

       På bakgrunn av ovennevnte fremmes det forslag om å øke bevilgningen under kap. 1427 post 73 Erstatninger og forebyggende tiltak mot rovviltskader med 10,1 mill. kroner, mot tilsvarende nedsettelse av bevilgningen under kap. 1427 post 62 Tilskudd til friluftsformål og kap. 1441 post 71 Tilskudd til opprydningstiltak på henholdsvis 5 mill. kroner og 5,1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Kap. 1427 post 62

       Regjeringen foreslår nedsettelse av post 62 med 5 mill. kroner som delvis inndekning av bevilgning under kap. 1427 post 73.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og representanten Stephen Bråthen, går mot nedsettelse av kap. 1427 post 62 Tilskudd til friluftsformål.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og representanten Stephen Bråthen slutter seg til Regjeringens forslag.

       Disse medlemmer understreker at midlene under posten « tilskudd til friluftsformål » går til kommunenes arbeid med sikring av friluftsområder. Etterslepet fra 1994 skyldes at tilsagn er gitt, men at sikringen ofte tar lengre tid enn beregnet. Utbetalingen til kommunene blir derfor tilsvarende forsinket, og gjør sammen med forventet etterslep på nye tilsagn at reduksjonen på 5 mill. kroner ikke får praktiske konsekvenser.

       Over noen år vil justeringsmulighetene gjøre at ordningen igjen er ajour.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1427

Direktoratet for naturforvaltning
62 Tilskudd til friluftsformål, kan overføres,
nedsettes med kr 5.000.000
fra kr 13.712.000 til kr 8.712.000

Kap. 1427 post 73

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 1427 post 73 med 10,1 mill. kroner.

Kap. 1441 post 71

       Regjeringen foreslår nedsettelse av post 71 med 5,1 mill. kroner som delvis inndekning av bevilgning under kap. 1427 post 73. Dessuten foreslås nedsettelse av post 71 med 2,4 mill. kroner som inndekning av bevilgning under kap. 1429 post 72, jf. pkt. 12.4.1.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, og representanten Stephen Bråthen, slutter seg til Regjeringens forslag om nedsettelse med i alt 7,5 mill. kroner under kap. 1441 post 71.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse vil stemme imot nedsettelse med 7,5 mill. kroner under kap. 1441 post 71.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse vil vise til at bevilgningene til opprydningstiltak fortsatt er meget viktig, selv om en på flere områder har kommet langt i å rydde opp i « gamle synder ». Disse medlemmer kan derfor ikke forsvare at bevilgningene til denne posten reduseres for å øke bevilgningene til andre tiltak. Disse medlemmer foreslår at bevilgningene til denne posten økes med 17,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1441

SFT
71 Tilskudd til opprydningstiltak forhøyes med kr 10.000.000
fra kr 23.275.000 til kr 33.275.000

12.4 KAP. 1429 RIKSANTIKVAREN

12.4.1 Kulturminneverntiltak, Røros

Sammendrag

       Det foreslås en tilleggsbevilgning på 2,4 mill. kroner til særskilte kulturminneverntiltak på Røros i inneværende år. Tiltakene vil bl.a. omfatte istandsetting av uthus, etablering av materialbank, istandsetting av elveforbygning i Hitterelva. Midlene foreslås bevilget på kap. 1429 post 72 mot tilsvarende nedsettelse av bevilgningen på kap. 1441 post 71 Tilskudd til opprydningstiltak.

Komiteens merknader

Røros

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 1429 post 72 om tilleggsbevilgning med 2,4 mill. kroner til særskilte kulturminneverntiltak på Røros i 1995.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse, viser til sine respektive forslag nedenfor om tilleggsbevilgninger under post 72, som innbefatter bevilgning til kulturverntiltak, Røros med 2,4 mill. kroner.

       Komiteens medlem representanten Stephen Bråthen, vil stemme imot forslag om bevilgning under kap. 1429 post 72.

Kystkultur og fartøyvern

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rød Valgallianse viser til sine merknader i B.innst.S.nr.9 (1994-1995), og fremmer forslag om 5 mill. kroner i økte bevilgninger til kap. 1429 post 72 Kystkultur og fartøyvern i tillegg til Regjeringens forslag om 2,4 mill. kroner under samme post til kulturminneverntiltak, Røros.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:

Kap. 1429

Riksantikvaren
72 Vern og sikring av fredete og bevaringsverdige
kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, forhøyes
med kr 7.400.000
fra kr 38.500.000 til kr 45.900.000

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rød Valgallianse viser til forslag nedenfor som innbefatter forslaget ovenfor om økt bevilgning til fartøyvern med 5 mill. kroner.

