Næringslivets utvikling i det neste århundret
vil være nært knyttet til de mulighetene teknologien
gir. Informasjonsteknologien vil åpne for utvikling av
nye produkter, produksjonsprosesser og organisasjonsformer. Konkurranseevnen
til næringslivet vil være avhengig av menneskelig
kunnskap, utstrakt evne til omstilling og vilje til å ta
i bruk ny teknologi.
Verdiskapingen i det nye århundret
må skje i pakt med naturens tåleevne.
Globaliseringen knytter bedrifter sammen i verdikjeder
over landegrensene. Deregulering av skjermede sektorer åpner
nye markeder for konkurranse.
Rammeverket for økonomisk samkvem mellom
land vil også utvikle seg videre i det nye århundret.
Globalt vil arbeidet innenfor Verdens handelsorganisasjon (WTO)
være sentralt. I Europa er utviklingen enda mer dyptgripende
gjennom videreutvikling av Den europeiske union (EU) og Avtalen
om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde
(EØS).
Utviklingstrendene gjør at grunnlaget
og mulighetene for næringsvirksomhet øker. Nye
markeder blir tilgjengelige og nye behov for varer og tjenester
oppstår. Samtidig øker konkurransen både
hjemme og ute.
Målet for næringspolitikken
er å bidra til økt verdiskaping for å realisere
overordnede mål om velferd og sysselsetting. Næringspolitikken
må bidra til at det blir attraktivt å lokalisere
virksomhet i Norge. Det er på hjemmebane vi legger grunnlaget
for at norske bedrifter skal klare å utnytte framtidens
muligheter.
Den nye næringspolitikken skal ha et
helhetlig perspektiv. Regjeringen legger opp til en næringspolitisk strategi
som innebærer samordning og koordinering av alle politikkområder
som påvirker bedriftenes lokaliseringsvalg i en globalisert økonomi.
Næringspolitikken skal bidra til å stimulere
omstillingsdyktighet, innovasjon og lønnsomhet i hele næringslivet.
Regjeringen vil tilstrebe at prinsippet om næringsnøytralitet
legges til grunn i den videre utviklingen av næringspolitikken.
Næringspolitikken skal hindre ineffektiv
ressursbruk ved å korrigere for svikt i konkurransen mellom
bedrifter og svikt i markeder der dette er mulig.
Regjeringen utformet en fireleddet strategi
for den nye næringspolitikken.
– Det skal
bli enklere å starte og drive bedrifter.
– Det skal satses på utvikling
av kunnskap og kompetanse.
– Det skal legges til rette for
et allsidig og miljøvennlig næringsliv i hele
landet.
– Det skal legges til rette for
at norsk næringsliv kan utnytte mulighetene i en globalisert økonomi.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Einar Johansen, Kjell Opseth, Torstein
Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra
Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje
Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun
Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Senterpartiet, Jon Tørset, og fra Venstre, Leif Helge
Kongshaug, merker seg at Regjeringens hovedmål
for næringspolitikken i det 21. århundre er å bidra
til økt verdiskaping for å sikre overordnede samfunnsmål
som velferd og sysselsetting. Komiteen gir sin tilslutning
til at dette er et riktig utgangspunkt for å utforme den
norske næringspolitikken, og peker særlig på at
faktorer som fallende oljeinntekter, eldrebølge og sterkere
internasjonal konkurranse tilsier økt verdiskaping i fastlandsbasert
næringsliv.
Komiteen merker seg at denne
meldingen legger opp til et helhetlig perspektiv for næringspolitikken
og at arbeidsmarkedet og kompetanse/utdanningspolitikk er
trukket inn som sentrale områder for å oppnå økt verdiskaping.
Komiteen viser til den firedelte
strategien for den nye næringspolitikken som Regjeringen
legger opp, og merker seg at viktige hovedpoeng i denne overordnede meldingen
er fulgt opp gjennom Innst. S. nr. 77 (1998-99) (Eierskapsmeldingen),
Innst. S. nr. 232 (1997-98) (IT-meldingen) og gjennom statsbudsjetter
for 1999.
Komiteen mener det må legges
større vekt på å bedre betingelsene for
bedriftene, samt å stimulere til nyetableringer. Dette
er avgjørende for økonomiens evne til nyskaping
og omstilling. Komiteen peker på de tiltakene
Regjeringen har foreslått gjennom Handlingsplanen for små bedrifter,
og forutsetter at denne planen blir fulgt opp.
Komiteen vil peke på at
kunnskap og kompetanse vil bli en stadig viktigere konkurransefaktor,
og mener det er riktig å legge stor vekt på å utvikle
kunnskap og kompetanse som en del av næringspolitikken. Komiteen viser
til at forskningsmeldingen og kompetansereformen er viktige bidrag
i dette arbeidet.
