Innstilling fra sosialkomiteen om trygdeoppgjøret 1998.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 243 (1997-1998)
  • Kildedok: St.prp. nr. 76 (1997-98)
  • Dato: 12.06.1998
  • Utgiver: sosialkomiteen
  • Sidetall: 10

1. Sammendrag

       Det fremmes i proposisjonen forslag om regulering av grunnbeløpet og særtilleggssatsene i folketrygden og om økte bevilgninger på statsbudsjettet for 1998 som følge av dette.

       Det redegjøres for de drøftingene om regulering av grunnbeløpet som er foretatt mellom staten, Norsk Pensjonistforbund (NPF), Landsorganisasjonen i Norge (LO) og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) i perioden 2. til 4. juni 1998 og for de retningslinjene for regulering av pensjonistenes inntekter som Stortinget har vedtatt.

       Under drøftingen la organisasjonene fram et felles krav i fire punkter:

- at det i Stortingets retningslinjer for regulering av pensjonistenes inntekter tas inn en bestemmelse som regulerer avvik mellom forventet og faktisk inntektsutvikling for yrkesaktive
- at inntektsutviklingen for yrkesaktive fastsettes med utgangspunkt i Det tekniske beregningsutvalgets tall for «årslønnsvekst for alle grupper»
- kompensasjon for avviket mellom forventet og faktisk inntektsutvikling for yrkesaktive fra 1995 til 1997 anslått til kr 545
- en økning av grunnbeløpet med kr 4.300 fra kr 42.500 til kr 46.800 fra 1. mai 1998

       Staten framholdt under drøftingene at årets trygdeoppgjør, i likhet med tidligere år, burde konsentreres om regulering av grunnbeløpet. Staten la under drøftingene fram et forslag om å øke folketrygdens grunnbeløp med kr 2.870 fra kr 42.500 til kr 45.370 fra 1. mai 1998.

       Partene konstaterte etter dette at det ikke var grunnlag for å fortsette drøftingene.

       Fra statens side ble det opplyst at Regjeringen ville legge det framlagte forslaget til grunnbeløpsregulering fram for Stortinget. Det ble videre opplyst at det samtidig ville bli foreslått å øke særtilleggssatsene som ville gi en enslig minstepensjonist en pensjonsøkning på kr 1.000 pr måned og noe lavere pensjonsøkning for gifte minstepensjonister.

       Departementet tilrår at grunnbeløpet øker med 2.870 kroner til 45.370 kroner med virkning fra 1. mai 1997.

       Merutgiftene ved den foreslåtte regulering i forhold til regler og satser før 1. mai 1998 blir på om lag 4.150 mill. kroner i 1998. I tillegg kommer en ekstraordinær økning av særtilleggene på 1.530 mill. kroner.

       Tabellen nedenfor viser utviklingen i minstepensjonene og pensjonene for unge uføre fra 1. januar 1990 etter forslaget til pensjonsregulering.

Utvikling av minstepensjonene og pensjonene for unge uføre i perioden 1. januar 1990 til 30. april 1999. Kroner.

  Minstepensjon Unge uføre født
  Enslige Ektepar før 1941
  Pr år Pr mnd Pr år Pr mnd Pr år Pr mnd
01.01.90-30.04.90 51.839 4.320 83.972      6.998      56.748      4.729     
01.05.90-30.11.90 54.220 4.518 87.960      7.330      58.980      4.915     
01.12.90-30.04.91 54.378 4.532 88.217      7.351      65.2901 5.4411
01.05.91-30.04.92 56.978 4.748 92.158      7.680      75.6882 6.3072
01.05.92-30.04.93 58.583 4.882 94.752      7.896      85.7753 7.1483
01.05.93-31.12.93 59.868 4.989 96.816      8.068      87.6484 7.3044
01.01.94-30.04.94 59.868 4.989 101.0885 8.4245 87.6484 7.3044
01.05.94-31.12.94 61.116 5.093 103.200      8.600      89.4844 7.4574
01.01.95-30.04.956 61.512 5.126 103.992      8.666      89.4844 7.4574
01.05.95-30.04.96 63.372 5.281 107.136      8.928      92.184      7.682     
01.05.96-30.04.97 66.240 5.520 111.984      9.332      96.360      8.030     
01.05.97-30.04.987 69.360 5.780 117.456      9.788      105.672      8.8018
01.05.98-30.04.999 81.360 6.780 140.040      11.670      112.752      9.395     
1 Fra 1. januar 1991
2 Fra 1. januar 1992
3 Fra 1. januar 1993. (P.g.a. hevingen av aldersgrensen.)
4 Født før 1943 (1. januar 1926 - 31. desember 1942).
5 Heving av særtilleggssats for ektepar fra 1. januar 1994. Ny sats 2x60,5 prosent av grunnbeløpet, d.v.s. dobbelt av sats for enslig.
6 Heving av særtilleggssatsen fra 1. januar 1995. Høy sats utgjør 61,55 prosent av grunnbeløpet.
7 Heving av særtilleggssatsen fra 1. mai 1997. Ordinær sats utgjør 63,2 prosent av grunnbeløpet (minstesats 57,5 prosent)
8 Øking av garantert poengtall fra 3 til 3,3.
9 Med forbehold om vedtak i Stortinget.

