2. Merknader frå komiteen

    Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Framstegspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, frå Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, frå Høgre, Ellen Gjerpe Hansen og Oddvard Nilsen, frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, og frå Venstre, May Britt Vihovde, er samd med Regjeringa i at det blir gjennomført eit forprosjekt for ein skipstunnel gjennom Stadlandet.

       Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, og frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, viser til at Regjeringa i St.meld. nr. 34 (1997-1998) ikkje gir til kjenne sitt standpunkt om det bør byggast ein skipstunnel gjennom Stadlandet. Desse medlemene stiller seg undrande til Regjeringa sin handlemåte. Desse medlemene viser til at det er vanleg at Regjeringa gir uttrykk for sitt standpunkt i ei slik konkret sak der ein ber om vidare planlegging.

       Desse medlemene vil vidare peike på at Regjeringa i meldinga ikkje har gjort greie for kostnader ved forprosjektet. Regjeringa ber altså om ei tilslutning til at eit forprosjekt med økonomiske konsekvensar blir sett i gang utan at kostnadene er avklara.

       Desse medlemene legg til grunn at før Stortinget tek standpunkt til forprosjektet for skipstunnel gjennom Stadlandet, må Regjeringa ta standpunkt til prosjektet og foreslå løyving til forprosjektet.

       Desse medlemene vil ta standpunkt til spørsmålet om forprosjektet når Regjeringa sitt standpunkt ligg føre, og reknar med at Regjeringa i samband med St.prp. nr. 1 (1997-1998) kan legge fram eit konkret forslag til finansiering og tidsplan for prosjektet.

       Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til at Stortinget i St.meld. nr. 34 (1997-1998) er invitert til å ta stilling til gjennomføring av eit forprosjekt for ein skipstunnel gjennom Stadlandet.

       Desse medlemene viser til at farvatnet utanfor Stad vert rekna som eit av dei meir utsette på norskekysten. Desse medlemene har merka seg at det frå lokalt hald på Vestlandet gjennom mange år er vist eit stort engasjement for å få realisert ein skipstunnel gjennom Stadlandet.

       Desse medlemene konstaterer at Regjeringa er positiv til å byggje skipstunnel gjennom Stadlandet. Det er likevel nødvendig å få ein gjennomgang og dokumentasjon av dei ulike sidene ved prosjektet, både spørsmål knytta til bygging og drift av skipstunnelen. Det vil såleis vere ein naturleg framgangsmåte å gjennomføre eit omfattande forprosjekt for å sikre det best moglege avgjerdsgrunnlaget for eit vedtak om realisering av prosjektet.

       Desse medlemene har merka seg at Regjeringa legg vekt på at ein skipstunnel vil medverka positivt for tryggleiken for dei mindre fartøya som går langs farvatnet ved Stad. Og at ein ser det som viktig at ein slik tunnel vil vere positiv for utvikling av samferdsle og næringsliv på Vestlandet.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser den store betydning som en skipstunnel har for å øke tryggheten for småskipstrafikken som går forbi Stad.

       Disse medlemmer ser en skipstunnel som et viktig bidrag for å styrke næringslivet på Vestlandet, og en nødvendig forutsetning for å få til et tilfredsstillende samband mellom Vestlandet og Nordvestlandet.

       Disse medlemmer ser også viktigheten av å ha en gjennomgående hurtigbåtforbindelse forbi Stad.

       Disse medlemmer ser betydningen av at det nåværende forprosjektet blir fullført, og kan ikke se nytten av å starte opp et helt nytt forprosjekt.

       Disse medlemmer viser til at Norges fremste ekspertise på tunnelplanlegging har foretatt utredninger som er oversendt myndighetene og dette har til nå kostet ca 3 mill. kroner.

       Disse medlemmer viser til at det allerede er brukt en del midler fra lokalt hold, og selskapet Stad skipstunnel trenger nå 4,5 mill. kroner for å kunne fullføre utredningene.

       Disse medlemmer ser det derfor som naturlig at staten påtar seg resten av kostnadene ved forprosjekteringen slik at denne blir fullført.

       Disse medlemmer vil på bakgrunn av ovennevnte merknader fremme følgende forslag:

       « Restbeløpet til finansiering av forprosjektet for skipstunnel gjennom Stadlandet fullføres med statlige midler. »

       Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker å ha et best mulig beslutningsgrunnlag når Stortinget skal ta stilling til en eventuell realisering av en skipstunnel gjennom Stadlandet og støtter derfor forslaget om et forprosjekt. Ikke minst på bakgrunn av de store overskridelsene som har oppstått under flere samferdselsprosjekter, synes det nødvendig å gjennomføre det foreslåtte forprosjekt. Det må understrekes at forprosjektet må sette et særlig fokus på kostnadene. Dette er viktig i en tid der mange gode samferdselsprosjekter må avvises på grunn av mangel på midler.

       På grunn av hensynet til utbygging av annen infrastruktur i regionen er det nødvendig med en rask avklaring om Stadtunnelen skal realiseres.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil foreslå at Stortinget nå bevilger 6 mill. kroner, ved å overføre midler fra krengetogtiltak kap. 1350 post 30 Investeringer i linjen slik at forprosjektet kan startes opp så raskt som mulig og at Stortinget får saken til endelig behandling i forbindelse med statsbudsjettet for 1999.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Det overføres 6 mill. kroner fra kap. 1350 post 30 Investeringer i linjen til forprosjekt for skipstunnel gjennom Stadlandet. »

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke på at en forutsetning for Stortingets bevilgning er at de berørte fylkene stiller opp med de 2 mill. kroner slik at forprosjektet blir fullfinansiert.