Innstilling frå samferdselskomiteen om forslag frå stortingsrepresentant Terje Sandkjær om at det generelle alderskravet for å oppnå førarkort klasse C/CE fortsatt skal vere 21 år.

1. Samandrag

       I Dok.nr.8:27 (1996-1997) fremmer representanten Terje Sandkjær følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen sørge for at forskriften om rett til å oppnå førerkort klasse C/CE fortsatt har 21 år som generelt alderskrav. »

       Som bakgrunn for forslaget vises det til at av « Forskrift om opplæring og førerprøve », gitt av Samferdselsdepartementet, framgår det at generell aldersgrense for å oppnå førerkort for stor lastebil (klasse C) og vogntog (klasse CE) er 21 år. For de som gjennomfører en spesiell yrkessjåføropplæring er grensen 18 år.

       Gjennom EØS-avtalen har Norge godkjent Rådsdirektiv 91/439/EØF om førerkort, jf. Innst.S.nr.177 (1993-1994). Som en følge av dette direktivet skal aldersgrensen for førerkort klasse C/CE senkes fra 21 til 18 år med virkning fra 1. januar 1997. Regelverket for kjøre- og hviletid endres ikke, og det krever 21 års alder for mange kjøreoppdrag. Imidlertid vil 18-åringer uten yrkessjåføropplæring etter 1. januar 1997 kunne utføre en del kjøreoppdrag med store vogntog som de ikke kunne før. Dette gjelder f.eks. ikke-kommersiell transport av gods for privat bruk, militær- og polititransport, vegvedlikeholdstransport inkludert brøyting, posttransport, kringkastingstransport, teletjenestetransport, sirkustransport, bilbergingstransport, melketransport og busstransport når ruta er mindre enn 50 km ( Rfo. 3820/85 art. 4).

       En førerkortkandidat har mulighet til å øvelseskjøre i ett år før alderskravet er oppnådd. Det medfører at enhver 17-åring nå får anledning til å øvelseskjøre i lastebil, også i privat regi. Det er ingen krav til bremsemuligheter for ledsageren, slik det er ved privat ­øvelseskjøring med personbil.

       Denne senkingen av aldersgrensen har vakt kraftige reaksjoner fra bl.a. politiet, skoler med yrkessjåføropplæring, Vegdirektoratet, Norges Lastebileier-Forbund. Alle reaksjonene peker klart i retning av at dette betyr en klar reversering av arbeidet med trafikksikkerhet. Det er godt dokumentert at ungdom har en høyere risiko i trafikken enn andre grupper, f.eks. viser rapport 216/1993 fra TØI at bilførere i gruppen 18-19 år har en nesten tre ganger så høy ulykkesrisiko som bilførere i aldersgruppen 20-24 år.

       Den aktuelle rettsakten er et direktiv. I motsetning til en forordning gir formen direktiv muligheter til å ta lokale hensyn ved gjennomføringen når særlige forhold tilsier det, jf. EØS-avtalens art. 7.

       Det er åpenbart at Norge med sine spesielle kjøreforhold og klimaforhold kan få problemer med fullt ut å gjennomføre et regelverk for trafikkopplæring som eventuelt passer ellers i EØS-området. Direktivformen gir Norge et visst spillerom ved gjennomføringen av rettsakten. Norge bør ha en høy profil i trafikksikkerhetsspørsmål. Det er påvist klare sammenhenger mellom ung alder og ulykkesfrekvens. Ulykker der vogntog er innblandet får ofte svært dramatiske konsekvenser. Derfor bør vi benytte det spillerommet Norge har til å gå imot en senking av aldersgrensen for å kunne føre tunge kjøretøy.

2. Komiteen sine merknader

       Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Ragnhild Barland, Aud Blattmann, Johan M Nyland, Ola Røtvei, Magnar Sætre og Solveig Torsvik, frå Senterpartiet, leiaren Magnus Stangeland, Johanne Gaup og Terje Sandkjær, frå Høgre, Ole Johs Brunæs, Oddvard Nilsen og Thorhild Widvey, frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og frå Kristeleg Folkeparti, May-Helen Molvær Grimstad, viser til følgjande fråsegn datert 13. mars 1997, frå Samferdselsdepartementet i saken:

