3. Traséalternativene

3.1 Sammendrag

Alternativer

       I konsekvensutredningen er det behandlet 6 alternativer i tillegg til sammenligningsgrunnlaget:

- Alternativ N1 «Fellestunnel for nordlige baner».
- Alternativ N4 «Østfoldbanen om Bryn».
- Alternativ M1 «Dagens trasé med utvidede miljøtiltak i Gamlebyen».
- Alternativ M2 « Dagens trasé med lokkløsning i Gamlebyen ».
- Alternativ S3 «Lodalen».
- Alternativ S5 «Gjøvikbanen om Kværner».

       Alternativene har betydelig ulik gjennomføringstid. Etter et eventuelt utbyggingsvedtak må det gjennomføres planlegging/prosjektering, arkeologiske utgravninger og bygging. Gjennomføringstiden fra vedtak til ferdig anlegg varierer fra mellom 3-4 år for M1 og 11-12 år for tunnelalternativene.

       I konsekvensutredningen for Gamleby-prosjektet er det sett på to alternativer for innføring av nytt dobbeltspor fra Hauketo til Oslo S som en del av prosjektet Oslo-Ski (Østfoldbanen), via Bryn i alternativ N4 og gjennom Minneparken i de øvrige alternativene. For disse to alternativene for Oslo-Ski (Hauketo) er de samlede konsekvenser for føring av all jernbanetrafikk gjennom Gamlebyen vurdert. Traseen gjennom Minneparken har vært vurdert som mest sannsynlig og er derfor lagt til grunn.

       Det er ikke gjort et endelig trasévalg for Oslo-Ski (Hauketo). I en videreført planprosess vil man vurdere alternativer for innføringen av Oslo-Ski (Hauketo) bl.a. med sikte på å benytte de eksisterende Lodalstunnelene, noe som ikke vil kreve inngrep i Minneparken.

Hovedplan for støytiltak i Gamlebyen

       I forbindelse med vedtak av reguleringsplanen for Gardermobanens startpunkt ved Etterstad forpliktet NSB (nå Jernbaneverket) seg til å sette i verk tiltak for å sikre at boligene i Gamlebyen vil får redusert innendørs gjennomsnittlig jernbanestøy til under 35 dBA før flytogene settes i regulær drift i 1998. Disse støytiltakene er lagt til grunn som en del av sammenlikningsgrunnlaget i konsekvensutredningen.

       I NSBs hovedplan for støytiltakene, datert juli 1996, er det lagt inn lave støyskjermer inntil sporene, støyskjermer ut mot boligene, en del vindusutskiftning og fasadeisolering, ventilasjonsanlegg, foruten skinnesliping og forbedret skinnevedlikehold. Tiltakene er kostnadsberegnet til ca 55 mill. kroner.

       Lufteventiler med lydfelle er beregnet å koste om lag 3 mill. kroner og vil bli foreslått tatt med i tillegg til hovedplanens tiltak.

       Samferdselsdepartementet legger i likhet med Oslo kommune og Fylkesmannen til grunn at Jernbaneverket dokumenterer effekten av tiltakene etter at tiltakene er gjennomført og at det iverksettes eventuelle supplerende tiltak eller justeringer dersom dette viser seg nødvendig for å redusere innendørs støynivå fra jernbanetrafikken til 35 dBA slik forutsatt.

       Samferdselsdepartementet viser til at når nødvendig planlegging er utført, vil det bli foreslått bevilget 20 mill. kroner til tiltak for å redusere barrierevirkningen, til beplantning og estetisk opprustning i forbindelse med skjermene. Skjermene reduserer også utendørs støy og vil bli satt opp i henhold til NSBs (Jernbaneverkets) hovedplan.

3.2 Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at gjennomføringstiden for tunnelalternativene - inklusive planlegging/prosjektering, arkeologiske utgravninger og bygging - er anslått til 11-12 år. Komiteen har videre merket seg at man i en videre planprosess vil vurdere alternativer for innføringen av Oslo-Ski (Hauketo), bl.a. med sikte på å benytte de eksisterende Lodalstunnelene, noe som ikke vil kreve inngrep i Minneparken.

       Komiteen mener at før det foreligger en helhetlig og langsiktig plan for området, er det nødvendig at det gjøres tiltak i Gamlebyen som sikrer redusert støybelastning for beboere nær jernbanetraseen og at det gjennomføres andre tiltak for å minske barriereeffekter av jernbanen.

       Komiteen viser til at NSB i forbindelse med reguleringsplanvedtaket for Gardermobanen ble forpliktet til å sikre at boligene i Gamlebyen som ligger mot jernbanen, vil få redusert innendørs støy fra all jernbanetrafikk til under 35 dBA før flytogene settes i regulær drift i 1998.

       Komiteen finner at forslaget om en kombinasjon av lave støyskjermer nær støykilden og høgre skjermer mot omgivelsene vil være en god løsning. Dette vil etter komiteens mening føre til at både innen- og utendørs støy blir redusert. I tillegg vil en få en ytterligere effekt ved å montere lufteventiler med lydfeller der dette er byggeteknisk mulig.

       Komiteen vil understreke betydningen av at de foreslåtte støyskjermingstiltakene vil gi den effekt som er forutsatt. Komiteen er enig i at effekten av støytiltakene vurderes etter to år, og om nødvendig justeres eller suppleres.

       Komiteen merker seg at det forutsettes nyttet 20 mill. kroner til underganger, estetiske tiltak m.v. Tiltakene skal planlegges i samarbeid med bydelsutvalg, Miljøbyen Gamle Oslo og Oslo kommune.

       Komiteen viser til at NSB har forpliktet seg til å gjennomføre tiltak som gjør at støy fra jernbanen i Gamlebyen ligger under de støygrenseverdiene for innendørs støy som Regjeringen har vedtatt for kommende forskrift etter forurensningsloven, og at tiltakene tilfredsstiller Miljøverndepartementets retningslinjer for vegtrafikkstøy for nye anlegg innendørs.