Proposisjonen om ny saldering av statsbudsjettet
1998 inneholder forslag om endringer på statsbudsjettet
og redegjørelse for endringer som hittil i år
er vedtatt eller foreslått på statsbudsjettet.
Tabell 1.1 nedenfor viser statsbudsjettets og
Statens petroleumsfonds inntekter og utgifter eksklusive lånetransaksjoner
i 1998. Tabellen viser hvordan nøkkeltallene har utviklet
seg fra vedtatt budsjett til anslag på regnskap ved nysalderingen.
Tabell 1.2 gir en tilsvarende oversikt for lånetransaksjoner
og statsbudsjettets finansieringsbehov.
Tabell 1.1 Statsbudsjettets
og Statens petroleumsfonds inntekter og utgifter eksklusive lånetransaksjoner
i 1998 (mill. kroner)
| Vedtatt budsjett
1998 | Nysaldert
budsjett 1998, St.prp. nr. 30 | Anslag på
regnskap 1998, St.prp. nr. 30 |
1.
Statsbudsjettet | | | |
A Statsbudsjettets
inntekter i alt | 498 990 | 468 579 | 468 579 |
A.1 Inntekter fra petroleumsvirksomhet | 112 240 | 73 020 | 73 020 |
A.2 Inntekter
utenom petroleumsinntekter | 368 750 | 395 559 | 395 559 |
B Statsbudsjettets
utgifter i alt | 430 100 | 438 935 | 439 809 |
B.1 Utgifter til petroleumsvirksomhet | 25 089 | 27 289 | 27 289 |
B.2 Utgifter
utenom petroleumsvirksomhet | 405 011 | 411 646 | 412 520 |
Statsbudsjettets
oljekorrigerte overskudd | | | |
(A.2-B.2) | -18 260 | -16 087 | -16 961 |
+ Overført
fra Statens petroleumsfond | 18 260 | 16 961 | 16 961 |
= Statsbudsjettets
overskudd før lånetransaksjoner | 0 | 874 | 0 |
| | | |
2. Statens
petroleumsfond | | | |
Statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet (A.1-B.1) overføres
til Statens petroleumsfond | 87
151 | 45
731 | 45
731 |
- Overført til
statsbudsjettet | 18 260 | 16 961 | 16 961 |
+ Renteinntekter
og utbytte i fondet | 5 000 | 5 600 | 5 600 |
= Overskudd
i Statens petroleumsfond | 73
891 | 34
370 | 34
370 |
| | | |
3. Statsbudsjettet og Statens
petroleumsfond | | | |
Samlet
overskudd | 73 891 | 35 244 | 34 370 |
Kilde: Finansdepartementet
Tabell 1.2 Statsbudsjettets
lånetransaksjoner og finansieringsbehov 1998 (mill. kroner)
| Vedtatt budsjett 1998 | Nysaldert
budsjett 1998, St.prp. nr. 30 | Anslag på
regnskap 1998, St.prp. nr. 30 |
Utlån, aksjetegning
m.v. | 51 468 | 54 774 | 54 774 |
- Tilbakebetalinger | 44 927 | 45 673 | 45 673 |
- Statsbudsjettets
overskudd | 0 | 874 | 0 |
= Netto
finansieringsbehov | 6 541 | 8 227 | 9 101 |
+ Gjeldsavdrag | 19 557 | 38 754 | 38 754 |
= Statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov | 26 098 | 46 981 | 47 855 |
Kilde: Finansdepartementet
Forslag til nysaldert budsjett vises et oljekorrigert underskudd
på 16,1 mrd. kroner som er 2,2 mrd. kroner lavere enn i
vedtatt budsjett.
Inklusive forslag i proposisjonen er det foreslått
eller vedtatt økte inntekter som samlet sett utgjør
8,8 mrd. kroner utenom inntekter fra petroleumsvirksomhet og lån.
Av dette utgjør 10,6 mrd. kroner økte skatte-
og avgiftsinntekter som følge av økte anslag.
Andre inntekter er netto redusert med 1,8 mrd. kroner.
Utgiftene inklusive forslag i proposisjonen,
er vedtatt eller foreslått økt med netto 6,6 mrd.
kroner (eksklusive utgifter til petroleumsvirksomhet og lånetransaksjoner). Reserven
for tilleggsbevilgninger er da redusert med 6,5 mrd. kroner, jf.
forslag i proposisjonen.
Anslag for renteutgiftene på statsgjelden
foreslås økt med 726 mill. kroner i denne proposisjonen.
Andre tilleggsbevilgninger, utenom dagpenger, som er vedtatt eller
foreslått i inneværende budsjettår utgjør
13,3 mrd. kroner etter nedsettelsen av reservebevilgningen i forbindelse
med behandlingen av kontantstøtten. Deler av de økte
utgiftene er dekket inn gjennom forslag om motsvarende økte
inntekter, jf. omtale av økte inntekter over. Det vises
også til St.prp. nr. 65 (1997-98) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger
på statsbudsjettet 1998 hvor det bla. fremgår
at utgifter til kjøp av jernbanestrekningen Gardermoen-Eidsvoll
på 1,7 mrd. kroner ikke ble foreslått dekket inn. Årsaken
var at investeringsaktiviteten på denne jernbanestrekningen
i hovedsak har foregått i tidligere år.
Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd foreslås dekket
ved overføringer fra Statens petroleumsfond. I tillegg
foreslås at overføringen fra fondet dekker forventede
netto merutgifter på 874 mill. kroner i forhold til nysaldert
budsjett.
I dette beløpet ligger en merutgift
på 1097 mill. kroner som skyldes overførte bevilgninger
fra 1997 til 1998 som blir regnskapsført i 1998 under budsjettkapitlene
for arbeidsmarkedstiltak. I tillegg kommer et mindreforbruk sammenlignet
med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 82 (1997-98) som ble fremmet
tidligere i år der det ble foreslått bevilget
223 mill. kroner i forbindelse med jødebo-saken. Stortinget
vil ikke behandle dette forslaget i høstsesjonen, men først våren
1999. På bakgrunn av dette vil det ikke bli utbetalt erstatninger
i forbindelse med jødebo-saken i inneværende budsjettår.
I forhold til nysaldert budsjett vil dermed regnskapet vise et tilsvarende
mindreforbruk.
Samlet sett foreslås det derfor tilbakeført
17,0 mrd. kroner fra Statens petroleumsfond for 1998. Nysaldert budsjett
foreslås dermed gjort opp med et overskudd på 874
mill. kroner for 1998.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten anslås nå til 45,7
mrd. kroner som er 41,4 mrd. kroner lavere enn i vedtatt budsjett.
Etter at det er overført 17,0 mrd. kroner til statsbudsjettet avsettes
det netto 28,8 mrd. kroner i fondet. Inklusiv fondets renteinntekter
og utbytte anslås fondets overskudd i 1998 til 34,5 mrd.
kroner.
Forslag til nysaldert budsjett viser et brutto
finansieringsbehov på 47,0 mrd. kroner som er 20,9 mrd.
kroner høyere enn i vedtatt budsjett. Det foreslås
derfor at bevilgningen under kap. 5999 Statslånemidler
post 90, økes med 20,9 mrd. kroner.
Fra vedtatt budsjett til nysaldert budsjett
er folketrygdens samlede utgifter økt med nær
5,5 mrd. kroner, mens inntektene er økt med vel 3,3 mrd.
kroner. Folketrygdens finansieringsbehov er dermed økt
med vel 2,1 mrd. kroner til 42,1 mrd. kroner i nysaldert budsjett.
Det er tidligere forutsatt at dette beløpet
skal dekkes ved statstilskudd, jf. Gul bok 1998. Det er imidlertid fortsatt
usikkerhet om hvor stort det endelige regnskapsresultatet vil bli.
I proposisjonen foreslås derfor i forslaget til vedtak
at folketrygdens regnskapsmessige finansieringsbehov for 1998 dekkes
ved statstilskudd uten angivelse av beløp.