Komiteen ser at informasjonsteknologien åpner for
nye perspektiv og mener at det må legges til rette for
at teknologien kan styrke regioner og lokalsamfunn, og ser det som
sentralt å legge til rette for at hele landet kan være
med på teknologiutviklingen. Komiteen mener
også at en må se nærings- og miljøpolitikken
i sammenheng, og støtter en utvikling i retning av å bruke
prismekanismer aktivt for å utvikle en miljøvennlig
næringspolitikk nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen er opptatt av at det
legges til rette for at norsk næringsliv kan utnytte mulighetene
i en globalisert økonomi. Norge har gode forutsetninger
som et lite, oversiktlig, stabilt land med solid økonomi
og høyt utdannet arbeidskraft. Komiteen er
enig i at det er den samlede innsatsen for å fremme næringsvirksomhet
i Norge som vil være avgjørende for at vi klarer å utløse
det verdiskapingspotensialet utviklingen gir, og som internasjonal
arbeidsdeling skaper muligheter for. Komiteen vil
i denne sammenheng også peke på at myndighetenes
rolle i utforming av politikk er med på å legge
premissene, og at forenkling av alle deler av politikken må vektlegges.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet har
merka seg at stortingsmeldinga om næringspolitikken på ein
god måte gjer greie for kva situasjon næringslivet
var i då meldinga vart lagt fram og analysar av dette.
Det er lagt stor vekt på at landet har full sysselsetting
og at det er stor mangel på kvalifisert arbeidskraft. Desse
medlemene vil peika på at stoda i deler av næringslivet
har endra seg monaleg sidan 28.mai 1998, og peika på at
landet tykkjest å vera inne i ein situasjon med fare for
auka arbeidsløyse og reduksjon i aktiviteten m.a. i leverandørindustrien og
verftsindustrien med dei store ringverknadene det vil få for
arbeid og sysselsetting. Desse medlemenevil i denne innstillinga konsentrere
seg om meir langsiktige utfordringar og tiltak, og syner til m.a. handsaming
av verftsstøtta og revidert nasjonalbudsjett når
det gjeld meir kortsiktige tiltak.
Desse medlemene vil peika på at
framtidsutsiktene er redusert sysselsetting i m.a. petroleumssektoren,
leverandørindustrien og verftsindustrien. Dette vil gje
reduksjon i talet på arbeidsplassar som vil føra
til reduserte inntekter så vel i privat som offentleg sektor. Samstundes
står landet foran auka utgifter for å oppretthalde
og tryggja folk si velferd. Utan ein omfattande og offensiv innsats,
vil Noreg møta to "gap" - eit kompetansegap og eit verdiskapingsgap.
Utfordringen er etter desse medlemene si vurdering å setja
inn tiltak for å hindra dette i ei verd der det skjer akselererande
endringar når det gjeld grunnlag for produksjon, kommunikasjon
og handel.
Desse medlemenestøttar
at målsettinga for næringspolitikken er å realisera
overordna mål om velferd og sysselsetting. Desse
medlemene har òg merka seg Regjeringa sine framlegg
til ein 4-lekka strategi:
– det skal
verta enklare å starta og driva bedrifter,
– det skal satsast på utvikling
av kunnskap og kompetanse,
– det skal leggjast til rette
for eit allsidig og miljøvenleg næringsliv i heile
landet, og
– det skal leggjast til rette
for at norsk næringsliv kan utnytta moglegheitene i ein
globalisert økonomi.
Desse medlemene meiner at strategien
må utvidast til å omfatta:
– Det skal
satsast på partnerskap mellom offentlege styresmakter og
privat sektor om eigarskap, kompetanseheving, forskings- og utviklingsarbeid
og miljø.
– Det skal stimulerast til entreprenørskap
og nyskaping i skule og arbeidsliv.
Desse medlemene har merka seg
at Regjeringa i meldinga legg svært stor vekt på små og
mellomstore bedrifter, med serleg vekt på dei minste. Desse medlemenevil understreka at Noreg treng både små,
mellomstore og store bedrifter som ofte er gjensidig avhengige av
kvarandre. Det er òg viktig at det vert tilrettelagt for
store, norske konsern, for internasjonale konsern med hovudkontor
i Noreg og for internasjonale konsern med anna aktivitet i Noreg.
Slike konsern vil ofte vera motorar i forsking, produkt- og kompetanseutvikling.
Desse medlemenehar
merka seg at Regjeringa legg stor vekt på næringsutvikling
i distrikts-Noreg, men vil peika på at det å ta
heile landet i bruk òg må omfatta sentrale strøk.
I einskilde pressområde er det til tider vanskeleg å finna
gode areal til næringsverksemd, og desse medlemene vil
peika på at det m.a. må takast omsyn til at næringslivet
har bruk for areala for å etablera seg og/eller
veksa når ulike omsyn skal avvegast.
Desse medlemene har merka seg
at Regjeringa har lagt hovudvekt på privat eigarskap i
næringslivet. Desse medlemenevil peika på at staten bør
ha ei viktig rolle som eigar. Staten har tilgang til store økonomiske
ressursar som kan nyttast i næringsverksemd i eit tett
partnerskap med private eigarar. Slik kan staten nytta ressursar
til å førebyggje så vel verdiskaping
som kompetansegapet, og ved å "ha ei hand på rattet" kan
staten medverka til ei satsing som tek mest mogleg samfunnsmessige
omsyn, som sikrar eit aktivt eigarskap i Noreg og som hindrar utflagging
av arbeidsplassar.
Desse medlemeneser på partnerskap mellom offentleg
og privat sektor på ulike sentrale område. I denne
samanheng vil desse medlemenevisa
til handsaming av St.meld. nr. 67 (1996-97) om eigarskap i næringslivet
lagt fram av regjeringa Jagland. I denne meldinga vart det gjort
framlegg om å oppretta eit nytt statleg/privat
investeringsselskap opp mot 5 mrd. kroner, eit teknologifond på 1
mrd. kroner, eit miljøfond på 0,5 mrd. kroner
og ei såkornkapitalordning. Desse medlemene meiner
dette var, og er, ein framtidsretta og aktiv bruk av verkemiddel
for å møta viktige utfordringar norsk næringsliv
står overfor.
