5. Tiltakets konsekvenser

5.1 Sammendrag

       Konsekvensutredningen viser at tunnelalternativene medfører betydelige ulemper for jernbanen i anleggsfasen og driftsfasen med redusert standard, mindre fleksibilitet, trafikkbortfall og økte tids- og kjørekostnader. Dette er etter departementets syn ikke forenlig med målsettingen om å bedre jernbanens infrastruktur og kollektivtilbudet i Osloregionen.

       Alternativ N4 og S5 medfører et betydelig trafikkbortfall for NSB og har en stor usikkerhet knyttet til gjennomføringen.

       Alternativ S3 gir en klar kapasitetsreduksjon pga sterkt fall på sporene (40 promille, mot dagens 25 promille som anses som maksimalt).

       Utredningen viser at tunnelalternativene medfører store inngrep som gir konsekvenser for miljø og samfunn. De nordre alternativer, N1 og N4, medfører store inngrep i bylandskapet, store åpne byggegroper i anleggsperioden og riving av 12-13 verneverdige leiegårder og 9 næringsbygg. Dette medfører at opptil 550 mennesker må flytte.

       I alternativ M2 er det forutsatt at 20 leiegårder rives.

       Tunnelalternativene vil medføre betydelige ulemper for beboerne i anleggsperioden. Samtlige alternativer medfører konflikt med kulturminner.

       De fleste alternativene medfører også konflikter med verneverdig bebyggelse.

       I driftsfasen etter en utbygging vil antall personer utsatt for jernbanestøy bli redusert. I tunnelalternativene vil det største antallet personer som får redusert støy være i områder utenfor Gamlebyen. En betydelig del av de personene som vil få redusert jernbanestøy, vil fortsatt være utsatt for vegtrafikkstøy. De frigjorte banestrekningene ved tunnelalternativene kan i liten grad brukes til ny bebyggelse, men vil gi redusert barriere og kan brukes til f.eks. forbedrede utenomhusarealer, gang- og sykkelveg, bybane etc.

       Alle alternativer unntatt M1 gir mulighet for byreparasjon og fortetting i eksisterende byområder ved sanering. Konsekvensene er først og fremst av lokal betydning, men vil også kunne føre til noe byutviklingspotensial av overordnet betydning.

5.2 Komiteens merknader

       Komiteen viser til at det i Stortingets vedtak, jf. Innst.S.nr.178 (1994-1995), går fram at utbygging av tunnel igjennom Gamlebyen ikke må føre til at Gardermobanen ikke er operativ og flytogene satt i drift til åpningen av hovedflyplassen.