Kilde: Sosial- og helsedepartementet

       Fra 1996 til 1997 økte grunnbeløpet og tilleggspensjonene med 3,9 prosent, minstepensjonen for enslige økte med 4,7 prosent og minstepensjonen for ektepar økte med 4,8 prosent. Det tekniske beregningsutvalget har på grunnlag av foreløpig materiale anslått lønnsveksten fra 1996 til 1997 til om lag 4,25 prosent for alle grupper under ett.

       I Revidert nasjonalbudsjett 1998 er det lagt til grunn en gjennomsnittlig årslønnsvekst fra 1997 til 1998 på om lag 5 % for alle grupper under ett. Grunnbeløpet og tilleggspensjonene i folketrygden vil som følge av reguleringene i fjor og i år øke med 5,75 prosent fra 1997 til 1998, mens minstepensjonen for en enslig vil øke med om lag 13 prosent. I Revidert nasjonalbudsjett er det lagt til grunn en prisvekst fra 1997 til 1998 på 2,6 prosent. Det framholdes at en slik utvikling vil gi en klar realvekst i pensjonene i år, og at særlig minstepensjonistene vil oppnå en sterk realinntektsvekst.

       Det redegjøres for de særlige skattereglene for pensjonister for 1998 som i hovedsak er en videreføring av skatteoppleggene fra 1992-97, men med enkelte endringer.

       Reguleringen har også konsekvenser for krigspensjoneringen, og for 1998 anslås merutgiftene til 12  mill. kroner for krigspensjoneringen for militærpersoner og til 30 mill. kroner for krigspensjoneringen for hjemmestyrkepersonell og sivilpersoner. Da krigspensjon samordnes med pensjoner fra folketrygden, vil den foreslåtte ekstraordinære økningen av særtillegget fra 1. mai 1998 medføre mindreutgifter til krigspensjonering på anslagsvis 12 mill. kroner. Det foreslås ut fra dette at bevilgningen under kap 660 Krigspensjonering øker med 30 mill. kroner.

       På bakgrunn av at avtalefestet pensjon og pensjonstrygden for sjømenn skal reguleres i forhold til folketrygdens ytelser, foreslås det at statstilskuddet til avtalefestet pensjon (kap. 666) økes med 13 mill. kroner, og at bevilgningen til pensjonstrygden for sjømenn (kap. 664) økes med 9 mill. kroner.

       Det anslås et merbehov for attføringspenger på 144 mill. kroner grunnet økt grunnbeløp, og det foreslås at bevilgningen for 1998 under kap. 2543 Ytelser til yrkesrettet attføring, post 70 attføringspenger økes med 144 mill. kroner.

       Det redegjøres i proposisjonen for endringer i den sjablonberegnede levekostnadsfaktoren som benyttes ved beregning av attføringsstønad (kap. 2543). Endret grunnbeløp og justering av levekostnadsfaktoren anslås isolert å medføre et merbehov på om lag 12 mill. kroner, og bevilgningen for 1997 under kap. 2543 Ytelser til yrkesrettet attføring, post 71 attføringsstønad foreslås øket med 12 mill. kroner.

       Avslutningsvis i proposisjonen drøftes virkningen av den foreslåtte økningen i minstepensjonene. Det vises til at Regjeringen i sitt budsjettforslag for 1998 gikk inn for å heve minstepensjonen med kr 12.000 fra 1. mai 1998, og at flertallet i sosialkomiteen i Stortinget, alle unntatt Arbeiderpartiet, sluttet seg til forslaget. Det uttales at da økningen av folketrygdens minstepensjoner vil bestå av ordinær grunnbeløpsøkning fra 1. mai og en ekstraordinær økning av særtillegget, må de nye satsene for særtillegg fastsettes samtidig med det nye grunnbeløpet.

       Regjeringen foreslår at « ordinær sats » for grunnbeløpet fastsettes til 79,33 prosent av grunnbeløpet, og at « minstesats » fastsettes til 74,0 % av grunnbeløpet.

       Det vises til at en enslig minstepensjonist pr. 30. april 1998 har en samlet pensjon på kr 69.360. Forslaget om at grunnløpet skal økes til kr 45.370, tilsier at særtillegget må fastsettes til 79,33 prosent av grunnbeløpet for å oppnå en pensjonsøkning på kr 1.000 i måneden. Samlet pensjon for enslig vil da utgjøre kr 81.360.