Bergkunst

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse viser til den alvorlige tilstand flere av våre bergkunstfelter befinner seg i, og at man står i fare for å få ødelagt denne kulturskatten hvis ikke tiltak blir satt i verk. Disse medlemmer viser til at Riksantikvaren har utarbeidet en tiltaksplan for sikring av bergkunst. Planen fastslår at det er nødvendig med store midler for å redde bergkunsten, både til registrering, dokumentasjon, skjøtsel og konservering. Disse medlemmer foreslår at det bevilges 2 mill kroner til start på denne tiltaksplanen, i tillegg til Regjeringens forslag om 2,4 mill. kroner til kulturminneverntiltak, Røros.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

Kap. 1429

Riksantikvaren
72 Vern og sikring av fredete og bevaringsverdige
kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, forhøyes
med kr 4.400.000
fra kr 38.500.000 til kr 42.900.000

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rød Valgallianse viser til at disse medlemmer støtter forslagene foran om bevilgning til kulturverntiltak, Røros med 2,4 mill. kroner, Kystkultur og fartøyvern med 5 mill. kroner, og Bergkunst med 2 mill. kroner. Disse medlemmer fremmer forslag om en økning på i alt 9,4 mill. kroner:

Kap. 1429

Riksantikvaren
72 Vern og sikring av fredete og bevaringsverdige
kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, forhøyes
med kr 9.400.000
fra kr 38.500.000 til kr 47.900.000

       Komiteen viser når det gjelder kap. 1441 post 71 til pkt. 12.3.3.

12.4.2 Post 73 Brannsikring og beredskapstiltak, kan overføres og post 11 Varer og tjenester

Sammendrag

       Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 46 (1993-1994), jf. Innst.S.nr.200 (1993-1994), ble post 73 Brannsikring og beredskapstiltak økt med 30 mill. kroner fra 9,5 til 39,5 mill. kroner. Posten viser i bevilgningsregnskapet for 1994 en mindreutgift på ca 26,4 mill. kroner. Mindreutgiften skyldes at det tar tid å bygge opp nødvendig kompetanse og kapasitet hos Riksantikvaren til å installere sikringsanlegg i store og verdifulle minnesmerker. Ved en inkurie har stikkordet « kan overføres » falt ut både i Gul bok og i B.innst.S.nr.III (1993-1994). Dette medfører at mindreutgiften for 1994 på 26,4 mill. kroner ikke er overførbar til 1995. Stikkordet er for øvrig korrekt kommet med i Gul Bok for 1995 og B.innst.S.nr.III (1994-1995).

       Ved Stortingets behandling av saken i 1994 ble det i Innst.S.nr.200 (1993-1994) vist til at det utenfor stillingsrammen er adgang til å engasjere personell for inntil et år for at arbeidet kan planlegges og utføres på en faglig forsvarlig måte. Gjennomføringen av de planlagte brannsikringstiltakene forutsetter at Riksantikvaren må benytte engasjert personell, samt sette av midler til reisekostnader i forbindelse med befaring og ettersyn i forbindelse med installering av brannsikringsutstyret. Disse utgiftene beregnes til 2 mill. kroner for 1995.

       Med bakgrunn i ovennevnte foreslås det at Stortinget gjenbevilger 26,4 mill. kroner for 1995 som tilsvarer mindreutgiften på post 73 for 1994. 2 mill. kroner av gjenbevilgningen foreslås bevilget på Riksantikvarens post 11 til dekning av nødvendige lønns- og driftsutgifter knyttet til installering av brannsikringsutstyr i stavkirkene og 24,4 mill. kroner foreslås gjenbevilget til post 73 Brannsikring og beredskapstiltak.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt representanten Stephen Bråthen, viser til det store behov det er for å sikre våre kulturskatter i gamle kirkebygg. Flertallet er kjent med at Riksantikvaren nå arbeider med et større program for brannsikring av gamle kirker, og at det er et stort behov for å sikre våre mange gamle trekirker. Flertallet vil derfor foreslå at det bevilges ytterligere 5 mill. kroner i tillegg til Regjeringens forslag til dette formålet.

