I overensstemmelse med Stortingets forutsetninger er
det adgang til å bringe Billighetserstatningsutvalgets avgjørelser
inn for Stortinget. I proposisjonen fremmes 40 klagesaker.
Utskrift av utvalgets vedtak og saksdokumentene
i samtlige saker er oversendt Stortinget som utrykte vedlegg til
proposisjonen.
Komiteen viser til
at billighetserstatningssakene i dag forberedes av Justisdepartementet
og vedkommende fagdepartement som saken hører inn under,
før Billighetserstatningsutvalget fatter vedtak i saken. Vedtak
i billighetserstatningssaker fattes ut fra en konkret rimelighetsvurdering
etter en individuell behandling av den enkelte sak.
I Innst. S. nr. 75 (1996-97) uttaler en samlet
komité i tilknytning til at departementet varslet en gjennomgang
av billighetserstatningsordningen bl.a.:
«Komiteen meiner ordninga med rettferdsvederlag er
positiv. Det er viktig at m.a. folk som har vori særleg uheldig
i møtet med det offentlege, og som fell mellom alle stolar
når det gjeld rett til skadebot kan få ei form for økonomisk
oppreising, men meiner at det er trong for å vurdere avgjerdsnivåa
når det gjeld rettferdsvederlag. Stortinget har år
for år fått stadig fleire klagesaker til handsaming.
Komiteen finn det lite heldig at Stortinget skal handsame ei mengd
einskildsaker om skadebot. Berre i år har Stortinget tatt
stilling til 136 saker. Komiteen meiner at dette er ei oppgåve
som ligg på sida av det som skal vere Stortinget sine arbeidsoppgåver.
Komiteen vil likevel presisere at ordninga med rettferdsvederlag
må organiserast med utgangspunkt i at dette er, og framleis
skal vere, Stortinget si eiga vederlagsordning.
Komiteen
ser det som ønskjeleg at departementet, når det
no skal gjere ein gjennomgang, ser på ulike måtar å organisere
ordninga på, også om handsaminga til dels kan
skje på eit lågare nviå i forvaltinga.
Komiteen meiner det t.d. bør greiast ut ei ordning der
forvaltinga avgjorde sakene i første instans, men der det
var mogleg å anke til eit utval for rettferdsvederlag oppnemnd
av Stortinget. Stortinget kunne då bli orientert om utviklinga,
saksmengde og sakstyper gjennom årlege meldingar frå utvalet
for rettferdsvederlag. Ei slik utgreiing vil gje Stortinget eit
betre grunnlag for å vurdere si eiga rolle i handsaminga
av desse sakene noko komiteen meiner det vil vere naturleg å gjere
etter at departementet er ferdig med sin gjennomgang.»
Komiteen mener fortsatt det er ønskelig å få en vurdering
av Stortingets behandling av billighetserstatningsklager, og viser
til at antall klagesaker har økt ytterligere etter at ovennevnte
innstilling ble avgitt. I sesjonen 1997-98 ble det behandlet i alt
220 klagesaker, i tillegg til 276 saker der Billighetserstatningsutvalget
fremmet sakene til endelig avgjørelse for Stortinget, herunder
274 saker som gjaldt erstatning etter utbyggingen av Gardermoen.
Før det foretas en vurdering av Stortingets
behandling av disse sakene, er det behov for en vurdering av ulike
alternative organiseringsmåter, og komiteen mener
det er naturlig at departementet forestår en slik vurdering.
Komiteen fremmer etter dette
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
utrede alternative organiseringsmodeller for behandlingen av billighetserstatningssaker
og fremlegge saken for Stortinget i løpet av 1999.»
NN, født 1949, har søkt om
billighetserstatning fordi hun fikk kroniske smerter og dessuten
mistet sine resterende tenner etter tannbehandling. Søker
har gått til erstatningssak mot minst en av tannlegene
uten å få medhold i retten.
Statens helsetilsyn viste til at det hadde gitt
advarsler til to av de behandlende tannleger etter klage fra søker. Advarslene
var begrunnet i dårlig teknisk utførelse av arbeid,
spekulativ diagnose, og mangelfull journalføring. Tilsynet
la imidlertid bl.a. vekt på at det ikke synes å være
sannsynlighetsovervekt for årsakssammenheng mellom tannbehandlingen
som ble utført og de kroniske smerter som søker
opplever. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet
seg til Helsetilsynets vurdering, og billighetserstatning ble ikke
tilkjent.
I klagen vises det til tidligere anførsler.
Statens helsetilsyn viser til at det ikke foreligger
nye medisinske opplysninger, og opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1934, har søkt om
billighetserstatning på grunn av langvarige, nervøse
tilleggsplager etter LSD-behandling for et angstproblem i 1965.
Statens helsetilsyn uttalte at man ikke var
kjent med noen faglig dokumentasjon av senvirkninger etter LSD-behandling
slik søker beskrev dem, og anbefalte ikke billighetserstatning.
Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg
til Helsetilsynets vurdering, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
Søker har klaget over vedtaket. I klagen
vises det bl.a. til at det i Danmark har blitt gitt erstatning til
alle LSD-pasienter.
Statens helsetilsyn viser til at det ikke foreligger
nye medisinske opplysninger og opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1950, har søkt om
billighetserstatning som følge av feilbehandling etter
en hofteskade han pådro seg i en trafikkulykke. Søker
hevder at den første operasjon han hadde ikke var tilfredsstillende,
og at det senere har blitt oversett brudd og utglidning av skruer.
Statens helsetilsyn kunne ikke se at det forelå noen feilvurdering
i forhold til de foretatte operative inngrepene. Etterbehandlingen
ble ansett adekvat, og billighetserstatning ble ikke anbefalt. Justisdepartementet og
Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets vurderinger,
og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
Søker har klaget over vedtaket. I klagen
fremheves bl.a. at et inngrep foretatt i 1995 gjorde ham smertefri etter
13 år med smerter, og at årsaken til smertene burde
vært oppdaget tidligere.