Desse medlemene er
positive til at miljø- og såkornfondordningar
har fått fleirtal og er i verksemd, og vil i denne samanheng
peika på at etablering av eit investeringsselskap er offensivt
og framtidsretta. Desse medlemenesyner
til at eit investeringsselskap slik det er gjort framlegg om skal
byggjast opp ved at staten går saman med private investorar
om offensive investeringar i små og store verksemder både i
Noreg og i utlandet. Andre føresetnader er at selskapet
skal organiserast på ein måte som gjev avstand
til statsforvaltinga, og at den statleg eigardelen ikkje bør overstige
49 pst. Målet er å byggja opp eit sterkt finansielt
instrument som kan delta i strukturelle endringsprosessar som næringsliv
med tilknyting til Noreg møter. Utviklinga innan delar
av næringslivet er samanslåing til større
einingar. Gjennom eit investeringsfond vil ein kunne møte
den utfordringa at norsk næringsliv vert kjøpt
opp av utanlandsk kapital og flytta ut, eller ein kunne i samarbeid
med norske bedrifter kjøpa opp utanlandske selskap for å verta store
nok til å hevda seg i den internasjonale konkurransen.
Slik vil ein kunna sikra nasjonal forankring, kompetanse, verdiskaping
og sysselsetting. Det er etter desse medlemenesi vurdering ein føresetnad
at investert kapital kan vera langsiktig og tolmodig, og at staten
opptrer som ein profesjonell eigar både via dette fondet
og som eigar generelt.
Desse medlemene vil
peika på at Noreg har ein komparativ føremon ved å ha
eit høgt kompetansenivå. Dette må vidareutviklast
ved betre og meir framtidsretta utdanning på alle nivå og
eit næringsliv som vidareutviklar sin kompetanse. Kunnskapsbaserte
næringar med store krav til kompetanse og innovasjon vil
etterdesse medlemenesi vurdering i stor grad danna grunnlaget
for norsk næringsliv i framtida. Dei fleste små og
mellomstore bedrifter i Noreg har ikkje finansiell styrke til å gjera
naudsynte investeringar i ny teknologi. Difor gjorde Arbeidarpartiet
i samme stortingsmelding framlegg om å oppretta eit teknologifond
på 1 milliard kroner for å medverka til utvikling
og bruk av ny teknologi og kompetanse i små og mellomstore bedrifter.
Fondet skal gje ansvarlege lån og forvaltast av SND. Desse
medlemeneer overtydde om at
eit slikt fond vil medverka til at norsk næringsliv kan
delta, og til dels liggja i front, i den teknologiske utviklinga.
Desse medlemenevil syna til at det etter lovendring
i 1994 er eksterne representantar i styrene ved universitet og høgskular.
Hovudregelen er internt fleirtal, og dei fleste institusjonane har
2 eksterne representantar. Etter ein unntaksregel kan det vera eksternt fleirtal.
Høgskulen i Stavanger har slikt eksternt fleirtal der representantar
frå næringsliv, offentleg forvalting og andre
institusjonar deltek. Etter desse medlemene si vurdering
vil ei auka satsing på ekstern representasjon knyta sterkare
band, partnerskap, mellom høgare utdanning og det arbeidslivet
dei utdannar til. Dette vil kunne medverka til at utdanninga vert
betre tilpassa det næringslivet treng på kort
og lengre sikt. Desse medlemene vil ut frå dette
be Regjeringa gjera framlegg om auka ekstern representasjon i styre og
utval på alle nivå innan høgare utdanning,
men vil understreka at dette ikkje skal føra til endring
i institusjonane sin autonomi.
Desse medlemene vil peika på at
mange vidaregåande skular samarbeidar med næringslivet,
men at dette samarbeidet varierer sterkt frå skule til
skule og frå fylke til fylke. Eit tett samarbeid vil medverka
til at innhaldet i utdanninga vert tilpassa det næringslivet har
bruk for i dag og framover, det vil leggja betre grunnlag for utveksling
av arbeidskraft og erfaringar mellom skule og arbeidsliv og for
samarbeid om etter- og vidareutdanning. Desse medlemenevil be Regjeringa stimulera til slikt
samarbeid ved m.a. utviklingsarbeid og erfaringsutveksling mellom
skular og fylke.
Desse medlemene ser etter- og
vidareutdanningsreforma som den mest aktive måten å hindra
eit framtidig kompetansegap på partnerskap mellom styresmaktene
og partane i arbeidslivet for å få dette til. Desse
medlemene ser sterk statleg medverknad som avgjerande for å få eit
slik tilbod på plass. I tillegg til å sikra rett
til utdanningspermisjon og til grunnskuleutdanning syner desse
medlemenetil at Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i Innst. S. nr. 78 (1998-99) m.a. gjekk
inn for å lovfesta ein individuell rett for vaksne til
vidaregåande opplæring og for å få framlagt
ei sak om studiefinansiering for vaksne til etter- og vidareutdanning.