       Flertallet fremmer følgende forslag:

Kap. 1429

Riksantikvaren
73 Brannsikring og beredskapstiltak, kan overføres,
forhøyes med kr 29.400.000
fra kr 25.740.000 til kr 55.140.000

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti ber om at behovet for stillingshjemler til brannsikringsarbeidet blir gjennomgått i forbindelse med statsbudsjettet for 1996. Disse medlemmer vil om nødvendig følge opp med tilleggsbevilgninger for 1996 for å sikre en raskest mulig framdrift for gjennomføringen av brannsikringstiltakene for norske kirker.

       Komiteens medlem representanten Stephen Bråthen slutter seg til Regjeringens forslag.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1429

Riksantikvaren
73 Brannsikring og beredskapstiltak, kan overføres,
forhøyes med kr 24.400.000
fra kr 725.740.000 til kr 50.140.000

12.5 KAP. 1441 STATENS FORURENSNINGSTILSYN

Sammendrag

       SFT og Kystvakten har i 10 år samarbeidet om å benytte samme fly til både miljøovervåking og overvåking for å dekke funksjoner som Kystvakten er pålagt. Denne avtalen innbefattet også en deling av fellesutgiftene mellom SFT og Kystvakten. Samarbeidet om miljøovervåkingen samkjørt med Kystvaktens funksjoner kan ikke lenger videreføres. Dette innebærer et merbehov på SFTs post 11 på 3 mill. kroner for 1995.

       For å dekke merbehovet foreslås det å overføre 1 mill. kroner fra kap. 1441, post 61 Tilskudd til kommunale tiltak for avfall og spesialavfall og 2 mill. kroner fra kap. 1441 post 70 Tilskudd til utvikling av miljøteknologi i næringslivet til kap. 1441 post 11 Varer og tjenester.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt representanten Stephen Bråthen, slutter seg til Regjeringens forslag om økning under kap. 1441 post 70 med 3 mill. kroner.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og representanten Stephen Bråthen, slutter seg til forslagene om nedsettelse av kap. 1441 post 61 og post 70 med henholdsvis 1 mill. kroner og 2 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse vil vise til at Regjeringen foreslår å kutte kap. 1441 post 61 og 70 med i alt 3 mill. kroner, til tross for at disse bevilgninger har som formål å bidra til at det utvikles ny teknologi som kan bidra til å løse miljøproblemene. Disse medlemmer vil gå i mot kuttet på i alt 3 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse fremmer følgende forslag:

Kap. 1441

Statens forurensningstilsyn
61 Tilskudd til kommunale tiltak for avfall og
spesialavfall, kan overføres, forhøyes med kr 20.000.000
fra kr 27.281.000 til kr 47.281.000

       Komiteen viser når det gjelder merknader til post 71 til pkt. 12.3.3 og 12.4.1.

12.6 KAP. 1442 VANNMILJØ-, AVFALLS- OG SPESIALAVFALLSTILTAK

Sammendrag

       I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 103 (1991-1992) Om stiftelse av selskap for behandling av spesialavfall vedtok Stortinget at Norsk avfallshandtering A/S (NOAH) bl.a. kunne benytte en særskilt låneramme på 100 mill. kroner til å finansiere byggingen av anlegg for behandling av spesialavfall. I årene 1992, 1993 og 1994 ble det derfor bevilget hhv. 53 mill. kroner, 30 mill. kroner og 17 mill. kroner over statsbudsjettets kapittel 1442 post 92.

       I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 103 (1991-1992) ble det antatt at et behandlingsanlegg for organisk spesialavfall kunne stå ferdig i 1996. Det har tatt noe lengre tid å utrede teknologi og lokalisering av dette anlegget enn tidligere antatt. Anlegget forventes nå å være operativt i 1997.

       Bevilgningene på posten er ifølge bevilgningsreglementet kun overførbare til de to påfølgende budsjetterminer. I Miljøverndepartementets St.prp. nr. 1 (1993-1994) er det forutsatt at Regjeringen vil foreslå en gjenbevilgning av det ubenyttede lånebeløpet som stammer fra det første lånebevilgningsvedtaket i 1992, dersom dette ikke ble benyttet fullt ut. I 1994 benyttet NOAH 22 mill. kroner av bevilgningen som ble gitt i 1992.