Statens helsetilsyn viser til at det ikke foreligger
nye medisinske opplysninger, og opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1923, har søkt om
billighetserstatning på grunn av dårlig teknisk
utført nagling av lårhalsbrudd i 1977, som søker
mener kan ha medvirket til at leddhodet ble ødelagt slik
at hun måtte få satt inn kunstig hofteledd i 1982.
Helsetilsynet kunne ikke se at det var skjedd
noen kritikkverdige forhold under behandlingen av søkers lårhalsbrudd,
og billighetserstatning ble ikke anbefalt. Justisdepartementet og
Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets vurderinger,
og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
I klagen vises det bl.a. til at opplysningene
fra sykehuset er feil, samt at søker hadde ulidelige smerter
i lang tid.
Statens helsetilsyn viser til at søknaden
ikke inneholder nye medisinske opplysninger, og opprettholder sin tidligere
tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1965, har søkt om
billighetserstatning på grunn av for sent stilt diagnose
da hun under svangerskapet i 1992 fikk blodpropp i høyre
overarm. Etter at riktig diagnose var stilt måtte hun opereres
5 ganger for å fjerne blodpropper. Søker har i
dag nedsatt funksjon i høyre arm og bruker nå permanent
blodfortynnende medikament.
Norsk Pasientskadeerstatning avslo utbetaling
av erstatning. Forsinkelsen ble ikke vurdert som feilbehandling
siden symptomene ikke var karakteristiske, og tilstopping av overarmen
er meget sjeldent. Statens helsetilsyn fant det overveiende sannsynlig
at tidligere igangsatt behandling med blodfortynnende medikament
ville begrenset plagene, og anbefalte en billighetserstatning på kr40000,-.
Justisdepartementet returnerte saken til Helsetilsynet med kommentar
om at billighetserstatningsordningen ikke er ment å være et
alternativ til NPE, og Helsetilsynet anbefalte etter dette at det
ikke ble tilkjent billighetserstatning. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget
sluttet seg til denne vurderingen, og billighetserstatning ble ikke
tilkjent.
I klagen anfører søker bl.a.
at hun burde ha blitt sendt til spesialist som ville ha stilt diagnosen
tidligere.
Helsetilsynet viser til at klagen ikke inneholder
nye medisinske opplysninger, og opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1912, har søkt om
billighetserstatning på grunn av kronisk smertetilstand
etter at hun fikk fjernet en nyre i 1981.
Statens helsetilsyn bemerket at søker
har vært gjennom omfattende undersøkelser for å få klarhet
i årsaksforholdene, men uten resultat. Det oppstår
av og til kroniske smertetilstander etter operative inngrep og disse
må anses som påregnelige. Helsetilsynet konkluderte
med at søker ikke hadde vært uheldig i sitt møte med
helsevesenet. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget
sluttet seg til Helsetilsynets vurdering, og billighetserstatning
ble ikke tilkjent.
I klagen anføres bl.a. at et nytt operativt
inngrep ikke var tilstrekkelig vurdert, og at det må legges
vekt på konsekvensene inngrepet hadde for søker.
Statens helsetilsyn fastholder sitt tidligere
standpunkt.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1928, har søkt om
billighetserstatning på grunn av at det tok hele 7 år
før han fikk operert sitt kne. I ventetiden var han invalidisert
og hadde store smerter.
Statens helsetilsyn bemerket at det dreide seg
om ventetid på litt under 4 år. Til tross for
at dette ble ansett som lang tid, var det ikke grunnlag for å kritisere
sykehusets prioritering, tatt i betraktning sykehusets ventelisteproblemer
i denne perioden. Billighetserstatning ble ikke anbefalt. Justisdepartementet
og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets
vurderinger, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
Søker har klaget over vedtaket. I klagen
vises til at resultatet ville blitt bedre om han hadde vært
operert tidligere, samtidig som han hadde blitt spart for den psykiske
belastningen smertene medførte.
Statens helsetilsyn uttaler at det er meget
usikkert om en tidligere operasjon ville ha endret det endelige resultatet,
og opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1971, har søkt om
billighetserstatning på grunnlag av følgene av
forsinket diagnostikk av hodeskader hos primærlege. Hodeskaden
ble påført under en håndballkamp, og
den medisinske invaliditet som følge av skaden er satt
til 34-40 pst.
Statens helsetilsyn viste til at søker
først etter 4 måneder oppsøkte sin primærlege,
og det gikk ytterligere nesten ett år før søker
opplyste at hun hadde konsentrasjons- og hukommelsesplager. Etter
Helsetilsynets oppfatning ville en riktig diagnose stilt tidligere sannsynligvis
ikke hatt betydning for det funksjonelle resultatet. Det ble også vist
til at søker mottok et forsikringsoppgjør
på kr59800,-. Helsetilsynet anbefalte ikke billighetserstatning.
Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg
til Helsetilsynets konklusjon og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
I klagen presiseres det at søker ikke
har fått dekket sitt tap som følge av skaden.
Statens helsetilsyn finner ikke grunnlag for å endre sin
tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1934, har søkt om
billighetserstatning på grunnlag av vedvarende invaliditet
etter operativ behandling for ankelbrudd. Søker påstår
at den lange ventetiden fra skaden oppstod til operasjonen (6 dager) har
vært utslagsgivende for resultatet.
Statens helsetilsyn bemerket bl.a. at tatt i
betraktning at operasjonen var forventet å bli vanskelig
og at det var mangel på personell, var ikke den lange ventetiden kritikkverdig.
