2. Departementenes bevilgningsbehov

2.1 Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet

2.1.1 Kap. 274 Statlige høgskoler

Sammendrag

       Til utbedring av flomskadene ved Høyskolen i Hedmark sitt anlegg på Evenstad foreslås det bevilget kr 3.700.000 på kap. 274 Statlige høgskoler, ny post 22.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.1.2 Kap. 281 Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler

Sammendrag

       Området som Biologisk institutt, Universitetet i Oslo disponerer til forskningsformål ved Evenstad i Østerdalen fikk i forbindelse med flommen skader på innhegninger, maskiner og utstyr. Det foreslås bevilget kr 242.000 på kap. 281 Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler, ny post 22 Til inndekning av skader på området.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.2 Kulturdepartementet

2.2.1 Kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål

Sammendrag

       Regjeringen vil foreslå at utgiftene til flomskader på museer i fylkeskommunene dekkes gjennom bevilgning av kr 1.195.000 under kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, ny post 61 Flomskader på museer i fylkeskommunene. Det foreslås videre at utgifter til flomskader på Skogbruksmuseet i Elverum dekkes gjennom bevilgning av kr 488.000 under kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, ny post 71 Flomskader på nasjonale institusjoner.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.3 Justisdepartementet

2.3.1 Kap. 440 Politi- og lensmannsetaten

Sammendrag

       Politidistriktene har til sammen anslått utgifter i forbindelse med flommen til ca 8 mill. kroner.

       Det foreslås en bevilgning under kap. 440, ny post 22 Flomskader med 8,0 mill. kroner. Bl.a. av hensyn til utbetaling av feriepenger og arbeidsgiveravgift i 1996, foreslås det at posten får stikkordet « kan overføres ».

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.3.2 Kap. 481 Direktoratet for sivilt beredskap

Sammendrag

       Direktoratet for sivilt beredskap har hatt utgifter i forbindelse med flommen på i alt ca 12,1 mill. kroner.

       Det foreslås en bevilgning under kap. 481, ny post 22 Flomskader med 11,7 mill. kroner. Bl.a. av hensyn til utbetaling av feriepenger og arbeidsgiveravgift i 1996, foreslås det at posten får stikkordet « kan overføres ».

       Videre foreslås en bevilgning under kap. 481, ny post 30 Investeringer, flomskader med 0,44 mill. kroner.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.4 Kommunal- og arbeidsdepartementet

2.4.1 Likviditetstilskudd

Sammendrag

       I henhold til den fullmakt Kommunal- og arbeidsdepartementet innhentet i St.prp. nr. 72 (1994-1995), jf Innst.S.nr.204 (1994-1995), har departementet, etter tilråding fra fylkesmennene i de berørte fylker, den 20. juli d.å. utbetalt likviditetstilskudd til kommuner og fylkeskommuner.

       De utbetalte tilskudd er i overensstemmelse med de beløp som kommunene og fylkeskommunene har bedt om. Likviditetstilskuddet er formelt å betrakte som forskudd på kommende års rammetildeling til kommuner og fylkeskommuner. Utbetalte likviditetstilskudd vil bli motregnet mot eventuelle erstatningsbeløp som blir fastsatt gjennom Stortingets bevilgning. Eventuelt overskytende likviditetstilskudd vil bli trukket inn gjennom de fem første terminutbetalinger på rammetilskuddet for 1996 eller 1997.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Rød Valgallianse, tar til dette til etterretning.

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse viser til egne merknader og forslag i Innst.S.nr.224 (1994-1995) om at kommunale og fylkeskommunale flomskader skulle dekkes av staten uten egenandel for kommuner og fylker.

2.4.2 Nytt kap. 565 Erstatninger til kommuner og fylkeskommuner i forbindelse med flomskader

Sammendrag

       Kommunal- og arbeidsdepartementet har i brev av 29. juni d.å. bedt fylkesmennene i Østfold, Akershus, Hedmark og Oppland fylker innhente oversikt over skadeomfanget etter flommen i sine respektive fylker.

