1. Sammendrag

       Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

       Stortinget ber Regjeringen utforme en handlingsplan for å hjelpe døvblinde og døve med ulike funksjonshemninger hvor det blant annet inngår følgende tiltak:

- Det økonomiske ansvaret for bo- og omsorgstilbud for døvblinde og døve med ulike funksjonshemninger flyttes over på folketrygden og rettighetsfestes.
- Det utarbeides en egen brosjyre eller informasjonshefte for foreldre og rådgivere om rettigheter som er aktuelle.
- Døve og døvblinde gis rett til ett ekstra skoleår i grunnskolen og inntil to ekstra år i den videregående skole.
- Personer som har hatt en utvikling og som ikke har nådd nødvendig kunnskapsnivå etter at de avsluttet videregående opplæring gis rett til voksenopplæring i de tilfellene der det virker helt klart at de har et utviklingspotensial som kan utnyttes og gi muligheter for et mer selvstendig liv.
- Helsetilsynet blir pålagt å sikre at tilgjengeligheten til tegnspråkkyndig personell eller tolk innarbeides i sykehusenes internkontroll i henhold til lov om statlig tilsyn med helsetjenester.
- Det bygges opp et system som kan gi avlastningstilbud i tegnspråklige miljøer, spesielt i forbindelse med sommerferier og lengre ferier.
- Tolketjenesten rustes opp.

       Det vises i dokumentet til at det i 1996 var registrert 332 døvblinde personer i Norge, derav 86 som var født døvblinde. Det framholdes at en person som verken kan se eller høre, er i en svært vanskelig livssituasjon, og burde ha krav på all mulig støtte og hjelp fra fellesskapet for å bli satt i stand til å leve et best mulig liv med sitt handikap. Enkelte døvblinde har i tillegg problemer med andre funksjonshemninger. Etter forslagsstillernes syn bør samfunnet ha råd til å gi denne gruppen funksjonshemmede og deres familier den hjelpen de trenger.

       Det vises i dokumentet til en utredning der det framgår at den eksisterende helse- og sosiallovgivning ikke har sikret døvblinde og døve med ulike funksjonshemninger de spesialiserte tilbud som er nødvendige for at de skal bli i stand til å utvikle og bruke sine ressurser best mulig.

       Utredningen viser etter forslagsstillernes syn at det er behov for en handlingsplan med konkrete tiltak som kan bedre situasjonen for døvblinde og flerfunksjonshemmede døve/døvblinde. Fordi et faglig forsvarlig tilbud for den enkelte kan være svært kostbart, mener forslagsstillerne det er en fare for at tilbudene blir avhengige av i hvilken kommune man bor. Etter deres syn vil det derfor være en vesentlig forbedring for denne gruppen dersom ansvaret for bo- og omsorgstilbudene flyttes over på folketrygden og rettighetsfestes.