Resultatet av behandlingen var å anse som en påregnelig
komplikasjon, og Helsetilsynet anbefalte ikke billighetserstatning.
Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg
til Helsetilsynets vurderinger, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
I klagen anføres det bl.a. at det ikke
var grunn til å utsette operasjonen.
Helsetilsynet uttaler at søkers plager
etter ankelbruddet mest sannsynlig er en følge av skadens
natur og ikke den behandlingen hun fikk, og opprettholder sin tidligere
tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1957, har søkt om
billighetserstatning på grunn av smerter og urinlekkasje
etter operative inngrep.
Statens helsetilsyn viste bl.a. til at en blæreoperasjon i
1984 hadde vært mislykket, selv om inngrepet ble utført
kompetent og på korrekt indikasjon. I ettertid kunne det
sies at man fjernet en større del av blæren enn
det som var hensiktsmessig, men uten å kunne karakterisere
den aktuelle behandling som kritikkverdig. Helsetilsynet anbefalte
ikke billighetserstatning. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet
seg til Helsetilsynets vurderinger og billighetserstatning ble ikke
innvilget.
Søker har klaget over vedtaket.
Helsetilsynet viser til at det ikke foreligger
nye medisinske opplysninger og opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1938, har søkt om
billighetserstatning på grunnlag av plager etter fotoperasjoner.
Plagene har bestått av smerter og behov for gjentatte reoperasjoner.
Statens helsetilsyn uttalte bl.a. at de plagene
som NN fikk som følge av operasjonen var veldig sjeldne.
Helsetilsynet antok at de måtte bero på andre
forhold og anbefalte ikke billighetserstatning. Justisdepartementet
og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets
vurdering, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
I klagen anfører søker at
feil faktum er lagt til grunn ved avslaget.
Helsetilsynet viser til at det ikke foreligger
nye medisinske opplysninger i saken og opprettholder sin tidligere
tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1964, har søkt om
billighetserstatning på grunn av invalidiserende ansiktssmerter
etter en operasjon for overbitt. Søker reiste krav om erstatning
overfor fylkeskommunen etter operasjonen, og partene inngikk rettsforlik
som medførte at søker fikk utbetalt kr250000,-.
Statens helsetilsyn viste til at billighetserstatning
kun er aktuelt i de tilfellene det ikke er mulig å få erstatning på annen
måte, og anbefalte ikke billighetserstatning. Justisdepartementet
og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets
vurdering og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
I klagen vises det bl.a. til at søker
godtok forliket fordi det var utsikter til behandling med god prognose. Søker
ble ikke bedre med behandlingen, og er i dag 100% uføretrygdet
i en alder av 34 år.
Helsetilsynet opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1947, har søkt om
billighetserstatning på grunn av feildiagnostisering med
påfølgende feil behandling for ondartet kreftsvulst
i 1952. Søker fikk massiv røntgenbehandling mot
flere bensvulster i lårben, bekken, ryggrad og i hodeskallen.
Hun ble kortvokst med sterk «hjulbenthet» og forskjellig
benlengde. Hun har hatt slitasjegikt og invalidiserende rygg- og
hoftesmerter. Stråleskader av hud og muskler har dessuten
påvirket hennes førlighet.
Statens helsetilsyn kom til at det ikke forelå feildiagnose.
Søker er ansett å ha blitt helbredet av den intense
strålebehandlingen, men røntgenbehandlingen påvirket
vekst og utvikling av skjelettet. Billighetserstatning ble ikke
anbefalt. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet
seg til Helsetilsynets vurdering og billighetserstatning ble ikke
tilkjent.
I klagen fastholdes det at søker er
blitt feildiagnostisert.
Helsetilsynet viser til at klagen ikke inneholder
nye medisinske opplysninger og opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1920, har søkt om
billighetserstatning på grunn av sen diagnostisering av
tykktarmskreft. Den sene behandlingen har resultert i alvorlige
komplikasjoner.
Statens helsetilsyn viste til at ondartet svulst
i tykktarmen gir få symptomer på et tidlig stadium,
og at sykdommen ofte blir diagnostisert i et sent stadium. I ettertid
kan det hevdes at hun med fordel kunne blitt henvist raskere til
kirurg, men med de symptomer som hun den gang presenterte, var en
ventetid på 3 måneder ikke uakseptabelt lang.
Helsetilsynet fant på dette grunnlag ikke å kunne
anbefale billighetserstatning. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget
sluttet seg til Helsetilsynets vurdering, og billighetserstatning
ble ikke tilkjent.
I klagen anføres bl.a. at Helsetilsynet
ikke vektla hennes nåværende tilstand med sterke
smerter. I forbindelse med operasjon på Haukeland sykehus
i 1995 ble det uttalt at det var begått feil ved tidligere
operasjon i 1986, og at det ikke hadde vært nødvendig
med framlegging av tarmen.
Helsetilsynet har behandlet saken på nytt
og viser bl.a. til at det i journalmaterialet ikke nevnes noe om tekniske
feil ved operasjonen i 1986. Hjerneslag, som oppstod i forbindelse
med operasjonen, må anses som en påregnelig komplikasjon.
Helsetilsynet opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1956, har søkt om
billighetserstatning idet hun mener å ha pådratt
seg en whiplash-skade (nakkeslengskade) da hun falt under arbeid
på et glatt gulv. Hun mener at skaden ble for sent diagnostisert
og at hun ikke har fått adekvat behandling.
Statens helsetilsyn viste til at det ikke er
noe ved skademekanismen som tyder på at det foreligger en whiplash-skade
i dette tilfellet. Søker har etter Helsetilsynets oppfatning fått
en meget omfattende undersøkelse og behandling av sine lidelser,
og Helsetilsynet anbefalte ikke billighetserstatning. Justisdepartementet
og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets
vurdering, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
I klagen anføres at NN’s plager
har vært de samme som melder seg ved whiplash. Hun føler
at hun ble mistrodd og ikke tatt alvorlig.