       Regjeringen legger til grunn statlig tilskudd svarende til 85 % dekning av kommunenes og fylkeskommunenes godkjente utgifter til skader som ikke er dekket av ordinære forsikringsordninger. Regjeringen vil imidlertid foreslå at utgifter til flomforbygning og opprydding dekkes fullt ut av staten. Dette innebærer et bevilgningsbehov til kommuner og fylkeskommuner på 122,6 mill. kroner.

       Fylkesmennene i de berørte fylker har rapportert skader på kommunale og fylkeskommunale selskaper på i alt 35 mill. kroner. Av dette er ordinære forsikringsskader 19,1 mill. kroner. Uforsikrede skader eller skader på eiendom som normalt ikke lar seg forsikre løper dermed opp i 15,9 mill. kroner. Dette innebærer et bevilgningsbehov på knappe 8 mill. kroner. Det foreslås derfor at Stortinget bevilger 7,9 mill. kroner til dekning av erstatninger til kommunale og fylkeskommunale selskaper.

       Det foreslås bevilget 130,5 mill. kroner under nytt kap. 565 fordelt med henholdsvis 122,6 mill. kroner på ny post 60 Flomskader, kommuner og fylkeskommuner og 7,9 mill. kroner på ny post 61 Flomskader, kommunale og fylkeskommunale selskaper. Bevilgningene foreslås gjort overførbare.

Komiteens merknader
Post 60

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen, viser til at skadeomfanget varierer mye fra kommune til kommune og at enkeltkommuner får tunge økonomiske byrder dersom det ikke settes noe øvre tak for egenandel.

       Flertallet viser til at eksempelvis nabokommunene Våler, Åsnes, Grue og Kongsvinger i Hedmark, utfra innmeldte skader på kommunal infrastruktur pr. 1. november 1995, får en kommunal egenandel pr. innbygger på hhv. ca 24, 74, 303 og 30 kroner.

       Flertallet vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

       « Ved naturkatastrofer etter 1. mai 1995 settes det et tak for kommunale egenandeler på 15 % av godkjent skadetakst, dog ikke ut over det beløp som svarer til 40 kroner pr. innbygger. »

Kap. 565 Erstatninger til kommuner og
  fylkeskommuner i forbindelse med
  flomskader
  60 (Ny)  Flomskader, kommuner og
        fylkeskommuner,
        kan overføres,
        økes med kr 7.000.000
        og bevilges med kr 129.600.000


       Flertallet viser til at det kan ta tid før alle senskader og langtidsskader registreres. Flertallet vil påpeke at slike skaderegistreringer kan bli nødvendig også i 1996. Det forutsettes at endelig skadeoppgjør er avsluttet innen utgangen av 1996.

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse mener at kommuner og fylkeskommuner ikke skal betale egenandel av flomskadene og viser til at dette medlem i Innst.S.nr.224 (1994-1995) fremmet forslag om utbetaling av

       « erstatninger fra statskassa til både å dekke skader og tap etter flommen i juni 1995 på kommunal og fylkeskommunal løsøre, eiendom og infrastruktur som ikke er dekket av forsikringer, og utgifter til kommunale og fylkeskommunale oppryddings- og gjenreisingsarbeider. Det skal ikke kreves egenandel fra kommunen eller fylket. Denne erstatningsordningen skal gjelde tilsvarende for kommunale og fylkeskommunale selskaper og foretak. »

       Dette medlem synes det er utmerket at Regjeringa har lagt et slikt prinsipp til grunn for tilleggsbevilgninger til NSB, og viser til proposisjonens side 18 der det i tillegg til full erstatning på statsbanenes kjøreveg, heter at « det legges til grunn at NSB får dekket inntektstapet under flommen og et dokumentert inntektstap i juli ». Dette medlem mener at kommuner og fylkeskommuner må få tilsvarende behandling. I tråd med dette vil dette medlem fremme følgende forslag:

Kap. 565 Erstatninger til kommuner og
  fylkeskommuner i forbindelse
  med flomskader
  60  (Ny) Flomskader, kommuner og
        fylkeskommuner,
        kan overføres,
        økes med kr 11.600.000
        og bevilges med kr 134.200.000


