3. Finans- og tolldepartementet

3.1 Kredittilsynet - avvik mellom bevilgning og regnskap

       Utlikningen av Kredittilsynets utgifter på institusjoner under tilsyn foretas på etterskudd. Kap. 4602 Kredittilsynet post 01 Bidrag fra tilsynsenhetene, hadde i 1996 en mindreinntekt på 64,9 mill. kroner av 88 % av bevilgningen på posten. Avviket for 1996 skyldes at utsendelsen av fakturaer vedrørende tilsynsavgiften for 1995 ble sendt ut i november/desember 1996 med betalingsfrist i slutten av desember. Dette medførte at inntektene i det alt vesentlige ble regnskapsført i 1997. Årsaken er ifølge departementet at det oppsto datatekniske problemer i forbindelse med overgang til nytt datasystem for utlikning av Kredittilsynets utgifter, noe som medførte forsinkelser i utsendelse av fakturaer til tilsynsenhetene. Det er nå utarbeidet nye interne rutiner som skal sikre en raskere behandling av utlikningen i 1997.

       Det kan ikke ses at virksomheten har ivaretatt sin opplysningsplikt i forhold til Riksrevisjonen, jf. Finansdepartementets rundskriv R-525 Samling av retningslinjer og regler for den tekniske innretning av regnskapsarbeidet i statlige institusjoner, jf. rundskriv R-18/93 av 4. oktober 1993.

       Riksrevisjonen bemerker at Kredittilsynet, og Finansdepartementet som fagdepartement, har ansvar for at det er etablert rutiner for å utlikne Kredittilsynets utgifter så raskt som mulig i budsjetterminen. Ved overgangen til nytt beregningssystem burde det vært iverksatt tiltak for å motvirke forsinkelser i utlikningen av Kredittilsynets utgifter. Riksrevisjonen forutsetter at Finansdepartementet vil følge opp at utlikning og fakturering av tilsynsavgiften skjer på et tidligere tidspunkt enn hva som har vært vanlig i de senere år.

       Finansdepartementet uttaler i sitt svar til Riksrevisjonen:

       « ... Som følge av bl.a. pågående omlegging av økonomisystem hos Skattefogden vil utsending av tilsynsavgiften for 1996 skje i september i år. Dette er normal tid for fakturering (med unntak av fjoråret). Senere år må det som følge av omlegging av rutinene legges til grunn at fakturering skjer tidligere.
       Når det gjelder de tekniske endringer det var nødvendig å foreta, var disse ikke av regnskapsmessig eller prinsipiell karakter. Det dreide seg om en ren teknisk konvertering av utlikningssystemet mellom to ulike databaseløsninger. Det var derfor Kredittilsynets oppfatning at endringene ikke falt inn under varslingsplikten i forhold til Riksrevisjonen. »

       Riksrevisjonen har merket seg at Kredittilsynet har utarbeidet nye rutiner for å sikre en raskere utlikning og fakturering av tilsynsavgiften. Riksrevisjonen minner om viktigheten av Finansdepartementets oppfølgings- og kontrollansvar i forhold til underliggende virksomheter og forutsetter at departementet følger opp de nye rutiner som er etablert. De antegnede forhold vil bli fulgt opp i den løpende revisjon.

       Riksrevisjonen foreslår: « Passerer ».

3.1.1 Komiteens merknader

       Komiteen viser til at det er tatt opp en rekke saker under dette departementet der Riksrevisjonen har påpekt store mangler mellom bevilgning og regnskap, bl.a. avvik mellom bevilgning og regnskap i Kredittilsynet og en sak om feilfordeling av fylkesskatt hvor Sør-Trøndelag fylke har fått feilutbetalt 90,4 mill. kroner. Komiteen forutsetter at departementets rutiner bedres.

       Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon: « Passerer ».