4. Presidentskapets merknader

     På grunnlag av de skriftlige uttalelsene fra Stortingets partigrupper som er sitert foran, og drøftelser med gruppelederne, fremmer Presidentskapet innstilling til Stortinget om at forslagene fra Budsjettreformutvalget om endringer i Stortingets forretningsorden og Bevilgningsreglementet blir vedtatt og satt kraft 1. oktober 1997, som en prøveordning for valgperioden 1997-98 - 2000-2001. Ordningen forutsettes evaluert senest i vårsesjonen 2001.

       Presidentskapets medlem Edvard Grimstad viser til de innvendinger mot Budsjettreformutvalgets innstilling som er kommet fra flere stortingsgrupper. Dette medlem mener at det burde ha vært innhentet flere erfaringer fra Sverige og foretatt en nærmere drøfting av bl.a. fagkomiteenes rolle før den endelige beslutning fattes.

       Dette medlem konstaterer imidlertid at det er et flertall i Presidentskapet som går inn for å vedta endringer i tråd med Budsjettreformutvalgets innstilling, men som en forsøksperiode for neste stortingsperiode.

       Dette medlem mener det er uheldig at det er et nyvalgt Storting som skal innføre den nye budsjettprosessen, og vil bl.a. påpeke at det ikke finnes noen administrativ erfaring for dette. Dette medlem viser i denne sammenheng til at Budsjettreformutvalget mente det var avgjørende nødvendig å styrke den administrative kapasiteten både i tilknytning til finanskomiteen og i tilknytning til partigruppene i forbindelse med gjennomføring av den nye budsjettordningen. Dette medlem kan vanskelig se at det er mulig å få dette til før høstsesjonen.

       Dette medlem mener også det vil være en fordel for forsøket dersom det blir et sammenligningsgrunnlag med både den nåværende budsjettordningen og forslaget fra Budsjettreformutvalget.

       Dette medlem foreslår derfor en kortere forsøksperiode enn Presidentskapets flertall. Dette medlem fremmer forslag om at endringene under I og II skal tre i kraft fra 1. oktober 1999 og gjelde inntil 30. september 2001.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

« III. skal lyde:

       Endringene under I og II trer i kraft 1. oktober 1999 og gjelder inntil 30. september 2001. »

       Presidentskapets medlem, Magnar Sortåsløkken, viser til at Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe i sin uttalelse uttrykker klar skepsis til vesentlige sider ved forslaget. Dette medlem støtter disse synspunktene.

       Dette medlem kan vanskelig se at det er gode argumenter for å gjøre vedtak om endrede budsjettrutiner i denne stortingsperioden. Dette medlem hadde derfor primært sett at beslutningen ble overlatt til det Stortinget som møtes høsten 1997. Dette medlem konstaterer imidlertid at det er flertall i Presidentskapet for å ta en avgjørelse i inneværende periode.

       Dette medlem konstaterer videre at det i Presidentskapet er et flertall for å vedta endringer i tråd med Budsjettreformutvalgets innstilling, og tar dette til orientering.

       Dette medlem er imidlertid meget betenkt over å gjennomføre endringene allerede fra høsten 1997. Dette medlem vil særlig peke på at det er et nytt Storting, med nye representanter i finans- såvel som i fagkomiteene, som skal gjennomføre en budsjettprosess som det heller ikke finnes administrativ erfaring for. Dette kommer i tillegg til at høstsesjonen etter et stortingsvalg er meget spesiell, der mye tid først i sesjonen « går tapt » på grunn av godkjenning av fullmakter, konstitueringer i tingene og i gruppene, plasseringer i komiteer, « opplæring » av nye representanter i formell såvel som i mindre formell betydning, osv. Det vil etter dette medlem sitt syn være uhyre lite rom for uforutsette hendelser - situasjoner som ikke går helt slik Budsjettreformutvalget har tenkt seg. Dette medlem antar at slike innkjøringsproblemer nødvendigvis vil måtte komme når en så omfattende budsjettbehandlingsreform skal gjennomføres.