       Komiteens medlem, representanten Stephen Bråthen, kan av prinsipielle årsaker ikke slutte seg til at reglene for erstatning ved flomskader endres med tilbakevirkende kraft. Dette medlem mener dagens regler og praksis må legges til grunn ved bevilgning av statlig tilskudd til dekning av kommunenes og fylkeskommunenes godkjente utgifter, det vil si 85 % dekning uten tak på egenandeler. Eventuelle endringer av reglene som følge av erfaringer fra årets storflom må fremmes som egen sak for Stortinget og gjøres gjeldende for senere skader/katastrofer.

       Dette medlem vil med bakgrunn i dette syn ta opp Regjeringens opprinnelige forslag til bevilgning under kap. 565. Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 565 Erstatninger til kommuner og
  fylkeskommuner
  i forbindelse med flomskader
  60 (Ny)  Flomskader, kommuner
        og fylkeskommuner,
        kan overføres,
        bevilges med kr 122.600.000
Post 61

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener en egenandel på 50 % for kommunale og fylkeskommunale selskaper på uforsikrede skader, eller skader som normalt ikke lar seg forsikre, vil kunne føre til en svekkelse av tjenestetilbudet på helt sentrale tjenester i de rammede kommunene. Disse medlemmer mener den høye egenandelen vil kunne føre til høyere avgifter for brukerne, eller svekket kvalitet på tjenestene gjennom dårligere kommuneøkonomi. Disse medlemmer mener det på denne bakgrunn er rimelig å legge til grunn statlige tilskudd tilsvarende 85 % dekning også på dette området.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 565 Erstatninger til kommuner og
  fylkeskommuner i forbindelse med
  flomskader
  61  (Ny)  Flomskader,
        kommunale og fylkeskommunale
        selskaper, kan overføres,
        økes med kr 5.600.000
        og bevilges med kr 13.500.000


       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse viser til merknad under post 60 foran og fremmer følgende forslag:

Kap. 565 Erstatninger til kommuner og
  fylkeskommuner i forbindelse med
  flomskader
  61  (Ny) Flomskader, kommunale og
        fylkeskommunale selskaper,
        kan overføres,
        økes med kr 7.900.000
        og bevilges med kr 15.800.000


       Dette medlem vil subsidiært stemme for de forslag fra andre partier som ligger nærmest dette medlems forslag om fjerning av egenandelene for kommuner og fylkeskommuner.

2.4.3 Kap. 590 Arbeidsmarkedsetaten

Sammendrag

       Arbeidsmarkedsetaten har hatt et ekstraordinært forbruk på kr 604.000 knyttet til flommen. Forbruket knytter seg dels til engasjement av medarbeidere, overtid og ordinære driftsutgifter knyttet til engasjementene. Det foreslås derfor bevilget kr 604.000 under ny post 22 fordelt med kr 524.000 på underpost 1 og kr 80.000 på underpost 8.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.5 Sosial- og helsedepartementet

2.5.1 Kap. 600 Sosial- og helsedepartementet

Sammendrag

       Utbetaling av overtidsgodtgjørelse i forbindelse med flomberedskapen er beregnet til kr 65.000. Sosial- og helsedepartementets andel av utgifter i forbindelse med hygienisk overvåkning av Mjøsa i forbindelse med flommen er beregnet til kr 270.000. Under henvisning til dette foreslås det bevilget kr 335.000 under kap. 600 ny post 22.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.5.2 Kap. 700 Statens helsetilsyn m.m.

Sammendrag

       Merutgiftene i forbindelse med flommen for Statens helsetilsyn og fylkeslegekontorene i Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland og Sør-Trøndelag beløper seg til kr 375.000. På denne bakgrunn foreslås det bevilget kr 375.000 under kap. 700, ny post 22.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.6 Nærings- og energidepartementet

2.6.1 Kap. 934 Norges vassdrags- og energiverk

Sammendrag

       NVE har pr. 1. september laget et overslag over de økonomiske konsekvensene forbundet med flommen. Anslaget for ekstraordinære driftsutgifter opprettholdes på 26 mill. kroner, mens anslaget for nødvendige forbygningsarbeider er oppjustert med 40 mill. kroner til 150 mill. kroner. Det gjøres oppmerksom på at utgiftene vil påløpe i perioden 1995-1997.