Desse medlemene meiner at satsing
på forsking er avgjerande for å sikra verdiskaping
og velferd i framtida. Det er viktig å ha eit høgt
nivå på grunnfors-kinga, og desse medlemene føreset
at Regjeringa i forskingsmeldinga peikar på løysingar
for å sikra grunnforskinga. Næringsretta forsking
er avgjerande for å utgreia, utvikla og prøva
ut idear til forvalting av naturressursar, produkt og tenestar og
til marknadsføring. Noreg bør satsa meir på næringsretta
forsking for å koma opp på eit akseptabelt nivå,
dette krev etter desse medlemene si vurdering eit
tett og forpliktande partnerskap mellom næringsliv og det
offentlege. Dei fleste næringar i Noreg er dominert av
små og mellomstore bedrifter som har små eller
avgrensa moglegheiter til å driva forskings- og utviklingsarbeid. Her
bør staten medverka og dette er bakgrunnen for at Arbeidarpartiet
og Høgre har gått inn for å setja inntekter
av sal av statlege aksjar inn på eit forskingsfond administrert
av norges forskningsråd.
Desse medlemenevil
peika på at det er viktig å konsentrere innsatsen
på område som er av stor nasjonal og internasjonal
viktigheit, m.a. marin-, medisinsk- og miljøforsking og
vil be Regjeringa arbeida for avtalar der både næringane
og staten forpliktar seg til å delfinansiera forsking i
ein konkret periode.
Desse medlemene vil òg
peika på at det er store rekrutteringsproblem til forskarutdanningar,
og ber Regjeringa arbeida for partnerskap med næringslivet for å bøta
på dette. Eit IT-og kunnskapssenter som planlagt på Fornebu
kan verta ein viktig aktør også i denne samanhengen.
Desse medlemene har
merka seg at entreprenørskap er omtalt fleire stader i
meldinga, og ser positivt på dette. Desse medlemene vil
likevel peika på at det er viktig at elevane alt frå grunnskulen
vert møtt med positive haldningar til entreprenørskap
samt får høve til å utvikla kunnskap
og dugleik på dette området. Det krev at dette
vert vektlagt i lærarutdanninga og/eller at lærarane
gjer seg nytte av kompetanse utanfor skulen for å fremja
entreprenørskap.
Desse medlemene ber Regjeringa
vurdera å gjera entreprenørskap, som nå er
eit landsomfattande valfag i den vidaregåande skulen, til
obligatorisk for dei linene som utdannar fagarbeidarar som ofte
vert sjølvstendig næringsdrivande. Vidare bør
entreprenørskap få ein meir sentral plass innan
høgare utdanning.
Desse medlemene er
uroa over at Noreg framleis er svært råvarebasert
og at graden av vidareforedling av norske råvarer i Noreg
ikkje har betra seg vesentleg. Desse medlemeneber Regjeringa arbeida vidare for å utvikla
strategiar og tiltak for å stimulera til større
grad av vidareforedling i Noreg, og ser på erfaringsutveksling
mellom bedrifter og bransjar som eit aktuelt tiltak.
Kunnskap og bruk av teknologi vil vera avgjerande for
næringsutvikling i Noreg. Det er viktig at eit lite land
i utkanten av verda ligg i forkant av denne utviklinga. Dette bør
føra til auka satsing på utdanning kva gjeld kvalitet
og omfang.Desse medlemenevil vidare peika på at samhandlinga
mellom utdanning, forsking og næringsliv må styrkast,
og at regionale og lokale kunnskapsparkar og utviklingsmiljø med
samlokalisering og samhandling kan vera eit godt verkemiddel. Det
er viktig at desse miljøa vert knytte saman i nettverk
og at dei kan dra vekslar på ressursar og kompetanse hjå kvarandre.
I denne samanhengen er det etter desse medlemene si
vurdering viktig med eit nasjonalt IT- og kunnskapssenter slik det
er tenkt på Fornebu. Dette senteret kan tilføre
regionalt næringsliv og utdannings- og utviklingsmiljø element
dei treng for å verta verande og utvikla seg i regionane.
Ein føresetnad for at dette skal lukkast, er at det nasjonale
senteret vert så sterkt at det kan konkurrera om kompetanse
på den internasjonale marknaden.
Det er etter Arbeidarpartiet si vurdering viktig å arbeida
vidare for å tilpassa verkemiddelapparatet slik at oppfinnarar
og andre med idéar om nye eller betre produkt og tenestar,
produksjonsmetodar og betre omsetting kan få støtte
og hjelp om dei treng det. Det har vore gjort store endringar for å betra
det apparatet som skal hjelpa folk og bedrifter i slike fasar, ikkje minst
for å sikra betre samordning og lettare tilgjengelegheit. Desse
medlemenevil her peika på at
det kan vera tilrådeleg med ei endå sterkare samordning
av verkemiddelapparat, både her i Noreg og i utlandet. Det
er nyleg vedteke at Landbruksbanken skal slåast saman med
SND, og desse medlemeneer
opne for å gå lenger i å samordna. Det
kan òg vera aktuelt å opna for større
grad av fleksibilitet i systemet i Noreg, og spesielt i utlandet. Desse
medlemene vil peika på at dei tilsette i ulike
organisasjonar i utlandet bør arbeida endå tettare
saman og ha promotering av Noreg og norsk nærings- og kulturliv
som hovudmål. Dei ulike utestasjonane er svært
ulike kva gjeld næringsliv og kontakt med Noreg. Høve
til "skreddarsy" organisering av tiltak bør prøvast
ut. Dette bør etterdesse
medlemenesi vurdering omfatta
høve til å nytta ressursar - folk og pengar -
noko friare enn det systemet i utgangspunktet legg opp til.
Reiselivsnæringa er ei viktig distriktsnæring
som sysselset 130000 i Noreg. Desse medlemene vil avvente
ei heilskapleg gjennomgang av denne næringa til handsaming
av ei stortingsmelding, men vil her peika på at det er
viktig at NORTRA får stabile rammevilkår.
GIEK, Garanti-Instituttet for Eksportkreditt,
har som hovudmål å fremja norsk eksport av varer,
tenester og investeringar i utlandet. GIEK har i fylgje budsjettproposisjonen
for inneverande år hatt små tap og høge
inntektsførte premiar dei siste åra. Norsk næringsliv
treng innpass på nye marknader, og Russland og Baltikum
er eit sers aktuelt område. Russland er eit utvikla land med
høg kompetanse på ei rekke næringsområde
som der er naturleg å utvikla partnerskap med.
Etter desse medlemene si vurdering
har GIEK i dag for høge prisar på tenestar som
har liten risiko og til dels for strenge krav til garantiar. Dette
utelukkar mange små bedrifter og hindrar mange bedrifter
tilgang til interessante marknader. Desse medlemene vil
syna til at målsettinga med GIEK ikkje er å driva
god forretning, men å medvirka slik at små og mellomstore
bedrifter kan etablera seg ute eller eksportere varer og tenestar
til nye marknader. Desse medlemene ber Regjeringa
ta initiativ til at GIEK endrar praksis og reduserer kostnadene
når risikoen er låg og syna meir vilje til å ta
risiko, spesielt i SUS/Baltikum-området.
Noreg er eit lite land som ikkje har moglegheit
til å hevda seg i internasjonal konkurranse på alle
område og i alle bransjar. Det er difor at det vert satsa
spesielt på område der me elles har føresetnader
til å verta blant dei beste i verda. Dette bør
etterdesse medlemene si
vurdering føra til at me rettar inn rammevilkår
og verkemiddelapparat spesielt mot desse områdene og bransjane.
Aktuelle område er maritim sektor inkludert skipsfart,
offshore- og leverandørindustrien, fiskeri- og havbruk,
bioteknologi, miljøområdet, treforedling. Det er òg
ei målsetting å auka IT-kompetansen og satsa på å liggja
i front på avgrensa område.
Desse medlemene har
som utgangspunkt at Noreg ikkje kan ha eit skatteregime som skil
seg vesentleg frå land me konkurrerer med utan å risikera at
bedrifter flytter til utlandet. Det er viktig at ein ved samanlikningar
mellom land tek omsyn til kva land det er naturleg å samanlikna
Noreg med, og til alle sider som er viktig for å driva
næringsverksemd.
Desse medlemene vil
understreka at staten i alle samanhengar bør opptre som
ein profesjonell eigar. Dette bør gje seg utslag i at staten
er langsiktig og tolmodig i sitt eigarskap, og at han har ein utbytepolitikk som
er rimeleg og realistisk og som det går an å rekna seg
til og føresetje.
Desse medlemene vil framheva
at statleg eigarskap skal vera med å tryggja sysselsettinga
og det norske velferdssamfunnet. Dessutan vil statleg eigarskap medverka
til å sikra eit nasjonalt forankra og vekstkraftig næringsliv.
Den teknologiske utviklinga og internasjonaliseringa av kapital
fører til at statleg eigarskap blir eit viktig verkemiddel
for å sikre nasjonalt eigarskap.
Nasjonalt eigarskap medverkar i seg sjølv
positivt til utviklinga av norsk næringsliv. Også for
små og mellomstore bedrifter er det viktig at vi har eit
rimeleg antall større internasjonalt orienterte bedrifter
som har basisfunksjonar som leiing, forsking og utvikling i Noreg.
Slike sentrale funksjonar bidrar til at det vert utvikla eit norsk
kompetansemiljø på eigarsida som også kan
ha noko å seia for andre foretak.
Desse medlemene vil peika på at
statleg eigarskap ikkje minst er positivt gjennom å vera
langsiktig og stabilt. I ei tid da mykje av kapitaltilskottet er
frå investorar med kortsiktige og finansielle motiv er
dette viktig.
Desse medlemene vil vidare understreka
at staten må ha klare strategiar og mål for sitt
eigarskap. Det er ein veksande trend med partnarskap mellom statleg og
privat kapital, både i Noreg og internasjonalt. Døme på dette
i Noreg er verkemiddel som såkornfonda, SND og Folketrygdfondet
som på ulike vis bidrar til at norske bedrifter kan utvikla
seg. Desse medlemene meiner dette er verkemiddel
som må vidareutviklast, og syner til vedtak om forskingsfond
og framlegg om investeringsselskap og teknologifond.
Det offentlege har ulike rolle overfor næringslivet
- rolle som regulatør, som leverandør og som innkjøpar. Etter
Arbeidarpartiet si meining er det viktig at lover og regelverk vert
innretta slik at dei er lette å få oversikt over
og lette å etterleve, og desse medlemene støttar
difor alle initiativ som er tekne for å gjera det enklare
og starta og driva bedrifter. Det er etter desse medlemenesi vurdering viktig at bedriftene sine utgifter
vert utgreidd når ein vurderer utgifter ved innføring
av nytt lovverk og forskrifter. Når det gjeld det offentlege
som leverandør, vert det synt til merknader om verkemiddelapparatet.
I tillegg støttardesse medlemene tiltak
som å utvikla positive haldningar til næringslivet,
og peikar på at dei fleste område som det offentlege
har ansvar for direkte eller indirekte har konsekvensar for næringslivet
og dei som arbeider der.