Helsetilsynet opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1961, har søkt om
billighetserstatning på grunn av komplikasjoner og smerter
etter skade i høyre øye. Skaden oppsto ved at
søker fikk en fiskekrok i øyet. Kroken satt fast
i hornhinnen og ble fjernet av turnuskandidaten på hjemstedet.
Statens helsetilsyn viste til at skadeomfanget
muligens kunne vært noe mindre omfattende med et korrekt uttak
av kroken. Ut fra de foreliggende opplysninger synes imidlertid
turnuskandidatens uttak av kroken å ha hatt marginal betydning
i forhold til den primære skaden. Helsetilsynet fant på dette
grunnlag ikke å kunne anbefale billighetserstatning. Justisdepartementet
og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets
vurdering, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
I klagen anføres bl.a. at når
det er sannsynlig at i hvert fall noe av skaden skyldes feilbehandling,
tilsier menneskelige hensyn at NN får en erstatning.
Helsetilsynet viste til at det ikke har tatt
standpunkt til om det var uforsvarlig av turnuskandidaten å fjerne fiskekroken
fra øyet. Det er lagt avgjørende vekt på at sluttresultatet
i det vesentlige har vært forårsaket av selve
skaden. Helsetilsynet opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1947, har søkt om
billighetserstatning på grunn av følgetilstand
etter diverse lunge- og brystoperasjoner. Han har i dag bl.a. store
rygg-, nakke- og lungeproblemer. Det påstås at
de 3 siste operasjonene kunne ha vært unngått
hvis han ikke hadde blitt utskrevet for tidlig etter den første
operasjonen.
Statens helsetilsyn viste til at operasjonene
ble utført på ordinær indikasjon og på ordinær
måte. Helsetilsynet fant det lite sannsynlig at for tidlig
utskriving etter det første inngrepet hadde hatt betydning
for komplikasjonene som inntraff noen dager senere. Billighetserstatning
ble ikke anbefalt. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget
sluttet seg til Helsetilsynets vurderinger, og billighetserstatning
ble ikke tilkjent.
I klagen fremheves at søker er kommet
uvanlig uheldig ut av situasjonen.
Statens helsetilsyn viser til at det ikke har
fremkommet nye medisinske opplysninger, og opprettholder sin tidligere
tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1956, har søkt om
billighetserstatning på grunn av en følgetilstand
etter at han ble smittet av tuberkulose under et sykehusopphold
i 1975. På grunn av sykehusoppholdet mistet han en stilling
i Postverket. Han mener videre at behandlingen gav ham sterke kløende
utslett over leggene som har etterlatt skjemmende arr.
Statens helsetilsyn var av den oppfatning at
søker helt tilfeldig ble utsatt for tuberkulosesmitte.
Søker fikk forebyggende behandling, og de arr han fikk
var uttrykk for en følgetilstand etter en ordinær
komplikasjon. Helsetilsynet fant ikke grunnlag for å anbefale billighetserstatning.
Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg
til Helsetilsynets vurderinger, og billighetserstatning ble ikke
tilkjent.
Søker har klaget over vedtaket.
Statens helsetilsyn viser til at det ikke foreligger
nye medisinske opplysninger og opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1953, har søkt om
billighetserstatning fordi han etter tannbehandling fikk betennelse
(tannbyll) som ble mangelfullt behandlet. Betennelsen spredde seg
derfor til hjernen hvilket resulterte i alvorlig varig fysisk og
psykisk skade.
Statens helsetilsyn fant det overveiende sannsynlig
at NN ikke fikk behandling med det best egnede antibiotika fordi
det ikke ble foretatt bakterieprøver. Dette representerte
et uheldig møte med helsevesenet og følgene for
søker har vært store. Helsetilsynet anbefalte en
billighetserstatning på kr200000,-. Justisdepartementet
og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets
vurdering, og billighetserstatning ble tilkjent med kr200000,-.
Søkeren klager over vedtaket idet han
mener at beløpet er for lavt, og viser til at han har vært
uføretrygdet fra han var 17 år gammel.
Helsetilsynet opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1914, har søkt om
billighetserstatning på grunn av vedvarende lammelser i
begge ben noen få timer etter en ryggoperasjon i 1971.
Ett års tid senere fikk søker ufrivillige bevegelser
av hodet og armer.
Statens helsetilsyn viste til at lammelsene
sannsynligvis skyldtes et kontrastmiddel som ble anvendt ved en
undersøkelse noen dager før operasjonen. Når
det gjelder de andre plagene, mente Helsetilsynet at disse ikke
kunne antas å ha hatt sammenheng med operasjonen eller
kontrastundersøkelsen. Helsetilsynet anbefalte kr100000,-
i billighetserstatning. Justisdepartementet og Billighetsutvalget
sluttet seg til Helsetilsynets vurderinger, og billighetserstatning
på kr100000,- ble tilkjent.
I klagen anføres det bl.a. at erstatningsbeløpet
ikke står i forhold til reduksjonen i livskvalitet som
søker har hatt. Videre kreves det at deler av Helsetilsynets uttalelse
slettes.
Statens helsetilsyn viser til at klagen ikke
inneholder nye medisinske opplysninger, og fastholder sin tidligere
tilråding.
Justisdepartementet bemerker at faglige vurderinger fra
Statens helsetilsyn ikke kan kreves slettet i forbindelse med en
klage.
Komiteen vil etter
en helhetsvurdering av saken tilrå at billighetserstatningen økes
med kr. 30 000 til i alt kr. 130 000,-.