       Det anslås et bevilgningsbehov på ca 40 mill. kroner i 1995, ca 70 mill. kroner i 1996 og ca 40 mill. kroner i 1997. Tabellen nedenfor viser anslått fylkesvis fordeling av midlene:

Tabell 1: Fylkesvis fordeling. Beløpet i mill. kroner.

Fylke 1995 1996 1997 Totalt
Oppland 14,00 20,0 10,00 44,00
Hedmark 25,00 49,00 30,00 104,00
Akershus 1,00 1,00 0,00 2,00
  40,00 70,00 40,00 150,00


       På bakgrunn av ovennevnte foreslås det bevilget 26 mill. kroner under kap. 934, ny post 22 Flomskader, kan overføres, og 150 mill. kroner under kap. 934, ny post 33 Flomskader, ekstraordinære forbygningsarbeider, kan overføres.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og forutsetter at disse ekstraordinære flomforbygningsarbeidene gjennomføres uten distriktsandeler.

       Komiteen viser for øvrig til sine respektive merknader under pkt. 4.2.

2.7 Landbruksdepartementet

2.7.1 Kap. 1148 Naturskade - erstatning og sikring

Sammendrag

       Statens Naturskadefond har pr. 25. september 1995 mottatt 1.677 skadesaker til behandling. Av de sakene som er mottatt, har styret for Statens Naturskadefond ferdigbehandlet 1.365 saker. Statens Naturskadefond har pr. 25. september 1995 mottatt og behandlet 81 søknader om forskudd på forventet erstatning. Antall saker som forventes å komme til behandling i Statens Naturskadefond som følge av flommen på Østlandet, har lensmennene pr. 4. september 1995 anslått til om lag 2.600.

Forventet behov for tilleggsbevilgning

       Oppstillingen over bevilgningsbehovet på kap. 1148 post 71 og 72 Naturskade - erstatninger, er satt opp med utgangspunkt i det forslag til erstatningsopplegg som skisseres i pkt. 4. På bakgrunn av oppgaver fra Statens Naturskadefond gis følgende anslag på behov for tilleggsbevilgning som følge av flommen på Østlandet:

Kap. 1148 post 71 og 72 Naturskade, erstatninger

Kapital pr. 01.09.95   57,4 mill. kroner
Ansvar pr. 01.09.95   74,5 mill. kroner
Udekte tilsagn   17,1 mill. kroner
Forventede tilsagn utenom
    flomskader (anslag)   21,0 mill. kroner
Forventede tilsagn som følge av
    flommen på Østlandet (anslag)
- Ordinær erstatning 51,0 mill. kroner
- Tilskudd til gjensåing 10,0 mill. kroner
- Takstutgifter og utgifter
    til faglig oppfølging 5,9 mill. kroner 66,9 mill. kroner
Forslag til økt erstatning
    (anslag)   25,0 mill. kroner
Sum   130,0 mill. kroner


       Det er lagt til grunn et omfang av øvrige naturskader tilsvarende et normalår og at forventet behov for utbetalinger knyttet til flommen må dekkes med en tilleggsbevilgning. Statens Naturskadefond har pr. 12. september 1995 behandlet 805 saker som ikke gjelder flommen på Østlandet. Det er i disse sakene gitt tilsagn om erstatning på til sammen 25,0 mill. kroner.

       Det er grunn til å understreke at dette er foreløpige anslag som det knytter seg betydelig usikkerhet til. Statens Naturskadefond har pr. 25. september 1995 mottatt om lag halvparten av sakene som er forventet etter flommen på Østlandet og i en del av lensmannsdistriktene er ikke takstarbeidet avsluttet.