Det offentlege kjøper varer og tenester
for nær 200 mrd. kroner i året, og kan nytta si
marknadsmakt meir aktivt i høve til norsk næringsliv. Desse
medlemene syner i denne samanheng til Innst. S. nr. 23 (1998-99)
der dette er handsama nærare.
Desse medlemenehar merka seg at det i meldinga vert
gitt positive føringar i høve til å opna
for arbeidsinnvandring, men meiner dette byggjer på feil føresetnader
og at det er naudsynt med ei skikkeleg utgreiing før ein
tek stilling til ei så vanskeleg sak. Me har framleis ca.
60000 i Noreg som er utan arbeid, og det er sterke signal som tyder
på at dette talet vil auka. I tillegg kjem at mange ynskjer å arbeida
meir. Ut frå dette vildesse
medlemene gå imot ein slik endring nå og
be Regjeringa retta innsatsen mot å kvalifisera dei som
er heilt eller delvis arbeidslause til arbeid i dei sektorane der
det ser ut til å verta underskot på arbeidskraft.
Desse medlemene har òg
merka seg at det vert argumentert for liberalisering når
det gjeld formidling av arbeidskraft og i høve til reglar
om overtid, men ynskjer ikkje å ta stilling til dette nå.
Målsettinga med ein gjennomgang og eventuell endring må vera å mobilisere
arbeidskraft.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil peke på at det tidlig
i neste århundre forventes at inntektene fra petroleumssektoren
vil bli mindre. Samtidig vil andelen eldre i befolkningen øke.
Norge vil da være avhengig av det fastlandsbaserte næringslivet
for å holde velferdsstaten oppe på et høyt
nivå. Næringslivets utvikling i det neste århundret
vil være nært knyttet til de mulighetene teknologien
gir. Informasjonsteknologien vil åpne for utvikling av
nye produkter, produksjonsprosesser og organisasjonsformer. Konkurranseevnen
vil være avhengig av menneskelig kunnskap, utstrakt evne
til omstilling og vilje til å ta i bruk ny teknologi.
Disse medlemmer mener at verdiskapningen
i det nye århundret må skje i pakt med naturens
tåleevne. Næringslivet i alle land må legge
til grunn at miljøskadelig aktivitet vil bli dyrere i fremtiden.
Dette betyr at næringslivet må produsere mer med
mindre ressursinnsats. Globaliseringen knytter bedrifter sammen
i verdikjeder over landegrensene. Deregulering av skjermede sektorer åpner
nye markeder for konkurranse. Utvik-lingstrendene gjør
at grunnlaget og mulighetene for ny næringsvirksomhet øker.
Samtidig øker konkurransen både hjemme og ute.
Rammeverket for økonomisk samkvem mellom land vil også utvikle seg
videre i det nye århundret. Globalt vil arbeidet innenfor
WTO være sentralt. I Europa er utviklingen enda mer dyptgripende
gjennom videreutviklingen av EU og EØS.
Disse medlemmer peker også på at
teknologiutviklingen, globaliseringen, strengere miljøkrav
og nye etterspørselsmønstre stiller store krav
til næringslivet og legger nye premisser for næringspolitikken.
Disse medlemmer er fornøyd
med at målet for næringspolitikken er å bidra
til økt verdiskapning for å realisere overordnede
mål om velferd og sysselsetting. Næringspolitikken
må bidra til at det blir attraktivt å lokalisere
virksomhet i Norge. Den nye næringspolitikken skal ha et
helhetlig perspektiv. Regjeringen legger opp til en næringspolitisk
strategi som innebærer samordning og koordinering av alle
politikkområder som påvirker bedriftenes lokaliseringsvalg
i en globalisert økonomi. Næringspolitikken skal
bidra til å stimulere omstillingsdyktighet, innovasjon
og lønnsomheti hele næringslivet.
Regjeringen vil tilstrebe at prinsippet om næringsnøytralitet
legges til grunn i den videre utviklingen av næringspolitikken.
Næringspolitikken skal stimulere til en mer effektiv ressursutnyttelse.
Disse medlemmer slutter seg til
Regjeringens fireleddede strategi for næringspolitikken:
– Det skal
bli enklere å starte og drive bedrifter.
– Det skal satses på utvikling
av kunnskap og kompetanse.
– Det skal legges til rette for
et allsidig og miljøvennlig næringsliv i hele
landet.
– Det skal legges til rette for
at norsk næringsliv kan utnytte mulighetene i en globalisert økonomi.
Det legges vekt på å bedre
betingelsene for bedriftene, samt å stimulere til nyetableringer.
Dette er nødvendig for økonomiens evne til nyskapning
og omstilling.
Disse medlemmerer
enig i at kunnskap og kompetanse vil bli en stadig viktigere konkurransefaktor.
Det er derfor riktig å legge stor vekt på å utvikle kunnskap
og kompetanse som en del av næringspolitikken.
Disse medlemmer vil også peke
på at informasjonsteknologien åpner for nye perspektiv
og det ses som sentralt å legge til rette for at hele landet
kan være med på denne utviklingen.
Disse medlemmer er opptatt av
at det skal legges til rette for at norsk næringsliv kan
utnytte mulighetene i en globalisert økonomi. Det er den
samlede innsatsen for å fremme næringsvirksomhet
i Norge som vil være avgjørende for å klare å utløse
det verdiskapingspotensialet utviklingen gir, og som internasjonal
arbeidsdeling skaper muligheter for. Myndighetenes rolle i utforming
av politikk er med på å legge premissene, og forenkling
av alle deler av politikken må vektlegges.