       Ordinær særtilleggssats gjelder også for minstepensjonistektepar. Et pensjonistektepar skal samlet minst være sikret særtillegg og tilleggspensjon som utgjør to ganger ordinær sats. Pensjonistektepar/samboere /pensjonist gift med selvforsørget ektefelle, har som minstepensjonist pr. 30. april 1998 en pensjon på kr 58.728. Med forslaget om at grunnbeløpet øker til kr 45.370, vil grunnpensjonen utgjøre kr 35.988 og ordinær sats i særtillegg 79,33 prosent, d.v.s. en samlet pensjon på kr 70.020. Det uttales at minstepensjonen for denne gruppen dermed vil øke noe mindre enn kr 1.000 som forutsatt, men at dette er en følge av pensjonssystemets oppbygning som det er vanskelig å gjøre noe med, idet det anses som lite hensiktsmessig å innføre enda en ny sats i særtilleggsordningen, noe som ville komplisere systemet og dessuten kreve lovendring.

       Det vises videre til at minstepensjonist gift med pensjonist som har tilleggspensjon høyere enn særtillegget, pr. 30. april 1998 har en samlet pensjon som minst utgjør kr 56.304. Dersom økningen i minstesatsen skal gi tilsvarende kronemessig økning som minstepensjonist/gift med minstepensjonist, må minstesatsen fastsettes til 74,0 prosent av grunnbeløpet. Minstepensjonen for denne gruppen gifte/samboende minste-pensjonister vil da utgjøre kr 67.608.

       Regjeringen foreslår at fribeløpet ved inntektsprøving av forsørgingstillegg fortsatt skal være knyttet til minstepensjonen, slik at fribeløpet får en tilsvarende økning som minstepensjonen.

       Det vises til at økningen av særtillegget medfører at det blir om lag 73.000 nye minstepensjonister med både tilleggspensjon og noe særtillegg, idet det blir flere - særlig kvinner med lav tilleggspensjon - som nå får denne supplert med noe særtillegg opp til det nye minstepensjonsnivået. Det uttales at selv om enkelte føler at de får liten nytte av sin opptjente tilleggspensjon, er det viktig å framheve at ingen får mindre og svært mange får noe større pensjon.

       Den lovfestede samordningen mellom folketrygden og tjenestepensjon i offentlig sektor, sjømannspensjon og krigspensjon innebærer at folketrygden utbetales fullt ut, mens de øvrige pensjoner reduseres med et såkalt samordningsfradrag. Det uttales at med de foreliggende forslag vil en større del av det garanterte pensjonsbeløpet komme fra folketrygden, slik at den supplerende pensjonen blir redusert eller faller bort. Det antas at mindreutgiftene for Statens Pensjonskasse og de kommunale pensjonsordninger ved den aktuelle økningen av særtillegget vil utgjøre om lag 320 mill. kroner. Krigspensjoneringen og pensjonstrygden for sjømenn vil også få mindreutgifter.

       Regjeringen er ikke innstilt på at bevilgningen til bostøtte skal reduseres som følge av økningen i minstepensjonen. Regjeringen vil legge opp til videreføring av dagens bevilgningsnivå til bostøtte og sørge for tilpasninger i regelverket med sikte på å opprettholde støttenivået til den enkelte minstepensjonist. Med dette utgangspunktet varsler Regjeringen to endringer for minstepensjonister som omfattes av den ekstraordinære økningen i pensjonen og samtidig får lagt til grunn dagens inntekt i beregningen av bostøtte. For det første legges det opp til å øke grensen for minstepensjon tillagt 30 prosent, slik at denne gruppen ikke skal miste retten til bostøtte. For det andre legges det opp til å benytte et inntektsgrunnlag som trekker fra et beløp som tilsvarer den ekstraordinære økningen i pensjonen for ikke å gi en høyere egenandel til denne gruppen.

       I forhold til kommunale ytelser uttales det at økningen i minstepensjonen vil gjøre at færre pensjonister vil være avhengig av økonomisk sosialhjelp eller trenge mindre støtte. Bestemmelsene om vederlag for opphold i kommunale alders- og sykehjem innebærer at vederlagsbetalingen fra pensjonistene til kommunene vil øke med anslagsvis 180 mill. kroner.

       Regjeringen vil i budsjettforslaget for 1999 ta sikte på å regulere grensene for skattefri nettoinntekt, slik at de som bare har minstepensjon i folketrygden, fortsatt skal være fritatt for skatt.

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Nordseth og Skogholt, medlemmene fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre, Høegh og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold, og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, har merket seg at det ikke er kommet til enighet mellom partene i trygdeoppgjøret. Det viste seg tidlig at det var for stor avstand mellom kravet fra organisasjonene og tilbudet fra staten.

       Komiteen har merket seg at det var lagt fram et krav i fire punkter fra organisasjonene, og at det fra statens side ble fremholdt under drøftingene, som pågikk i perioden 2.- 4. juni 1998, at årets trygdeoppgjør i likhet med andre år burde konsentreres om regulering av grunnbeløpet.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer at bruddet dermed var et faktum. Disse medlemmer vil påpeke at selve proposisjonen inneholder en rekke elementer i tillegg til en økning av selve grunnbeløpet.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at partene ikke kom til enighet under årets trygdeoppgjør. Disse medlemmer viser til at en i tidligere trygdeoppgjør har hatt en forståelse om at både den historiske og forventede lønnsutvikling må få innvirkning på grunnbeløpet og reguleringen av det. Disse medlemmer viser i denne forbindelse til vedlegg 1 til forhandlingsprotokollen for trygdeoppgjøret i 1997.