       Samtykke til overskridelse av kap. 1148 post 71 ble gitt ved kongelig resolusjon av 13. juli 1995 med 200 mill. kroner. Det viser seg nå at skadeomfanget er noe lavere enn det man anslo under flommen. Hovedårsaken til dette er at gjennomsnittlig erstatningsutbetaling viser seg lavere enn antatt.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen, viser til sine merknader og forslag under pkt. 3.1.2. Flertallet viser videre til brev av 24. november 1995 fra Finansdepartementet, hvor det opplyses at ved en egenandel på 15 % kombinert med et tak for egenandelen på 50.000 kroner blir merbevilgningsbehovet forsiktig anslått til 11 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader under pkt. 3.1.2 der disse medlemmer primært går inn for at egenandeler etter naturskade settes til 20 % med maksimalt tak på 30.000 kroner. Disse medlemmer viser til at dette forslaget vil ha samme bevilgningsbehov som forslaget fra flertallet.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen, fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

Kap. 1148 Naturskade - erstatning og sikring
  (jf kap. 4148):
  72  (Ny) Erstatning flomskader,
        kan overføres,
        økes med kr 11.000.000
        og bevilges med kr 141.000.000


       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse viser til merknad i Innst.S.nr.224 fra komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Rød Valgallianse som bl.a.

       « viser til enstemmig vedtak i fylkestinget i Hedmark der en forutseter at det blir dispensert fra egenandeler i alle sammenhenger og for alle næringer. »

       Dette medlem vil i tråd med dette foreslå at bevilgningen på kap. 1148 Naturskade - erstatning økes slik at erstatningsoppgjøret kan gjennomføres i tråd med dette:

Kap. 1148 Naturskade - erstatning og sikring
  72  (Ny) Erstatning flomskader,
        kan overføres,
        økes med kr 30.000
        og bevilges med kr 160.000.000


       Dette medlem vil subsidiært stemme for de forslag fra andre partier som ligger nærmest dette medlems forslag om fjerning av egenandelene for erstatningsutbetalingene fra Statens Naturskadefond.

       Komiteens medlem representanten Stephen Bråthen viser til sin merknad under pkt. 1.2 i Innst.S.nr.224 (1994-1995), sitat:

       « Dette medlem har sterke prinsipielle innvendinger mot at det gjøres endringer i gjeldende regelverk for natur- og avlingsskade med tilbakevirkende kraft. Eventuelle endringer i reglene med bakgrunn i erfaringene fra flomkatastrofen på Østlandet, må etter dette medlems oppfatning kun ha effekt i forhold til fremtidige katastrofer. »

       Dette medlem står fast ved dette og går mot at det settes tak på egenandelene. Dette medlem kan se at det er lett å se bort fra sunne prinsipper når de økonomiske konsekvenser av å gjøre endringer, blant annet i egenandelene, ikke er større enn de er i dette tilfellet. Man kan blidgjøre mange velgere og fremstå som klarsynte og gode politikere uten å måtte betale allverdens for det. Da får det så være at store deler av dette flertallet, om de økonomiske konsekvensene hadde vært betydelig større, trolig hadde valgt en annen vei under henvisning til prinsipper og presedens.

       Dette medlem vil hevde at dette aldeles ikke dreier seg om penger, men om rettferdig og rettskaffen behandling av alle som utsettes for naturskade og om viktige prinsipper i forhold til lov- og regelverksendringer med tilbakevirkende kraft.

       Dette medlem slutter seg til Regjeringens forslag om bevilgning med 130 mill. kroner under kap. 1148 post 72.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1148 Naturskade - erstatning og sikring
  72  (Ny) Erstatning flomskader,
        bevilges med kr 130.000.000

2.7.2 Kap. 1150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen/Avlingsskadeerstatning

Utbetalinger i 1995 og behov for tilleggsbevilgning
Sammendrag

       Fondet for katastrofeordningen i planteproduksjon m.m. hadde pr. 1. januar 1995 en kapital på ca 174 mill. kroner. Ved behandling av budsjettet for 1995 ble fondet tilført 10 mill. kroner. Oppgaver fra fylkesmennenes landbruksavdelinger angir at ca 85 mill. kroner er utbetalt i perioden 1. januar - 31. august 1995.