NN, født 1983, har søkt om
billighetserstatning på grunnlag av for sen diagnostisering
og forsinket behandling av hormonforstyrrelse. Det hevdes også at en
episode med oksygenmangel og lavt blodsukker rett etter fødselen
burde ha vært fulgt opp bedre.
Statens helsetilsyn uttalte at det forelå rutinesvikt ved
fødselen, men at det ikke var sannsynlig at disse forhold
hadde hatt betydning for den senere utvikling. Videre uttalte Helsetilsynet
at en riktigere diagnose sannsynligvis kunne ha vært stilt
3 år tidligere, og anbefalte med utgangspunkt i dette billighetserstatning med
kr50000,-. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget
sluttet seg til Helsetilsynets vurdering, men erstatningen ble satt
til kr75000,-.
Søker har klaget over størrelsen
på beløpet.
Statens helsetilsyn viser til at klagen ikke
inneholder nye medisinske opplysninger, og anbefaler at klagen avvises.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1958, har søkt om
billighetserstatning med påstand om medfødt misdannelse
som følge av thalidomid. Misdannelsen gjelder høyre
hånds fingre. På grunn av misdannelsen har han
vært mye mobbet i oppveksten.
Helsedirektoratet avslo søknaden om
billighetserstatning i 1989. Søker påklaget avgjørelsen
i 1990 og fikk avslag. I 1996 søkte han påny billighetserstatning, og
etter klage revurderte Helsetilsynet sin oppfatning. Justisdepartementet
og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets
vurdering, og billighetserstatning ble innvilget med kr70000,-.
Søkeren har nå klaget over
beløpets størrelse. Søker påpeker
sin vanskelige oppvekst og sin reduserte livssituasjon.
Helsetilsynet viser til at klagen ikke inneholder
nye medisinske opplysninger av betydning for saken, og opprettholder
sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1955, har søkt om
billighetserstatning på grunn av helseskader, bl.a. tannproblemer,
som følge av for tidlig avsluttet behandling/kontroll
av tarmsykdommen cøliaki.
Statens helsetilsyn viste til at søkerens
tannproblemer har sammenheng med forsinket diagnose av tarmsykdommen.
Dette kunne ha vært unngått ved bedre oppfølgning
fra sykehusets side. Helsetilsynet anbefalte en billighetserstatning
på kr80000,-. Justisdepartementet anbefalte at erstatningen
ble begrenset til kr50000,-, mens Billighetserstatningsutvalget
tilkjente billighetserstatning med kr60000,-.
Søkeren klager over vedtaket idet hun
mener at beløpet er for lavt.
Helsetilsynet viser til at det ikke foreligger
nye medisinske opplysninger i saken og opprettholder sin tidligere
tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1923, har søkt om
billighetserstatning fordi hun ble påført hepatitt
C-virus i forbindelse med medisinsk behandling.
Statens helsetilsyn fant det sannsynlig at søker
ble påført smitte under en operasjon i 1986. Med
bakgrunn i at det på denne tiden ikke foregikk systematisk
testing av giverblod her i landet kom Helsetilsynet til at det ikke
var noe å bebreide helsevesenet. Billighetserstatning ble
ikke anbefalt. Justisdepartementet sluttet seg til Helsetilsynets
vurdering.
Billighetserstatningsutvalget kom til at søker
av rimelighetsgrunner burde tilkjennes billighetserstatning, og
innvilget billighetserstatning med kr25000,-.
I klagen anføres at beløpet
er for lavt.
Helsetilsynet viser til at klagen ikke inneholder
nye medisinske opplysninger og opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1958, har søkt om
billighetserstatning på grunn av skolens manglende oppfølging
da han ble utsatt for mobbing og derav mangelfull opplæring.
Han er fortsatt svært dårlig til å skrive
og lese, og kan ikke alfabetet.
Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet
viste til de tiltak som ble gjort fra skolens side, og konkluderte
med at søker ikke hadde kommet spesielt dårlig ut
i forhold til andre elever i samme situasjon. Fra skolens side ble
det forsøkt å etablere hjelpetiltak, men motstand
fra foreldrene gjorde det vanskelig. Videre fant fagdepartementet
ikke grunnlag for å kritisere lærernes opptreden,
tatt i betraktning det kjennskapet en hadde til mobbing på den
tiden søker gikk på skolen. Billighetserstatning
ble ikke anbefalt. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget
sluttet seg til fagdepartementets vurdering, og billighetserstatning ble
ikke tilkjent.
I klagen anføres det bl.a. at hjelpetiltakene
ikke ble iverksatt før i 7. klasse.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet fastholder
sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1953, har søkt om
billighetserstatning grunnet mangelfull skolegang og feil vurdering
ved hans skoleplasseringer. Søkers påstand er
videre at han ble oppfatte som evneveik, mens han i realiteten led
av ordblindhet.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet uttalte
at ingen opplysninger fra skoletiden gav grunnlag for å hevde
at det forelå en spesifikk dysleksi. Vedtak om opptak i
spesialskole ble gjort på grunnlag av de vurderinger og
undersøkelser som var vanlige på den tiden, og
departementet kom til at billighetserstatning ikke burde tilkjennes.
Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg
til fagdepartementets vurdering, og billighetserstatning ble ikke
tilkjent.
I klagen understrekes det bl.a. at søker
ble plassert på fem forskjellige spesialskoler, pluss 3 års
skolegang i hjelpeklasse i løpet av skolegangen.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet opprettholder
sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1936, har søkt om
billighetserstatning på grunn av mangelfull grunnskoleopplæring,
overgrep under krigen fra politiets side og senere mobbing og trakassering
fordi han var «omstreiferbarn».