       Disse medlemmer har i komitéhøringen med organisasjonene merket seg at Regjeringen ved dette oppgjøret ikke har vært villig til å legge en slik forståelse til grunn. Disse medlemmer har forstått organisasjonene dithen at mangelen på forståelse og imøtekommenhet med hensyn til å drøfte konsekvenser av tallene fra Det tekniske beregningsutvalget var bestemmende for bruddet i forhandlingene.

       Komiteen vil vise til at i 1990-årene har økningen i grunnbeløpet vært svakere enn lønnsveksten for sammenlikningsgruppene. Grunnbeløpet har i perioden 1993-1997 hatt en gjennomsnittsvekst på 3,2 prosent. Det er foreslått en økning fra 1997 til 1998 på 5,8 prosent. Fra 1996 til 1997 var økningen på 3,9 prosent.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at Regjeringen har lagt fram for Stortinget et trygdeoppgjør som innebærer at alle pensjonistene i gjennomsnitt får 6,75 prosent høyere pensjon fra 1. mai 1998.

       Flertallet vil peke på at grunnbeløpet er økt med 2.870 kroner slik at grunnbeløpet øker fra 42.500 kroner til 45.370 kroner. Det innebærer en økning på 5,75 prosent. Merutgifter for 1998 av økningene er om lag 5.680 mill. kroner.

       Flertallet viser til at det i komitéhøringen med organisasjonene fremkom at partene ikke syntes å være enige om hvordan retningslinjene for regulering av grunnbeløpet skulle forstås. Flertallet mener det er viktig at det regelverk og de prosedyrer som brukes ved forhandlingene, bygger på en felles forståelse slik at man er enige om hva spillereglene er.

       Flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen sammen med organisasjonene drøfte prosedyrer for regulering av grunnbeløpet i folketrygden. Det er særlig viktig å få avklart hvilken rolle Det tekniske beregningsutvalget skal ha, og hvordan avviket mellom forventet og faktisk inntektsutvikling for yrkesaktive skal forstås og brukes i arbeidet med å regulere folketrygdens grunnbeløp. »

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til den svake utvikling i grunnbeløpet som har vært gjennom 90-årene, i forhold til lønnsveksten for yrkesaktive til tross for at de vedtatte retningslinjer om en utvikling « om lag på linje med venta utvikling for yrkesaktive », slik det anføres i proposisjonen. De nye retningslinjene, fastsatt av Stortinget i mai 1991, legger opp til at reguleringen av grunnbeløpet skal skje ut fra forventet inntektsutvikling for yrkesaktive. Disse medlemmer konstaterer at grunnbeløpet, til tross for dette, stadig underreguleres. Disse medlemmer vil foreslå at dersom lønnsutviklingen for yrkesaktive viser seg å ha blitt en annen enn den som ble lagt til grunn og protokollert ved forrige regulering av grunnbeløpet, skal grunnbeløpet justeres for dette avviket før årets regulering tar til. Disse medlemmer vil også foreslå en endring i Stortingets retningslinjer for regulering av pensjonistenes inntekter slik at inntektsutviklingen for yrkesaktive fastsettes med utgangspunkt i Det tekniske beregningsutvalgets indikator « Årslønnsvekst for alle grupper ». På denne bakgrunn vil disse medlemmer foreslå at grunnbeløpet justeres for avviket mellom forventet og faktisk inntektsutvikling for yrkesaktive fra 1995 til 1997 med kr 545 før justering av grunnbeløpet for 1998. Den samlede økning av grunnbeløpet for 1998 foreslås satt til kr 3.415.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Grunnbeløpet i folketrygden fastsettes til kr 45.915 med virkning fra 1. mai 1998. »

       « Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med retningslinjer om at dersom lønnsutviklingen for yrkesaktive viser seg å ha blitt en annen enn den som ble lagt til grunn og protokollert ved forrige regulering av grunnbeløpet i folketrygden, skal grunnbeløpet justeres for dette avviket før årets regulering tar til. »

       « Det innføres en endring i Stortingets retningslinjer for regulering av pensjonistenes inntekter slik at inntektsutviklingen for yrkesaktive fastsettes med utgangspunkt i Det tekniske beregningsutvalgets indikator « årslønnsvekst for alle grupper ». »

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, tar til etterretning at minstepensjonen er justert i samsvar med Stortingets budsjettvedtak, og at særtillegget er avregnet på bakgrunn av Regjeringens forslag til grunnbeløp.