Med utgangspunkt i anslag på regnskap
beregnes den reelle underliggende utgiftsveksten på statsbudsjettet til å bli
på nær 2 pst. fra 1997 til 1998. Det er da korrigert
for utgifter til petroleumsvirksomhet, dagpenger til arbeidsledige
og renteutgifter på statsgjelden. I tillegg er det tatt
hensyn til enkelte regnskapsmessige og tekniske forhold som påvirker
utviklingen i statsbudsjettets utgifter uten at det underliggende
utgiftsnivået blir endret. Med utgangspunkt i anslag på regnskap
for 1998 blir den finanspolitiske innstrammingen om lag 1/2
pst. av BNP for Fastlands-Norge målt ved endringen i det
olje-, rente- og aktivitetskorrigerte budsjettunderskuddet.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig
Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg,
frå Framstegspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth
Svendsen, frå Høgre, Børge Brende, Per-Kristian Foss
og Kjellaug Nakkim, frå Kristeleg Folkeparti, Randi Karlstrøm,
leiaren Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, frå Senterpartiet,
Jørgen Holte, frå Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, frå Venstre, Terje Johansen, og frå Tverrpolitisk
Folkevalde, Steinar Bastesen, sluttar seg til forslaget
til vedtak II i denne innstillinga om at folketrygda sitt finansieringsbehov for
1998 dekkast ved statstilskot.
Komiteen viser elles til sine
respektive merknader nedanfor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til den store usikkerheten som er knyttet til inntektene fra petroleumsvirksomheten.
I Regjeringens forslag til ny saldering av 1998-budsjettet går
det fram at statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
er blitt hele 41 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i nasjonalbudsjettet
for 1998. Disse medlemmer mener dette understreker
betydningen av at den økonomiske politikken må legges
opp i et langsiktig perspektiv, og at det må være
et mål å gjøre vår økonomi
mindre avhengig av oljeinntektene. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn det var galt av regjeringen Bondevik
og de fem borgerlige partiene å øke bruken av
oljepenger i budsjettet for 1998 med hele 5 mrd. kroner i forhold
til forslaget fra regjeringen Jagland.
Finansdepartementet foreslår følgende
endringer i bevilgningene for skatter og avgifter for 1998 (mill.
kroner):
Kap. | Post | | |
5501 | 70 | Skatter på formue
og inntekt, toppskatt m.v. | 153 |
| 72 | Fellesskatt . | 3 737 |
5506 | 70 | Avgift av arv og gaver
| -200 |
5507 | 71 | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum, ord. skatt | -5 400 |
| 72 | Sørskatt oljeinntekter
| -8 500 |
| 73 | Produksjonsavgift | -1 300 |
| 74 | Arealavgift | -150 |
5508 | 70 | Avgift på utslipp
av CO2 | 100 |
5511 | 70 | Tollinntekter, toll | -173 |
| 71 | Auksjonsinntekter av tollkvoter
| 2 |
5521 | 70 | Merverdiavgift og avgift
på investeringer m.v. | 3 900 |
5526 | | Avgifter på alkohol: | |
| 71 | Avgift på brennevin,
vin m.m. | -175 |
| 72 | Avgift på øl
| -110 |
| 73 | Emballasjeavgift på brennevin,
vin m.m. | 7 |
| 74 | Emballasjeavgift på øl
| -1 |
| 75 | Grunnavgift på engangsemballasje
for drikkevarer | 10 |
5527 | 73 | Vinmonopolavgiften | 6 |
5531 | 70 | Avgift på tobakkvarer
| -177 |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m.: | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | 450 |
| 72 | Årsavgift | 130 |
| 73 | Vektårsavgift
| -1 |
| 75 | Omregistreringsavgift | 5 |
| 76 | Avgift på bensin
....................................................................................... | -350 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | 188 |
5537 | | Avgift på båter
m.v.: | |
| 71 | Avgift på båtmotorer
| 20 |
5541 | 70 | Avgift på elektrisk
kraft, forbruksavgift | -215 |
5542 | 70 | Avgift på mineralolje
m.v. | -230 |
| 71 | Avgift på smøreolje
| -4 |
5544 | 70 | Avgift på kull
og koks | -5 |
5545 | 71 | Miljøavgift, plantevernmidler
| 19 |
5555 | 70 | Sjokolade- og sukkeravgift
| 11 |
5556 | 70 | Avgift på kullsyreholdige,
alkoholfrie drikkevarer m.m., produktavgiften | 25 |
| 71 | Emballasjeavgift | -2 |
5557 | 70 | Avgift på sukker
| -45 |
5558 | 70 | Avgift på kullsyrefrie,
alkoholfrie drikkevarer m.m., produktavgiften | -4 |
| 71 | Emballasjeavgift | 3 |
5565 | 70 | Dokumentavgift | 390 |
5571 | 70 | Totalisatoravgift | -5 |
5577 | 70 | Apotekavgift | 5 |
5578 | 71 | Farmasøytiske
spesialpreparater, kontrollavgift | 3 |
5580 | 72 | Avgift på flyging
av passasjerer | 22 |
5581 | 70 | Avgift på utstyr
for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder, avgift
kassetter | 4 |
| 72 | Avgift radio og fjernsynsmateriell
| -40 |
5583 | 70 | Avgift på telefrekvenser
| 10 |
5700 | 71 | Trygdeavgift | 1 555 |
5700 | 72 | Arbeidsgiveravgift
| 1 725 |
| | Sum: | -4 607 |
Anslaget for samlede skatter og avgifter fra
Fastlands-Norge foreslås netto satt opp med 10,6 mrd. kroner
i proposisjonen. Oppjusteringen er basert på en gjennomgang
av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober
måned, samt statistikken for utliknede skatter for inntektsåret
1997.
Anslagene for direkte skatter medregnet trygdeavgiften
til folketrygden er økt med 5,2 mrd. kroner siden vedtatt
budsjett. Anslaget for arbeidsgiveravgiften til folketrygden er økt
med 1,7 mrd. kroner. Oppjusteringen av anslagene for direkte skatter
og arbeidsgiveravgift til folketrygden må sees på bakgrunn
av at inntektsveksten og veksten i antall sysselsatte personer er
blitt høyere enn lagt til grunn når budsjettet
for 1998 opprinnelig ble vedtatt. Avgiftsprovenyet foreslås økt med
3,7 mrd. kroner. Økningen gjelder i særlig grad merverdi-
og investeringsavgift som foreslås satt opp med 3,9 mrd.
kroner. Øvrige særavgifter foreslås satt ned
med netto om lag 0,2 mrd. kroner.
Betalte skatter og avgifter, inkludert CO2-avgift, fra petroleumsvirksomheten i
1998 anslås nå til 27,7 mrd. kroner. Anslaget
er 15,3 mrd. kroner lavere enn anslått i vedtatt budsjett.
Nedjusteringen skyldes en reduksjon i anslaget for innbetalte direkte
skatter (ordinær skatt og særskatt) på 13,9
mrd. kroner, en nedjustering i anslaget for innbetalt produksjonsavgift
på 1,3 mrd. kroner og en nedjustering av anslaget for innbetalt
arealavgift på 150 mill. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av
CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen
anslås nå til 3,2 mrd. kroner, 100 mill. kroner høyere
enn i vedtatt budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter
er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år,
utlignet skatt for 1997 og pris- og produksjonsutviklingen hittil
i år.
Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter
og avgifter skyldes både lavere priser og en svakere produksjonsutvikling
enn lagt til grunn i vedtatt budsjett.
I forbindelse med Stortingets behandling av
Revidert nasjonalbudsjett 1998 ble det vedtatt å øke
avgiften på CO2-utslipp fra
oljevirksomhet. Den økte avgiften innbetales i 1999. Innbetalingsordningen
for oljeskatter førte imidlertid til at bokførte
direkte skatter fra oljevirksomheten isolert sett ble redusert med
110 mill. kroner i 1998 som følge av dette vedtaket.
