Innstilling fra samferdselskomiteen om forslag fra stortingsrepresentant John Alvheim om å tillate bruk av blålys på private kjøretøy under legers utrykning ved akutte situasjoner, hvor liv står i fare.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 270 (1996-1997)
  • Kildedok: Dok.nr.8:94 (1996-1997)
  • Dato: 11.06.1997
  • Utgiver: samferdselskomiteen
  • Sidetall: 2

Til Stortinget.

1. Sammendrag

I Dok.nr.8:94(1996-1997) fremmer representanten John Alvheim følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag for å tillate bruk av blålys på legers privatbiler ved akutte utrykninger. »

       Som bakgrunn for forslaget blir det vist til at når vakthavende lege skal forflytte seg fra oppholdssted til ulykkessted, forekommer det at trafikktettheten bidrar til store forsinkelser. Dette kan igjen medføre at pasientens tilstand forverres og kan ende med døden, på grunn av for sen akuttbehandling.

       Ifølge Vegdirektoratet er det ikke tillatt for leger å benytte blålys under utrykning ved livstruende situasjoner, og det vil heller ikke bli gitt dispensasjon for ivaretagelse av legers behov for rask fremkommelighet ved slike situasjoner. Dette til tross for at blålys på private legebiler ved akuttsituasjoner kan bidra til å redde liv, som følge av raskere fremkommelighet.

       Ett av motargumentene som fremmes i forhold til slik bruk av blålys, er at faren for trafikkulykker skal øke. Dette er en form for argumentasjon som ser totalt bort fra det faktum at slike utrykninger kan være livreddende.

       Det er forslagsstillerens oppfatning at det å redde liv er en leges viktigste oppgave og at myndighetene må legge forholdene til rette for at det kan skje. En av måtene dette kan gjøres på er å tillate legers bruk av blålys ved akuttsituasjoner. Praktisk kan dette løses ved rapporteringsplikt til politiet, eventuelt også helsetilsynet, etter slik bruk av blålys.

2. Komiteens merknader

Komiteen har innhentet følgende uttalelse fra Samferdselsdepartementet i saken, datert 10. juni 1997:

       « Det vises til brev av 3. juni 1997 fra Samferdselskomiteen til Samferdselsdepartementet, vedlagt Dok.nr.8:94(1996-1997) Forslag fra John Alvheim om å tillate bruk av blålys på private kjøretøy under legers utrykking ved akutte situasjoner, hvor liv står i fare.
       Godkjenning av privat kjøretøy som utrykningskjøretøy gjøres i dag etter individuell søknad og vurdering av behov. Vilkårene for slik godkjenning fremgår av Forskrift 27. mai 1986 nr. 1581 om godkjenning og registrering av utrykningskjøretøy. Bl.a. ut fra hensynet til behovet for å begrense antall utrykningskjøretøy i trafikken og opprettholde øvrige trafikanters respekt for slike, samt sikre at førerene av utrykningskjøretøy har tilstrekkelig kompetanse/erfaring, er godkjenning hittil kun gitt til et begrenset antall private kjøretøy.
       Som nevnt i mitt svar til forslagsstilleren på spørsmål i Stortingets spørretime 29. januar i år, pågår det imidlertid nå et samarbeid mellom Statens helsetilsyn og Vegdirektoratet hvor det bl.a. er forsøkt kartlagt behovet for utrykningskjøretøy i den kommunale legevakttjenesten. Etatene har også drøftet mulige kriterier og retningslinjer for om, og eventuelt i hvilke tilfeller, slik godkjenning skal kunne gis til private kjøretøy som nyttes i legevakttjeneste. Vegdirektoratet gjennomgår nå det aktuelle regelverket i sin helhet, og tar sikte på å fremme forslag til revidert forskrift i løpet av 1997. Eventuelle forslag om endringer mht godkjenning av privat kjøretøy i legevakttjeneste som utrykningskjøretøy, vil bli fremmet i denne forbindelse. »

       Komiteen finner å vise til det arbeidet som nå er i gang i saken, og har ellers ingen merknader.

3. Komiteens tilråding

Komiteen viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:94(1996-1997) - Forslag fra stortingsrepresentant John Alvheim om å tillate bruk av blålys på private kjøretøy under legers utrykning ved akutte situasjoner, hvor liv står i fare - vedlegges protokollen.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 11. juni 1997.

Magnus Stangeland, Ole Johs Brunæs, Solveig Torsvik,
leder. ordfører. sekretær.