       Ca. 5 mill. kroner i erstatning for avlingsskade 1994 og ordinært tilskudd til fornying og reparasjon av overvintringsskadet eng 1995 er ikke utbetalt pr 31. august 1995. Nødvendige midler til katastrofeordningen i honningproduksjon anslås til ca 2 mill. kroner utifra tidligere års erfaring. Det betyr at ca 90 mill. kroner er til disposisjon for erstatning for avlingsskade 1995, tilskudd til kjøp av stråfôr 1995 og 1. og 2. gangs tilskudd til fornying og reparasjon av overvintringsskadet eng som følge av skader i 1995.

       Differansen i anslått erstatnings/tilskuddsbehov på ca 205 mill. kroner (fratrukket ordinært tilskudd til fornying og reparasjon av overvintringsskadet eng 1995) og tilgjengelig kapital på ca 90 mill. kroner utgjør ca 115 mill. kroner. Som et foreløpig anslag er det behov for å tilføre Fondet for katastrofeordningen i planteproduksjon m.m. 115 mill. kroner ekstra.

       Landbruksdepartementet vil på vanlig måte senere i høst foreta en gjennomgang av bevilgningsbehovet på kap. 1150 post 73 for 1995. Denne gjennomgangen vil vise hvorvidt det er grunnlag for å dekke ekstrabevilgningen til Fondet for katastrofeordningen i planteproduksjon m.m. helt eller delvis ved innsparinger innenfor jordbruksavtalen.

       Landbruksdepartementet vil understreke at dette er foreløpige og grove anslag, og Landbruksdepartementet vil derfor komme tilbake til bevilgningsbehovet når søknadsomfanget er nærmere klarert.

       Det foreslås en tilleggsbevilgning på 115 mill. kroner på kap. 1150 post 53.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, slutter til Regjeringens forslag, jf pkt. 3.4.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, viser til at mens fondet hadde en kapital pr. 1. januar 1995 på 174 mill. kroner, er nå fondskapitalen oppbrukt. Flertallet vil be departementet komme tilbake til bevilgningsbehovet i salderingen, og forutsetter en minimum egenkapital pr. 1. januar 1996 på 50 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse viser til merknad under pkt. 3.4 hvor disse medlemmer foreslår at egenandelen i katastrofeordningen for planteproduksjon settes til 25 % og 20 % i 1995. Dette innebærer en nedsettelse med 2 prosentpoeng i forhold til Regjeringens forslag og et merbevilgningsbehov på 55 mill. kroner.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1150 Til gjennomføring av
  jordbruksavtalen m.m. (jf kap. 4150)
  53  Tilskudd til katastrofefondet
        for planteproduksjon m.m., økes med kr 170.000.000
        fra kr 10.000.000
        til kr 180.000.000


       Komiteens medlem representanten Stephen Bråthen viser til sin merknad under pkt. 3.4 bak og vil stemme imot forslag om tilleggsbevilgning under kap. 1150 post 53.

2.8 Samferdselsdepartementet

2.8.1 Kap. 1320 Vegadministrasjon

Sammendrag

       I Vegdirektoratet måtte bemanningen økes for å ta hånd om den store økningen i anrop til Vegmeldingssentralen. Merutgiftene ved Vegmeldingssentralen beløp seg til kr 200.000. Det foreslås derfor bevilget kr 200.000 under kap. 1320 ny post 22.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.8.2 Kap. 1321 Drift av statens veger m.m.

Sammendrag

       Totalt er merutgiftene på grunn av flommen til riksvegnettet beregnet til 43,6 mill. kroner, mens merutgiftene på fylkesvegnettet er beregnet til 23,4 mill. kroner. Merutgiftene på fylkesvegnettet inngår i bevilgningsforslaget fra Kommunal- og arbeidsdepartementet. Regjeringen foreslår derfor å bevilge 43,6 mill. kroner under kap. 1321 post 23.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.8.3 Kap. 1350 Statsbanenes kjøreveg

Sammendrag

       NSB har beregnet at flommen vil gi NSBs kjøreveg merkostnader på 50,5 mill. kroner.