I St.prp. nr. 65 (1997-98) Omprioriteringer
og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet for 1998 ble
det varslet en sammenslåing av poster under kap. 5501 Skatter
på inntekt og formue. Det foreslås derfor i denne
proposisjonen å slå sammen post 70, Ordinær statsskatt
med post 71 Toppskatt, til en ny post 70 som benevnes Toppskatt
m.v.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om endringar i skattar og
avgifter under dei postane som er nemnde ovanfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at anslaget for samlede skatter og avgifter fra Fastlands-Norge
foreslås netto satt opp med 10,6 mrd. kroner, og konstaterer at
dette avviket i forhold til vedtatt budsjett er svært stort
sett i forhold til den finjusteringen av budsjettbalansen som diskuteres
når statsbudsjettet vedtas.
Samandrag
På post 70 Tilskudd til internasjonale
organisasjoner er det et mindreforbruk på 26mill. kroner
i 1998. Mindreforbruket har i hovedsak sammenheng med at FN i år
har mindre utgifter til fredsbevarende operasjoner enn tidligere
antatt.
Utbetalingen til FNs regulære bidrag
har imidlertid økt, dels som følge av at Norges
andel av budsjettet for 1998 er økt fra 0,560 pst. til
0,605 pst. og dels som følge av utviklingen i dollarkursen.
Også for en del andre organisasjoner er bidraget økt
som følge av valutakursutviklingen.
Regjeringen viser for øvrig til at
Stortinget 13.november 1998 ga sin tilslutning til at Norges økte pliktige
bidrag på 8mill. kroner som følge av operasjonen
i Kosovo dekkes innenfor gitt bevilgning.
Samlet foreslås bevilgningen under
kap. 166 post 70 redusert med 26mill. kroner.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar
seg til framlegget frå Regjeringa.
Samandrag
Under post 71 Tilskudd til internasjonale økonomiske
organisasjoner er det et merbehov på 20mill. kroner i 1998.
Merbehovet har sammenheng med økt tilskudd til EFTA og
EFTA-organer som følge av kursutviklingen på SFR
og ecu. Bevilgningen under kap. 116 post 71 foreslås økt
med 20mill. kroner.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa.
Samandrag
På grunn av uforutsatt økning
i tilstrømmingen av flyktninger og asylsøkere
til Norge, er oppholdsutgiftene for flyktninger i Norge økt
betydelig, jf. omtale i St.prp. nr. 26 (1998-99) Om endringer i
statsbudsjettet for 1998 under Kommunal- og regionaldepartementets ansvarsområde.
Den ODA-godkjente andelen av økningen i oppholdsutgiftene
er beregnet til om lag 145mill. kroner. Av dette foreslås
39mill. kroner dekket ved omdisponeringer innenfor bevilgningen
på kap. 195 Tiltak for flyktninger i Norge, godkjent som utviklingshjelp
(ODA), post 21 Spesielle driftsutgifter som følge av mindre
utgifter til tilbakevending av flyktninger, mens 20mill. kroner
foreslås dekket ved tilleggsbevilgning på ovennevnte
kapittel og post. De resterende utgiftene på 86mill. kroner
foreslås finansiert over Kommunal- og regionaldepartementets
budsjett.
Etter dette utgjør oppholdsutgiftene
til flyktninger i Norge som dekkes over budsjettet for utviklingshjelp
i 1998 til sammen 222,2mill. kroner, tilsvarende 59 pst. av de samlede
ODA-godkjente utgiftene til flyktninger.
Samlet foreslås i samsvar med ovennevnte
en tilleggsbevilgning på kap. 195 post 21 på 20mill.
kroner. Bevilgningsøkningen foreslås dekket ved
tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 157 Næringsutvikling
og økonomisk utvikling, post 74 Tilskudd til parallellfinansiering,
der en finner å frigjøre midler grunnet forsinkelser
i prosjekter, bl.a. i Bosnia.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Det vises til Riksrevisjonens konstitusjonelle
antegnelser til statsregnskapet for 1996, Dokument nr. 1 (1997-98)
under kap. 730/3730 Rikshospitalet. Stortinget har samtykket
i avskrivninger på samlet inntil 30,465mill. kroner for årene
1985-1995 St.prp. nr. 22 (1997-98) og St.prp. nr. 65 (1997-98)).
Med bakgrunn i tidligere antegnelser vedrørende Rikshospitalets
regnskap for perioden 1992-1996, forelegges nå avskrivninger
av uerholdelige fordringer på inntil 5,275mill. kroner
for 1996 for Stortinget, jf. forslag til vedtak IV i proposisjonen.
Det foreslås at følgende restanser
, som alle gjelder 1996, avskrives og ettergis med inntil følgende
beløp:
Gjestepasientoppgjør
| kr 2 256 380 |
Selvbetalende | kr 475 546 |
Trygdekontorer m.m. | kr 864 537 |
Rikstrygdeverket m.fl.
| kr 84 900 |
Sophies Minde ortopeditekniske
verksteder | kr 157 943 |
Ref. svangerskapspermisjon | kr 1 434 777 |
Samlet inntil | kr 5 274 083 |
Det tas forbehold om at en mindre del av beløpet
kan bli innbetalt i 1998 og 1999. Restanser for 1997 og 1998 vil
bli behandlet i forbindelse med statsregnskapet for 1998.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Regjeringen foreslår at bevilgningen
på kap. 947 Tilskudd til sysselsetting til sjøfolk
post 70 Tilskudd, overslagsbevilgning, gjøres overførbar
slik at mindreforbruket i 1998 kan disponeres til utbetaling av refusjoner
i 1999. Det vises til forslag til vedtak V i proposisjonen. Forslaget
innebærer ingen bevilgnings-endringer verken i 1998 eller
1999. Tilsvarende prosedyre ble gjennomført i 1997 da bevilgningen
under kap. 947 post 70 ble gitt stikkordene overslagsbevilgning,
kan overføres, jf. St.prp. nr. 12 (1997-98).
Opprinnelig bevilgning på statsbudsjettet
for 1998 var 251mill. kroner. Ved Stortingets vedtak 12.juni 1998
ble bevilgningen økt med 164,2mill. kroner, jf. St.prp.
nr. 51 (1997-98) og Innst. S. nr. 216 (1997-98).
Mindreforbruket i 1998 skyldes lavere utbetalinger under
ordningen enn forventet etter at ordningen ble omlagt for 2. halvår
1998, jf. St.prp. nr. 51 (1997-98) og Innst. S. nr. 216 (1997-98).
Spesielt har utbetalinger til opplæringsstillinger blitt
lavere enn forventet ettersom det tar tid før rederiene
får besatt disse stillingene.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
I Revidert nasjonalbudsjett 1997 vedtok Stortinget salg
av aksjer i Statkorn Holding for 200mill. kroner, jf. Innst. S.
nr. 295 (1996-97). I St.prp. nr. 17 (1997-98) varslet Regjeringen
at en delprivatisering ikke kunne gjennomføres med en så knapp
tidsfrist som innen utgangen av 1997-terminen. Stortinget gjentok
på bakgrunn av dette et budsjettvedtak på 200mill.
kroner for 1998-terminen.
På styremøte den 20.november
1998 foreslo styret å utsette salget av aksjer i selskapet
nå, og arbeide videre med sikte på et rettet salg
i 1999. Bakgrunnen for vedtaket var bl.a. at den vanskelige og ustabile
situasjonen i finansmarkedet med lav tilgang på risikovillig
kapital kombinert med en relativt lav inntjening i Statkorn-gruppen
pr. 3. kvartal 1998, ikke gjorde det mulig å oppnå en
pris som anses forsvarlig sett i relasjon til statens bokførte
egenkapital i morselskapet.
Regjeringen slutter seg til styrets forslag
til utsettelse. Basert på forventninger om høyere
inntjeningsevne i 1999 samt en mulig oppgang i finansmarkedene,
mener Regjeringen det vil være fornuftig å avvente
situasjonen og arbeide videre med delprivatiseringen av Statkorn
Holding ASA i 1999-terminen innenfor rammen av Stortingets tidligere
gitte fullmakter. Regjeringen vil orientere om saken i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett 1999.
