4. Forsvarsdepartementet

4.1 Forsvarets bygningstjenestes regnskap for 1996

       Forsvarets bygningstjeneste (FBT) som forvaltningsorgan med utvidede fullmakter underlagt departementet kan bl.a. nettobudsjettere sin virksomhet.

       Bygningstjenesten har for årene 1995 og 1996 ikke hatt anledning til å trekke direkte på Statens likviditetsbeholdning da det fra og med budsjettåret 1995 ikke ble gitt egen tildeling til FBT over forsvarsbudsjettet. For å kunne finansiere virksomheten har FBT fått forskudd fra sine kunder, Forsvarets overkommando (FO) og FD.

       Etter to år med en friere stilling har FBT fremdeles ikke fått på plass hele instruksverket for økonomivirksomheten.

Fakturarutinen

       Det er ikke inngått noen avtale mellom FBT og FO som regulerer faktureringen. FO har opplyst at de hverken har hatt kapasitet til stikkprøvekontroller av FBTs faktureringsgrunnlag eller har hatt mulighet til å kontrollere om det foreligger en eventuell dobbeltfakturering. Dette viser at kontrollen med utbetalinger og mottak av likvider har vært mangelfull.

       Pr. 31. desember 1996 framkommer det en overskuddslikviditet som følge av forskuddsinnbetalingen fra FO på 88 mill. kroner.

Regnskapet

       Nytt regnskapssystem ble tatt bruk i januar 1996 uten at søknad om brukstillatelse var sendt Riksrevisjonen. Det nye regnskapssystemet har ikke noen modul for konvertering fra regnskapsprinsippet til kontantprinsippet.

       Riksrevisjonen har avdekket at regnskapsførselen har vært basert på en sammenblanding av kontant- og regnskapsprinsippet. Det har ikke vært mulig å foreta en avstemming.

Årsavslutning

       I statsregnskapet for 1996 framgår det av kap. 2463 at driftsinntekter og driftsutgifter balanserer. Revisjonen av 1996-regnskapet viser at de innrapporterte tallene ikke kan relateres til regnskapet, da føringen av regnskapet er basert på en sammenblanding av kontant- og regnskapsprinsippet. Riksrevisjonen kan ikke bekrefte riktigheten av det innrapporterte tallmaterialet.

       Det framgår for øvrig av St.meld. nr. 3 Statsregnskapet 1995 at FBTs driftsinntekter og driftsutgifter balanserer. Ifølge bygningstjenestens brev til Finansdepartementet av 6. mars 1996 framkommer det et negativt driftsresultat for 1995 på 2,9 mill. kroner. FBTs årsrapport for 1996 viser et negativt resultat på 12,6 mill. kroner for 1995. Det er svært uheldig at FBT opererer med tre forskjellige resultater basert på samme regnskapsprinsipp (kontantprinsippet).

       FD uttaler at regnskapene for 1995 og 1996 må ses i sammenheng. Dette er ikke i henhold til Bevilgningsreglementets § 14. Riksrevisjonen må således konstatere at innrapporteringen til statsregnskapet for 1996 ikke er korrekt.

       På grunn av de påpekte forhold kan ikke Riksrevisjonen godkjenne FBTs regnskap for 1996.

       Forsvarsdepartementet uttaler i sitt svar:

« Regelverket
       ...
       FBT innretter nå sin økonomifunksjon iht Økonomireglement for staten (ØR) og Forsvarsdepartementets økonomiinstruks til etatene (FØET). ...
       FBT og Forsvarets overkommando (FO) har sammen utarbeidet en avtale som regulerer deres samhandel.

Fakturarutinen
       ... ble det i juli 1997 undertegnet en samarbeidsavtale mellom FO og FBT. Forutsetninger for avtalen var bl a å tilfredsstille bestemmelsene i ØR og funksjonelle krav til økonomiforvaltningen i staten. Inntil avtalen ble undertegnet, var faktureringsmetodikken muntlig avtalt. Faktureringsgrunnlaget var imidlertid detaljert utarbeidet for å gi kunden de beste muligheter for oppfølging og kontroll.
       FBTs likviditetsoverskudd var pr 31. desember 1996 på 88 mill. kroner. Det ble heller ikke fokusert spesielt på å « nullstille » denne kontoen ved årsslutt, fordi det var behov for likviditet til investeringer i januar. Dette ble gjort for å unngå betalingsforsinkelser inntil rekvisisjonsrutinene mot FO/Ø var i funksjon.

Regnskapet
       FBT hadde behov for å skifte økonomisystem for å imøtekomme de krav som ble stilt i forbindelse med FRIFOR-prosessen. Disse avklaringene kom såvidt sent at man måtte ta i bruk det nye systemet før Riksrevisjonen ville fått anledning til å godkjenne det formelt. . .
       Etter systeminnføringen viste det seg at systemets kontantregnskapsmodul måtte tilpasses en del før FBT kunne ta den i bruk.... Rapporten foretar tidsavgrensninger av ut- og innbetalinger slik at kontantprinsippet ivaretas. Forsinkelsen medførte at en del leverandørutbetalinger i 1996 ble innrapportert i henhold til regnskapsprinsippet, mens inntektene er ført etter kontantprinsippet.
       FBT vil kjøre 1996-regnskapet på nytt når kontantregnskapsmodulen er ferdig utprøvd og fungerer tilfredsstillende.

Årsavslutning
       ... I statsregnskapet for 1995 opereres det feilaktig med et nullresultat for kapittel 2463 - Forsvarets bygningstjeneste. Regnskapsdata i FBTs økonomisystem viser egentlig et underskudd for 1995 etter kontantprinsippet. Dersom statsregnskapet for 1996 blir avlevert uten å korrigere for feilen i 1995, vil FBTs regnskaper og likvidbeholdninger ikke kunne stemme overens. Selv om statsregnskapet for 1995 formelt sett er avsluttet, kan en ikke se vekk fra at det inntatte resultat på kapittel 2463 var galt. ... »

       Riksrevisjonen vil understreke at det er departementets ansvar å sørge for at regnskapet i den underliggende forvaltning innrettes på en slik måte at det sikrer riktig regnskapsavlegg.

       Riksrevisjonen konstaterer at FBT ikke har avsluttet og innrapportert regnskapet for 1996 etter kontantprinsippet, og Riksrevisjonen kan ikke godkjenne regnskapet. De påpekte feil i regnskapsføringen vil bli fulgt opp i den løpende revisjon.

       Riksrevisjonen foreslår:« Kan passere ».

4.1.1 Komiteens merknader

       Komiteen ser alvorlig på mangler ved fakturering, mangler ved innrapportering til statsregnskapet og en sammenblanding av kontantprinsippet og regnskapsprinsippet.

       Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon: « Kan passere ».