Innstilling fra finanskomiteen om endringer i tollavgifter som følge av resultatet av forhandlingene i Verdens handelsorganisasjon (WTO) om liberalisering av handel med informasjonsteknologiprodukter.

1. Innledning

    Regjeringen foreslår endringer i satsene for tollavgifter for budsjetterminen 1997 samt endringer i Norges WTO-bundne tollsatser for informasjonsteknologiprodukter. Bakgrunnen er forhandlingene i Verdens handelsorganisasjon (WTO) om liberalisering av handel med informasjonsteknologiprodukter. Iverksetting av de nye tollsatsene innebærer endringer i den tollnedtrappingsplan Norge forpliktet seg til under forhandlingene i den åttende forhandlingsrunden, den såkalte Uruguay-runden, innenfor rammen av Generalavtalen om tolltariffer og handel (GATT). Departementet viser til den redegjørelse som er gitt i St.prp. nr. 3 (1994-1995) Om endringer i tolltariffen som følge av handelsforhandlingene i Uruguay-runden under Generalavtalen om tolltariffer og handel (GATT) og ratifikasjon av Avtale om opprettelse av Verdens Handelsorganisasjon (WTO) m.m. Det er i proposisjonen redegjort nærmere for bakgrunnen for forslaget.

2. Hovedtrekkene ved forhandlingsresultatet

Sammendrag

       Den omforente produktlisten som følge av forhandlingsresultatet omfatter blant annet maskiner og utstyr for automatisk databehandling, halvledere og integrerte kretser, data programvarer, telekommunikasjonsutstyr. Forbrukerelektronikk er ikke omfattet.

       Oppfølgingen i WTO vil skje i regi av Rådet for handel med varer (Varerådet). Deltagerne skal i regi av Varerådet møtes regelmessig for å gjennomføre vareomfanget angitt i vedleggene, samt drøfte fremtidige revisjoner av produktdekningen. Arbeidet med første revisjon av produktlistene begynner 1. oktober 1997, og fullføres i løpet av 1998. Det tas sikte på at reviderte bindingslister vil foreligge innen utgangen av 1998 og iverksettes fra 1. januar 1999. En bindingsliste er en oversikt over hvert medlems forpliktelser når det gjelder tollnivå for de ulike produkter. Endringer i produktlistene vil bli forelagt Stortinget i den årlige proposisjon om tollavgifter.

       I Ministererklæringen heter det at tollnedtrappingen skal skje i fire like trinn, med første tollnedtrapping 1. juli 1997, deretter 1. januar 1998, 1. januar 1999 og endelig tollfrihet fra 1. januar 2000. Erklæringen oppfordrer til raskere nedtrapping. En rekke utviklingsland har fått forlenget overgangstid utover år 2000 for iverksettelse av tollreduksjonene, dog ikke utover år 2005.

       Tollreduksjonene inngås på bestevilkårsbasis. Dette innebærer at de vilkår mht. tollnedtrapping som tilstås ett land, må gjøres gjeldende også overfor alle andre land som er medlem i WTO, uavhengig av om de har tiltrådt Ministererklæringen eller ikke.

       Ministererklæringen fra Singapore er en politisk viljeserklæring, og innebærer således ikke folkerettslig bindende forpliktelser for deltagerne. Det er derfor ikke fremmet noen stortingsproposisjon om samtykke til ratifikasjon av Ministererklæringen. Regjeringen har i kgl. resolusjon av 11. april 1997 godkjent forhandlingsresultatet som følge av forhandlingene i WTO om liberalisering av handelen med IT-produkter. Deltagerne vil bli folkerettslig bundet av endringene i bindingslisten når de formelt har notifisert endringene i tollsatsene til WTOs generaldirektør. Norske myndigheter har, med forbehold om Stortingets samtykke, i samsvar med Ministererklæringen notifisert endringene i de bundne tollsatsene til WTOs generaldirektør innen fristen 1. april 1997. Notifikasjonen blir derfor ikke folkerettslig bindende for Norge før det blir meddelt WTOs generaldirektør at Stortingets vedtak om nedtrapping i tollsatsene i tråd med forslagene i denne proposisjonen foreligger.

       Tollnedtrappingen som hver deltager forplikter seg til innebærer endringer i medlemslandets WTO-bindingsliste, jf. forslag til vedtak II. Endringene gjelder kun for de varene som er omfattet av Ministererklæringen, og omfatter ikke et utvidet vareomfang.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erik Dalheim, Kjell Engebretsen, Laila Kaland, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, lederen Bjørnar Olsen og Signe Øye, fra Høyre, Per-Kristian Foss, Harald Ellefsen og Arne Alsåker Spilde, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A Meland, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs, fra Venstre, Lars Sponheim og representanten Stephen Bråthen, viser til at de ordinære tollsatser på IT-varer i utgangspunktet er lave i Norge og at det er etablert tollfrihet for slik varer fra EU. Flertallet antar derfor i likhet med departementet at en eliminering av tollsatsene på disse varene ikke vil ha nevneverdig betydning for de norske produsentenes andeler av hjemmemarkedet.

       Flertallet er av den oppfatning at norske IT-produsenter konkurransemessig er fullt på høyde med sine utenlandske konkurrenter. En mer åpen konkurranse gjennom fjerning av tollsatser vil derfor neppe innebære noe stort produksjonstap i Norge. Tvert om mener komiteen det er viktig at Norge støtter opp under Ministererklæringen fra Ministerkonferansen i Singapore, ikke minst fordi det er uttrykt fra våre handelspartnere at oppfølgingen av erklæringen vil få høy prioritet. Flertallet viser til at både EU og USA har lagt fram planer om å forsere tollnedtrappingen utover Ministererklæringens timeplan.

