6. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Dagny Gärtner Hovig, Tom Thoresen og Rita Tveiten, fra Senterpartiet, Edvard Grimstad og Marit Tingelstad, fra Høyre, Jan P Syse og Petter Thomassen, fra Sosialistisk Venstreparti, Leif Sande, fra Kristelig Folkeparti, Dag Jostein Fjærvoll, og fra Fremskrittspartiet, Carl I Hagen, har merket seg de mangler og svakheter Riksrevisjonens undersøkelser har avdekket når det gjelder boligvirksomheten i Forsvaret. Det er riktig og nødvendig at Stortingets kontrollorgan, Riksrevisjonen, gjennomgår ulike deler av statens virksomhet for å kontrollere eller måle effektivitetsgraden i forvaltningen av statens ressurser. Det er riktig at denne virksomhet gjennomgår en kritisk vurdering for å sikre at samfunnets midler til enhver tid forvaltes på best mulig måte.

       Komiteen har merket seg at hjemmelsgrunnlaget for Forsvarets boligvirksomhet til dels er uklart. Komiteen er innforstått med at det i lange tidsperioder har vært nødvendig for Forsvaret å ha en aktiv boligpolitikk, for å sikre rekrutteringen av personell. Komiteen er også innforstått med at dette virkemiddel i rekrutteringen har ulik tyngde forskjellige steder i landet og at behovet også kan skifte over tid. Komiteen antar at det kan være nyttig og klargjørende etter hvert å samle og ajourføre hjemlene til slik virksomhet, slik at skiftende personell i administrasjonen av virksomheten kan ha dette klart for seg til enhver tid.

       Komiteen har merket seg beskrivelsen av organiseringen av virksomheten og at ansvarsfordelingen mellom de berørte instanser er unødig komplisert. Riktignok skal en ikke forandre systemer bare for å forandre, men det er nødvendig fra tid til annen å foreta en kritisk gjennomgang av ethvert organisasjonsmønster og spesielt ansvarsfordelingen må være klar. Komiteen vil understreke at det må tilstrebes å ha en organisasjon som sikrer måloppfyllelsen på den enkleste og mest effektive måte. Komiteen gir sin tilslutning til Riksrevisjonens oppfatning av at det bør være mulig å foreta forenklinger av organisasjonen samtidig som hensynet til arbeidstakerorganisasjonenes medbestemmelse ivaretas. Behovet for fleksibilitet og en rask tilpasning av boligmassen, gjør kravet om en oversiktlig og så enkel organisasjon som mulig, berettiget.

       Komiteen legger til grunn Stortingets krav om en generell reduksjon av statens boligmasse. Komiteen vil likevel peke på at behovet vil variere noe alt etter hvor de enkelte etablissementer innenfor Forsvaret er lokalisert. Det må vises romslighet i fastsettelsen av boligmassen for de tjenestesteder som ligger i de mest typiske distrikter.

       Det samme hensyn må ivaretas når det gjelder fastsettelse av leienivået, der den lokale tilpasning bør komme til uttrykk i de leiepriser som fastsettes.

       De regnskapsmessige krav til spesifikasjoner og oversikt må også følges opp i Forsvaret. Komiteen sier seg derfor enig med Riksrevisjonen i at regnskapet bør bygges opp slik at det går klart frem hva de forskjellige deler av Forsvarets boligvirksomhet koster på det enkelte tjenestested, innenfor de ulike våpengrener, samt for Forsvaret totalt.

       Komiteen ser klart at det for mange enheter er nødvendig med en egen kategori av sjefsboliger. Imidlertid er det grunn til å anta at det også her har skjedd en endring i etterspørselen over en tidsperiode. Selv om det kan være riktig med en viss boligreserve, må det også på området sjefsboliger skje en rimelig effektiv tilpasning mellom etterspørsel og tilbud.

       Tilbudet om boliger til Forsvarets tilsatte, vil etter komiteens oppfatning, først og fremst være rettet mot behovet til de mannskaper som er på beordring. Komiteen vil understreke at når bare 53 % av boligene bebos av beordringsbefal, er det høyst påkrevet å få en raskere reduksjon i overtallige boliger.

       Komiteen vil også understreke at vedlikeholdet av boliger selvfølgelig skal være slik at standarden følger med i levekårsutviklingen. På den annen side forutsetter komiteen at vedlikeholdet planlegges og gjennomførs på en slik måte at den tiden boligen står uten leieboere reduseres så langt det overhodet er mulig.

       Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon.