Kommentarer til Bellonas motmelding
Det vises til Energi- og miljøkomiteens
brev av 3. mars 1999 hvor komiteen ber om departementets kommentarer
til og vurdering av Bellonas motmelding. Jeg vil så snart
som mulig komme tilbake til komiteens brev og spørsmål
av 11 ds.
I motmeldingen tas også opp forhold
som berører Sosial- og helsedepartementets ansvarsområde.
Kommentarene til disse forholdene, som delvis er basert på et
notat fra Statens strålevern (vedlegg 1), er derfor gitt i
samråd med helseministeren.
Jeg har følgende merknader til motmeldingen:
For det første sier Bellona "at det bare siden 1990 har vært seks
svært alvorlige hendelser ved reaktoren" (s. 6). Disse
"har vært såpass alvorlige at de er blitt kvalifisert
i henhold til IAEA"s Nuclear Event Scale (INES). Hvilken
klassifisering de er blitt gitt er ikke offentlig kjent, da både
IFE og Statens Strålevern har valgt å holde informasjonen
hemmelig for det norske folk. … Ovennevnte opplysninger
er ikke beskrevet med et eneste ord i St meld nr 22. Bellona anser
dette som et regelrett forsøk på å føre
Stortinget bak lyset" (s. 8, IAEA er en forkortelse for International
Atomic Energy Agency).
I den offentliggjorte sikkerhetsrapporten for
Haldenreaktoren, part IV, kapittel 1.4 forekommer det en liste på seks
hendelser siden 1990:
– Feil på drenasjepumpene
i sinken.
– Stans i råvanntilførselen.
– Tungtvannlekkasje fra pakkboksen
på en dampventil i primærsystemet.
– Feil på løfteklo.
– Scram (reaktorstopp) grunnet
ustabilitet i reaktoren under oppstart.
– Slow scram (reaktorstopp) grunnet
lavt trykk i eksperimentalloop nr. 6.
(Vedlegg 1 gir i tabells form en nærmere
beskrivelse av hendelsen og hvordan den ble håndtert.)
Statens strålevern kommenterer disse
hendelsene således: "Disse hendelser
har vært rapportert til Strålevernet, bortsett
fra feilen på løftekloen. Samtlige hendelser er å rangere
som "0" på INES-skalaen. Det finnes en rapporteringsplikt
til IAEA for slike uhell, men rapporteringsterskelen er "2" på skalaen.
Hendelsene er således ikke rapportert til IAEA. Av disse
hendelsene er det noen som har aktivert sikkerhets-systemene; en ustabilitet
i reaktoren under oppstart gav en øyeblikkelig scram. Regulære
brudd på strømforsyningen har medført
det samme."
Departementet er således ikke kjent
med at det til nå skal ha forekommet "alvorlige hendelser"
ved reaktoren. Den har hatt en god sikkerhetshistorie i alle de år den
har vært i drift. De seks ovennevnte hendelser anses å tilhøre
klasse 0 på IAEAs Nuclear Event Scale, dvs. at de er av
"No safety significance" og "No safety relevance". De ligger godt
under grensen for rapporteringsplikt til IAEA. Årsaken
til at de rapporteres internt og til Strålevernet, er at
de gir verdifull kunnskap og erfaringstilbakeføring til
driftsorganisasjonen for reaktoren. I det første tilfellet
hvor drenasjonspumpene i sinken stoppet, ble det installert to nye
reservepumper som starter automatisk, hvis nødvendig. Når det
gjelder de to tilfellene av reaktorstopp, bekrefter disse at sikkerhetssystemet
virker som det skal, dvs. at reaktoren stanser automatisk selv ved
minimale avvik.
For det andre referer Bellona til hendelser
i 1968 og 1872, hvor brensel ble skadet. Statens strålevern
skriver: "I 1968 ble Instrumented Fuel Assembly,
IFA 145, kjørt så hardt at noe av brenselet smeltet.
De frigjorte fisjonsproduktene ble laket ut i vann. En ikke så alvorlig
brenselfeil oppstod i 1972. Begge ganger dreide det seg om eksperimentalbrensel
som skulle tøyes til yttergrensen av sin tåleevne.
Disse begivenheter kan ikke sies å ha noen relevans for
dagens sikkerhetsnivå. … Det skal også tas
med at hendelsene inntraff før det fantes noe tilsynsorgan
og lovgivning rundt driften av IFEs anlegg."
Her kan det tilføyes at ingen utslippsgrense
ble overskredet. Ved alle reaktoranlegg skal eventuelle skader på brensel
kunne håndteres av rensesystemer og prosedyrer for å ta
hånd om skadet brensel uten belastning på omgivelsene.
I St m nr 22 anføres det: "Gjennom hele prosjektets levetid, dvs gjennom
40 år, har det aldri vært noen uhell med radioaktive
stoffer som har medført personskader" (s. 20). På siden
foran slås det fast at "utslippet fra Haldenanlegget har
alltid ligget godt under de grenser som er fastsatt". Hvert år
utarbeides det en utslippsrapport som sendes strålevernet.
Jeg mener fortsatt at St m nr 22 gir en korrekt beskrivelse av forholdene
ved Haldenreaktoren frem til i dag.
Bellona påstår at Regjeringen
med St m nr 22 skulle ha forsøkt å føre
Stortinget bak lyset og at den skulle ha brutt sin intensjon om
større åpenhet fordi "meldingen
mangler viktig informasjon om både driften av reaktoren,
uhell ved reaktoren og den sterkt kritikkverdige lagringen av det
brukte atombrenselet" (s. 5).
I punktet ovenfor har departementet kommentert "uhellene",
nedenfor vil departementet komme tilbake til lagring. Jeg vil generelt
vise til at Regjeringen går aktivt inn for større åpenhet,
og at Regjeringen har forsøkt å gi Stortinget
mest mulig og best mulig informasjon om alle kjente forhold ved
reaktoren og driften av den.
Det kan her være grunn til å minne
om at Regjeringen har vist større åpenhet når
det gjelder IFEs konsesjonssøknad om videre drift enn tidligere.
Flere av de opplysningene som har fremkommet, bl.a. om hendelsene
etter 1990, er et resultat av den åpenhet som nå er utvist
i forbindelse med klagesaken. Behandlingen av klagesaken innebærer
en avveining mellom risiko for tyveri og terror på den
ene siden og ønsket om å utvise størst
mulig åpenhet i henhold til gjeldende regelverk på den
andre siden. Innenfor rammen av eksisterende regelverk har SHD i
klagesaken gjennomgått vedleggene til konsesjonssøknaden
med sikte på at flest mulig dokumenter skal være
offentlige. Dokumentene er blitt gjort tilgjengelig etter hvert
som arbeidet med å gjennomgå vedleggene (8-900
sider) har gått framover. Først ved den endelige
"fingjennomgangen" i februar 1999 ble SHD klar over at opplysningene
vedrørende hendelsene i perioden 1990-93 ikke tidligere
var blitt offentliggjort. De ble da frigjort umiddelbart. Intensjonen
har således aldri vært at opplysningene skulle hemmeligholdes.
Videre har Regjeringen i St m nr 22 bebudet
en gjennomgang av lovverkets taushetspliktbestemmelser for å vurdere
endringer, slik at større åpenhet kan oppnås. Som
ledd i sitt arbeid med konsesjonssøknaden har Statens strålevern
invitert interesseorganisasjonene, Halden kommune, Skedsmo kommune
og IFE til å tilkjennegi sitt syn i et eget høringsmøte
den 18. ds. Det har vært arrangert besøk på IFE
og det planlegges besøk ved anleggene. For øvrig
har det vært arrangert åpen dag på IFE
med fri adgang for media.
Også et siste spørsmål
har med åpenhet å gjøre. Angående
forsendelsene av bestrålt brensel fra Halden til Storbritannia
skriver Bellona: "En samlet oversikt over alle forsendelser ut av
landet fra Halden har Bellona bedt om fra Nærings- og handelsdepartementet.
I besvarelsen fra departementet (1998) heter det at Bellona kan
be IFE om å eventuelt fremskaffe disse opplysningene som
en del av et betalt konsulentoppdrag. Det ville i så fall
være å innføre et nytt prinsipp i offentlighetsloven"
(s. 12).