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet uttalte
at søker ikke hadde fått den grunnskoleopplæring
han hadde krav på, og anbefalte billighetserstatning med
kr70000,-. Justisdepartementet sluttet seg til denne vurderingen,
men fant under henvisning til sammenlignbare saker at billighetserstatningen
burde settes til kr60000,-. Billighetserstatningsutvalget tiltrådte
Justisdepartementets konklusjon, og billighetserstatning ble innvilget
med kr60000,-.
I klagen anføres det at beløpet
er for lavt sett i forhold til de lidelser og problemer søker
har hatt.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet opprettholder
sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1964, har søkt om
billighetserstatning for skader påført i forbindelse
med en traumatisk opplevelse i 3. eller 4. klasse i grunnskolen
da hun, sammen med resten av klassen, skulle hoppe ut i skolens
svømmebasseng. Hun sank ned på bunnen der hun
ble liggende bevisstløs til læreren dro henne
opp. Søker sluttet på skolen i 7. klasse og er
i dag arbeidsufør.
Statens helsetilsyn viser til at det er tvilsomt
om det kan sies å være årsakssammenheng
mellom det forhold at søker holdt på å drukne
i skolens svømmebasseng og de påståtte
plagene. Helsetilsynet fant på dette grunnlag ikke å kunne
anbefale billighetserstatning. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget
sluttet seg til Helsetilsynets vurdering, og billighetserstatning ble
ikke tilkjent.
I klagen anføres bl.a. at NN ble tvunget
til å hoppe i bassenget og at lærerens opptreden
således var rettsstridig.
Helsetilsynet opprettholder sin tidligere tilråding. Justisdepartementet
har i anledning klagen bedt om en vurdering fra Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementet som konkluderer med at det ikke kan anses sannsynliggjort
at søkerens vansker kan tilbakeføres til opplevelsen
i skolens svømmebasseng eller at skolen eller enkeltlærere
kan lastes for å ha handlet kritikkverdig.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1948, har søkt om
billighetserstatning på grunn av mangelfull grunnskoleopplæring.
Søkers familie er reisende og skal av den grunn ha blitt
mobbet av lærere og elever.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet betvilte
ikke at søker hadde blitt mobbet, men kom til at den omstendighet
at søker mangler to måneder av sin grunnskoleopplæring
ikke var tilstrekkelig til å kunne tilrå billighetserstatning.
Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg
til fagdepartementets vurderinger, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
I klagen opprettholdes de tidligere påstander
og det anføres at søker under et opphold i et
barnehjem ble utsatt for en rekke overgrep fra de overordnede.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet opprettholder
sin tidligere tilråding. Barne- og familiedepartementet
kan ikke se av sakens dokumenter at søker har blitt utsatt
for overgrep under sitt opphold på barnehjemmet og finner
ikke grunnlag for å innvilge billighetserstatning.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1956, har søkt om
billighetserstatning på grunn av at hun ikke ble tatt alvorlig
i forbindelse med store hodesmerter og fordi hun mener urettmessig å ha blitt
nektet folketrygdytelser som ung ufør.
Helsetilsynet viste til at søkers problemer
ble korrekt fulgt opp i helsevesenet, og anbefalte ikke billighetserstatning.
Rikstrygdeverket fant at saken var behandlet i tråd med
lover, forskrifter og instrukser ved flere anledninger, og billighetserstatning
ble ikke anbefalt. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet
seg til de forberedende instansers vurdering, og billighetserstatning
ble ikke tilkjent.
I klagen vises det bl.a. til tidligere anførsler.
Statens helsetilsyn og Rikstrygdeverket opprettholder
sine tidligere tilrådinger.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1939, har søkt om
billighetserstatning. Grunnlaget er plassering ved en arbeidskoloni
ved to anledninger i 1964 og 1969 sammen med kone og to barn. Søker
hevder at han i realiteten ble tvangsplassert ved arbeidskolonien
som var innrettet som en straffangeleir. Søker anfører
videre at han urettmessig ble fratatt sine fire barn.
Sosial- og helsedepartementet viste til at søker
ved begge anledningene hadde søkt om opptak ved arbeidskolonien.
På bakgrunn av saksdokumentene kunne ikke departementet
ta stilling til påstandene om overgrep under oppholdet.
Departementet anbefalte ikke billighetserstatning. Vedrørende
den barnevernrettslige siden av saken, uttalte Barne- og familiedepartementet
at det etter deres syn ikke var noe å bebreide det offentlige.
Det ble vist til at foreldrene hadde samtykket til omsorgsovertakelsen
til 2 av barna, og billighetserstatning ble ikke anbefalt.
Justisdepartementet bemerket at uten nærmere
dokumentasjon kunne det ikke legges til grunn at de generelle forholdene
ved arbeidskolonien var slik at de kvalifiserte til erstatning.
Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til de forberedende instansers
vurderinger, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
Søker har påklaget begge vedtakene.
Det anføres bl.a. at siden arkivmaterialet bevisst er ødelagt
bør det ikke stilles samme krav til dokumentasjon for de nevnte
overgrep. Det understrekes i klagen at foreldrene ble tvunget til å samtykke
til overtakelse av foreldreansvaret.
Sosial- og helsedepartementet og Barne- og familiedepartementet
opprettholder sine tidligere tilrådinger. Barne- og familiedepartementet
er enig i at misjonen som drev arbeidskolonien hadde som formål å fjerne omstreifernes
barn fra sine foreldre så tidlig som mulig. Departementet
kan imidlertid ikke se at søker har kommet spesielt uheldig
ut sammenlignet med andre omstreifere som har blitt fratatt sine
barn på grunn av manglende omsorgsevne.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1936, har søkt om
billighetserstatning på grunn av fysisk og psykisk mishandling
i fosterhjemmet og de institusjoner han ble plassert på.
Det søkes også om erstatning for generell tilsidesettelse
og forsømmelse av omsorgsansvar, samt mangelfull skolegang.