Disse medlemmer viser for øvrig
til fraksjonens merknader under det enkelte avsnitt i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at meldingen bærer preg av sviktende helhetstenkning
og få konkrete forslag.
Disse medlemmer vil videre minne
om at det har gått alt for lang tid fra de ulike utvalg,
som har hatt til oppgave å se på de ulike problemstillinger
i næringslivet, ble nedsatt til Regjeringen har grepet
fatt i dette arbeid og utarbeidet denne meldingen. Dette har resultert
i at mange av forutsetningene som Regjeringen legger til grunn har
blitt endret.
Disse medlemmer mener at det
internasjonale perspektivets konsekvenser for norsk næringsliv
og næringspolitikk må fokuseres sterkere enn hva
Regjeringen gjør i meldingen. Disse medlemmer vil minne
om at verdiskapningen i fastlandsnæringene som møter
internasjonal konkurranse, er de siste 20 år blitt sterkt
redusert i forhold til andre næringer. Derfor vil det være
helt nødvendig å møte globaliseringsutfordringene
med nytenkning og omstilling i både næringsliv
og offentlig sektor.
Disse medlemmer konstaterer at
norske bedrifter møter et skjerpet konkurranseklima som
en konsekvens av internasjonaliseringsprosessen. Strukturendringer
hos våre handelspartnere, konkurranse fra land med lavere
arbeidslønninger og som har bedre økonomisk forståelse
og en annen bedriftskultur, kan medføre at virksomheter
nedlegges og produksjon flyttes ut av landet. Derfor må næringslivet
i Norge gjenvinne tilliten til langsiktig lønnsomhet for
investeringer.
Disse medlemmer mener denne tilliten
ikke vil oppnås hvis ikke Regjeringen finner gunstige løsninger
på en del tunge problemstillinger. Det går blant annet
på å få til en gunstigere kapitalbeskatning,
gjøre arbeidskraften mer konkurransedyktig og gjennomføre en
effektivisering i offentlig sektor.
Disse medlemmer har registrert
at land som Finland, Irland og Nederland har valgt å møte
utfordringene offensivt og har dermed oppnådd en forbedring
av konkurranseevnen.
Disse medlemmer vil minne om
at Norges lokalisering i verdens ytterkant for internasjonalt næringsliv
bidrar til redusert konkurranseevne. Derfor mener disse medlemmer at
andre rammebetingelser må være i verdensklasse. Disse
medlemmer mener mye kan kompenseres gjennom en betydelig
reduksjon av skatter og avgifter, mer liberal arbeidsmarkedspolitikk
og utvikling av en konkurransedyktig infrastruktur m.v.
Disse medlemmer vil peke på at
hovedstenen i Fremskrittspartiets markedsliberalistiske politikk
er at alle bransjer i utgangspunktet kan og bør drives
i fri konkurranse fordi dette i praksis gir de beste løsninger for
samfunnet.
Disse medlemmer mener det vil
være avgjørende med en synliggjøring
av en politikk som tar til orde for et friere samfunn hvor enkeltmennesker
og bedrifter gis frihet og oppmuntring til arbeid og innsats.
Disse medlemmer vil gi eksempler
på viktige ledd i en progressiv næringspolitikk:
– Redusere
arbeidsgiveravgiften, arveavgiften og formuesskatten for å redusere
arbeidskraftkostnadene, bedre mulighetene for investeringer og egenkapitaloppbygging.
– Redusere avgifter på øl,
vin, brennevin og tobakks-produkter blant annet som et middel for å redusere grensehandelen.
– Opprettholde dagens regler og
nivå for rederibeskatningen.
– Innføre en forenklet
aksjelov for små- og mellomstore bedrifter.
– Myke opp arbeidsmiljøloven
slik at så vel arbeidskraft som produksjonsutstyr kan benyttes
mer fleksibelt og rasjonelt.
– Fjerne etableringshindre og
konsesjonslover, slik at det åpnes for konkurranse i alle
sektorer.
– Bekjempe gebyr og skjemavelde
for næringslivet.
– Innføre lavere skatter
og avgifter som også er forutsigelige over tid.
– Redusere bensinavgiften og autodieselavgiften.
– Fastsette like rammebetingelser
for alle typer industri, slik at bedriftene må basere driften
på lønnsomhetskriterier.
– Forsere utbygging av lønnsom
infrastruktur slik at kommunikasjonskostnader kan reduseres og næringslivets
konkurranseevne bedres.
Disse medlemmer har
gjennom ovennevnte eksempler synliggjort noen av de forslag som
vil frigjøre positive krefter, både i form av
arbeidskraft og kapital, initiativ og skaperevne i næringslivet.
Videre mener disse medlemmer at effektivisering av
den offentlige tjenesteproduksjonen, privatisering av offentlige
oppgaver, reduksjon i de offentlige utgifter og systematisk deregulering
og avbyråkratisering vil være viktige bidrag til å finansiere
skatte- og avgiftslettelser, noe som vil være positive
og viktige signaler som næringslivet trenger for å skape
optimisme og utløse investeringslyst.