       Den ubenyttede delen av bevilgningen for 1992 utgjør 31 mill. kroner og er ikke lenger overførbar til 1995. Det foreslås at Stortinget gjenbevilger tilsvarende beløp på kap. 1442 post 92 for 1995.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre, Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen viser til enstemmig komiteinnstilling, Innst.S.nr.129 (1994-1995), og brev fra Miljøverndepartementet datert 21. april 1995 hvor departementet orienterer om sin beslutning om å utsette vedtakene om nitrogenfjerning ved kommunale avløpsrenseanlegg. Disse medlemmer går derfor inn for at midler som er knyttet til tilskudd til nitrogenrensing, kap. 1442, frigjøres til tilskudd til ordinær kloakkrensing.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « De midler som er knyttet til tilskudd til nitrogenrensing over statsbudsjettets Kap. 1442 Vannmiljø-, avfalls- og spesialavfallstiltak frigjøres til tilskudd til ordinær kloakkrensing (Fosforrensing). »

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser til Stortingets tidligere behandling av spørsmålet om nitrogenrensing ( Innst.S.nr.129 (1994-1995)) og den faglige diskusjon om effekten av tiltakene. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

       « Stortinget viser til at Regjeringen midlertidig har stanset nye pålegg om nitrogenrensing i påvente av fullstendige faglige redegjørelser som grunnlag for ny stortingsbehandling. På bakgrunn av den store nedskjæring som har skjedd i tilskudd til ordinær kloakkrensing i mange deler av landet, bes Regjeringen legge fram forslag til utvidete rammer for dette i budsjettet for 1996, eventuelt med virkning for tilskuddsnivået også i 1995. »

       Disse medlemmer vil subsidiært støtte forslaget fra Senterpartiet, Høyre, Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen ovenfor.

12.7 KAP. 1463 REGIONAL OG LOKAL PLANLEGGING

12.7.1 Post 11 Varer og tjenester og post 63 Utvikling av miljøbyer, kan overføres

Sammendrag

       Midlene under post 63 benyttes til å utvikle fem miljøbyer; Fredrikstad, Kristiansand, Bergen, Tromsø og Gamle Oslo. De fem miljøbyene har en rekke prosjekter med felles faglig innhold; herunder areal- og transportplanarbeid, sentrumsutvikling og gode lokalsamfunn. I denne sammenheng er det hensiktsmessig å støtte og veilede byene gjennom enkelte sentrale felles prosjekter. Miljøverndepartementet vil stå for den sentrale koordineringen av disse fellesprosjektene og engasjerer aktuelle konsulenter i denne forbindelse. Utredninger og veiledningsmateriale vil bli utarbeidet som en del av det felles opplegget, og det vil bli arrangert spesielle fagseminarer som vil være felles for miljøbyene. Denne type utgifter må belastes en driftspost (post 11) og kan ikke dekkes over en tilskuddspost.

       Med bakgrunn i ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen under kap. 1463 post 11 Varer og tjenester med 1 mill. kroner mot tilsvarende nedsettelse av bevilgningen under kap. 1463 post 63 Utvikling av miljøbyer.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt representanten Stephen Bråthen, slutter seg til forslaget om å forhøye post 11 med 1 mill. kroner.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og representanten Stephen Bråthen, slutter seg til Regjeringens forslag om inndekning.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Venstre viser til at bevilgninger til miljøbyer er en prioritert oppgave.

       Disse medlemmer vil derfor stemme imot Regjeringens forslag til reduksjon på kap. 1463 post 63.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Rød Valgallianse vil vise til at Regjeringen omfordeler midler ved å øke Post 11 Varer og tjenester med 1 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av Post 63 Utvikling av miljøbyer. Disse medlemmer vil gå imot at post 63 reduseres med 1 mill. kroner. Disse medlemmer vil understreke at utvikling av miljøbyer er et meget viktig prosjekt, noe som også ble trukket frem av miljøvernministeren i hans miljøpolitiske redegjørelse for 1995. Den videre utvikling av miljøbyer vil avhenge av at det stilles midler til disposisjon og disse medlemmer vil på den bakgrunn foreslå at posten økes med 21 mill. kroner.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1463

Regional og lokal planlegging
63 Utvikling av miljøbyer forhøyes med kr 21.000.000
fra kr 15.482.000 til kr 36.482.000

       Komiteens medlem representanten Stephen Bråthen vil stemme imot å øke bevilgningen under kap. 1463 post 11 med 1 mill. kroner. Dette medlem vil imidlertid stemme for nedsettelsen under kap. 1463 post 63.