       Flertallet har merket seg at den foreslåtte « 1.000-lappen » til minstepensjonistene fremkommer ved at man tar de 12.000 kronene som er lovet, og trekker fra økningen i grunnbeløpet. Det beløp som en da får, øker man særtillegget med. Den foreslåtte økning av særtillegget er, etter flertallets mening, ikke i tråd med de løfter som ble gitt pensjonistene under valgkampen. Flertallet konstaterer således at løftene fra valgkampen om økning i særtillegget med 1.000 kroner ikke er innfridd.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at de enslige minstepensjonistene har fått økt sin pensjon med 12.000 kroner som fordeler seg på 4.680 kroner ut fra trygdeoppgjøret og 7.320 kroner i ekstraordinær økning som følge av Stortingets vedtak ved behandlingen av statsbudsjettet for 1998. For gifte minstepensjonister øker pensjonen med 11.290 kroner pr. år. Økningen i minstepensjon innebærer en prosentvis økning i minstepensjonen på 17 prosent for enslige og 20 prosent for ektepar.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at ca 80 prosent av minstepensjonistene er kvinner. Økt minstepensjon er viktig for å styrke eldre kvinners mulighet til en selvstendig økonomi.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil peke på at økningen i minstepensjon vil ligge innenfor frigrensen for skatt. De skattefrie nettoinntektsgrensene er kr 69.700 for enslige og kr 108.500 for ektepar i 1998. Pensjonister som ikke har annen inntekt enn skatt og en formue på under 200.000 kroner, kan dermed på grunn av minstefradraget ha en pensjon på 87.125 for enslige og 135.625 kroner for ektepar uten å betale skatt.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at pensjonistorganisasjonene ikke var fornøyde med dette, trass i at tilbudet i år var nesten dobbelt så høyt som det de godtok i 1997, og det beste tilbudet som er lagt fram siden folketrygden ble innført i 1967.

       Disse medlemmer vil vise til at enslige minstepensjonister i perioden 1993-1997 hadde en gjennomsnittsøkning i sin inntekt på 5,4 prosent. Fra 1997 til 1998 er det foreslått en økning på 13,2 prosent. Minstepensjonistektepar hadde i perioden 1990-1997 en gjennomsnittsøkning på 4,8 prosent. Fra 1997 til 1998 er det foreslått en økning på 14,6 prosent.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til Innst.S.nr.293 (1996-1997) Om trygdeoppgjøret 1997, hvor disse medlemmer sammen med Sosialistisk Venstreparti foreslo å heve særtillegget i folketrygden med kr 1.000 pr. måned, tilsvarende kr 12.000 pr. år. Fremskrittspartiet hadde tilsvarende forslag. Disse medlemmer viser til at dette ikke fikk flertall i Stortinget. Høyre og Arbeiderpartiet stemte imot. Høyre og Fremskrittspartiet støttet subsidiært i budsjettinnstillingen å øke minstepensjon med kr 1.000 fordelt på grunnbeløp og særtillegget, og sikret dermed flertall for et oppgjør i tråd med det Regjeringen har lagt fram i årets trygdeoppgjør. Arbeiderpartiet stemte imot å gi minstepensjonistene et økonomisk løft ved å øke pensjonen med kr 1.000 pr. måned.

       Disse medlemmer forstår det slik at pensjonistorganisasjonenes hovedbegrunnelse for at de ikke er fornøyde i år er at de mener tidligere reguleringer ikke har vært gode nok.

       Disse medlemmer vil understreke at med den foreslåtte økningen er minstepensjonsreformen gjennomført kun et halvt år etter regjeringsskiftet. Disse medlemmer vil videre peke på at dette var et nødvendig løft for å gjøre minstepensjonistene mer økonomisk uavhengige. Blant minstepensjonistene er det 2/3 som har mindre enn 10.000 kroner i årlige ekstrainntekter utover minstepensjonen. Disse medlemmer ser på økningen i minstepensjonen som en oppfølging av Regjeringens mål om å minske forskjellene i Velferds-Norge.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil påpeke at hvis økningen av særtillegget skal gi en reell økning i kjøpekraft på kr 12.000 pr. år, slik forutsetningene var, må særtillegget økes med dette beløpet uavhengig av økningen av grunnbeløpet. Disse medlemmer finner det også uakseptabelt at noen grupper minstepensjonister får en lavere økning, og kan ikke akseptere at gifte pensjonister skal få en dårligere inntektsutvikling enn andre. Disse medlemmer vil derfor foreslå at både høy og lav sats i særtillegget får en økning på kr 12.000.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en økning av særtillegget med kr 12.000 pr. år fra 1. mai 1998 for både høy og lav sats, uavhengig av økningen av grunnbeløpet. »

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, registrer at økningen i særtillegget har skapt ca 73.000 nye minstepensjonister, og at de fleste av disse er pensjonister som tidligere har hatt en liten tilleggspensjon. Flertallet viser til at en rekke pensjonister med tjenestepensjoner som samordnes med folketrygden, nå blir minstepensjonister, mens pensjonister med private tjenestepensjoner som ikke samordnes, får den økte minstepensjon pluss sin opparbeidede tjenestepensjon. I mange henvendelser til komiteen er dette pekt på som en urimelighet.