Disse medlemmer mener at det
høye nivået på direkte og indirekte næringsstøtte
innebærer at norske forbrukere og bedrifter må bære
en ekstra byrde i form av skatter og avgifter som blant annet bidrar
til å skape sosiale skjevheter, svekke familieøkonomien
og undergrave norske bedrifters ønske om å konkurrere
i hjemme- og utemarkedene. Nedbygging av den selektive næringsstøtten
vil på sikt gi et bedre utgangspunkt for økt verdiskapning
og konkurransekraft for virksomheter i Fastlands-Norge.
Komiteens medlemmer fra Høyre understreker
at et lønnsomt næringsliv er selve grunnlaget for
samfunnets velstand. Det må derfor være mest mulig
attraktivt å utvikle ideer, investere og drive næringsvirksomhet
i Norge. Disse medlemmer mener samfunnet må oppmuntre
og legge forholdene til rette for mennesker med pågangsmot,
skaperevne og ønske om å lykkes. Det skal lønne
seg å jobbe og skape en fremtid for seg og sin familie.
Disse medlemmer mener mye tyder
på at endringstakten i næringslivet vil øke
i årene som kommer. Nye bedrifter vil etableres og gamle
avvikles i et høyere tempo enn tidligere. Den raske fremveksten
av ny informasjonsteknologi er en viktig årsak til den økende
forandringstakten. Disse medlemmer har merket seg
at en rapport utarbeidet for Forum for økt verdiskaping
anslår at 85 pst. av norske bedrifter i år 2020
ennå ikke er etablert. Hovedutfordringen i næringspolitikken
blir derfor å øke tilveksten av ny næringsvirksomhet.
Skal norsk næringsliv lykkes i fremtiden må rammebetingelsene
og de næringspolitiske virkemidlene utformes for å gjøre
Norge til et attraktivt område for investeringer, og utvikling
av nye ideer og virksomheter. Utviklingen gir store utfordringer,
men byr også på store muligheter for land som evner å utvikle
kompetanse og et klima for nyskaping og entreprenørskap.
Disse medlemmer mener Regjeringens
politikk er utilstrekkelig til å møte denne utviklingen.
Næringspolitikken bidrar i stor grad til å sementere
eksisterende næringsstrukturer fremfor å stimulere
til fremtidig vekst og nyskaping. Disse medlemmer mener en
omfattende omlegging av næringspolitikken er nødvendig
for å realisere Høyres visjon om et skapende og forandringsorientert
Norge. Konkurransedyktige rammebetingelser, høyt utdannet
arbeidskraft og økt forsk-ningsinnsats er sentrale forutsetninger
for å virkeliggjøre denne visjonen.
Disse medlemmer peker på at
konkurransedyktige rammebetingelser krever et betydelig lavere skatte-
og avgiftsnivå. Det høye norske skatte- og avgiftsnivået
avskrekker utenlandske investorer, får norske bedrifter
til å se seg om etter alternative lokaliseringer og hindrer
tilveksten av ny virksomhet. Disse medlemmer ønsker å fjerne
en rekke reguleringer som gjør det vanskeligere å drive
næringsvirksomhet og egen bedrift i Norge. Stivbeinte regler
om frivillig overtid, midlertidig ansettelser, privat arbeidsformidling
og vikartjenester er eksempler på reguleringer som hemmer
norske bedrifter. Arbeidskrevende og unødvendige skjemaer
og forskrifter fører til store mengder ekstraarbeid for
norske bedrifter. Små bedrifter må bruke store
deler av arbeidskraftressursene til uproduktivt arbeid som skjemautfylling
og holde oversikt over stadig nye lover og regler. Disse
medlemmer mener skattebyrden må bli mindre og bedriftene
få bruke mer tid og ressurser på å tilpasse
seg markedet og mindre tid på skattesystemet og regelveldet.
Disse medlemmer viser til at
gode transportårer og kvalitet i utdanningen er av stor
betydning for næringslivets innovasjonskraft, verdiskaping
og konkurranseevne. Kvalitet i utdanningen bidrar til nyskaping
og er avgjørende for å sikre næringslivet
kompetent arbeidskraft. Økt satsing på samferdsel
er nødvendig for å løse opp flaskehalser
i veinettet og redusere bedriftenes avstandsulemper. Samferdsels- og
utdanningsspørsmål utgjør derfor en viktig
del av Høyres næringspolitikk.
Disse medlemmene meiner at satsing
på fors-king er avgjerande for å sikra verdiskaping
og velferd i framtida. Det er viktig å ha eit høgt
nivå på grunnfors-kinga, og disse medlemmene forutsetter
at Regjeringa i forskingsmeldinga peker på løsninger
for å sikra grunnforskinga. Næringsretta forsking
er avgjørende for å utgreia, utvikla og prøva
ut idear til forvaltning av naturressurser, produkt og tjenester
og til marknads-føring. Norge bør satsa mer på næringsretta forsking
for å koma opp på et akseptabelt nivå,
dette krev etter disse medlemmene si vurdering et
tett og forpliktende partnerskap mellom næringsliv og det offentlige.
De fleste næringer i Norge er dominert av små og
mellomstore bedrifter som har små eller avgrensa muligheter
til å drive forskings- og utviklingsarbeid. Her bør
staten medverka og dette er bakgrunnen for at Arbeiderpartiet og
Høyre har gått inn for å sette inntekter
av sal av statlige aksjar inn på et forskingsfond admini-strert
av Norges forskningsråd.
Disse medlemmer viser for øvrig
til partiets merknader under det enkelte avsnitt i innstillingen.