Regjeringen foreslår på dette
grunnlag å redusere bevilgningen på kap. 5609
post 90 med 200mill. kroner.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Det foreslås å øke
kap. 21 Statsrådet post 01 Driftsutgifter med 890000 kroner
for tilsetting av tre midlertidige politiske rådgivere
samt å kompensere for virkningene av lønnsoppgjøret
pr. 1.mai 1998 for statssekretærer og politiske rådgivere.
I henhold til Stortingets vedtak av 24.november 1998 økes
statsministerens og statsrådenes lønn med til sammen
304000 kroner. Statssekretærenes lønn økes samlet
med 207000 kroner.
I dag omfattes flere pendlere enn tidligere
beregnet av den nye bolig-, diett- og hjemreiseordningen som ble
innført i 1997. Merutgiftene anslås til 750000
kroner. Videre foreslås det bevilget 200000 kroner til
to konferanser i høst.
Samlet foreslås det å øke
post 01 Driftsutgifter med 2351000 kroner.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
I forbindelse med at Kredittilsynet forbereder
overtakelsen av autorisasjonsordningen for regnskapsførere
fra 1.januar 1999, jf. St.prp. nr. 1 (1998-99), foreslås
det å øke kap. 1602 Kredittilsynet post 01 Driftsutgifter
med 1900000 kroner. Ved avvikling av det nåværende
autorisasjonsstyre for regnskapsførere overtar Kredittilsynet
utstyr og løsøre. Det vises for øvrig
til omtale av kap. 5309.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
I forbindelse med at Toll- og avgiftsdirektoratet
i 1994 etablerte avstemmingsrutiner mellom posteringer i datasystemet
for motorvognavgifter (reskontro) og økonomisystemet (hovedbok)
ble det avdekket differanser. Det er utført et omfattende
arbeid for å avdekke feilkilder og korrigere rapporter.
Det anses som praktisk umulig å få avdekket feilposteringene
fullt ut. Den mest sannsynlige årsaken til differansen
er feil avgiftsrapportering fra motorvognavgiftsystemet. Det er inntektsført
motorvognavgift under kap. 5536 Avgift på motorvogner m.m.
på til sammen ca. 28288000 kroner mer enn det som er innbetalt.
Differansen har trolig bygd seg opp over flere år.
For å kunne etablere lik saldo mellom
de to systemene er differansen ført mot interimskonti.
Differansen kommer frem i direktoratets mellomregnskap med statskassen.
Fra 1995 er systemene avstemt og det er nå etablert et
nytt integrert økonomisystem i Toll- og avgiftsdirektoratet.
I henhold til St.prp. nr. 65 (1997-98), jf.
Innst. S. nr. 252 (1997-98) skal uoppklarte differanser i tidligere års
statsregnskap og feilføringer hos regnskapsførere rettes
over konto for forskyvninger i balansen. Det foreslås derfor å rette
den uoppklarte differansen i regnskapet for toll- og avgiftsetaten
på kr28287635,57 ved postering over konto for forskyvninger
i balansen i inneværende års sentrale statsregnskap,
jf. forslag til vedtak III i proposisjonen.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
I forbindelse med behandlingen av Innst. S.
nr. 252 (1997-98), jf. St.prp. nr. 65 (1997-98), vedtok Stortinget
en generell reduksjon under kap. 1618 post 01 på 15mill.
kroner og under kap. 1618 post 45 på 5mill. kroner, til
sammen 20mill. kroner.
Reduksjonen under post 01 Driftsutgifter vil
svekke kontrollaktivitetene og kvaliteten på likningsarbeidet
i skatteetaten.
Det foreslås derfor at hele reduksjonen
tas over post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
ved å utsette kjøp/nyanskaffelser.
Det foreslås å øke
kap. 1618 post 01 med 15mill. kroner mot tilsvarende reduksjon under
kap. 1616 post 45.
Merknader frå komiteen
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Stortingets vedtak om reduksjon av kap. 1618 post 01 med
15 mill. kroner forutsetter en redusert bevilgning til drift, som
betyr at skatteetaten må drive innenfor den ramme Stortinget har
bevilget. Regjeringens forslag om å ta hele denne reduksjonen
over post 45, ved at kjøp og nyanskaffelser utsettes, innebærer
en helt annen realitet.
Disse medlemmer legger til grunn
at skatteetaten skal effektiviseres og mener at det ikke vitner om
særlig kreativitet når Regjeringen ikke en gang makter å iverksette
et reelt kutt på 0,5 pst. av skattedirektoratets budsjett.
Disse medlemmer forventer at
Regjeringen utviser handlekraft og makter effektivisering på 5 promille,
og kan følgelig ikke støtte forslaget om å utsette
kjøp og nyanskaffelser.
Samandrag
Det foreslås å øke
kap. 1620 post 21 Spesielle driftsutgifter med kr17000000 som følge
av økte eksterne oppdrag mot tilsvarende merinntekt, jf.
kap. 4620.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Arbeidet med forberedelsene av folke- og boligtellingen
i 1998 er blitt noe mindre enn tidligere forventet. Det foreslås
derfor å redusere bevilgningen under kap. 1620 Statistisk
sentralbyrå post 22 Folke- og boligtelling i år
2000 med 1mill. kroner. Samlet kostnadsramme for tellingen er uendret.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Bevilgningen foreslås økt
med 736 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett for 1998. Denne
justeringen skyldes i hovedsak en oppjustering av renteutgiftene
på statens obligasjonsgjeld med 559 mill. kroner, en nedjustering
av renteutgiftene på statens sertifikatgjeld med 32 mill.
kroner og en oppjustering av renteutgiftene på kontolån
til staten med 209 mill. kroner.
Oppjusteringen av renteutgiftene på statens
obligasjonsgjeld skyldes at staten har kjøpt
tilbake obligasjoner for 9,2 mrd. kroner. Oppjusteringen av renteutgiftene
på kontolån til staten skyldes i hovedsak at Folketrygdfondet
førtidig har innfridd i et langsiktig kontolån
med forfall i 1999. Førtidig tilbakekjøp av gamle
statsobligasjoner og Folketrygdfondets førtidige innfrielser
medfører at påløpt rente som var budsjettert i
1999 blir betalt i 1998.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Bevilgningen vedrørende avdrag på statens
innenlandske gjeld foreslås økt med 19983 mill.
kroner i forhold til vedtatt budsjett. Økningen skyldes
førtidig tilbakekjøp av statsobligasjoner på til
sammen pålydende 9,2 mrd. kroner og førtidig innfrielse
i Folketrygdfondets langsiktige kontolån med 10,8 mrd. kroner.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Bevilgningen foreslås redusert med
10 mill. kroner som følge av nye anslag basert på ny
informasjon om avdragsinngangen i år.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Bevilgningen til renter på utenlandsk
statsgjeld foreslås redusert med 10 mill. kroner i forhold
til vedtatt budsjett for 1998. Valutakursene har i gjennomsnitt vært
lavere på betalingstidspunktet enn de kursene som lå til
grunn for vedtatt budsjett.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Avdrag på statens utenlandsgjeld foreslås
redusert med 776 mill. kroner som følge av at valutaene
staten har betalt avdrag i jevnt over har vært svakere
på omvekslingstidspunktene enn de anslag som lå til grunn
for vedtatt budsjett.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.prp. nr. 75 (1997-98), jf. Innst. S. nr. 240 (1997-98) ble bevilgningen
under kap. 2315 øket med 1493,3 mill. kroner til dekning
av utgifter ved lønnsreguleringen for offentlige tjenestemenn
m.fl. Nye og mer nøyaktige beregninger viser at de budsjettmessige
virkningene av lønnsoppgjøret for 1998 er lavere
enn antatt. Det foreslås derfor at bevilgningen under kap.
