1. Sammendrag
Stortingsrepresentant Anne Helen Rui har den 5. desember 1997 fremsatt følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag til endringer i straffeloven som ivaretar følgende:
Det er forbudt å innføre, inneha, eller omsette varer som er bestemt for eller som finnes tjenlig til bruk, tilvirkning, erverv, overdragelse eller oppbevaring av stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika.
Det samme gjelder varer som ved bilde, tekst, trykk, utforming eller lignende reklamerer for varer eller stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika.
Overtredelse straffes med bøter eller fengsel i 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.
Overtredelse er straffbar også når den er begått i uaktsomhet. »
I begrunnelsen for forslaget heter det bl.a. at norsk narkotikapolitikk har som virkemiddel å satse helhetlig på alle områder som kan begrense etterspørselen etter narkotika og redusere bruken. I de siste fem årene har legaliseringsbevegelsen gjennomgått en nesten eksplosjonsartet utvikling. I samme perioden har vi sett flere og flere markedsføringsfremstøt rettet mot barn og ungdom, hvor man forsøker å påvirke deres syn og befatning med særlig cannabis og ecstasy, ved omsetning av ulike produkter. Omsetningen eller reklamering for produktene rammes ikke av dagens lovgivning.
Forslagsstiller ønsker ikke at barn og unge skal kjøpe og bruke T-skjorter, smykker m.v. med reklame for ulovlig stoff, og heller ikke at brukerutstyr for narkotika, blant annet for hasjrøyking, skal kunne omsettes fritt. Mye brukerutstyr kan i dag ikke beslaglegges eller inndras før disse er brukt ved en konkret straffbar handling. Ved at tilknytningen til slike varer gjøres straffbar, kan påstand om inndragning nedlegges.
Ved en lovendring på dette området, vil man få samme praksis som for andre russtoffer. Det vises i den forbindelse til at reklame for tobakk og alkohol er ulovlig. Det samme gjelder besittelse og omsetning av utstyr til produksjon av ulovlig sprit.