       Det foreslås bevilget 50,5 mill. kroner under kap. 1350 post 23.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.8.4 Kap. 1351 Overføringer til Statsbanenes trafikkdel

Sammendrag

       Flommen påførte NSB Trafikkdelen økte kostnader og betydelig inntektssvikt. Merkostnadene i trafikkdelen har NSB beregnet til 15,5 mill. kroner.

       Det legges til grunn at NSB får dekket inntektstapet under flommen og et dokumentert inntektstap i juli. Til sammen utgjør dette et inntektsbortfall på 38 mill. kroner.

       Det foreslås bevilget 53,5 mill. kroner under kap. 1351 ny post 74.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.9 Miljøverndepartementet

2.9.1 Kap. 1406 Miljøvernavdelingene ved fylkesmannsembetene

Sammendrag

       Oppryddingsarbeid i verneområder i Østfold og undersøkelser av fiskesamfunnet i Mjøsa vil bli prioritert. Videre vil det bli utarbeidet en veileder til maskinkjørere og annet anleggspersonell som arbeider med flomsikring for å ivareta naturinteresser i arbeidet. Miljøvernavdelingene i berørte fylker har også i varierende grad behov for å bruke ekstern ekspertise til vurdering av skader på anlegg i utsatte verneområder.

       Det er også behov for å sikre tre fugletårn i Åkersvika naturreservat som ble skadet under flommen.

       Det foreslås bevilget til sammen 1,490 mill. kroner på kap. 1406 Miljøvernavdelingene ved fylkesmannsembetene, herav 1,290 mill. kroner på ny post 22 Flomskader, kan overføres, og 0,2 mill. kroner på ny post 39 Investeringer, flomskader, kan overføres.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.9.2 Kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning

Sammendrag

       Det foreslås bevilget til sammen 1,420 mill. kroner på kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning, herav 0,75 mill. kroner på ny post 39 Investeringer, flomskader, kan overføres, og 0,67 mill. kroner på ny post 79 Tilskudd, flomskader, kan overføres.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.9.3 Kap. 1429 Riksantikvaren

Sammendrag

       Skadeomfanget på kulturminner i Oppland, Akershus og Østfold er relativt lavt. Skadene i Hedmark er imidlertid så omfattende at fullstendig rapportering først vil foreligge i løpet av 1996.

       De antikvariske merkostnader for bygninger i Hedmark utgjør den største andelen av bevilgningsbehovet. Skadene gjelder 180 bygninger som anses som klare fredningsobjekter.

       Det foreslås bevilget til sammen 25,105 mill. kroner på kap. 1429 Riksantikvaren, herav 1 mill. kroner på ny post 22 Flomskader, kan overføres, og 24,105 mill. kroner på ny post 79 Tilskudd, flomskader, kan overføres.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.9.4 Kap. 1441 Statens forurensningstilsyn

Sammendrag

       Det er nødvendig å leie fartøyer og tømmerlenser på Mjøsa for å sluttføre oppryddingen. Som følge av flommen må det iverksettes ekstraordinær miljøovervåkning av både vassdrag og sjøområder i berørte områder. Utgifter i denne sammenheng anslås til i overkant av 4 mill. kroner. I tillegg er det nødvendig å foreta kartlegging av effektene av flommen når det gjelder erosjon fra deponier og forurenset grunn.

       På lengre sikt er det nødvendig å videreføre noen av miljøovervåkningstiltakene for berørte vassdrag og sjøområder. Utgiftene anslås til om lag 3,7 mill. kroner.

       Det foreslås bevilget til sammen 8,485 mill. kroner på kap. 1441 Statens forurensningstilsyn, herav 8,235 mill. kroner på ny post 22 Flomskader, kan overføres, og 0,250 mill. kroner på ny post 79 Tilskudd, flomskader, kan overføres.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.9.5 Kap. 1465 Statens kjøp av tjenester i Statens kartverk

Sammendrag

       Under flommen foretok NVE omfattende flyfotografering. Statens kartverk Hedmark vil utføre bearbeiding og kartfesting for om lag 1 mill. kroner.