2315 reduseres med 138,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Som følge av økte eksterne
oppdrag foreslås det å øke inntektene
under kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 02 Spesialoppdrag
med 17,0 mill. kroner. Utgiftene økes tilsvarende under
kap. 1620.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
I Ot.prp. nr. 1 (1998-99) foreslås
det å legge autorisasjonsordningen for regnskapsførere
direkte under Kredittilsynet fra og med 1.januar 1999. Nåværende autorisasjonsstyre
for regnskapsførere vil ha forventet likvide midler pr.
31.desember 1998 på 1,9 mill. kroner. Det foreslås
at disse midlene tilføres statskassen, kap. 5309 Tilfeldige
inntekter, post 29 Ymse. Utgifter til forberedelse av tilsynsordningen
foreslås bevilget under kap. 1602, jf. foran.
Under dette kapitlet inntektsføres
uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre
under andre kapitler. Regnskapet pr. 30. september 1998 viser en
merinntekt i forhold til bevilgningen på 28 mill. kroner.
På bakgrunn av denne merinntekten og for å dekke
uforutsette inntekter i 4. kvartal foreslås bevilgningen økt
med 50 mill. kroner.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Bevilgningen foreslås redusert med
15 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett som følge
av større førtidige avdrag i 1997 enn lagt til
grunn i vedtatt budsjett.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å auke løyvingane under
kap. 5341 post 91 med 249000 kroner.
Samandrag
Det forventes ikke at DnB-aksjer eid av Statens Banksikringsfond
blir solgt i 1998, jf. St.prp. nr. 1 (1998-99). Det foreslås
derfor å sette ned bevilgningen under kap. 5350 Tilbakeføring
av midler fra Statens Banksikringsfond, post 50 Overføring
med kr3 366972000.
Det foreslås videre å inntektsføre
382 mill. kroner som Statens Banksikringsfond har mottatt i utbytte
på aksjene i 1997 og 1998 på egen post under kap.
5350 post 51 Overført utbytte og rente m.v.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiets
og Høyres holdning til avhending av aksjer er knyttet
til en prinsipiell holdning til statlig eierskap, og det forutsettes
at Regjeringen avhender aksjene i DnB i 1999.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at Regjeringen ikke har maktet å avhende aksjer i DnB og
vil understreke at disse medlemmers holdning til
avhending av statlig forretningsvirksomhet og finansieringsvirksomhet
slett ikke er avhengig av at staten oppnår noe i retning
av «all time high» ved sine aksjesalg. Det er selvfølgelig
heller ikke ønskelig at staten dumper sine eierandeler.
Samandrag
Ifølge retningslinjer for Norges Banks årsoppgjørsdisposisjoner
skal eventuelt overskudd etter avsetninger til kursreguleringsfond
m.v. avsettes til et overføringsfond. Ved hvert årsoppgjør
foretas det en overføring fra overføringsfondet
til statskassen som tilsvarer gjennomsnittet av bruttoavsetninger
til fondet ved de tre siste årsoppgjørene. I 1994
og 1995 ble det avsatt henholdsvis kr6714498000 og kr4718453000
til fondet, mens det i 1996 ikke ble avsatt midler til overføringsfondet.
Beløpet som skal overføres til statskassen i 1998
blir således kr3810984000. Dette er kr16000 lavere enn
tidligere vedtatt. Bevilgningen foreslås satt ned med kr16000.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Posten omfatter statens bankinnskudd til bruk
på utestasjonene. Som følge av høyere
innestående bankinnskudd, foreslås posten oppjustert
med 3 mill. kroner til 5mill. kroner i 1998.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Statens innenlandske verdipapirer omfatter bl.a.
verdipapirer i offentlige fond forvaltet av Norges Bank. Det er
nå kjent at det i 1998 vil bli innbetalt kr127000 under
denne posten som er kr27000 mer enn i vedtatt budsjett.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Posten omfatter bl.a. renteinntekter av statens
regnskapsføreres innskudd i Norges Bank. Etter hvert som statens
regnskapsførere blir med i statens konsernkontoordning,
vil renteinntektene under posten falle bort. Post 83 foreslås
på denne bakgrunn redusert med 150 mill. kroner til 200
mill. kroner i 1998.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Under post 84 inntektsføres renter
av driftskreditter gitt av statskassen til statsbedrifter. Driftskreditter
fra statskassen er ikke blitt benyttet i 1998, og posten foreslås
derfor redusert med kr600000 og oppført med null i nysaldert
budsjett for 1998.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Renteinntekter under post 86 foreslås
nedjustert med 435,6 mill. kroner for 1998 i forhold til vedtatt
budsjett. Nedjusteringen må ses i sammenheng med at anslått
overskudd på statsbudsjettet før overføring
til petroleumsfondet vil bli betydelig lavere enn lagt til grunn
i vedtatt budsjett. Dette medfører at også gjennomsnittlig
innestående på statens foliokonti i Norges Bank
blir lavere.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Samandrag
Posten foreslås redusert med 3 mill.
kroner i forhold til vedtatt budsjett. Dette skyldes at Kommunalbanken har
betalt mer i førtidig avdrag i 1997 enn lagt til grunn i
vedtatt budsjett for 1998.
Merknader frå komiteen
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
I vedtatt budsjett for 1998 er det under kap.
2309 post 1 bevilget 7301 mill. kroner. Bevilgningen står
som motpost til tilleggsbevilgninger og overskridelser i løpet
av budsjetterminen.
I St.prp. nr. 54 (1997-98) Innføring
av kontantstøtte til småbarnsforeldre ble reserven
for tilleggsbevilgninger redusert med 760 mill. kroner som motpost
for bevilgningsøkningene i denne stortingsproposisjonen. Etter
dette gjenstår 6541,7 mill. kroner på kap. 2309.
Det er pr. 30. september 1998 regnskapsført
utgifter på til sammen 12,1 mill. kroner på dette
kapitlet. I tillegg er det ved Finansdepartementets samtykke eller ved
kongelig resolusjon gitt adgang til netto overskridelser på diverse
poster på knapt 20 mill. kroner hittil i år. Det
er generelt vanskelig å anslå hvor mye som vil
bli regnskapsført på dette kapitlet i de tre siste månedene
i 1998. Medregnet behovet for ytterligere overskridelser i resten
av terminen, bør det på denne bakgrunn gjenstå om
lag 50 mill. kroner under kap. 2309.
Bevilgningen foreslås derfor redusert
med 6492,1 mill. kroner til 50 mill. kroner. Denne reduksjonen blir stående
som motpost mot de utgiftsøkninger Stortinget allerede
har vedtatt vedrørende lønnsoppgjør,
trygdeoppgjør og andre tilleggsbevilgninger.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
I vedtatt budsjett for 1998 ble det under kap.
2800 post 50 bevilget 87151 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen
er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet,
som ut fra bevilgningsforslagene i denne proposisjonen, fastsettes
til 45,7 mrd. kroner. Overføringen til Statens petroleumsfond
foreslås derfor redusert med 41,4 mrd. kroner tilsvarende nedgangen
i den budsjetterte netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomhet.
Overføringen til Statens petroleumsfond
vil først bli endelig fastsatt i forbindelse med avleggelsen
av regnskapet for 1998 basert på regnskapsførte
inntekter fra petroleumsvirksomheten. Regnskapet pr. 30. september
1998 viser 33 mill. kroner i utgifter til fjerning av innretninger
på norsk kontinentalsokkel som er 33 mill. kroner høyere
enn bevilget for 1998. Denne merutgiften dekkes ved overførte
bevilgninger fra 1997. Denne merutgiften vil i regnskapet isolert
sett gi en tilsvarende redusert overføring til Statens
petroleumsfond i forhold til bevilgningsforslaget i denne proposisjonen.
Under kap. 5800 post 50 ble det som overføring
fra Statens petroleumsfond bevilget 18260 mill. kroner for å dekke
det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Nysaldert
budsjett viser nå et oljekorrigert underskudd på 16087
mill. kroner som er 2173 mill. kroner lavere enn i vedtatt budsjett.