       Flertallet viser til Dok.nr.8:93 (1997-1998) som tar opp denne problemstillingen, og som er oversendt komiteen til behandling. Flertallet vil komme tilbake til spørsmålet når Dok.nr.8:93 (1997-1998) blir behandlet i sosialkomiteen.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Dok.nr.8:93 (1997-1998) fra stortingsrepresentantene John I Alvheim og Harald Tom Nesvik om at pensjonsytelser som samlet utgjør mindre enn 2G, ikke skal samordnes etter lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser. Forslaget omhandler en gruppe pensjonister som vil få sine tjenestepensjoner sterkt redusert eller fjernet ved en økning av særtillegget på kr 12.000 pr. år. Disse medlemmer finner det sterkt urimelig at rettigheter i tjenestepensjonsordning, som det er betalt premie for, og som er opparbeidet, skal fjernes, og at en gruppe minstepensjonister i folketrygden ikke skal oppnå den økningen i sin inntekt som andre minstepensjonister får. Disse medlemmer vil derfor fremme forslag om at Regjeringen ser nærmere på dette forholdet og kommer tilbake til Stortinget med drøfting av dette området og forslag til løsning for denne gruppen.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag om at pensjonsytelser som samlet utgjør mindre enn 2G, holdes utenfor samordningen, med en viss begrensning av fradraget i forhold til de vanlige reglene for samlet pensjon som overskrider denne grensen. »

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at det er stor uenighet mellom den prosentsats pensjonistorganisasjonen mener er berettiget for trygdeavgift, og den sum som er gjeldende etter dagens regler. Organisasjonene mener at 3 prosent trygdeavgift er for mye, og at 1,8 prosent må være den gjeldende sats. Dette fremkommer i brev av 16. mars 1998 til Sosialministeren fra Norsk Pensjonistforbund og Landsorganisasjonen i Norge. Disse medlemmer ser det som viktig at dette spørsmål blir avklart, og disse medlemmer vil derfor be Regjeringen foreta beregninger over hva som er den korrekte satsen for trygdeavgift for pensjonistene.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen foreta beregninger over hva som er den korrekte satsen for trygdeavgiften for pensjonister. »

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti legger også vekt på den inndratte kjøpekraft pensjonistene har fått etter at særfradraget ble redusert fra 1. januar 1998 og vil komme tilbake til dette ved behandlingen av budsjettet for 1999 til høsten.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at en økning av minstepensjonene vil føre til en betydelig inntektsøkning for kommunene i henhold til Forskrift om Vederlag for opphold i institusjon m.v. For minstepensjonister i institusjon vil dette bety at de, i de fleste tilfeller, kun får beholde kr 150 av tillegget på kr 1.000 pr. måned.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at Forskrift om vederlag for opphold på institusjon m.v. medfører at minstepensjonister i institusjon bare får beholde samme prosentsats av tillegget som av pensjonen for øvrig.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ber Regjeringen i budsjettet for 1999 vurdere en justering av fribeløpet for opphold i institusjon som i dag er på 6.000 kroner pr. år, da dette ikke har vært regulert siden 1988.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner det urimelig at pensjonistene får beholde en så liten andel av pensjonen, og vil foreslå en økning av fribeløpet før beregning av vederlag. Disse medlemmer viser til at kgl.res. av 16. desember 1988 fastsatte fribeløpet til kr 6.000 pr. år. Siden 1988 er dette ikke forandret. Disse medlemmer finner derfor at det er på tide med en økning av fribeløpet til kr 18.000 pr. år og vil fremme forslag om dette.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen sørge for at fribeløpet før beregning av vederlag for opphold i institusjon i henhold til Forskrift om vederlag for opphold i institusjon m.m. blir øket til kr 18.000 pr. år. »

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, understreker nødvendigheten av å sikre lavinntektsgrupper en forsvarlig levestandard. Flertallet mener at målrettede tiltak som bl.a bostøtte og støtte til trygdede forsørgere er blant de mest treffsikre virkemidler med hensyn til å bedre levekårene for reelle minstepensjonister og trygdede med lav inntekt.

       Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, mener det er skapt usikkerhet med hensyn til hvordan de nye minstepensjonistsatsene virker inn på bostøtten. Dette gjelder særlig for de som ble minstepensjonister i fjor, og de som blir det i år. Disse minstepensjonistene vil med dagens satser ha en høyere minstepensjon enn det som forutsettes i dagens regelverk. Dersom de ikke får innvilget bostøtte, vil disse kunne få sin levestandard forringet.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, forutsetter at man ikke med de nye reglene skaper ulikebehandling mellom pensjonister med samme faktiske inntekt i 1998 og 1999.

       Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til følgende vedtak i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 1998, jf. B.innst.S.nr.5 (1997-1998):

       « Stortinget ber Regjeringen fremme en ny gjennomgang av regelverket for bostøtte sett i lys av økningen i minstepensjonen på 12.000 kroner. Saken bør framlegges slik at behandling kan skje parallelt med behandling av trygdeoppgjøret. »

       Dette flertallet merker seg at Regjeringen ikke har lagt fram en slik sak som et flertall i Stortinget ba om.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil når det gjelder beregning av bostøtte for nye minstepensjonister, vise til proposisjonen hvor det står følgende:

