14. Auka lånefullmakt for NSB's bildrift

14.1 Samandrag

       Ved handsaminga av St.prp. nr. 1/B.innst.S.nr.14 (1995-1996) fekk NSB fullmakt til å etablere aksjeselskap og teikne aksjar i andre rutebilselskap innanfor ei ramme for aksjekapitalinnskot på 75 mill. kroner slik at NSBs rutebildrift kan posisjonere seg i ein rutebilmarknad som med tida blir meir basert på fastpristilbod.

       NSBs bildrift treng å investere om lag 85 mill. kroner i 1996 i nytt bussmateriell, samstundes med at dei ønskjer å kjøpe aksjar for inntil 75 mill. kroner.

       Samferdselsdepartementet foreslår at lånefullmakta for privatfinansiering av investeringar i 1996 i NSBs bildrift blir auka frå 110 mill. kroner til 160 mill. kroner. Fullmakta til kjøp av aksjar blir som før.

14.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at det finnes tilstrekkelig med busselskaper rundt om i landet som både har kapasitet og ressurser til å ivareta tilfredsstillende busstrafikk. Flertallet mener at det ikke er en primæroppgave for NSB å drive busstrafikk.

       Flertallet slutter seg derfor ikke til Regjeringens forslag om at NSBs bildrift får øke lånefullmakten fra 110 til 160 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at rutebildrifta er en viktig del av NSBs totale kollektivtilbud. Disse medlemmer ser det som nødvendig at forholdene legges til rette for at NSBs bildrift kan ta del i den omstrukturering som skjer i rutebilnæringen. Dette er en viktig forutsetning for NSBs samlede konkurranseevne.

       Disse medlemmer peker på at en styrking av NSBs bildrift også er et viktig bidrag til styrking av kollektivtrafikken generelt.

       Disse medlemmer viser til at NSBs bildrift kan vise til en vesentlig resultatforbedring de senere år. Bl.a. viser regnskapet for 1995 et overskudd på 20. mill. kroner, som er en økning på 8 mill. kroner fra året før.

       Disse medlemmer slutter seg til at NSBs bildrift får øke lånefullmakten fra 110 til 160 mill. kroner, og foreslår:

       « Stortinget samtykkjer i at:

1. Statsbanane i 1996 kan nytte inntil 160 mill. kroner på kap. 2451, post 31 Investeringar ved bildrifta, mot inntektsføring av eit tilsvarande beløp under kap. 5451, post 30 Lån til bildrifta.
2. Samferdselsdepartementet v/Statsbanane får fullmakt til i 1996 å oppta innanlandske statslån på inntil 160 mill. kroner til NSBs bildrift.»

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser for øvrig til B.innst.S.nr.14 (1995-1996), hvor Høyre gikk imot at NSBs biltrafikk gis mulighet til oppkjøp av private busselskap.