Regnskapet forventes imidlertid å gi en netto merutgift
på 874 mill. kroner i forhold til nysaldert budsjett. Det
foreslås at det tilbakeføres nok midler fra Statens
petroleumsfond for å dekke både det oljekorrigerte
underskuddet og de anslåtte merutgiftene. Samlet sett foreslås
derfor overføringer fra Statens petroleumsfond redusert
med 1299 mill. kroner i denne proposisjonen.
Ved årsskiftet 1998-99 vil 11 av landene
i EU ta i bruk den nye fellesvalutaen euro, som skal erstatte de nasjonale
valutaene. Endringen gjør det nødvendig med omlegginger
i bl.a. datasystemene til fond og andre som har større
investeringer i de berørte valutaene. For den norske stats
del er Statens petroleumsfond blant de mest berørte. I
Nasjonalbudsjettet 1999 skrev Regjeringen følgende:
«Ifølge Norges Bank vil overgangen
til euro 1.januar 1999 medføre et betydelig press på systemkapasiteten
i banken mot slutten av 1998. Norges Bank har derfor anmodet om
at avsetningsbeløpet i petroleumsfondet ved utgangen av
1998 begrenses. Finansdepartementet tar på denne bakgrunn
sikte på at avsetningen i fjerde kvartal i år
gjøres i to omganger, første gang 30. november
og det resterende beløpet ved utgangen av desember.»
Norges Bank har anbefalt at mest mulig av avsetningen
til petroleumsfondet i 4. kvartal i år skjer den 30.november.
Dette begrunnes med press på kapasiteten ved nyttår
både internt i banken og hos oppgjørsinstitusjonen
for fondet, og med at eventuell handel med verdipapirer i markedet
kan være ugunstig på grunn av liten omsetning
ved tidspunktet for innføring av euro.
På denne bakgrunn ble det overført
11,0 mrd. kroner til petroleumsfondet den 30.november. Tidligere
i år er fondet blitt tilført til sammen 21,8 mrd.
kroner ved de to overføringene 30.juni og 30.september.
Dette inkluderer 1,8 mrd. kroner som var en mellomregning med statsregnskapet
fra 1997 som følge av at kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten
i 1997 ble større enn lagt til grunn ved avsetningen av
fondet i fjor. De øvrige 20 mrd. kroner av årets
to første overføringer og overføringen
30.november utgjør således til sammen 31,0 mrd.
kroner. Dette svarte til anslaget for netto avsetning i petroleumsfondet
i årets statsbudsjett på det tidspunktet størrelsen
på overføringen 30.november ble fastsatt.
Anslaget for netto avsetning i petroleumsfondet
i 1998 er på 28,8 mrd. kroner som er 2,2 mrd. kroner lavere
enn samlet overføring hittil i år. Det vil imidlertid
ikke bli tilbakeført midler fra fondet 31.desember 1998.
I tråd med den praksis en la opp til ved innføringen
av kvartalsvise overføringer til fondet, jf. omtale i Nasjonalbudsjettet
1998, vil eventuelle avvik mellom statsregnskapet for 1998 og samlet
avsetning i petroleumsfondet i 1998 bli korrigert for ved en tilsvarende opp-
eller nedjustering av avsetningsbeløpet for 1. kvartal
1999.
Komiteen viser til merknader
under kapittel 5 i denne innstillinga der det går fram
at løyvinga under kap. 5800 post 50 vert redusert med 73,5
mill. kroner i høve til framlegget i proposisjonen, d.v.s.
med 1225,8 mill. kroner til 17034,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at behovet for overføring fra petroleumsfondet til statsbudsjettet
er redusert, og finner dette isolert sett gledelig. Det er imidlertid
lite som tyder på at en oljeavhengighet tilsvarende den budsjetterte
ville ha noen som helst innvirkning på viktige makroøkonomiske
størrelser sett i forhold til den oljeavhengighet som åpenbarer
seg i nysalderingen. Behandlingen av nysalderingen er et klart eksempel
på at finjustering av makroøkonomien ved å jekke opp
og ned på budsjettstørrelser i området +/-10
mrd. kroner, har lite for seg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til behandlingen av statsbudsjettet for 1999, hvor et klart
flertall bestående av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Høyre forutsatte at fristen for søknader om
refusjon av dokumentavgift for energiverk skulle forlenges frem
til 31.desember 1998.
Flertallet viser videre til at
Regjeringen har forutsatt at det skal være eiervedtak som
legges til grunn for søknaden.
I brev av 10.desember 1998 til finanskomiteen skriver
finansministeren at han ser det som mest naturlig at Regjeringen
kommer tilbake til Stortinget i 1999 med en endelig oversikt og
redegjørelse knyttet til de budsjettmessige konsekvensene
for 1999 både for inntekts- og utgiftssiden. Flertallet har
ingen innvendinger til dette, men forutsetter at Regjeringen følger opp
vedtaket om at søknadsfristen skal forlenges til 31.desember
1998, og at konsekvenser av dette dermed blir å regne som
en teknisk budsjettjustering i løpet av 1999.
Komiteen viser til
at oppstillinga nedanfor viser forslag til nysaldert budsjett for
1998 i St.prp. nr. 30 (1998-99), og forslag til nysaldert budsjett
for 1998 i denne innstillinga.
Komiteen viser til at Regjeringa
i St.prp. nr. 30 (1998-99) har oppdatert budsjettet med vedtatte
og foreslåtte endringar fram til 2.desember 1998. Komiteen viser
vidare til at det etter dette er vedtatt eller foreslått å auke
utgiftene med 73,5mill. kroner utover det Regjeringa har foreslått.
Dei auka utgiftene er på følgjande kapittel og
postar:
– Kap. 614,
post 63 er redusert med 1,5mill. kroner.
– Kap. 1760, post 45 er auka med
75mill. kroner.
Komiteen viser vidare til at
Regjeringa i St.prp. nr. 82 (1997-98) Et historisk og moralsk oppgjør
med behandlingen i Norge av den økonomiske likvidasjonen
av den jødiske minoritet under den 2. verdenskrig, foreslo å løyve
223mill. kroner. Denne proposisjonen er ikkje handsama i Stortinget
enno, og løyvinga er derfor ikkje inkludert i framlegget
til nysaldert budsjett.
Statsbudsjettets inntekter
og utgifter, unntatt lånetransaksjoner i 1998 i mill. kroner
| | Vedtatt
budsjett 1998 | Forslag
i St.prp.nr. 30 | Nysaldert budsjett | Mer-utgifter | Anslag
på regnskap |
A. | Statsbudsjettets inntekter
i alt | 498 990 | 468 579 | 468 579 | | 468 579 |
A.1. | Inntekter fra petroleumsvirksomheten | 112 240 | 73 020 | 73 020 | | 73 020 |
A.2. | Inntekter utenom petroleumsvirksomheten | 386 750 | 395 559 | 395 559 | | 395 559 |
B. | Statsbudsjettets utgifter
i alt | 430 100 | 438 935 | 438 786 | 1 097 | 439 883 |
B.1. | Utgifter til petroleumsvirksomhet | 25 089 | 27 289 | 27 289 | | 27 289 |
B.2. | Utgifter utenom petroleumsvirksomhet | 405 011 | 411 646 | 411 497 | 1 097 | 412 594 |
| Statsbudsjettets oljekorrigerte
overskudd (A.2.-B-2) | -18 260 | -16 087 | -15 938 | -1 097 | -17 035 |
+ | Overført fra Statens
petroleumsfond | 18 260 | 16 961 | 17 035 | | 17 035 |
= | Statsbudsjettets overskudd
før lånetransaksjoner | 0 | 874 | 1097 | | 0 |
Komiteen viser til
proposisjonen og til det som står framføre og
rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
På statsbudsjettet medregnet folketrygden
for 1998 gjøres følgende endringer:
I.