       « Regelverket for bostøtte er utformet slik at dagens inntekter kan legges til grunn i de tilfeller hvor bostøttesøkere har hatt en markert nedgang i inntekt. Dette er bl.a. tilfelle for de som har hatt overgang fra arbeidsinntekt til trygdeinntekt året før eller samme år som de søker om bostøtte. Regjeringen vil legge til rette for at disse bostøttesøkerne blir behandlet på samme måte som de husstandene som over tid har mottatt trygd. Det legges derfor opp til at bostøttesøkere som legger til grunn dagens inntekt i beregningen av bostøtte, pga. overgang til trygd, får et tilpasset regelverk frem til år 2000.
       Med dette utgangspunktet vil Regjeringen varsle to endringer for minstepensjonister som omfattes av den ekstraordinære økningen i pensjonen og samtidig får lagt til grunn dagens inntekt til beregning for bostøtte. For det første legges det opp til å øke grensen for minstepensjon tillagt 30 % slik at denne gruppen ikke skal miste retten til bostøtte ut i fra hensynet til boligavgrensningen. For det andre legges det opp til å benytte et inntektsgrunnlag som trekker fra et beløp som tilsvarer den ekstraordinære økningen i pensjonen. Dette gjøres for ikke å gi en høyere egenandel til denne gruppen. »

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 1

       Stortinget ber Regjeringen foreta beregninger over hva som er den korrekte satsen for trygdeavgiften for pensjonister.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 2

       Grunnbeløpet i folketrygden fastsettes til kr 45.915 med virkning fra 1. mai 1998.

Forslag 3

       Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med retningslinjer om at dersom lønnsutviklingen for yrkesaktive viser seg å ha blitt en annen enn den som ble lagt til grunn og protokollert ved forrige regulering av grunnbeløpet i folketrygden, skal grunnbeløpet justeres for dette avviket før årets regulering tar til.

Forslag 4

       Det innføres en endring i Stortingets retningslinjer for regulering av pensjonistenes inntekter slik at inntektsutviklingen for yrkesaktive fastsettes med utgangspunkt i Det tekniske beregningsutvalgets indikator « årslønnsvekst for alle grupper ».

Forslag 5

       Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en økning av særtillegget med kr 12.000 pr. år fra 1. mai 1998 for både høy og lav sats, uavhengig av økningen av grunnbeløpet.

Forslag 6

       Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag om at pensjonsytelser som samlet utgjør mindre enn 2G, holdes utenfor samordningen, med en viss begrensning av fradraget i forhold til de vanlige reglene for samlet pensjon som overskrider denne grensen.

Forslag 7

       Stortinget ber Regjeringen sørge for at fribeløpet før beregning av vederlag for opphold i institusjon i henhold til Forskrift om vederlag for opphold i institusjon m.m. blir øket til kr 18.000 pr. år.

Forslag 8

       I statsbudsjettet for 1998 gjøres følgende endringer:

Kap. 660   Krigspensjon:    
  70 Tilskudd, militære,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 11.000.000
    fra kr 293.000.000 til kr 304.000.000
  71 Tilskudd, sivile,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 18.000.000
    fra kr 707.000.000 til kr 725.000.000
Kap. 664   Pensjonstrygden for sjømenn:    
  70 Tilskudd,
    forhøyes med kr 10.500.000
    fra kr 193.000.000 til kr 203.500.000
Kap. 666   Avtalefestet pensjon (AFP):    
  70 Tilskudd,
    forhøyes med kr 15.500.000
    fra kr 253.000.000 til kr 268.500.000
Kap. 2543   Ytelser til yrkesrettet attføring:    
  70 Attføringspenger,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 163.500.000
    fra kr 3.124.000.000 til kr 3.287.500.000
  71 Attføringsstønad,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 12.000.000
    fra kr 804.000.000 til kr 816.000.000
Kap. 2660   Uførhet:    
  70 Grunnpensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 527.900.000
    fra kr 9.596.000.000 til kr 10.123.900.000
  71 Tilleggspensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 723.700.000
    fra kr 13.238.000.000 til kr 13.961.700.000
  72 Særtillegg,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 500.200.000
    fra kr 774.000.000 til kr 1.274.200.000
Kap. 2662   Yrkesskadetrygd, gml. lovgivning:    
  70 Pensjoner,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 4.700.000
    fra kr 86.000.000 til kr 90.700.000
Kap. 2663   Medisinsk rehabilitering m.v:    
  70 Rehabiliteringspenger,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 156.100.000
    fra kr 2.700.000.000 til kr 2.856.100.000
  72 Foreløpig uførestønad,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 26.700.000
    fra kr 455.000.000 til kr 481.700.000
Kap. 2670   Alderdom:    
  70 Grunnpensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 1.271.500.000
    fra kr 23.710.000.000 til kr 24.981.500.000
  71 Tilleggspensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 1.449.000.000
    fra kr 26.940.000.000 til kr 28.389.000.000
  72 Ventetillegg,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 13.000.000
    fra kr 242.000.000 til kr 255.000.000
  73 Særtillegg,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 2.339.700.000
    fra kr 3.920.000.000 til kr 6.259.700.000
Kap. 2680   Ytelser til gjenlevende ektefelle:    
  70 Grunnpensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 44.700.000
    fra kr 845.000.000 til kr 889.700.000
  71 Tilleggspensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 48.000.000
    fra kr 919.000.000 til kr 967.000.000
  72 Særtillegg,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 38.300.000
    fra kr 35.500.000 til kr 73.800.000
Kap. 2681   Ytelser til tidligere familiepleiere:    
  71 Særtillegg,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 3.600.000
    fra kr 8.500.000 til kr 12.100.000
Kap. 2682   Barnepensjoner:    
  70 Pensjoner,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 12.600.000
    fra kr 227.000.000 til kr 239.600.000
Kap. 2683   Stønad til enslig mor eller far:    
  70 Overgangsstønad,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 131.300.000
    fra kr 2.844.000.000 til kr 2.975.300.000

