1. Kap. 1 Innledning

       I samsvar med Grunnlovens § 75 bokstav k har Riksrevisjonen i Dok.nr.1 (1995-1996) kunngjort utdrag av statsregnskapet for budsjettåret 1994. Dokumentet inneholder videre Riksrevisjonens konstitusjonelle antegnelser med svar og forslag til desisjon av statsregnskapet for 1994 samt av regnskapet vedkommende administrasjonen av Svalbard.

       Det heter i Riksrevisjonens brev til Stortinget bl.a. at:

       « Flere antegnelser i årets Dok.nr.1 gjelder tilskuddsforvaltningen. Det er gjennomført undersøkelser i flere etater for å kartlegge om det er betryggende rutiner som skal sikre at regler og bestemmelser blir fulgt. Selv om helhetsinntrykket er forholdsvis positivt, er det konstatert flere svakheter. Riksrevisjonen vil særlig peke på at tilskuddsorganers krav om alminnelig revisjon hos tilskuddsmottaker kan synes lite målrettet sett i forhold til behovet for å kontrollere om tilskuddet blir brukt etter forutsetningene. Et krav om særattestasjon fra revisor på bruken av tilskuddsmidlene ville gi et bedre grunnlag for oppfølging og kontroll av tilskuddsmidlene.
       Det er også tatt opp flere forhold knyttet til feil og mangler i regnskapene som kan tilbakeføres til innføringen av nye edb-baserte regnskapssystemer. Riksrevisjonen er av den oppfatning at mange systemer igangsettes bl.a. før nødvendig dokumentasjon på kontrollrutiner m.v. foreligger og at utarbeidede kravsspesifikasjoner ofte er mangelfulle.
       Riksrevisjonen har konstatert at mange etaters oppfølging av utestående kundefordringer ikke har vært tilfredsstillende.
       I forbindelse med inntektskontrollen er det understreket at budsjetteringen også for inntekter må være så realistisk som mulig og at det bør utarbeides rutiner som sikrer bedre samsvar mellom budsjetterte og regnskapsførte inntekter.
       Når det gjelder diverse regnskapsmessige spørsmål av mer teknisk art som tas opp overfor departementene i endel saker, henvises det ofte i svaret til at spørsmålet er tatt opp og avklart i møte med Finansdepartementet. Etter Riksrevisjonens oppfatning bør alle tillatelser/avklaringer av regnskapsmessige spørsmål som Finansdepartementet gir i forhold til andre departementer foreligge skriftlig. »

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Dagny Gärtner Hovig, Tom Thoresen og Rita Tveiten, fra Senterpartiet, Edvard Grimstad og Marit Tingelstad, fra Høyre, Jan P. Syse og Petter Thomassen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjellbjørg Lunde, fra Kristelig Folkeparti, Dag Jostein Fjærvoll, og fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, har under behandling av dokumentet valgt å trekke ut sak nr. 4 under Sosial- og helsedepartementet, Tress 90, sluttoppgjør mellom Rikstrygdeverket og Norsk Informasjonsteknologi, og behandle dette i en egen innstilling.

       Komiteen vil i de følgende kapitler komme nærmere inn på enkelte av sakene vedrørende de ulike departementer hvis virksomhet er omhandlet i Dok.nr.1.

       Når det gjelder de andre sakene for de aktuelle departementer, slutter komiteen seg uten nærmere kommentarer til Riksrevisjonens forslag til desisjon.