På dette punkt er det vanskelig å forstå hva
Bellona sikter til. Den 1.9.98 skrev organisasjonen til OED og ba
om oversikt over all internasjonal oppdragsforskning for
perioden 1958-1998. Forespørselen gjaldt altså vesentlig
mer enn bare forsendelser. Ettersom NHD har budsjettansvaret for
IFE, ble brevet oversendt hit. I sitt svar av 23.9.98 uttaler NHD
bl.a.: "Departementet vil generelt oppfordre
IFE til å være imøtekommende, med de
begrensninger som er gitt i lovverket samt tilgjengelige ressurser
internt. Vi vil imidlertid anta at en fyllestgjørende besvarelse
vil kunne være meget ressurs- og tidkrevende. IFE er et
oppdragsinstitutt som i utgangspunktet har et meget høyt
inntjeningskrav til sine medarbeidere. Med mindre Bellona ønsker å gi
IFE et betalt oppdrag, vil vi anbefale en nærmere kontakt
med IFE for å begrense og presisere omfanget av arbeidet." -Kopi
av denne korrespondansen oversendes, se vedlegg 3.
Flere steder i motmeldingen påstår
Bellona at utstyret er gammeldags og at sikkerheten derfor skulle
være svekket. På s. 9 anser Bellona at reaktoren
"representere(r) noe av det mest utdaterte atomanlegg i verden".
Statens strålevern anfører
følgende: Reaktoren er 40 år gammel, men sikkerhetsutstyret
blir kontinuerlig oppdatert og utskiftet, det samme gjelder komponentene
i selve reaktoren. Det eneste som ikke lar seg skifte ut er selve
reaktortanken og de aller nærmeste delene. Disse blir imidlertid
kontrollert grundig hvert tredje år av Det norske Veritas.
I tillegg foretar Veritas en mindre omfattende kontroll hvert år.
Rapportene fra kontrollene blir sendt til Direktoratet for brann-
og eksplosjonsfare og til Statens strålevern. I forbindelse med
konsesjonssøknaden foretas det ekstra sikkerhetskontroller.
St m nr 22 konkluderer: "Så langt
har det ikke vært mulig å finne noen utvikling
som kan true sikkerheten." Det antas dessuten at et "utdatert"
teknologisk anlegg neppe ville vekke internasjonal interesse. Jeg
har snarere grunn til å tro at det er anleggets unike teknologi og
den kompetanse som er bygget opp, som sikrer OECD-prosjektets fortsatte
eksistens. For øvrig vises det til interpellasjonen i Stortinget
5. mai 1998 der helseministeren redegjorde for disse forholdene.
Bellonas motmelding behandler flere steder "den sterkt kritikkverdige lagringen av det
brukte atombrenselet" (s. 5), spesielt i del 5 "Brukt atombrensel
og radioaktiv avfall". Her heter det bl.a.: "Bellona
har ... flere kilder som sier at blikkskuret (et kombinert tørr- og
våtlager) for det brukte brenselet ikke holder internasjonal
standard for lagring av høyaktivt atomavfall, bl.a. når
det gjelder sikring mot flystyrt og terrorangrep" (s. 11).
Bellona oppgir ikke sine kilder.
Statens strålevern sier i sin kommentar: ""Blikkskuret" har vært omtalt før.
Det medfører riktighet at lagerbygningen er kledd med bølgeblikkplater.
Veggene er imidlertid av betong, taket og øverste del av
to av veggene er en trekonstruksjon som bæres av et solid stålskjellett.
Brenselet befinner seg i forseglede vannbasseng i gulvet. Vannbassengene
er av betong. Den første brenselsladningen er lagret i
en tørr bunker i bakveggen. Også denne er i solid
armert betong og forseglet. Selv om det skulle oppstå en
brann i lageret, vil dette ikke affisere brenselet, men sannsynligvis
forurense vannet i lagerbassengene. Det kan lagres skadet brensel
i lageret. Dette kapslet inn spesielt, da det ikke er ønskelig
med store mengder fisjonsprodukter i vannet i lagerbassenget. Behov
for bedring av den fysiske sikkerheten ved anlegget blir vurdert
som ledd i konsesjonsbehandlingen."
For Bellona er "terrorsikkerheten
... den kanskje mest akutte problemstillingen i og med at den fysiske
sikringen rundt lageret holder et nivå som til dels er
under standardnivå for andre norske industriforetak som lagerer/behandler
farlig avfall" (s. 11).
Strålevernet kommenterer: "Den fysiske sikringen, herunder terrorsikkerhet,
er en del av konsesjonsvurderingen. Om det finnes et behov for å oppgradere
den, vil det bli stilt krav om dette i forbindelse med konsesjonssaken.
Dette må for øvrig gjøres helt uavhengig av
om reaktoren drives eller ikke. Brenselet som skal sikres vil være
der i alle fall. Strålevernet har et nært samarbeid
med Forsvarets Overkommando/Sikkerhetsstaben og Politiets
overvåkingstjeneste om revisjon av den fysiske sikringen
på alle IFEs anlegg."
Når det gjelder flystyrt, opplyses
at det ikke foreligger noen internasjonale krav eller standarder
om sikkerhet mot flystyrt ved brenselslagre og få, om noen, utenom
Haldenreaktoren har lagerbassenger som er sikret mot slike uhell.
Endelig anføres at kontroll med lagring
av brukt atombrensel blir utført i forbindelse med de vanlige sikkerhetskontroller.
Det er også en viktig side av konsesjonsbehandlingen. Som
opplyst i St m nr 22, kontrollerer IAEAs inspektører beholdningen
av spaltbart materiale fire ganger i året (s. 14). Enda
en gang presiseres at lagringen av det brukte brenselet tilfredsstiller myndighetenes
krav og internasjonale retningslinjer. Videre minnes det om at det
aldri er gjort anmerkninger om utilfredstillende lagring eller regnskapsførsel.
Bellona påstår at det utføres
en rekke meget risikofylte brenselstester ved Haldenreaktoren. En
av disse er testene med MOX-brensel, "en meget
kontroversiell brenselsblanding med uran og plutonium ... IFE har ikke
informert politiske myndigheter om disse høyrisikotestene" s.
7).
Statens strålevern skriver: "Det testes MOX-brensel i Halden, og det har
vært gjort i lengre tid. Vi kan ikke se at det er noen
større risiko forbundet med dette i forhold til annet bestrålt
brensel som testes der. Begge brenselstyper inneholder plutonium
i varierende mengder. Testene foregår i alle tilfelle på små mengder brensel,
det dreier seg om en liten del av alt brenselet som er i reaktoren.
At dette skulle være "høyrisikotester" får
stå for Bellonas egen regning."
I denne forbindelse tilføyes følgende.
MOX-brensel er blitt testet i Halden siden 1967, og data er gitt
i offentlige rapporter. I dag er hensikten med slike brenselsprøver å vurdere
oppførsel ved langtidsbruk. Det finnes ingen relevant fysisk
forskjell mellom uran ved høy utbrenning og MOX-brensel
etter langtidsbruk. MOX-brensel anvendes i Sveits, Frankrike, Belgia, Tyskland
og Japan. Sikkerherhetsmyndigheter i andre land har meldt interesse
for slike studier. Siden USA og Russland vurderer å bli
kvitt lagrene av våpenrelatert plutonium ved hjelp av MOX-brensel,
kan dette brenselet bli viktigere i fremtiden.
Forsøkene i Haldenreaktoren gjelder
som kjent sikkerhet av kjernebrensel og materiale. Det er ikke riktig at
"enkelte av forsøkene har hatt til hensikt å se
hvor stort trykk som trengs for å ødelegge brenselet".
Det er heller ikke riktig at man ved Haldenreaktoren gjennomfører
"høyrisikotester". Ved Haldenreaktoren er det snakk om
belastningstester, for eksempel varmetester. Man må dessuten
være klar over at for 30 år siden var forutsetningene
annerledes enn i dag. Den gang var for eksempel kravene til brenselseffekten
3 til 5 ganger større.
I motmeldingen påstår Bellona
at for hvert år som går uten at arbeidet med permanent
lagring av høyaktivt brensel settes i gang, vil kostnadene
med å lagre brukt brensel "stige dramatisk" s. 12).
Statens strålevern skriver: "Det vil være store kostnader forbundet
med endelig deponering av brukt brensel, det viser all erfaring
fra våre naboland. At de skulle stige dramatisk for hvert år
som går uten at arbeidet med å finne den endelige
deponiløsning igangsettes, stiller vi oss derimot helt
uforstående til. Sverige og Finland setter i dag store
ressurser inn i forskning på hvordan et slikt deponi skal
konstrueres. Deres resultater gjøres kontinuerlig tilgjengelig
også for Norge, hvilket betyr at Norge i meget stor grad
kan nyttiggjøre oss den forskning som utføres
i Sverige og Finland når Norge skal finne løsninger
på deponeringsspørsmålet. Man må også ta
med i betraktningen at det norske avfallet ikke utgjør
mer enn et par kubikkmeter, mens det i Sverige og Finland er vesentlig
større mengder. For tiden er det mer en tilstrekkelig lagerkapasitet
ved lagrene i Halden og på Kjeller til ti års drift."
