2. Nærmere om eierskapsutvalgets forslag og departementets vurderinger

Forslag angående eierskap i meningsbærende medier

       Forslag angående regulering av eierskap i nærkringkasting:

1. Ingen enkelt aktør kan kontrollere mer enn 30 % av det totale nærkringkastingsmarkedet på nasjonalt plan, henholdsvis for lokalfjernsyn og nærradio, målt i lytter- eller seerpotensial.
2. Ingen enkelt aktør kan disponere mer enn en frekvens pr. konsesjonsområde.
3. En avis kan ikke ha bestemmende innflytelse i mer enn ett av de lokale kringkastingsmedia, der det bare finnes en frekvens tilgjengelig for henholdsvis lokalfjernsyn og nærradio.
4. Dagens eierbegrensninger på lokalt nivå oppheves.

Departementets vurdering

       Regler for eierskap i nærkringkasting er fastsatt i forskrift til lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting ved kgl.res. av 5. januar 1996. Utvalgets forslag er i hovedsak fulgt opp, men sammenlignet med utvalgets forslag er det gjort visse tilpasninger i tråd med Stortingets forutsetninger, jf. St.meld. nr. 31 (1994-1995) Eierskap i nærkringkasting og Innst.S.nr.190 (1994-1995). I forhold til utvalgets forslag, første punktum, er grensen for samlet markedskontroll satt til 33,33 %.

       Fjerde punktum er gjennomført med unntak for kabelselskap som fremdeles er underlagt forbud mot å inneha konsesjon eller mer enn 49 % av eierandelene i et nærkringkastingsselskap. De samme forbudene som gjelder for kabelselskap gjelder også for kommuner og kommunale organ. Disse kan imidlertid i særskilte tilfeller gis konsesjon til å drive lokale informasjonskanaler i kabelnett.

Forslag angående regulering av eierskap i rikskringkasting

5. En aktør kan eie opp til en tredjedel av stemmene eller aksjekapitalen i et riksdekkende radioselskap.
6. En aktør kan eie opp til en tredjedel av stemmene eller aksjekapitalen i et riksdekkende fjernsynsselskap.

Departementets vurdering

       I konsesjonene for P4 og TV 2 er det i samsvar med disse forslagene fastsatt at ingen enkeltaktør kan kontrollere mer enn 1/3 av eierandelene i foretakene.

Forslag angående regulering av eierskap i dagspresse

7. Ingen aktør kan ved erverv eller nyetablering eie aviser som til sammen utgir over 30 % av det samlede nasjonale gjennomsnittlige dagsopplag av avisene.
8. Det er ikke anledning til at dominerende aktører innen dagspressen kan ha eierandeler hos hverandre.

Departementets vurdering

       Forslagene som vedrører dagspresse er ikke gjennomført. Departementet er heller ikke innstilt på at disse forslagene skal gjennomføres i form av absolutte regler for eierskap, slik utvalget foreslår. Forslagenes intensjon vil imidlertid bli ivaretatt gjennom forslaget til lov om tilsyn med visse erverv i dagspresse og kringkasting.

       For en nærmere drøftelse av dette viser departementet til Ot.prp.nr.30 (1996-1997) Om lov om tilsyn med erverv i dagspresse og kringkasting.