       Flertallet støtter forslag til vedtak II.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, viser til at Norges forpliktelser går fram av tollnedtrappingsplanen som Norge forpliktet seg til å oppfylle i den åttende forhandlingsrunden i den såkalte Uruguay-runden. Disse medlemmer viser til at spørsmålet om forsert nedsettelse av tollsatser utover folkerettslig forpliktende internasjonale avtaler må avgjøres med utgangspunkt i en interesseavveining mellom norskproduserte produkter i det aktuelle marked og hensynet til internasjonal handel og eksportmarkedet. Finansdepartementet opplyser i sitt brev til Senterpartiets stortingsgruppe av 4. juni 1997 at en « eliminering av tollsatsene ikke ( forventes) å ha nevneverdig betydning for den norske produsentenes andel av hjemmemarkedet. » Disse medlemmer mener at betydningen av tollsatser ikke bør undervurderes i et svært konkurranseutsatt marked. Disse medlemmer kan heller ikke se at det foreligger tungtveiende grunner for at handel med informasjonsprodukter skal behandles på annen måte enn andre varer.

       Disse medlemmer går på denne bakgrunn i mot ratifisering av Ministererklæringen om nedtrapping av toll på IT produkter innen år 2000.

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse, Erling Folkvord, viser til at Rød Valgallianse som eneste parti stemte mot norsk godkjenning av WTO-avtalen da dette spørsmålet ble behandla i Stortinget 30. november 1994, to dager etter folkeavstemninga som sa nei til Europaunionen. Dette medlem er fortsatt av samme oppfatning og vil stemme mot den framskynda tollnedtrappinga som er en følge av de forpliktelser stortingsflertallet påtok seg ved godkjenninga av WTO-avtalen. Dette medlem stemmer følgelig også mot å ratifisere ministererklæringa om nedtrapping av toll på IT-produkter.

3. Forslag om tollnedtrapping for utvidet vareomfang

Sammendrag

       Den fremforhandlede varelisten samsvarer ikke helt med produktinndelingen i de ulike varenumre i den norske tolltariffen. Et implementering begrenset til vareomfanget i erklæringen, forutsetter dermed på en del vareområder at tollnedsettelsene gjøres gjeldende kun for utdrag av de enkelte varenumrene.

       En slik løsning forutsetter nye produktinndelinger i tolltariffen. Det vil være en fordel at produktinndelingen i tolltariffen ikke endres midt i året, både av administrative og statistiske årsaker. Det foreslås derfor at tollnedsettelsene gjøres gjeldende for hele varenumre som dekker flere produktkategorier enn dem som er dekket av erklæringen. Forslag til vedtak I er utformet i samsvar med dette. Det legges til grunn at dette ikke vil ha uønskede virkninger for beskyttelsen av norsk produksjon.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Rød Valgallianse, viser til merknad foran og slutter seg til forslag til vedtak I.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Rød Valgallianse viser til sine respektive merknader foran og går mot forslag til vedtak I.

4. Provenyvirkninger

Sammendrag

       For annet halvår 1997 anslås provenytapet som følge av iverksettelsen av erklæringen til rundt 35 mill. kroner. Det vises til forslag til vedtak III. Dette inkluderer provenytapet for de varenumrene som omfatter produkter både innenfor og utenfor produktdekningen i erklæringen. Provenytapet for disse varenumrene er isolert anslått til under 2 mill. kroner.

       Årlig provenytap etter endelig gjennomføring (etter fire tollnedtrappinger fram til 1. januar 2000), med produktomfang som foreslått ovenfor og med basis i provenyet for 1996, anslås til i størrelsesorden 300 mill. kroner. Dette er sammenliknet med bindingene i WTO-avtalen (etter Uruguay-runden). Det er da ikke tatt hensyn til endringer i importvolum og priser. Årlig provenybortfall på varenumre som etter forslaget til vedtak I omfatter varekategorier både innenfor og utenfor erklæringens varedekning, kan herunder anslås til 15 mill. kroner etter at tollnedtrappingen er endelig gjennomført. Det er vanskelig å anslå hvor stor del som skriver seg fra import av produkter hhv. innenfor og utenfor produktdekningen i erklæringen, ettersom det ikke foreligger import- eller tollstatistikk på større detaljeringsnivå enn 8-sifrede varenumre.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, viser til merknad foran og slutter seg til forslag til vedtak III.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Rød Valgallianse viser til sine respektive merknader foran og går mot forslag til vedtak III.

5. Komiteens tilråding

   Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       om endringer i vedtak om tollavgifter for budsjetterminen 1997, samtykke til endringer i de WTO-bundne tollsatser og vedtak om endringer på statsbudsjettet medregnet folketrygden 1997.

I.

       For varenumre som pr 1. januar 1997 har høyere tollsatser enn 0, endres gjeldende tolltariff fra 1. juli 1997 slik som angitt i kolonnen som angir tollsats gjeldende fra 1. juni 1997 i vedlegg I i St.prp. nr. 62 (1996-1997).

II.

       I Norges WTO-bundne satser gjøres de endringer som følger av vedlegg I, for de varer som omfattes av Ministererklæringen.

III.

       På statsbudsjettet medregnet folketrygden 1997 gjøres følgende endringer:

Kap 5511 Tollinntekter
   70 Toll
        nedsettes med kr 35.000.000
        fra kr 2.365.000.000 til kr 2.330.000.000


Oslo, i finanskomiteen, den 6. juni 1997.

Bjørnar Olsen, Per Olaf Lundteigen, Per-Kristian Foss,
leder. ordfører. sekretær.