Barne- og familiedepartementet antok at det
var riktig å overta omsorgen for gutten og plassere ham
utenfor hjemmet. For et av de tilfellene som var påberopt kom
departementet til at søker hadde vært utsatt for kritikkverdig
behandling, antagelig også mishandling. Departementet uttalte
også at barneverntjenesten burde ha jobbet mer med å skaffe
gutten stabilitet, og anbefalte billighetserstatning på kr50000,-.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet var av den oppfatning
at en bedre opplæringssituasjon kunne ha vært
tilrettelagt, men påstandene om hardhendt og ydmykende
behandling fant departementet det vanskelig å ta stilling
til. Departementet anbefalte billighetserstatning med kr75000,-
for skoledelen. Justisdepartementet sluttet seg til fagdepartementenes vurdering
og konklusjon.
Billighetserstatningsutvalget fant ikke å kunne
legge til grunn at søker hadde vært utsatt for
overgrep. Utvalget innvilget under tvil billighetserstatning på kr75000,-
for skoleproblemene.
Søker har påklaget vedtaket
hva angår den barnevernfaglige siden av saken.
Barne- og familiedepartementet kan ikke se at
det foreligger nye opplysninger som kan foranledige en endret vurdering
fra departementets side, og anbefaler at klagen ikke tas til følge.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1924, har søkt om
billighetserstatning. Grunnlaget for søknaden er at hans
tuberkulose burde ha vært diagnostisert tidligere etter
hans tjeneste i Tysklandsbrigaden. Søker hevder videre
at han urettmessig ble fratatt avansement i Forsvaret på grunn
av uriktig lav ansiennitet.
Søker fikk først avslag av
Billighetserstatningsutvalget. Statens helsetilsyn fant imidlertid
i klageomgangen at søker burde ha vært tatt ut
av tjeneste på et tidligere tidspunkt og at en raskere
reaksjon kunne ha hatt en positiv innvirkning på sykdomsforløpet.
Helsetilsynet anbefalte en billighetserstatning på kr50000,-. Forsvarsdepartementet
uttalte bl.a. at det ikke kunne utelukkes at feilaktig ansiennitetsplassering
hadde hatt betydning for senere opprykk. Departementet anbefalte å innvilge
billighetserstatning med kr10000,-. Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet
seg til fagdepartementenes vurdering, og billighetserstatning ble
innvilget med kr60000,-.
I klagen anføres det at erstatningsbeløpet
er satt bemerkelsesverdig lavt.
Statens helsetilsyn og Forsvarsdepartementet
opprettholder sine tidligere tilrådinger.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1963, har søkt om
billighetserstatning grunnet det økonomiske og ikke-økonomiske
tap hun har hatt ved å få sine to barn ulovlig
bortført av barnas far. Det hevdes at påtalemyndigheten
er å bebreide i saken. Endelig dom i barnefordelingssaken
fastslo at søker alene skulle ha foreldreansvar og daglig
omsorg for barna. Faren bortførte barna før denne
dommen forelå. Søker har ikke sett sine barn etter
bortføringen.
Justisdepartementet kom til at politiet fulgte
opp saken på en adekvat måte, og påtalemyndighetens
rolle kunne ikke danne grunnlag for billighetserstatning. Departementet
bemerket at det etter fast praksis ikke gis billighetserstatning
på grunnlag av en vanskelig livssituasjon, med mindre det
offentlige har hatt innflytelse på det inntrufne og kan
klandres. Billighetserstatningsutvalget tiltrådte Justisdepartementets
vurdering, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.
I klagen anføres det at saken fikk
en meget beklagelig håndtering i X byrett i 1988 og det
gjentas at politi- og påtalemyndigheten ikke prioriterte
saken tilstrekkelig høyt.
Justisdepartementet kan ikke se at klagen inneholder nye
opplysninger.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1915, har søkt om
billighetserstatning på grunn av at søker skal
ha fått for lite i erstatning etter Tafjord-ulykken i 1934
fordi kommunen ikke oppnevnte verge for henne. Etter Tafjord-ulykken
ble det foretatt en stor landsinnsamling av midler til skadelidte.
En fordelingskomité nedsatt av Justisdepartementet foretok
utdelingen.
Kommunal- og arbeidsdepartementet bemerket at kommunen
etter vergemålsloven hadde hatt en plikt til å oppnevne
verge, men søker kom likevel ikke spesielt uheldig ut i
forhold til andre overlevende etter ulykken. Fagdepartementet påpekte
videre at NN senere, etter oppnådd myndighetsalder, kunne
ha søkt om støtte fra det opprettede Tafjordfondet.
Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg
til fagdepartementets vurdering, og billighetserstatning ble ikke
tilkjent.
I klagen presiserer søkeren at hennes
familie var den eneste som mistet hjemmet sitt, og at hun dertil
mistet sine foreldre og åtte søsken.
Kommunaldepartementet opprettholder sin tidligere tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1956, har søkt om
billighetserstatning på grunn av psykiske problemer han
skal ha blitt påført som følge av seksuelle
overgrep i barndommen. Første gang overgrep skjedde var
han 9 år, og skadevolder var faren til en lekekamerat og
NNs onkel.
Justisdepartementet kom på bakgrunn
av den foreliggende dokumentasjon til at det ikke kunne ansees som tilstrekkelig
sannsynliggjort at overgrepene hadde funnet sted. Billighetserstatningsutvalget
sluttet seg til Justisdepartementets uttalelser og konklusjon, og
billighetserstatning ble ikke tilkjent.
Søker har klaget over vedtaket.
Justisdepartementet fastholder sin tidligere
tilråding.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1963, har søkt om
billighetserstatning på grunnlag av senvirkninger etter
seksuelle overgrep i barndommen. Skadevoldere skal ha vært
hennes far og farfar. Overgrepene skal ha pågått
fra hun var fire år og frem til elleveårsalderen.
