Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om framlegg frå stortingsrepresentantane Hallgrim Berg og Kjellaug Nakkim om å oppheve forbodet mot kringkastingsreklame for livssyn og politiske bodskap.

1. Sammendrag

     Stortingsrepresentantene Hallgrim Berg og Kjellaug Nakkim legger i dokumentet fram forslag om at Stortinget skal be Regjeringa endre forskriftene om kringkastingsreklame, slik at reklame for livssyn og politiske budskap blir likestilt med reklame for annen lovlig virksomhet. Forslaget begrunnes bl.a. med hensynet til ytringsfriheten og fri meningsdanning. Det legges også vekt på at dagens regler åpner for urimelig forskjellsbehandling og skaper vanskelige avgrensingsproblem. Videre mener representantene at dagens reklameforbud medfører at politiske partier/organisasjoner og livssynsorganisasjoner blir utestengt fra viktige kommunikasjonskanaler i demokratiet.

2. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og representanten Roy N. Wetterstad, viser til at det etter forskriftene til lov om reklame i kringkasting m.v. av 11. oktober 1990 er forbudt å reklamere for livssyn eller politiske budskap i kringkasting.

       Flertallet viser videre til at et liknende Dok.nr.8-forslag ble behandlet i Stortinget våren 1991, og at Stortingets flertall i Innst.S.nr.26 (1991-1992) den gang avviste forslaget om å oppheve forbudet mot reklame for livssyn eller politisk budskap i kringkasting.

       Flertallet er av den oppfatning at forskrifter til lover ikke skal behandles av Stortinget, slik som f.eks. lov om reklame i kringkasting.

       Flertallet viser imidlertid til at statsråden for Kulturdepartementet i Stortingets spørretime den 20. mars 1996 sa at departementet nå arbeider med spørsmålet om forbudet mot reklame for livssyn eller politisk budskap i kringkasting, og at bl.a. utsagnene fra juridisk hold når det gjelder forholdet til vern om ytringsfrihet i § 100 i Grunnloven og art. 10 i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen vil bli vurdert.

       Flertallet viser også til at statsråden i sitt svar i nevnte spørretime også antydet at Regjeringen vil vurdere å komme til Stortinget eventuelt med en proposisjon.

       Flertallet vil på denne bakgrunn avvise dokumentets forslag.

       Komiteen sitt mindretal, medlemene frå Høgre og representanten Roy N. Wetterstad, vil slå fast at spørsmål om å tillate kringkastingsreklame for livssyn og politiske bodskap er ei prinsipiell sak som kan handsamast av Stortinget på fritt grunnlag. Det kan vera historiske og praktiske grunnar til at dette forbodet ein gong vart skrive inn i forskrifts form, men like fullt kan Stortinget gje signal om å oppheva forbodet når det ligg føre saklege grunnar til det.

       Mindretalet meiner at det ikkje lenger kan forsvarast at betalte kunngjeringar om livssyn, religiøse haldningar og politiske haldningar blir nekta så lenge det er tale om lovleg demokratisk verksemd.

       Mindretalet vil legge til at dagens reglar er urimelege og lett fører til forskjellsbehandling samstundes som dei skaper problem med avgrensingar overfor ei lang rekke samfunnsaktivitetar, fagforeningsannonsering osb.

       Mindretalet vil òg at organisasjonar og ideelle rørsler som i dag slit i motbør bør få sjansen til å hevde sine bodskap og interesser gjennom dei media som i dag utan samanlikning er dei mest kostnadseffektive.

       Mindretalet vil understreke dei tankevekkjande utsegnene som er komne frå juridisk hald når det gjeld tilhøvet til vern om ytringsfridomen i § 100 i Grunnlova og art. 10 i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.

       Mindretalet viser til at det har gått fem år sidan denne saka sist var framme. I denne perioden har reklame som medium blitt utvikla i både radio og fjernsyn ved sida av at det har gått føre seg eit aktivt ordskifte om presseetikk. Mindretalet føreset såleis at reklame for livssyn og politiske bodskap vil bli nytta under ansvar og ut frå allmenne etiske normer.

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre og representanten Roy N. Wetterstad:

Forslag 1

       Stortinget ber Regjeringa endre forskriftene om kringkastingsreklame, slik at forbodet mot reklame for livssyn og politiske bodskap vert oppheva.

4. Komiteens tilråding

     Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å fatte følgende

vedtak:

       Dok.nr.8:61 (1995-1996) - framlegg frå stortingsrepresentantane Hallgrim Berg og Kjellaug Nakkim om å oppheve forbodet mot kringkastingsreklame for livssyn og politiske bodskap - avvises.

Oslo i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 28. mai 1996.

Grethe G Fossum, Grethe Fossli, Eli Sollied Øveraas,
leder. ordfører. sekretær.