       Dette medlem vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

« III skal lyde:

       Endringene under I og II trer i kraft på det tidspunkt som bestemmes av det Storting som trer sammen 1. oktober 1997. »

       Når det gjelder utvalgets forslag om endringer i Forretningsordenen og Bevilgningsreglementet, viser Presidentskapet til utvalgsinnstillingen og har ingen ytterligere merknader.

       Dessuten har utvalget en rekke forslag og anbefalinger som ikke kommer til uttrykk i forslag til vedtak. En del av anbefalingene forutsettes i første omgang vurdert av Regjeringen. Dette gjelder bl.a.:

- Revidert nasjonalbudsjett forenkles og konsentreres om justeringer i årets budsjett.
- Ordningen med nysaldering medio desember i budsjettåret opprettholdes, men uten nærmere regelfesting.
- Stortingsmeldingen om statsregnskapet legges fram i mars/april. I tillegg bør her kunne gjengis resultater av større undersøkelser/evalueringer som er gjennomført innenfor utvalgte områder.
- I Gul bok eller nasjonalbudsjettet legges fram budsjettframskrivninger, slik at Stortinget på dette grunnlag får anledning til å vurdere budsjettutviklingen flere år framover.
- I en særskilt proposisjon bør Regjeringen legge fram forslag om en systematisk sammenslåing av budsjettkapitler. For statlige virksomheter bør postspesifikasjonen forenkles slik at det under hvert kapittel bare blir en driftspost og en investeringspost. Også sammenslåing av tilskuddsposter bør vurderes.
- Presentasjonsmåten i Gul bok og fagproposisjonene bør forbedres. Utvalget har en rekke anbefalinger på dette området. Videre nevnes at trykketiden av alle budsjettdokumenter er for lang.
- Det bør vurderes om føringen i statsbudsjettet av statlig forretningsdrift og statlig petroleumsvirksomhet bør endres i forhold til kontantprinsippet.
- Det bør vurderes om det kan være hensiktsmessig at noen flere virksomheter får anledning til å fravike bruttoprinsippet.
- Det bør vurderes om visse beløpsgrenser i skatteloven bør flyttes til Stortingets skattevedtak, og om proposisjonen om tollavgifter bør inngå i proposisjonen om skatter og avgifter.

       Presidentskapet forutsetter at disse forslagene og anbefalingene blir vurdert av Regjeringen, før Regjeringen eventuelt følger dem opp overfor Stortinget.

       I tilknytning til forslaget om rammesystemet foreslår utvalget etablert 23 netto utgiftsrammer og 2 inntektsrammer, og foreslår hvilke kapitler som skal høre under hver ramme og hvilken komite som skal behandle den enkelte ramme. Utvalget foreslår at visse kapitler skal behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet. Alle utbyttekapitler foreslås samlet i en inntektsramme og behandlet av finanskomiteen. Det foreslås at finanskomiteens nåværende B.innst.S.nr.6 utvides noe, bl.a. med samlet behandling av alle 90-poster (i hovedsak lånetransaksjoner), Statens petroleumsfond og statslånemidler, og at denne innstilling behandles sist av fagkomiteinnstillingene.

       Presidentskapet bemerker at ifølge forslaget til endring av FO § 22 skal arbeidsordningskomiteen avgi innstilling til Stortinget om rammeområder. Også fordelingen av budsjettkapitlene på de enkelte komiteer og rekkefølgen for behandlingen av fagkomiteinnstillingene fastsettes av arbeidsordningskomiteen. Derfor må arbeidsordningskomiteen vurdere utvalgets forslag på dette området. Utvalgets forslag innebærer noen avvik i forhold til gjeldende regler og praksis når det gjelder saksfordelingen mellom komiteene, uten at FO § 12 er foreslått endret. Slike avvik kan gjøres ved vedtak i henhold til FO § 22 om fordeling av budsjettkapitlene mellom komiteene, men på lengre sikt bør dette i tilfelle følges opp med endringer i § 12.

