I brev av 5. august 1998 til Stortingets presidentskap
viser Ombudsmannen for sivile tjenestepliktige til at Justis- og
politidepartementet med umiddelbar virkning har endret begrepene
sivile tjenestepliktige og sivil tjenesteplikt til hhv. sivile vernepliktige
og sivil verneplikt.
Stortinget har anvendt de samme benevnelsene
som departementet på henholdsvis Ombudsmannsnemnda og
Ombudsmannen for sivile tjenestepliktige. Med sikte på å fortsette
den samsvarende praksis foreslås at også Stortinget
foretar en endring som nevnt når det gjelder benevnelsen
for de to nevnte organer. Ombudsmannen og Ombudsmannsnemnda er underlagt
Stortinget, og en endring av benevnelsene bør innarbeides
i Stortingets instruks for de to organer.
Det blir også foreslått at
uttrykket «komitéregula-tivet» blir endret
til «utvalgsregulativet» som er dagens benevnelse
i Statens Personalhåndbok.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad,
Jan Petter Rasmussen og Ane Sofie Tømmerås, og
fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse
Wisløff Nilssen, viser til Innst. S. nr. 177 (1995-96)
jf. St.meld. nr. 22 (1995-96) om sivil tjenesteplikt, der det fremgår
at siviltjenesten skal være en del av den alminnelige verneplikten.
Dette er bl.a. kommet til uttrykk gjennom følgende vedtak
fattet i Stortinget under behandlingen av saken angående
målformulering for siviltjenesten:
«Stortinget ber Regjeringa leggja følgjande
målformulering til grunn for siviltenesta:
Siviltenesta
er ein del av den alminnelege verneplikta. Den skal vera vernerelatert
i høve til fredsskapande arbeid og i høve til å førebu
mannskapa på ein mogleg beredskapssituasjon. Det bør
leggjast vekt på konfliktførebyggjande, fredsbevarande
og samfunnsnyttig arbeid i tenesta.»
Flertallet viser videre til at
departementet på bakgrunn av Stortingets behandling av
stortingsmeldingen har vedtatt å endre begrepene «sivil
tjenesteplikt» og «sivile tjenestepliktige» til «sivil
verneplikt» og «sivile vernepliktige».
Flertallet er enig i denne endringen,
og slutter seg til forslaget fra Ombudsmannen for sivile vernepliktige om
at begrepene også bør endres i instruksen for Ombudsmannsnemnda. Flertallet viser
for øvrig til sine merknader i Innst. O. nr. 23 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jan Simonsen og Jørn L. Stang, fra Høyre, lederen
Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, og fra Senterpartiet,
Tor Nymo, viser til sine merknader i Innst. O. nr. 23 (1998-99)
der det fremgår at disse medlemmer går
imot en omlegging av begrepsbruken fra «tjenestepliktig» til «vernepliktig». Disse
medlemmer vil derfor stemme imot forslaget til endringer i instruksens § 1, § 2
andre punktum, §§ 4 til 6, samt i instruksens
overskrift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vektlegger
at det er betydelig forskjell på å avtjene militær
verneplikt og sivil tjenesteplikt. Militærnekting og pasifisme
bør fortsatt være mindre velansett i Norge, og
begrepene bør være mer nyansert enn hva departementet
legger opp til. Disse medlemmer mener det er høyst
påkrevd at begrepene «militær verneplikt» og «sivil
tjenesteplikt» også skal brukes i fremtiden.
Komiteen viser til
det som står over og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
«Instruks for Ombudsmannsnemnda for
sivile tjenestepliktige» fastsatt ved Stortingets vedtak
av 20.februar 1957 med senere endringer av 18.juni 1992 og 19.mai
1994 endres til «Instruks for Ombudsmannsnemnda for sivile
vernepliktige» og skal lyde:
Instruks for ombudsmannsnemnda
for sivile
vernepliktige
§1.
Ombudsmannsnemnda skal bidra til å sikre
de almenmenneskelige rettigheter for de sivile vernepliktige.
§2.
Ombudsmannsnemnda består av 7 medlemmer
som velges av Stortinget for 4 år om gangen. Et av medlemmene
velges som formann og benevnes Ombudsmannen
for sivile vernepliktige. Han forestår den daglige virksomheten.
Ombudsmannen er årslønnet. De øvrige medlemmer
tilkommer godtgjørelse etter utvalgsregulativet.
§3.
Nemndas oppgave er å behandle spørsmål
som angår:
a) husrom,
bekledning og redskaper,
b) maten, dens tillagning, porsjonenes
størrelse etc.,
c) alminnelig undervisnings- og velferdsarbeid,
d) mannskapenes økonomiske og
sosiale rettigheter,
e) den daglige tjenesten og forhold for øvrig
som angår mannskapene.
§4.
Saker av generell og prinsipiell art skal forelegges nemnda.
I slike saker bør nemnda innkalle en representant for de
sivile vernepliktige. Denne representant
skal velges av og blant de sivile vernepliktige etter
regler som fastsettes av nemnda i samråd med Justis- og politidepartementet.
Andre saker som blir tatt opp behandles av Ombudsmannen. Ombudsmannen
kan henvende seg til de myndigheter han finner det naturlig å ta
saken opp med. Han kan forlange alle opplysninger og har rett til å få utlånt
de dokumenter som måtte foreligge.
§5.
Rett til å ta opp saker med Ombudsmannen
og Ombudsmannsnemnda har den enkelte sivile vernepliktige og
tillitsmannsutvalgene.
§6.
Stortinget og Justis- og politidepartementet
kan forelegge for nemnda til uttalelse saker av betydning for de vernepliktige.
§7.
Nemnda sender hvert fjerde år beretning
om sin virksomhet til Stortinget, gjenpart av beretningen sendes Justis-
og politidepartementet. For øvrig kan nemnda om den finner
det nødvendig sende innberetning til Stortinget om enkelte
saker.
§8.
Nemnda holder sine møter så ofte
den finner det nødvendig.
Oslo, i justiskomiteen, den 8. desember 1998.
Kristin Krohn Devold, |
Ane Sofie Tømmerås, |
Jan Simonsen, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |