4.1 Overheng på Jernbaneverkets budsjettområde

Jernbaneverket har utsett betaling av fakturaer frå 1997 til 1998 i større grad enn det som er normalt etter kontantprinsippet. For å løyse dei budsjettmessige problem som dette har ført med seg, gjer departementet framlegg om at Jernbaneverket får høve til å omdisponere midlar frå kap. 1350 post 30 til post 23, ved bruk av stikkordet «kan nyttast under post 23».

For å halde den totale vedtekne budsjettramma på kap. 1350 har Jernbaneverket i løpet av året tilpassa produksjonen på post 30 Investeringar i lina, til behovet for utbetalingar på post 23 Drift og vedlikehald, slik at det ved slutten av 1998 ser ut til å bli eit om lag tilsvarande mindreforbruk på post 30 Investeringar i lina. Departementet gjer merksam på at det er knytt noka uvisse til storleiken på beløpet da Jernbaneverket ikkje fullt ut kan kontrollere i kva takt leverandørane fakturerer utført produksjon.

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at Jernbaneverket har utsatt betaling av fakturaer fra 1997 til 1998 som en følge av at produksjonen i 1996 var høyere enn det reelt sett var dekning for innenfor de vedtatte bevilgningene. Komiteen understreker at denne produksjonen skjedde på prosjekt som er prioritert av Stortinget og at det således ikke er snakk om kostnadsoverskridelser, men en faseforskyvning av produksjonen og utbetalingene på ulike investerings- og vedlikeholdstiltak. Komiteen er videre kjent med at Riksrevisjonen i Dokument nr. 1 (1998-99) har kommet med bemerkninger til dette og at dette nå er til behandling i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Komiteen viser til at med den skisserte framgangsmåten vil Jernbaneverkets faktiske produksjon på den enkelte post ved utgangen av 1999 være i samsvar med det som faktisk er bevilget over statsbudsjettene for årene 1996 til 1999 på kap. 1350 postene 23 og 30. Komiteen har for øvrig ingen merknader og slutter seg til forslaget om at Jernbaneverket for 1998 får mulighet til å omdisponere midler fra post 30 Investeringer i linjen, til post 23 Drift og vedlikehold.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil understreke prinsippet om at statlige etater og bedrifter skal etterleve de gjeldende budsjettvedtak for det gjeldende budsjettår. Det kan ikke aksepteres merforbruk i et budsjettår selv om det gjelder et prosjekt som strekker seg over flere år og det ikke medfører overskridelser i forhold til prosjektets totale kostnader.

Disse medlemmer kan ikke akseptere at Jernbaneverket utsetter betalingen av fakturaer slik som beskrevet i proposisjonen og har forståelse for den kritikk Riksrevisjonen har reist mot dette saksforholdet.

Disse medlemmer merker seg at Samferdselsdepartementet finner Jernbaneverkets investeringsbudsjett så romslig at midler kan overføres til vedlikehold.

Disse medlemmer vil for øvrig forholde seg til kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling.

4.2 Jernbaneverkets fiberkabelnett - økonomisk oppgjer m.v. mellom Jernbaneverket og Telenor AS

Samandrag

I samband med at samarbeidsavtalen mellom Jernbaneverket og Telenor AS blei avslutta tilrår departementet at Jernbaneverket betaler tilbake til Telenor AS 208 mill. kroner.

Jernbaneverket leiger ut overskotskapasiteten i fiberkabelnettet. I 1998 blir det rekna med 27 mill. kroner i leigeinntekter som saman med leigeinntekter for kommande år skal nyttast til å dekkje tilbakebetalinga til Telenor AS.

Inntektene frå utleige av fiberkabelnettet vil bli førte på kap. 4350 post 04 Leigeinntekter. På grunnlag av framlagt inntektsoverslag foreslår Samferdselsdepartementet at det på kap. 4350 post 04 blir budsjettert med 27 mill. kroner for 1998.

Departementet foreslår ei tilleggsløyving på 208 mill. kroner til Jernbaneverket for å dekkje tilbakebetalinga til Telenor AS og legg opp til at tilleggsløyvinga blir utgiftsført på kap. 1350 (ny) post 70 Tilbakebetaling til Telenor AS, og at framtidige leigeinntekter frå fiberkabelnettet til Jernbaneverket blir førte til inntekt på kap. 4350 Jernbaneverket post 04 Leigeinntekter.

På grunn av at denne saka ikkje var avklart i samband med budsjettframlegga for 1999, er det ikkje budsjettert inntekter på kap. 4350 post 04 Leigeinntekter, i budsjettopplegget for 1999. Jernbaneverket reknar med at inntekta for 1999 vil bli om lag 50 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at departementet etter en juridisk vurdering går inn for at Jernbaneverket må tilbakebetale Telenor AS 208 mill. kroner etter at avtalen som var inngått om leie av fiberkabelnettet ble kjent ugyldig. Komiteen har videre merket seg at Jernbaneverket nå kan gå ut med tilbud til andre aktører om å leie ledig kapasitet i fiberkabelnettet og at det for inneværende år budsjetteres med 27 mill. kroner i leieinntekter for dette. Komiteen slutter seg til det skisserte opplegget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre har merket seg at Samferdselsdepartementet forventer at Jernbaneverket vil få leieinntekter av sitt fiberkabelnett på 240 mill. kroner fram til 2001 og at disse inntektene skal dekke et beløp på 208 mill. kroner som Jernbaneverket skylder Telenor.

Disse medlemmer registrerer at det i proposisjonen ikke refereres til konkrete inngåtte avtaler som sikrer Jernbaneverket 50 mill. kroner i 1999, men bare at Jernbaneverket regner med inntekter i denne størrelsesorden i 1999.

Disse medlemmer registrerer at Samferdselsdepartementet har den samme oppfatning og går god for budsjettpostens innhold.

4.3 Renter av lån til NSB BA

Samandrag

Rekneskapen for 1998 viser at betaling av renter av lån til NSB BA er om lag 2,8 mill. kroner lågare enn budsjettert. Departementet gjer derfor framlegg om å redusere kap. 5611 post 80 Renter med 2,8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen merknader.