Kap. 21 | | Statsrådet (jf.
kap. 3021): |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med kr
2 351 000
fra kr 66 650 000 til kr 69 001 000 |
Kap. 116 | | Deltaking i internasjonale
organisasjoner: |
| 70 | Tilskudd til internasjonale
organisasjoner, nedsettes med kr
26 000 000
fra kr 197 824 000 til kr 171 824 000 |
| 71 | Tilskudd til internasjonale økonomiske
organisasjoner, forhøyes med kr 20 000 000
fra kr 528 094 000 til kr 548 094 000 |
Kap. 157 | | Næringsutvikling
og økonomisk utvikling (jf. kap. 3157): |
| 74 | Tilskudd til parallellfinansiering, kan overføres, nedsettes med
kr 20 000 000
fra kr 257 000 000 til kr 237 000 000 |
Kap. 195 | | Tiltak for flyktninger
i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA): |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med kr
20 000 000
fra kr 230 200 000 til kr 250 200 000 |
Kap. 1602 | | Kredittilsynet (jf. kap.
4602): |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med kr
1 900 000
fra kr 80 450 000 til kr 82 350 000 |
Kap. 1618 | | Skattedirektoratet - skatteetaten
(jf. kap. 4618): |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med kr
15 000 000
fra kr 2 601 400 000 til kr 2 616 400 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres, nedsettes med kr 15 000 000
fra kr 116 100 000 til kr 101 100 000 |
Kap. 1620 | | Statistisk sentralbyrå (jf.
kap. 4620): |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med kr
17 000 000
fra kr 63 200 000 til kr 80 200 000 |
| 22 | Folke- og boligtelling
i år 2000, nedsettes med
kr 1 000 000
fra kr 9 800 000 til kr 8 800 000 |
Kap. 1650 | | Innenlandsk statsgjeld,
renter m.m. (jf. kap. 5606): |
| 89 | Renter og provisjon m.m., overslagsbevilgning, forhøyes med
kr 736 000 000
fra kr 15 571 000 000 til kr 16 307 000 000 |
Kap. 1651 | | Innenlandsk statsgjeld,
avdrag: |
| 90 | Avdrag, overslagsbevilgning, forhøyes med kr 19 983
000 000
fra kr 3 251 000 000 til kr 23 234 000 000 |
Kap. 1652 | | Statens grunnkjøpsobligasjoner,
avdrag og innløsning
(jf. kap. 1650 post 89, kap. 5331 og kap. 5606): |
| 90 | Avdrag og innløsning, overslagsbevilgning, nedsettes med
kr 10 000 000
fra kr 100 000 000 til kr 90 000 000 |
Kap. 1660 | | Utenlandsk statsgjeld,
renter m.m.: |
| 88 | Renter, provisjon m.m., overslagsbevilgning, nedsettes med
kr 10 000 000
fra kr 1 406 000 000 til kr 1 396 000 000 |
Kap. 1661 | | Utenlandsk statsgjeld,
avdrag: |
| 92 | Avdrag, overslagsbevilgning, nedsettes med kr 776 000 000
fra kr 16 206 000 000 til kr 15 430 000 000 |
Kap. 2309 | | Tilfeldige utgifter: |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med kr 6 492 073 000
fra kr 6 541 731 000 til kr 49 658 000 |
Kap. 2315 | | Lønnsreguleringer
for offentlige tjenestemenn: |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med kr 138 514 000
fra kr 138 514 000 til kr 0 |
Kap. 2800 | | Statens petroleumsfond
(jf. kap. 5800): |
| 50 | Overføring til
fondet, nedsettes med kr 41 419
984 000
fra kr 87 151 000 000 til kr 45 731 016 000 |
Kap. 4620 | | Statistisk sentralbyrå (jf.
kap. 1620): |
| 2 | Spesialoppdrag, forhøyes med kr
17 000 000
fra kr 63 200 000 til kr 80 200 000 |
Kap. 5309 | | Tilfeldige inntekter: |
| 29 | Ymse, forhøyes med
kr 50 480 000
fra kr 49 774 000 til kr 100 254 000 |
Kap. 5331 | | Statens grunnkjøpslån
(jf. kap. 1650 post 89, kap. 1652 og kap. 5606): |
| 90 | Avdrag fra Norges Kommunalbank, nedsettes med kr 15 000 000
fra kr 20 000 000 til kr 5 000 000 |
Kap. 5341 | | Avdrag på utestående
fordringer: |
| 91 | Alminnelige fordringer, forhøyes med kr
249 000
fra kr 30 280 000 til kr 30 529 000 |
Kap. 5350 | | Tilbakeføring
av midler fra Statens Banksikringsfond: |
| 50 | Overføring, nedsettes med kr 3 366 972 000
fra kr 3 366 972 000 til kr 0 |
| 51 | (NY) Overført
utbytte og renter m.v., bevilges med
kr 382 000 000 |
Kap. 5351 | | Overføring fra
Norges Bank: |
| 70 | Overføring, nedsettes med kr 16
000
fra kr 3 811 000 000 til kr 3 810 984 000 |
Kap. 5501 | | Skatter på formue
og inntekt: |
| 70 | Toppskatt m.v., forhøyes med kr 11 148 000
000
fra kr 2 352 000 000 til kr 13 500 000 000 |
| 71 | Toppskatt, nedsettes med kr 10 995 000 000
fra kr 10 995 000 000 til kr 0 |
| 72 | Fellesskatt, forhøyes med kr 3 737
000 000
fra kr 62 263 000 000 til kr 66 000 000 000 |
Kap. 5506 | | Avgift av arv og gaver: |
| 70 | Avgift, nedsettes med
kr 200 000 000
fra kr 1 300 000 000 til kr 1 100 000 000 |
Kap. 5507 | | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum: |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt, nedsettes med
kr 5 400 000 000
fra kr 14 500 000 000 til kr 9 100 000 000 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter, nedsettes med kr 8 500 000 000
fra kr 19 500 000 000 til kr 11 000 000 000 |
| 73 | Produksjonsavgift, nedsettes med kr 1 300 000 000
fra kr 5 300 000 000 til kr 4 000 000 000 |
| 74 | Arealavgift m.v., nedsettes med kr 150 000 000
fra kr 500 000 000 til kr 350 000 000 |
Kap. 5508 | | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen: |
| 70 | Avgift, forhøyes med
kr 100 000 000
fra kr 3 100 000 000 til kr 3 200 000 000 |
Kap. 5511 | | Tollinntekter: |
| 70 | Toll, nedsettes med
kr 173 000 000
fra kr 2 615 000 000 til kr 2 442 000 000 |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter, forhøyes med kr 2
400 000
fra kr 2 600 000 til kr 5 000 000 |
Kap. 5521 | | Merverdiavgift og avgift
på investeringer m.v.: |
| 70 | Avgift, forhøyes med
kr 3 900 000 000
fra kr 106 100 000 000 til kr 110 000 000 000 |
Kap. 5526 | | Avgift på alkohol: |
| 71 | Produktavgift på brennevin,
vin m.m., nedsettes med kr 175 000
000
fra kr 4 650 000 000 til kr 4 475 000 000 |
| 72 | Produktavgift på øl, nedsettes med kr 110 000 000
fra kr 3 550 000 000 til kr 3 440 000 000 |
| 73 | Emballasjeavgift på brennevin,
vin m.m., forhøyes med kr
7 000 000
fra kr 64 000 000 til kr 71 000 000 |
| 74 | Emballasjeavgift på øl, nedsettes med kr 1 000 000
fra kr 16 000 000 til kr 15 000 000 |
| 75 | Grunnavgift på engangsemballasje
for drikkevarer, forhøyes med
kr 10 000 000
fra kr 175 000 000 til kr 185 000 000 |
Kap. 5527 | | Vinmonopolavgiften m.m.: |
| 72 | Avgift på salgs-
og skjenkerettigheter, forhøyes med
kr 200 000
fra kr 300 000 til kr 500 000 |
| 73 | Vinmonopolavgiften, forhøyes med kr 5 500
000
fra kr 21 700 000 til kr 27 200 000 |
Kap. 5531 | | Avgift på tobakkvarer: |
| 70 | Avgift, nedsettes med
kr 177 000 000
fra kr 6 927 000 000 til kr 6 750 000 000 |
Kap. 5536 | | Avgift på motorvogner
m.m.: |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m., forhøyes med kr 450
000 000
fra kr 9 650 000 000 til kr 10 100 000 000 |
| 72 | Årsavgift, forhøyes med kr 130 000
000
fra kr 4 130 000 000 til kr 4 260 000 000 |
| 73 | Vektårsavgift, nedsettes med kr 1 000 000
fra kr 215 000 000 til kr 214 000 000 |
| 75 | Omregistreringsavgift, forhøyes med kr 5 000
000
fra kr 1 395 000 000 til kr 1 400 000 000 |
| 76 | Avgift på bensin, nedsettes med kr 350 000 000
fra kr 11 650 000 000 til kr 11 300 000 000 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), forhøyes med kr 188 000 000
fra kr 3 642 000 000 til kr 3 830 000 000 |
Kap. 5537 | | Avgifter på båter
m.v.: |
| 71 | Avgift på båtmotorer, forhøyes med kr 20 000
000
fra kr 90 000 000 til kr 110 000 000 |
Kap. 5541 | | Avgift på elektrisk
kraft: |
| 70 | Forbruksavgift, nedsettes med kr 215 000 000
fra kr 3 515 000 000 til kr 3 300 000 000 |
Kap. 5542 | | Avgift på mineralolje
m.v.: |
| 70 | Avgift på mineralolje, nedsettes med kr 230 000 000
fra kr 1 895 000 000 til kr 1 665 000 000 |
| 71 | Avgift på smøreolje, nedsettes med kr 4 000 000
fra kr 72 000 000 til kr 68 000 000 |
Kap. 5544 | | Avgift på kull
og koks: |
| 70 | Avgift, nedsettes med
kr 5 000 000
fra kr 13 000 000 til kr 8 000 000 |
Kap. 5545 | | Miljøavgifter
i landbruket: |
| 71 | Miljøavgift, plantevernmidler, forhøyes med kr 19 000
000
fra kr 26 000 000 til kr 45 000 000 |
Kap. 5555 | | Sjokolade- og sukkervareavgift: |
| 70 | Avgift, forhøyes med
kr 11 000 000
fra kr 797 000 000 til kr 808 000 000 |
Kap. 5556 | | Avgift på kullsyreholdige
alkoholfrie drikkevarer m.m.: |
| 70 | Produktavgift, forhøyes med kr 25 000
000
fra kr 850 000 000 til kr 875 000 000 |
| 71 | Emballasjeavgift, nedsettes med kr 2 000 000
fra kr 13 000 000 til kr 11 000 000 |
Kap. 5557 | | Avgift på sukker: |
| 70 | Avgift, nedsettes med
kr 45 000 000
fra kr 245 000 000 til kr 200 000 000 |
Kap. 5558 | | Avgift på kullsyrefrie
alkoholfrie drikkevarer m.m.: |
| 70 | Produktavgift, nedsettes med kr 4 000
000
fra kr 34 000 000 til kr 30 000 000 |
| 71 | Emballasjeavgift, forhøyes med kr
3 000 000
fra kr 36 000 000 til kr 39 000 000 |
Kap. 5565 | | Dokumentavgift: |
| 70 | Avgift, forhøyes med
kr 390 000 000
fra kr 2 110 000 000 til kr 2 500 000 000 |
Kap. 5571 | | Totalisatoravgift: |
| 70 | Avgift, nedsettes med
kr 5 000 000
fra kr 67 000 000 til kr 62 000 000 |
Kap. 5577 | | Avgift til staten av apotekenes
omsetning (jf. kap. 1507 og 751): |
| 70 | Avgift, forhøyes med
kr 5 000 000
fra kr 82 500 000 til kr 87 500 000 |
Kap. 5578 | | Avgift på farmasøytiske
spesialpreparater (jf. kap. 750): |
| 71 | Kontrollavgift, forhøyes med kr
2 900 000
fra kr 22 330 000 til kr 25 230 000 |
Kap. 5580 | | Avgift på flyging
av passasjerer: |
| 72 | Avgift, forhøyes med
kr 22 000 000
fra kr 909 500 000 til kr 931 500 000 |
Kap. 5581 | | Avgift på utstyr
for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder m.v.: |
| 70 | Avgift på kassetter, forhøyes med kr
4 000 000
fra kr 38 000 000 til kr 42 000 000 |
| 72 | Avgift på radio-
og fjernsynsmateriell m.v., nedsettes med
kr 40 000 000
fra kr 330 000 000 til kr 290 000 000 |
Kap. 5583 | | Særskilte avgifter
m.v. i telesektoren: |
| 70 | Inntekter fra frekvenser, forhøyes med kr
10 000 000
fra kr 32 000 000 til kr 42 000 000 |
Kap. 5605 | | Renter av statskassens
kontantbeholdning og andre fordringer: |
| 81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta, forhøyes med
kr 3 000 000
fra kr 2 000 000 til kr 5 000 000 |
| 82 | Av innenlandske verdipapirer, forhøyes med kr
27 000
fra kr 100 000 til kr 127 000 |
| 83 | Av alminnelige fordringer, nedsettes med kr 150 000 000
fra kr 350 000 000 til kr 200 000 000 |
| 84 | Av driftskreditt til statsbedrifter, nedsettes med kr 600
000
fra kr 600 000 til kr 0 |
| 86 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank, nedsettes med kr
435 589 000
fra kr 4 085 589 000 til kr 3 650 000 000 |
Kap. 5606 | | Renter fra Norges Kommunalbank
av grunnkjøpslån
(jf. kap. 1650 post 89, kap. 1652 og kap. 5331): |
| 80 | Renter, nedsettes med
kr 3 000 000
fra kr 4 000 000 til kr 1 000 000 |
Kap. 5609 | | Renter av lån
i selskaper under Landbruksdepartementet: |
| 90 | Statkorn Holding A/S, nedsettes med kr 200 000 000
fra kr 200 000 000 til kr 0 |
Kap. 5700 | | Folketrygdens inntekter: |
| 71 | Trygdeavgift, forhøyes med kr 1 555
000 000
fra kr 43 745 000 000 til kr 45 300 000 000 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, forhøyes med kr 1 725
000 000
fra kr 59 275 000 000 til kr 61 000 000 000 |
Kap. 5800 | | Statens petroleumsfond
(jf. kap. 2800): |
| 50 | Overføring fra
fondet, nedsettes med kr 1 225
800 000
fra kr 18 260 300 000 til kr 17 034 500 000 |
Kap. 5999 | | Statslånemidler: |
| 90 | Lån, forhøyes med kr 20 660 000
000
fra kr 26 098 000 000 til kr 46 758 000 000 |
II.
Stortinget samtykker i at folketrygdens finansieringsbehov
for 1998 dekkes ved statstilskudd.
III.
Stortinget samtykket i at en uoppklart differanse
i tidligere års statsregnskap på kr28287635,57
mellom faktisk innbetalt avgift og det som er registrert som inntekt
under kap. 5536 Avgift på motorvogner m.m. rettes i det
sentrale statsregnskapet ved postering over konto for forskyvinger
i balansen i statsregnskapet for 1998.
IV.
Stortinget samtykker i at Sosial- og helsedepartementet
får fullmakt til å avskrive og ettergi fordringer til
bl.a. fylkeskommuner, selvbetalende pasienter og trygdekontorer
på til sammen inntil 5,275 mill. kroner på Rikshospitalet.
V.
Stortinget samtykker i at bevilgningen på statsbudsjettet
for 1998 under kap. 947 Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk,
post 70 Tilskudd, overslagsbevilgning, gjøres overførbar
med tilføyelse av stikkordet «kan overføres».
Oslo, i finanskomiteen, den 14.desember 1998.
Lars Gunnar Lie, |
Siv Jensen, |
leiar og ordførar. |
sekretær. |