12.7.2 Post 61 Tilskudd til nærmiljøtiltak, kan overføres og post 70 Nærmiljøtiltak i organisasjoners regi, kan overføres

Sammendrag

       Som en oppfølging av St.meld. nr. 29 (1992-1993) Om nærmiljøpolitikk har Miljøverndepartementet satt i gang utviklingsprosjektet « Samvirke mellom offentlige og lokale ressurser » (SAM-programmet) i 11 kommuner og 2 fylkeskommuner. Hensikten er å utvikle eksempler på nye samvirkeløsninger mellom kommunen og 3. sektor (lokale lag og foreninger). Det vil si at det i SAM-kommunene legges opp til økt samhandling og samarbeid om felles tiltak og oppgaver i lokalsamfunnet. Planleggingen og gjennomføringen av de ulike tiltakene skjer i samarbeid mellom kommunen og de lokale ressursene, herunder frivillige lag og organisasjoner.

       Av bevilgningstekniske årsaker foreslås det at bevilgningen under kap. 1463 post 61 Tilskudd til nærmiljøtiltak, økes med 1,35 mill. kroner mot tilsvarende nedsettelse av bevilgningen under kap. 1463 post 70 Nærmiljøtiltak i organisasjoners regi.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt representanten Stephen Bråthen, slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteens medlem representanten Stephen Bråthen vil stemme imot å øke bevilgningen under kap. 1463 post 61 med 1,35 mill. kroner. Dette medlem vil imidlertid stemme for nedsettelsen under kap. 1463 post 70.

12.8 KAP. 1471 NORSK POLARINSTITUTT

12.8.1 Dekning av flytteutgifter for Norsk Polarinstitutt

Sammendrag

       Regjeringen vedtok i 1993 at Norsk Polarinstitutt (NP) skulle flytte sin virksomhet til Tromsø. Regjeringen la til grunn for vedtaket at flyttingen ikke skulle belaste NPs faglige virksomhet.

       For å dekke flytteutgiftene som påløper i 1995, foreslås det en tilleggsbevilgning på kap. 1471 postene 01 og 11 for 1995 på til sammen 6,7 mill. kroner, herunder 0,4 mill. kroner under post 01 Lønn og godtgjørelser og 6,3 mill. kroner under post 11 Varer og tjenester.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. også pkt. 12.8.2.

12.8.2 Inntekter og utgifter knyttet til overtakelse og utleie av forskningsfartøyet R/V Lance

Sammendrag

       Norsk Polarinstitutt overtok høsten 1994 driftsansvaret for forskningsfartøyet R/V Lance. Dette innebærer årlige kostnader for NP på om lag 7,8 mill. kroner til drift og vedlikehold av båten. NP anvender båten til egne formål ca 100 dager pr. år. 6,8 mill. kroner av de økte utgiftene vil dekkes av inntekter fra utleie av båten til Kystvakten og andre eksterne brukere. De resterende utgiftene dekkes av NPs driftsbudsjett. Det foreslås derfor å opprette ny post 05 Inntekter fra utleie av R/V Lance under NPs kap. 4471, og at denne bevilges med 6,8 mill. kroner med tilsvarende økte utgifter under kap. 1471 post 11.

       Med bakgrunn i ovennevnte fremmes det forslag om en tilleggsbevilgning under kap. 1471 post 01 lønn og godtgjørelser på 0,4 mill. kroner. Videre at det bevilges til sammen 13,1 mill. kroner under post 11 Varer og tjenester, der 6,3 mill. kroner av disse er dekning av flyttekostnader for NP og 6,8 mill. kroner er økte drifts- og vedlikeholdskostnader knyttet til overtakelsen av R/V Lance. Sistnevnte dekkes av tilsvarende økte inntekter under ny post 05 under kap. 4471 som følge av inntekter fra utleie av R/V Lance.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. også pkt. 12.8.1.