Bellona påpeker at konsesjon for drift
og konsesjon for lagring ikke er to forskjellige konsesjoner, men samlet
i én konsesjon. Det motsatte skal være vanlig
i andre land (s. 11).
Konsesjonssaken forutsettes behandlet uavhengig
og separat fra spørsmålet om statlig medvirkning
til videreføring av Haldenprosjektet. Departementet har
imidlertid forelagt spørsmålet for Statens strålevern
som uttaler: "Strålevernet har sett
det formålstjenlig å behandle konsesjon for alle
IFEs anlegg under ett, både på Kjeller og i Halden.
Vi ser for øvrig ikke dette som noe hindrer for å differensiere
våre anbefalinger i innstillingen konsesjonssaken om vi
skulle se behov for det."
Ettersom lagring i Halden foregår i
selve anlegget vil det være naturlig med bare én
konsesjonssøknad i dette tilfellet. Også i andre
land skal dette være vanlig praksis når anleggene
er samlokalisert.
Bellona skriver "at Regjeringen
bruker atomsikkerhet i Øst-Europa som begrunnelse for videre
drift" (s. 11).
Her skal det minnes om at Øst-Europa
ikke er den eneste begrunnelse for anbefalingen om videre drift,
jfr den grunnleggende målsetting for Norges engasjement i
Haldenprosjektet (andre strekpunkt i Sammendraget i St m nr. 22,
s. 5). Det nye er at Regjeringen har valgt å legge større
vekt på Øst-Europa enn tidligere.
Bellonas påstand om at hovedbegrunnelsen
for deltagelse fra de fire østeuropeiske land i Haldenprosjektet ikke
er reaktorsikkerhet, men mer effektivt atombrensel (s. 9), kan jeg
ikke bekrefte, se neste punkt. I realiteten har både sikkerhetsmyndigheter
og industri i disse land stort behov for data og kunnskap om sikkerhetsklarering
av brensel- og materialintegritet. En annen viktig bakgrunn for
deltagelsen i Haldenprosjektet er dets funksjon som katalysator
for informasjonsutveksling og nettverksbygging, også på andre sikkerhetsområder
enn de Haldenprosjektet konsentreres om.
Bellona skriver: "Ved flere
anledninger de siste årene har ledelsen ved Kola Atomkraft-verk
vist til samarbeidet med Norge i sin begrunnelse for å få forlenget
driftsiden for Kola 1 og 2 reaktorene" (s. 9). Statens strålevern
og departementene er ukjent med at så skulle være tilfelle.
Departementet mener at en varig forbedring av
sikkerhetskulturen bare kan skje gjennom samarbeid, kommunikasjon,
gjensidig forståelse og respekt. De støttetiltak
til Kola-anleggene som IFE-Halden koordinerer, gir åpninger
til vestlig sikkerhetstenkning samt kunnskap om og innsikt i vestlige
sikkerhetsprosedyrer og systemkontroll. Utstyret som leveres, bedrer
dagens sikkerhet og brukes for overvåking av kritiske komponenter
(sveiser, rør, kjølevann, pumper etc.).
Under mye av det Bellona skriver, ligger forestillingen
om at økt sikkerhet gir forlenget levetid for reaktoren.
Dette er i og for seg en logisk tankegang. Men kan man spørre
om den treffer sakens kjerne. Vesten har små muligheter
til å beordre Øst-Europa til å legge
ned farlige atomreaktorer. Det kan i denne sammenheng vises til
at selv ikke de øvrige Tsjernobylreaktorer er blitt nedlagt.
De østeuropeiske land har for tiden så store økonomiske
problemer at det er grunn til å frykte at deres atomanlegg
vil bli holdt i drift så lenge som mulig. Problemet blir
altså ikke bare om økt sikkerhet gir forlenget
levetid, men hvorvidt vi vil bidra til økt sikkerhet i
den tiden disse reaktorene likevel vil være i drift.
Bellona skriver: "Selve
driften av Haldenreaktoren bidrar ikke med noe positivt til norsk
atomberedskap" (s. 9).
