2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Breimo, Kjell Terje Fevåg, Ranveig Frøiland, Aud Gaundal, Gunn Karin Gjul og Bent Hegna, fra Senterpartiet, lederen Ragnhild Queseth Haarstad, Odd Roger Enoksen og Håkon Giil, fra Høyre, Gunnar Fatland og Eva R Finstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Paul Chaffey, fra Kristelig Folkeparti, Hilde Frafjord Johnson og representanten Oscar D Hillgaar, har merket seg at for å sikre tilstrekkelig transportkapasitet for gassmengden som er forpliktet solgt fra 1999, er det nødvendig å legge ny rørledning for naturgass fra Kårstø til Dornum i Tyskland.

       Komiteen viser til at de totale investeringskostnadene er beregnet til 6.797 mill. kroner, og at tyngden av investeringene vil komme i 1997 og 1998. Investeringene omfatter modifikasjoner på Kårstø, rørledning og modifikasjoner på landanlegg i Tyskland.

       Komiteen har merket seg at SDØE skal ha en eierandel på 60 % og at Departementet tar sikte på å vurdere en justering av eierandelene innen oppstart, som er planlagt i 1999. Formålet med en slik justering er å få best mulig samsvar mellom eier- og brukerinteressene. Komiteen er enig i dette.

       Departementet foreslår å sette konsesjonstiden til år 2020. Både konsesjonstid og eierandel er således i samsvar med den nye rørledningen til Frankrike (NorFra), og komiteen har ingen merknad til dette.

       Komiteen viser til at det har vært vurdert tre traséalternativer for Europipe II, og at departementet ut fra en samlet vurdering, anbefaler alternativet via Vestre Bokn med landfall ved Trosnavågen. Komiteen er enig i dette, og vil understreke at traseen vil gå utenom Ognøy og dermed ikke komme i konflikt med områder med automatisk fredete kulturminner. Komiteen forutsetter at de planlagte avbøtende tiltak blir gjennomført, og at en i det videre planarbeidet vil identifisere nye avbøtende tiltak.

       Komiteen har merket seg at alle de berørte kommunene er enig i dette trasévalget, og at Rogaland fylkeskommune og Fylkesmannen i Rogaland ikke har innvendinger til valg av trase.

       Komiteen mener det er viktig at det i det videre arbeidet tas særlig hensyn til fiskeri-interessene, og har merket seg at utbygger legger vekt på å finne løsninger som ikke vil være til hinder for rekefisket.