       « Det vises til brev av 29. januar 1997 fra samferdselskomiteen, vedlagt kopi av Dok.nr.8:27 (1996-1997).
       Samferdselsdepartementet legger stor vekt på trafikksikkerhetsmessige hensyn når det gjelder føreropplæring og kriterier for erverv av førerkort i de enkelte klasser. Særskilt med tanke på ulykkesrisikoen for unge førere, ser departementet det som ønskelig at adgangen til erverv av tyngre førerkortklasser i størst mulig utstrekning gjøres avhengig av en naturlig progresjon i kunnskaper/erfaring og alder.
       Rådsdirektiv 91/439/EØF om førerkort art. 6, fastsetter aldersgrensen for erverv av førerkort klasse C/CE til 18 år. Bestemmelsen er, ved endring i førerkortforskriften, gjort gjeldende i Norge fra 1. januar 1997, og er i samsvar med alderskravene for erverv av førerkort i samme klasse i de øvrige nordiske land.
       Direktivet gir en viss adgang til nasjonale unntak. Blant annet kan alderskravet senkes til 17 år for klassene A, B og BE. Tilsvarende kan andre stater nekte å anerkjenne førerkort utstedt til personer under 18 år. Direktivet gir også adgang til å innføre underklasser til de enkelte førerkortklasser. Eksempelvis vurderer departementet eventuell innføring av de frivillige førerkortklassene C1 og C1E, som er begrenset til henholdsvis 7.500 og 12.000 kg totalvekt. Innføring av disse klassene vil gi bedre mulighet for gradvis erverv av tyngre førererkortklasser og vil være mer tilpasset den enkeltes førerkortbehov.
       Direktivet gir imidlertid ikke mulighet til å sette opp alderskravet for klasse C/CE, eksempelvis til 21 år. En eventuell endring her forutsetter derfor et initiativ fra Kommisjonen. Samferdselsdepartementet vil, så langt det er mulig, støtte et eventuelt slikt initiativ.
       Samferdselsdepartementet vil påpeke at nevnte alderskrav i førerkortforskriften kun regulerer adgangen til å få utstedt førerkort. De førerrettigheter som følger av et førerkort i klasse C/CE reguleres i stor grad av bestemmelsene om kjøre- og hviletid som fastsatt i Rådsforordning (EØF) 3820/85 . Forordningen setter bl.a. krav til alder hos fører og begrensninger i størrelse på de kjøretøyer som kan nyttes til de enkelte typer transport.
       Som hovedregel krever forordningen at fører av kjøretøy over 7.500 kg skal ha fylt 21 år i de tilfeller hvor kjøringen omfattes av kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Bestemmelsene omfatter mesteparten av den yrkesmessige transporten med tunge kjøretøy.
       Bestemmelsene om kjøre- og hviletid gjelder f.eks. ikke transporter for militæret, politiet, vegvedlikehold og ikke-kommersiell privat transport. De typer transporter som omfattes av forordningens unntaksbestemmelser vil kunne utføres ved fylte 18 år og med kjøretøy over 7.500 kg.
       Forordningen gjør også unntak for elever med fullført yrkesfaglig opplæring. Disse vil ved fylte 18 år ha adgang til å utføre ervervsmessig transport med full vogntogvekt. Disse elevene skal, før de erverver førerkort klasse C/CE, ha gjennomgått 350 timer opplæring på tunge kjøretøy i videregående skole, herunder 240 timer praktisk kjøretrening, og utgjør derfor etter departementets syn ikke noen særskilt trafikksikkerhetsrisiko.
       På bakgrunn av de innskrenkninger i førerretten som følger av regelverket om kjøre- hviletid, antar Samferdselsdepartementet at den praktiske effekten av den generelle 18-års grensen for erverv av førerkort klasse C/CE, vil være begrenset.
       Til orientering opplyses imidlertid at Samferdselsdepartementet har gitt Vegdirektoratet i oppdrag å vurdere innskrenkninger i adgangen til øvingskjøring med tunge kjøretøy. Direktoratet vil i løpet av kort tid sende forslag til forskriftsendring på høring. »

       Komiteen meiner det er særs viktig at det blir lagt stor vekt på trafikktryggleik når det gjeld føraropplæring og kriterier for erverv av førarkort. Det er positivt at yrkessjåførfaget er lagt inn under lov om fagopplæring i arbeidslivet. Det medverkar til å heve kompetansen i bransjen. Opplæringa av yrkessjåførar i den vidaregåande skulen er eit viktig tryggleiksarbeid.

       Komiteen meiner at det er viktig at opplæringa til å kunne kjøre tunge kjøretøy blir styrka for den gruppa som tek førarkort utan fagopplæring, for tunge kjøretøy klasse C/CE.

       Komiteen ber difor departementet i samband med den heilheitlege gjennomgangen av føraropplæringa som no er vert gjennomgått, i større grad å innføre krav om obligatorisk opplæring for denne gruppa.

       Komiteen ber departementet komme tilbake til dette seinast i budsjettet for 1998.

       Komiteen syner til at 17-åringane no kan øvingskjøre med tunge kjøretøy. Komiteen ber departementet innføre krav om erverv av førarkort i klasse B for å øvingskjøre med tunge kjøretøy, med unntak for dei som tek transportfagleg opplæring.


3. Komiteen si tilråding

       Komiteen har elles ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til gjere slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:27 (1996-1997) - forslag frå stortingsrepresentant Terje Sandkjær om at det generelle alderskravet for å oppnå førarkort klasse C/CE fortsatt skal vere 21 år - vert avvist.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 22. april 1997.

Magnus Stangeland, May-Helen Molvær Grimstad, Solveig Torsvik,
leiar. ordførar. sekretær.