Departementet vil anføre at med hensyn
til norsk atomberedskap arbeider Halden-miljøet med sentrale sikkerhetsspørsmål,
både praktisk og teoretisk. Denne kunnskap om - og innsikt
i - reaktorteknologiske forhold er av vesentlig betydning i en beredskapssituasjon forårsaket
av uhell ved reaktorer i Norges geografiske nærhet. I norsk
sammenheng er kompetansen ved IFE-Halden spesielt viktig siden Prosjektet
representerer det eneste større nasjonale miljø som
arbeider med praktisk reaktorsikkerhet.
For øvrig vises det til avsnitt 4.3.4
i St m nr 22.
a. Motmeldingen
refererer til de totale overføringer til Haldenprosjektet
(493 mill. kr., avsnitt 2) i en 20-års periode. Jeg vil
minne om at i samme periode ligger den totale inntekt på rundt
2,5 milliarder kr. IFEs virksomhet i Halden er i dag på totalt
210 mill. kr. per år, hvorav ca. 14% er bidrag
over Norges forskningsråds budsjett. Virksomheten gir bl.a. skatter
og avgifter som er betydelig større enn det norske bidrag.
b. Haldenreaktorens kjerne inneholder rundt
120 elementer hvorav omkring 30 er prøvebrensel. Et basiselement
består av 8 brenselsstaver og ikke 80 som det står
i motmeldingen. Prøveelementene inneholder fra 1 til 9
brenselsstaver, enkelte prøveelementer kan ha opptil 18
halv-lengde staver.
c. Det totale antall testelementer er
330, ikke 600 som referert i motmeldingen.
d. Bellonas argumentasjon om HAMMLAB kontra reaktordrift
er urealistisk etter IFEs vurdering. Faktum er at reaktoren utgjør
det sentrale element i OECD-Haldenprosjektet. Både i øst
og vest er IFEs og Haldenprosjektets troverdighet som internasjonalt
sikkerhetssenter vesentlig begrunnet i de tester som utføres
ved Haldenreaktoren. Det er selvfølgelig i IFEs interesse
at det potensiale som finnes både i HAMMLAB og andre IT-aktiviteter i
Halden, forsterkes mest mulig. I dagens situasjon kan dette potensiale
neppe utnyttes fullt ut uten det "unike" som Haldenreaktoren representerer.
e. Bellona synes å tro at Norge
- ved å legge ned Haldenreaktoren - kan skaffe seg så stor
kompetanse på dekommisjonering at dette kan bli et nytt
marked for IFE (Motmeldingen s. 5). Når det gjelder dekommisjonering,
er departementets vurdering at det ikke er tilgang på ekspertise,
men tilgang på økonomiske ressurser som begrenser
nedleggelsen av russiske reaktorer. Mange forskningsreaktorer og
kjernekraftverk er demontert rundt i verden. I denne bransjen eksisterer
det nå en rekke private selskaper. Bl.a. har USA erfaring
i demontering av atomdrevne u-båter. IFE selv har demontert
JEEP 1 reaktoren og prøver nå å etablere
en faglig nisje på dette område. Men igangsette
et større forsk-ningsprogram basert på demontering
av Halden-reaktoren, er neppe realistisk.
Generelt vil jeg minne om at Statens strålevern
nå er inne i avslutningsfasen for behandlingen av IFEs
konsesjonssøknad for forlenget drift av Haldenreaktoren for
en ny tiårsperiode. I denne behandlingen gjennomgås
sikkerheten ved de ulike anleggene. Statens strålevern
vurderer sikkerheten ved anleggene helt uavhengig av St m nr 22
som gjelder spørsmålet om hvorvidt Haldenprosjektet
skal fornyes eller ikke. At disse to sakene nå faller sammen
i tid er en tilfeldighet. Strålevernet vil i løpet
av våren avgi sin innstilling til Sosial- og helsedepartementet
i konsesjonssaken. Hvis Stortinget slutter seg til Regjeringens
tilråding i St m nr 22 om en videreføring av Haldenprosjektet,
vil Stortingets vedtak bli gjort avhengig av at IFE får
konsesjon for forlenget drift av reaktoren.
Flg. var vedlagt brevet:
1. Notat fra Statens
strålevern av 4.3.99
2. En tabellarisk oversikt over de seks
hendelsene ved Haldenreaktoren siden 1990
3. Bellonas forespørsel av 1.9.98
og NHDs svar av 23.9.98