       Utvalget mener at høringer i forbindelse med budsjettbehandlingen i hovedsak bør være avsluttet innen 10. november. Opplegget for høringer foreslås endret slik at det i tillegg til høringer i de enkelte komiteer arrangeres « felleshøringer » som er åpne for alle stortingsrepresentanter, eventuelt også for politiske rådgivere. Utvalget anbefaler også at komiteene stiller seg friere til å avvise henvendelser om høringer, og på den annen side innkaller organisasjoner og annen ekspertise når det anses hensiktsmessig.

       Presidentskapet bemerker at forslaget om siste dato for komitehøringene må vurderes av komiteene selv, så lenge det ikke tas inn regler i FO. Det samme gjelder anbefalingen om å stille seg friere til å avvise henvendelser om høringer osv. Forslaget om « felleshøringer » må etter Presidentskapets oppfatning vurderes nærmere før det i tilfelle kan settes i verk, bl.a. fordi man i denne forbindelse kan komme inn på løsninger som krever endring i FO.

       Utvalget anbefaler at det samlede statsbudsjett blir trykt i « Blå bok » så snart som mulig etter at budsjettbehandlingen i Stortinget er avsluttet. Stortingets kontor har ansvaret for utgivelsen av « Blå bok », og Presidentskapet forutsetter at anbefalingen blir fulgt opp.

       Utvalget ber Presidentskapet vurdere å igangsette et arbeid med sikte på å gjøre budsjettinnstillingene mer brukervennlige og informative. Spesielt nevnes stikkordregister, at standpunkter i større grad bør presenteres i tabeller, og at det bør bli bedre presentasjon av fraksjonenes helhetlige alternativer. Presidentskapet vil vurdere anmodningen, men viser til at det primært er den enkelte komite som avgjør hvordan innstillingene skal utformes, innenfor de rammer som er satt i FO.

       Stortingssekretariatet foretar nå den løpende innlegging av resultatet av budsjettbehandlingen i STORBOS (Stortingets budsjettoppfølgingssystem). Utvalget påpeker at dersom rammebudsjettering innføres slik utvalget foreslår, vil det være behov for daglig ajourføring av behandlingen, og det vil bli nødvendig å tilføre ytterligere budsjetteknisk ekspertise. Det vil også bli behov for slik kapasitet når det gjelder å bistå partigruppene og komiteene med råd i budsjettekniske spørsmål, herunder oppstilling av forslag, krav til inndekning, analyse av årsvirkning og andre økonomiske virkninger av forslag. Budsjettsystemet bør gi partigruppene adgang til Gul bok og til verktøy for å foreta egne analyser og budsjettberegninger. Partigruppene bør kunne legge inn sine alternativer i systemet etter hvert som disse offentliggjøres. Utvalget foreslår at den budsjettekniske ekspertise i Stortinget utbygges ved et serviceapparat tilknyttet finanskomiteens sekretariat. Det forutsettes at denne budsjettekspertisen gjøres tilgjengelig også for andre komiteer og for partigruppene. Bevilgningene til partigruppene bør styrkes for å gi gruppene mulighet til å utvikle kompetanse innenfor budsjettarbeid. Det er behov for et nytt datasystem for oppfølging av budsjettbehandlingen, og utvalget tilrår at dette er på plass før behandlingen av budsjettet høsten 1997.

       Presidentskapet viser til utkastet til vedtak IV, der det foreslås opprettet to nye engasjementsstillinger for å utføre arbeid av bl.a. budsjetteknisk art. Presidentskapet vil vurdere nærmere den organisatoriske tilknytning for stillingene. Presidentskapet forutsetter at de to stillingene kan utlyses med sikte på tiltredelse tidlig i høstsesjonen 1997 og med tilsetting ut prøveperioden.

       Det er allerede tatt initiativ til å utarbeide et nytt dataprogram for oppfølging av budsjettbehandlingen. Forslaget om økte bevilgninger til partigruppene vil bli vurdert i sammenheng med budsjettet for 1998.