1. Sammendrag

       I proposisjonen legger departementet fram forslag om endringer i bevilgningene under diverse kapitler i statsbudsjettet og Svalbardbudsjettet for 1996. Det orienteres også om forbruket under noen av postene med stikkordet « kan overføres ».

       I forbindelse med effektiviseringsgevinstprosjektet i herreds- og byrettene foreslås det å trekke inn 1,5 funksjonærstillinger under kap. 410, som overføres politi- og lensmannsetaten. Kap. 410 post 01 foreslås etter dette redusert med 0,86 mill. kroner mot en tilsvarende økning under kap. 440 post 01. Byggesakene i domstolene har tatt noe lengre tid enn forutsatt og det foreslås overført 19 mill. kroner fra 1996 til 1997 på kap. 410 post 45 Store nyinnkjøp.

       Foreløpige regnskapstall viser en merinntekt under kap. 3410 Rettsgebyr. Det foreslås å øke post 01 med 10 mill. kroner.

       Kap. 414 Undersøkelses- og domsutgifter viser en mindreutgift etter de foreløpige regnskapstallene for 1996 og foreslås redusert med 3 mill. kroner på post 01 og 10 mill. kroner på post 11. Det foreslås dessuten at post 21 Utgifter til bobehandling får stikkordet kan overføres slik at bevilgningen eventuelt kan benyttes på nytt kap. 475 Bobehandling post 21 i 1997.

       Kap. 415 Regjeringsadvokaten, post 21 Spesielle driftsutgifter, dekker bl.a. utgifter knyttet til eventuelle oppdrag Regjeringsadvokaten tar på seg for statsforetak. Regjeringsadvokaten kan for tiden ikke ta på seg slike oppdrag og post 21 foreslås redusert med 0,245 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon på kap. 3415 post 03.

       Kap. 418 Fri rettshjelp, post 70 Fri sakførsel, foreslås på bakgrunn av regnskapstallene økt med 25 mill. kroner. En tilsvarende reduksjon foreslås på post 71 Fritt rettsråd.

       Det blir en innsparing på driftsbudsjettet under kap. 430 postene 01 og 11 med om lag 2 mill. kroner i forbindelse med forsinkelse ved bygging av Ringerike kretsfengsel. De innsparte midlene ønskes benyttet under post 11 til kjøp av utstyr til det nye fengselet. Forsinkelsen har også medført et mindreforbruk på post 36 Ringerike kretsfengsel nybygg, og det foreslås at 24 mill. kroner på denne posten overføres til 1997. På post 38 Oslo kretsfengsel rehabilitering, foreslås å overføre om lag 4 mill. kroner fra 1996 til 1997 som skal benyttes til sluttarbeidet av rehabiliteringsprosjektet. Det er videre et mindreforbruk på post 45 Store nyinnkjøp på om lag 13 mill. kroner som foreslås overført til 1997. Mindreforbruket henger sammen med investering av utstyr og anlegg til nye Ringerike kretsfengsel. På post 46 Ombygginger, utvidelser og ekstraordinært vedlikehold, foreslår departementet å overføre om lag 5 mill. kroner fra 1996 til 1997.

       Kompensasjonen som ble gitt i 1996 for lønnsoppgjøret i 1995, har vist seg å være 16 mill. kroner lavere enn de reelle utgiftene når det gjelder politi- og lensmannsetaten. Det foreslås derfor å øke bevilgningen under kap. 440 post 01 med 16 mill. kroner. Det foreslås videre å styrke kap. 440 post 01 med 5 mill. kroner og post 11 med 3 mill. kroner for å styrke driftsbudsjettet på bakgrunn av en rekke tunge draps- og etterforskningssaker i 1996. Beløpet foreslås dekket inn ved at bevilgningen under post 45 blir redusert tilsvarende. Det foreslås videre en overføring på post 45 fra 1996 til 1997 på om lag samme størrelse som fra 1995 til 1996. Flyulykken på Svalbard har ført til ekstraordinære utgifter for politi- og lensmannsetaten og kap. 440 foreslås i den forbindelse økt med 18 mill. kroner, fordelt med 3,5 mill. kroner under post 01, 7,5 mill. kroner under post 11 og 7 mill. kroner under post 21. I forbindelse med budsjettet for 1996 ble det bevilget 2 mill. kroner i prosjektmidler til ny politistasjon på Grünerløkka. Planleggingen er igang, men bevilgningen vil ikke bli benyttet i 1996. Post 30 Politistasjon på Grünerløkka foreslås derfor gjort overførbar.

       Kap. 3440, post 01 Gebyr, som dekker behandlingsgebyr for pass, våpentillatelse og lotterisaker foreslås på bakgrunn av regnskapstallene økt med 25 mill. kroner. Post 04 Gebyr - vaktselskap, foreslås redusert med 0,3 mill. kroner.

       Det har vært en nedgang i innregistrerte bøter. Kap. 3449 Statens innkrevingssentral, post 81, foreslås derfor redusert med 30 mill. kroner. Post 82 Veiadministrasjonsgebyr foreslås redusert med 10 mill. kroner, mens post 84 Gebyr ved for sent innsendte regnskap, foreslås øket med 5 mill. kroner. Post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse foreslås redusert med 50 mill. kroner. Overføringen av saker fra Statens lånekasse er blitt forsinket og en stor mengde av kravene gjelder utenlandske statsborgere der kravene må anses som tapt.

       Kap. 471 Statens erstatningsansvar post 71 foreslås økt med 20 mill. kroner. Det høye forbruket har sammenheng med et par store enkeltsaker.

       Kap. 473 Datatilsynet post 21, spesielle driftsutgifter, foreslås redusert med 30.000 kroner. Bevilgningen dekker utgifter i forbindelse med kurs m.v. Tilsvarende reduksjon foreslås under kap. 3473 post 02 Kursavgift.

       Svalbardbudsjettet ble ved behandlingen av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (1995-1996) økt med 24,5 mill. kroner. Av denne bevilgningen ble 22,4 mill. kroner bevilget under kap. 20 post 31 på Svalbardbudsjettet. På denne posten ble det formelt ikke gjort vedtak om at bevilgningen kunne overføres, og dette foreslås gjort nå. Bevilgningen skal dekke utgifter i forbindelse med bygging av nytt kontorbygg til Sysselmannen etter at eksisterende kontorbygg brant.