Justisdepartementet fant det tilstrekkelig sannsynliggjort
at søkeren ble utsatt for seksuelle overgrep av far og
farfar, og at søkerens nåværende lidelser
har sammenheng med overgrepene. Etter en helhetsvurdering anbefalte
departementet billighetserstatning med kr100000,-. Billighetserstatningsutvalget
tiltrådte Justisdepartementets vurdering og billighetserstatning ble
tilkjent med kr100000,-.
Det er klaget over beløpets størrelse,
og det vises bl.a. til at overgrepene har fått mer alvorlige
konsekvenser for søker enn for mange andre incestofre.
Justisdepartementet bemerker at erstatningen
er i samsvar med praksis i lignende saker.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1954, har søkt om
billighetserstatning på grunn av seksuelle overgrep og
voldelige overgrep i søkers tidlige barndom. Skadevoldere
skal ha vært søkerens far, onkel, fars arbeidsgiver,
andre menn samt en dame i nabolaget.
Justisdepartementet fant det vanskelig å kunne
ta stilling til sannsynligheten for at hver enkelt hendelse hadde
funnet sted, og hvor mange overgripere som skulle ha forbrutt seg
mot søker. Departementet anbefalte likevel, etter en helhetsvurdering
at det ble innvilget billighetserstatning til søker med kr100000,-.
Billighetserstatningsutvalget tiltrådte Justisdepartementets vurderinger,
og billighetserstatning ble innvilget med kr100000,-.
I klagen anføres at beløpet
ikke er i samsvar med søkers lidelser og at det bør
tilkjennes billighetserstatning begrenset oppad til kr500000,-.
Justisdepartementet viser til at erstatningen
er i samsvar med praksis i sammenlignbare saker.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
NN, født 1951, har søkt om
billighetserstatning på grunn av seksuelle overgrep i barndommen
fra hennes far. Det seksuelle misbruket skal ihvertfall ha bestått
i et overgrep da søker var 6 år, og søker
tror også at hun skal ha blitt utsatt for overgrep ved
flere anledninger.
Justisdepartementet fant på bakgrunn av dokumentasjonsmaterialet
at det var tilstrekkelig sannsynliggjort at søker hadde blitt utsatt
for overgrep fra sin far, og anbefalte å innvilge billighetserstatning
med kr30000,-. Billighetserstatningsutvalget tiltrådte Justisdepartementets
vurdering og konklusjon, og billighetserstatning ble innvilget med
kr30000,-.
Søker har klaget over beløpets
størrelse.
Justisdepartementet bemerker at det innvilgede beløp
er i samsvar med praksis i tilsvarende saker.
Komiteen vil etter
en helhetsvurdering av saken anbefale at erstatningen økes
med kr. 30 000, til i alt kr. 60 000,-.
NN, født 1942, har søkt om
billighetserstatning fordi han skal ha blitt utsatt for fysisk mishandling
i et barnehjem. Han skal i alle fall ved én anledning ha
blitt slått bevisstløs med en stav. Som følge
av mishandlingen skal han ha lidt av depresjoner i flere år,
og gjort selvmordsforsøk.
Barne- og familiedepartementet fant det ikke
tilstrekkelig sannsynliggjort at søker ble utsatt for fysisk mishandling.
Måteholden refselse av barn var en tillatt og til dels
vanlig del av barneoppdragelsen på den aktuelle tiden.
På tross av at han hadde hatt vanskelige oppvekstvilkår,
anbefalte ikke departementet billighetserstatning. Justisdepartementet
sluttet seg til fagdepartementets vurdering. Billighetserstatningsutvalget
innvilget imidlertid under dissens billighets-erstatning med kr60000,-.
Søker har klaget over beløpets
størrelse.
Barne- og familiedepartementet viser til sin
tidligere vurdering, og anbefaler at klagen ikke tas til følge.
Komiteen tilrår
at klagen blir avslått.
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
v e d t a k:
I.
Stortinget ber Regjeringen utrede alternative
organiseringsmodeller for behandlingen av billighetserstatningssaker
og fremlegge saken for Stortinget i løpet av 1999.
II.
Klagen fra følgende tas ikke til følge:
Sak nr. 1. NN
Sak nr. 2. NN
Sak nr. 3. NN
Sak nr. 4. NN
Sak nr. 5. NN
Sak nr. 6. NN
Sak nr. 7. NN
Sak nr. 8. NN
Sak nr. 9. NN
Sak nr. 10. NN
Sak nr. 11. NN
Sak nr. 12. NN
Sak nr. 13. NN
Sak nr. 14. NN
Sak nr. 15. NN
Sak nr. 16. NN
Sak nr. 17. NN
Sak nr. 18. NN
Sak nr. 19. NN
Sak nr. 21. NN
Sak nr. 22. NN
Sak nr. 23. NN
Sak nr. 24. NN
Sak nr. 25. NN
Sak nr. 26. NN
Sak nr. 27. NN
Sak nr. 28. NN
Sak nr. 29. NN
Sak nr. 30. NN
Sak nr. 31. NN
Sak nr. 32. NN
Sak nr. 33. NN
Sak nr. 34. NN
Sak nr. 35. NN
Sak nr. 36. NN
Sak nr. 37. NN
Sak nr. 38. NN
Sak nr. 40. NN
III.
Klagen fra følgende tas til følge
og innvilges billighetserstatning:
Sak nr. 20 NN kr130 000
Sak nr. 39 NN kr60 000
IV.
Beløpene føres til utgift
under kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 01.
Oslo, i justiskomiteen, den 13.november 1998.
Kristin Krohn Devold, |
Tor Nymo, |
Jan Simonsen, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |