Nærings- og handelsdepartementet legg
i proposisjonen fram forslag om å auke satsane for byggetilskot
til skipsbyggingsindustrien.
Støttesatsane er i dag 7 pst. for nybygg
med ein verdi over 10 mill. euro og 3,5 pst. for andre kontraktar,
inkl. ombygging. Gjennom EØS-avtalen har vi det same regelverk
som EU for støtte til skipsbygging. Dei tillate maksimalsatsar
er i dette regelverket 9 og 4,5 pst. Noreg hadde desse satsane til
dei vart redusert frå 1998 av.
Skipsbyggingsindustrien er, etter fleire gode år,
i ferd med å komme i ein vanskeleg situasjon på grunn av
svak ordreinngang det siste året. Ordreinngangen har dei
seinare åra vore:
| | | | | mrd. kroner |
1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 |
2,3 | 7,2 | 10,6 | 6,1 | 10,0 | 20,0 |
Rundt halvparten av verfta vil ha sin siste
leveranse i løpet av året. Enkelte verft har allereie
permittert delar av arbeidsstokken.
Skipsbyggingsindustrien er ei viktig næring
i mange lokalsamfunn og ein viktig del av den maritime klynga. Det
kan derfor få store konsekvensar, ikkje berre på eit lokalt
plan, men òg for dei maritime næringane i det heile,
dersom verfta ikkje greier å få inn nye ordrar.
Regjeringa vil understreka at det først
og fremst er skipsbyggingsindustrien sjølv som har hovudansvaret for å sikra
konkurranseevna til næringa gjennom tilstrekkeleg omstilling
og omstrukturering. Regjeringa meiner likevel, for å medverke
til at norske verft vert sikra oppdrag dei nærmaste åra,
at støttesatsane bør aukast til 9 og 4,5 pst.
for resten av 1999. Støttesatsane for år 2000
må vurderast i samband med statsbudsjettet for år
2000.
Ein ordreinngang på 8 mrd. kroner vil
krevje eit fond på rundt 750 mill. kroner. 1999-fondet
på 507,5 mill. kroner må dermed aukast med om
lag 250 mill. kroner. Nærings- og handelsdepartementet
gjer merksam på at overslaget er uvisst. Ordreinngangen
kan bli større. Då kan ein auke på 250
mill. kroner bli for liten.
Fondet vil med støttesatsar på 9
og 4,5 pst., dekke den anslåtte ordreinngangen på rundt
8 mrd. kroner. Vert ordreinngangen større, kan det bli
naudsynt med tilleggsløyvingar.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Einar Johansen, Kjell Opseth, Torstein
Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra
Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje
Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun
Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Senterpartiet, Inga Kvalbukt, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
har merket seg Regjeringens forslag om å øke satsene
for byggetilskudd til skipsbyggingsindustrien på kap. 966
post 50 fra 7,0 til 9,0 pst. for nybygg til en verdi over 10 mill.
euro og fra 3,5 til 4,5 pst. for mindre nybygg og ombygginger, med virkning
fra 5. februar 1999.
Komiteen har registrert at ordretilgangen
til norske verft har avtatt utover i 1998 og at ordreinngangen så langt
i år fremdeles er svak. Komiteen er innforstått
med at det er flere årsaker til dette, men at størrelsen
på satsen for byggetilskuddet er en av rammebetingelsene
som påvirker ordreinngangen. Overkapasitet internasjonalt
og fallende oljepriser har ført til et sterkt fall i etterspørselen
totalt. For norske verft har det nærmest totale bortfallet
av bestillinger av nye offshorefartøy vært en
sterkt medvirkende årsak til fallet i ordreinngang.
Komiteen er kjent med de problemer
som eksisterer for at den fremforhandlede OECD-avtalen om normale
konkurransevilkår i skipsbyggingsindustrien skal kunne
settes i verk. Komiteen vil likevel peke på viktigheten
av å fortsatt arbeide for å få alle de
aktuelle land til å ratifisere denne avtalen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet viser til at størrelsen
på verftsstøtten de senere år har vært
en usikkerhetsfaktor for bransjen. For næringslivet er
stabilitet i rammevilkår av stor betydning og flertallet vil
mene at det må tilstrebes også på dette
området.
Eit anna fleirtal, alle
unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,
ser føre seg at det sjølv med slike tiltak vil
kunna verta vanskelege tider i verftsindustrien, og at dette serleg
vil gå ut over ingeniør- og sivilingeniørsjiktet
i denne industrien. Dette kan føra til tap av viktig kompetanse
innan skipsbygging for framtida. Dette fleirtalet ber
Regjeringa leggja vekt på dette når dei vel kven
som skal få oppdraget å byggja nye fregattar for
det norske forsvaret.
Sidan problema i verftsindustrien kjem samstundes med
problem i leverandørindustrien, vil dette fleirtalet i
tillegg be Regjeringa vurdera endringar i petroleumssektoren for å leggja
betre til rette for m.a. utbygging av mindre felt og felt som står
"på vent" for utbygging.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil be Regjeringen
vurdere ytterligere tiltak for å styrke aktiviteten, og
dermed hindre store sysselsettingsproblemer i verftsindustrien. Flertallet viser
til et stort oppdemmet behov for fornyelse i fiskeflåten,
der gjennomsnittsalderen er over 20 år. Regjeringen bes
vurdere tiltak som kan stimulere til økt fornyelsestakt
i fiskeflåten. Som eksempel kan nevnes økte midler
til kontraheringstilskudd.
Også den norske fergeflåten
har en svært høy gjennomsnittsalder. Flertallet ber
Regjeringen vurdere mulighetene for en forsert fornyelse av fergeflåten, spesielt
innenfor ordningen med utviklingskontrakter med norske verft.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
ber om at byggingen av et nytt forskningsfartøy - til erstatning
for G.O Sars som nå er 30 år gammel - blir forsert.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet syner
til at Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti gjekk inn for å oppretthalde
verftsstøtta på 9 pst. og 4,5 pst. ved handsaming
av 1998-budsjettet og 1999-budsjettet. Desse medlemene hadde
fylgjande merknader i Budsjett-innst. S. nr. 8 (1998-99):
«Desse medlemane vil spesielt understreke at verftsindustrien
er ei særs viktig distriktsnæring med store ringverknader
for både privat og offentleg verksemd i Distrikts-Noreg.
Satsane
for verftsstøtta vart frå 1998 redusert mot stemmene
til Arbeidarpartiet, og dei er no lågare enn i andre OECD-land.
Dette har, etter desse medlemane si vurdering, vore sterkt medverkande
til ein reduksjon i ordretilgangen ved norske verft på 50 % samanlikna med
1997. Marknaden for den type skip som har vore norsk spesialitet
har nærast tørka inn i 1998, og norske verft må inn
på nye marknader og konkurrera med land som har ein høgare
støttesats.»
Desse medlemene er positive til
at Regjeringa no går inn for å auka satsane opp
til OECD/EU-nivå att, men stiller seg undrande
til at dette ikkje vart gjort i samband med handsaminga av statsbudsjettet.
Dette kjem i eit serleg underleg lys når Regjeringa no
finn å kunna gå inn for ei slik auke i satsane
utan ekstraløyvingar, medan det i samband med budsjetthandsaminga
vart gjort eit stort nummer av at Arbeidarpartiet sitt framlegg
til tilleggsløyving på 125 mill. kroner ikkje
ville dekka behovet.
Desse medlemene er svært
kritiske til den skade norsk verftsindustri er påført
ved at dei i ca. 13 månader har hatt lågare støttesatsar
enn konkurrerande land, og difor har gått glipp av moglege
oppdrag. Dette er uoppretteleg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 8 (1997-98) angående støttesatser
til skipsbyggingsindustrien. I forbindelse med Budsjett-innst. S.
I (1997-98) oppnådde regjeringspartiene en forståelse
fra Fremskrittspartiet og Høyre om subsidiær støtte
til et revidert opplegg som resulterte i at støttesatsene
for skips-byggingsindustrien for 1998 ble satt ned fra 9 til 7 pst. for
nybygg over 10 mill. euro og fra 4,5 til 3,5 pst. for mindre nybygg
og ombygginger. Disse medlemmer viser til at støttesatsene
er videreført på samme nivå inneværende år.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen, på bakgrunn av utviklingen i skipsbyggingsindustrien,
foreslår å øke støttesatsene
til nivået før 1998.
Disse medlemmer mener Norge ikke
er tjent med å delta i et subsidiekappløp og vil
som en konsekvens av dette gå imot forslaget om å øke
subsidienivået til næringen.
Komiteen viser til
proposisjonen og til det som står foran og rår
Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Satsane for byggetilskot til skipsbyggingsindustrien
som ligg til grunn for løyvinga over kap. 966 post 50 aukast frå 7,0
til 9,0 pst. for nybygg over 10 mill. euro og frå 3,5 til
4,5 pst. for mindre nybygg og ombyggingar, med verknad frå 5.februar
1999.
Oslo, i næringskomiteen, den 16.mars 1999.
Øystein Hedstrøm,
fung. leder. |
Ansgar Gabrielsen,
ordfører. |
Kjell Opseth,
sekretær. |