       Statens kartverk Aust-Agder skal iverksette tiltak for sikring av satellittopptak fra flomområdene. Innkjøp av scener, inklusive programmering og planlegging og preprosessering av data (geometrisk/radiometrisk korreksjon m.m.) antas å beløpe seg til ca 0,7 mill. kroner.

       Knyttet til det oppfølgende arbeid vedr. ovennevnte, vil det være behov for et beløp i størrelsesorden 0,8 mill. kroner til arealklassifikasjon, tolkning og presentasjon av satellittdata.

       Det foreslås på kap. 1465 Statens kjøp av tjenester i Statens kartverk bevilget 2,5 mill. kroner på ny post 22 Flomskader, kan overføres.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.10 Administrasjonsdepartementet

2.10.1 Kap. 1501 Fylkesmannsembetene

Sammendrag

       Fylkesmennenes arbeid med krisehåndteringen omfattet nær kontakt med sivilforsvarskretsene, politimestre, ordførerne i de berørte kommuner, fylkeskommunens politiske og administrative ledelse samt statlige etater på regionalt nivå.

       Det foreslås bevilget 2,77 mill. kroner under kap. 1501 ny post 22 Flomskader, kan overføres.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.11 Forsvarsdepartementet

2.11.1 Kap. 1720 Felles ledelse og kommandoapparat

Sammendrag

       Merutgiftene i forbindelse med flommen skyldes ekstra bemanning av operasjonsrommet i Operasjons- og planstaben/Forsvarets overkommando utover normal arbeidstid og i helgedagene inkludert pinsen. Forsvarskommando Sør-Norge har hatt merutgifter i forbindelse med overtid. Det foreslås bevilget 0,097 mill. kroner under kap. 1720 ny post 22 Flomskader, kan overføres.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.11.2 Kap. 1725 Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando

Sammendrag

       Det foreslås bevilget 2 mill. kroner under kap. 1725 på ny post 22 Flomskader, kan overføres, fordelt med 1,34 mill. kroner på underpost 1 og 0,66 mill. kroner på underpost 2. Merutgiftene skyldes i første rekke overtid for militære og sivile.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.11.3 Kap. 1731 Hæren

Sammendrag

       Det foreslås bevilget 28,93 mill. kroner under kap. 1731 på ny post 22 Flomskader, kan overføres, fordelt med 16,80 mill. kroner på underpost 1 og 12,13 mill. kroner på underpost 2. Utgiftene under underpost 1 skyldes overtid/ATM for militære og sivile. Utgiftene under underpost 2 inkluderer utgifter til reiser, leie av transport for å frakte mannskapene til flomområdet og utgifter til proviant. Hærens forsyningskommando (HFK) hadde en merutgift på 9,085 mill. kroner som inkluderer gjenanskaffelser av i alt 1.768.000 sandsekker.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.11.4 Kap. 1732 Sjøforsvaret

       Det foreslås bevilget 1,28 mill. kroner under kap. 1732 på ny post 22 Flomskader, kan overføres, fordelt med 1,09 mill. kroner på underpost 1 og 0,19 mill. kroner på underpost 2. Merutgiftene skyldes i første rekke utgifter til overtid for militære og sivile.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.11.5 Kap. 1733 Luftforsvaret

Sammendrag

       Det foreslås bevilget 14,61 mill. kroner under kap. 1733 ny post 22 Flomskader, kan overføres, fordelt med 5,63 mill. kroner på underpost 1 og 8,98 mill. kroner på underpost 2.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.11.6 Kap. 1734 Heimevernet

Sammendrag

       Det foreslås bevilget 5,21 mill. kroner under kap. 1734 ny post 22 Flomskader, kan overføres, fordelt med 4,33 mill. kroner på underpost 1 og 0,88 mill. kroner på underpost 2. Merutgiftene skyldes først og fremst lønn til HV-befal og soldater for tjeneste utover årlig øvelse, samt overtid/ATM for militære og sivile ved HV-distriktene.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.