4. Komiteens tilråding

       Komiteen viser for øvrig til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I.

       Grunnbeløpet i folketrygden blir satt til kr 45.370 med virkning fra 1. mai 1998.

II.

       Særtillegget i folketrygden, ordinær sats, økes med kr 9.132 og blir da 79,33 prosent av grunnbeløpet med virkning fra 1. mai 1998. Minste sats øker med kr 9.144 og blir da 74 prosent av grunnbeløpet med virkning fra 1. mai 1998.

III.

       På statsbudsjettet for 1998 gjøres følgende endringer:

Kap. 660   Krigspensjon:    
  70 Tilskudd, militære,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 8.000.000
    fra kr 293.000.000 til kr 301.000.000
  71 Tilskudd, sivile,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 22.000.000
    fra kr 707.000.000 til kr 729.000.000
Kap. 664   Pensjonstrygden for sjømenn:    
  70 Tilskudd,
    forhøyes med kr 9.000.000
    fra kr 193.000.000 til kr 202.000.000
Kap. 666   Avtalefestet pensjon (AFP):    
  70 Tilskudd,
    forhøyes med kr 13.000.000
    fra kr 253.000.000 til kr 266.000.000
Kap. 2543   Ytelser til yrkesrettet attføring:    
  70 Attføringspenger,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 144.000.000
    fra kr 3.124.000.000 til kr 3.268.000.000
  71 Attføringsstønad,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 12.000.000
    fra kr 804.000.000 til kr 816.000.000
Kap. 2660   Uførhet:    
  70 Grunnpensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 450.000.000
    fra kr 9.596.000.000 til kr 10.046.000.000
  71 Tilleggspensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 600.000.000
    fra kr 13.238.000.000 til kr 13.838.000.000
  72 Særtillegg,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 300.000.000
    fra kr 774.000.000 til kr 1.074.000.000
Kap. 2662   Yrkesskadetrygd, gml. lovgivning:    
  70 Pensjoner,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 4.000.000
    fra kr 86.000.000 til kr 90.000.000
Kap. 2663   Medisinsk rehabilitering m.v.:    
  70 Rehabiliteringspenger,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 130.000.000
    fra kr 2.700.000.000 til kr 2.830.000.000
  72 Foreløpig uførestønad,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 24.000.000
    fra kr 455.000.000 til kr 479.000.000
Kap. 2670   Alderdom:    
  70 Grunnpensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 1.070.000.000
    fra kr 23.710.000.000 til kr 24.780.000.000
  71 Tilleggspensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 1.220.000.000
    fra kr 26.940.000.000 til kr 28.160.000.000
  72 Ventetillegg,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 10.000.000
    fra kr 242.000.000 til kr 252.000.000
  73 Særtillegg,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 1.425.000.000
    fra kr 3.920.000.000 til kr 5.345.000.000
Kap. 2680   Ytelser til gjenlevende ektefelle:    
  70 Grunnpensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 36.000.000
    fra kr 845.000.000 til kr 881.000.000
  71 Tilleggspensjon,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 41.000.000
    fra kr 919.000.000 til kr 960.000.000
  72 Særtillegg,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 23.000.000
    fra kr 35.500.000 til kr 58.500.000
Kap. 2681   Ytelser til tidligere familiepleiere:    
  71 Særtillegg,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 2.000.000
    fra kr 8.500.000 til kr 10.500.000
Kap. 2682   Barnepensjoner:    
  70 Pensjoner,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 10.000.000
    fra kr 227.000.000 til kr 237.000.000
Kap. 2683   Stønad til enslig mor eller far:    
  70 Overgangsstønad,
    overslagsbevilgning, forhøyes med kr 127.000.000
    fra kr 2.844.000.000 til kr 2.971.000.000


IV.

       Stortinget ber Regjeringen sammen med organisasjonene drøfte prosedyrer for regulering av grunnbeløpet i folketrygden. Det er særlig viktig å få avklart hvilken rolle Det tekniske beregningsutvalget skal ha, og hvordan avviket mellom forventet og faktisk inntektsutvikling for yrkesaktive skal forstås og brukes i arbeidet med å regulere folketrygdens grunnbeløp.

Oslo, i sosialkomiteen, den 12. juni 1998.

John I Alvheim, Harald Tom Nesvik, Are Næss,
leder. ordfører. sekretær.