Et effektivt fungerende arbeidsmarked er av
stor betydning for næringslivet. Et effektivt arbeidsmarked er
kjennetegnet ved at ledige jobber blir dekket raskt uten at det
oppstår lønns- og kostnadspress. Samtidig skal
et effektivt arbeidsmarked bidra til høy yrkesdeltakelse.
En rekke lover, forskrifter og avtaler legger
rammer for og påvirker næringslivets tilpasningsmuligheter.
Regjeringen vil følge utviklingen på arbeidsmarkedet
nøye for å vurdere konsekvensene av dagens reguleringer.
En hovedutfordring vil være å støtte
opp under næringslivets behov for kompetanse og omstillingsdyktighet,
samtidig som arbeidstakernes helse og rettigheter ivaretas.
Lov om lønnsplikt under permittering
regulerer implisitt bedriftenes adgang til å permittere
ansatte ved at den angir kostnadsfordelingen mellom bedriftene og det
offentlige ved permitteringer.
Bedrifters adgang til å permittere
ansatte vil kunne påvirke størrelsen på den
tilgjengelige arbeidsstyrken, siden permitterte arbeidstakere bare
i begrenset grad kan anses å være disponible for
andre jobber.
Regjeringen vil i samarbeid med partene i arbeidslivet,
vurdere tiltak som kan bidra til å redusere omfanget av
permitteringer, herunder vurdere om det er grunnlag for å utvide
perioden hvor arbeidsgiver er pliktig til å betale lønn.
Arbeidsmiljøloven gir bestemmelser
og vilkår og prosedyrer ved ansettelse, oppsigelse og avskjed. Bestemmelsene
er gitt for å gi arbeidstakerne større sikkerhet
i ansettelsesforhold.
Midlertidig tilsetting kan nå bare
skje når arbeidets karakter tilsier det, og når
arbeidet skiller seg fra det som ordinært utføres
i bedriften.
Regjeringen vil fortsatt arbeide for at ansettelsesvilkårene
skal være ryddige, med klargjorte vilkår. Fast arbeid
skal være hovedregelen og engasjement og korttidskontrakter
bør begrenses.
Arbeidsmiljølovens bestemmelser om
arbeidstid regulerer blant annet lengden av den alminnelige arbeidstiden,
nattarbeid, søndags- og helligdagsarbeid, overtidsarbeid
og fritid. Vern av arbeidstakere er det viktigste utgangspunkt for
arbeidstidsreguleringene.
Regjeringen er opptatt av at regelverket i arbeidslivet balanserer
behovet for fleksibilitet i arbeidstids- og ansettelsesordninger,
mot viktige arbeidstakerinteresser. Regjeringen mener en generell
reduksjon i arbeidstiden vil være uheldig i forhold til
de utfordringene det norske samfunnet står overfor i dagens
sysselsettingssituasjon.
Regjeringen ser behovet for en gjennomgang av reglene
både for utleie av arbeidskraft og privat arbeidsformidling
og en vurdering av om de kan og bør endres slik at de bedre
blir tilpasset situasjonen og behovene i dagens arbeidsmarked.
På denne bakgrunn har Regjeringen satt
ned et utvalg som skal vurdere dagens regelverk for arbeidsformidling
og utleie/innleie av arbeidskraft.
Fortsatt stramt arbeidsmarked og fortsatt økende behov
for arbeidskraft, kan delvis dekkes gjennom å åpne
for økt innvandring.
Ut fra den nåværende sysselsettingssituasjonen
ser Regjeringen det som viktig å vurdere alle mulige tiltak som
kan dekke arbeidskraftbehovet i årene framover. Selv med økt
mobilisering innenlands, vil det i årene framover kunne
være behov for noe høyere innvandring enn i dag.
Regjeringen har derfor satt ned en interdepartemental
arbeidsgruppe som skal vurdere spørsmål og tiltak knyttet
til ovennevnte problemstilling.
Komiteen viser til
at et effektivt fungerende arbeidsmarked er av stor betydning for
næringslivet. Samtidig skal et effektivt arbeidsmarked
bidra til høy yrkesdeltakelse og gi muligheter for innpassing
av ungdom, langtidsledige, yrkeshemmede, innvandrere og andre grupper
som har problemer med å komme inn i eller står
i fare for å falle ut av arbeidsmarkedet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet syner
til sine generelle merknader i innstillinga.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre tar til etterretning at Regjeringen
vil vurdere konsekvensene av dagens reguleringer av arbeidsmarkedet.
En hovedutfordring vil være å støtte
opp under næringslivets behov for kompetanse og omstillingsdyktighet,
samtidig som arbeidstakernes helse og rettigheter ivaretas.
I motsetning til EU, som i mange år
har hatt en kata-strofal høy arbeidsledighet, har Norge
et stramt arbeidsmarked. Arbeidsledigheten er pr. dato nede i 2,8
pst., mens tilsvarende tall i EU er over 10 pst. Disse medlemmer er
oppmerksom på faren for at uroen i verdensøkonomien
vil føre til arbeidsledighet i løpet av året.
Mange bedrifter har sendt såkalt "profit warning" til Oslo
Børs i det siste. Likevel viser det seg at 70 pst. av norske
ledere mener at bedrifter i deres bransje vil gå overende
på grunn av mangel på kompetent arbeidskraft i årene
som kommer.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at dagens situasjon med knapphet på arbeidskraft
fører til lønnspress. Disse medlemmer støtter
derfor Regjeringen, som i samarbeid med partene i arbeidslivet,
vil vurdere tiltak som kan bidra til å redusere omfanget
av permitteringer.
Disse medlemmer ber imidlertid
Regjeringen først om nøye å vurdere signalene
om oppsigelser og rasjonaliseringer fra en rekke bedrifter innen
offshore-, leverandør- og verftsindustri.
Disse medlemmer mener at ansettelsesvilkårene
fortsatt skal være ryddige, med klargjorte vilkår. Fast
arbeid skal være hovedregelen og engasjement og korttidskontrakter
bør begrenses. Regelverket i arbeidslivet må likevel
balansere behovet for fleksibilitet i arbeids- og ansettelsesordninger,
mot viktige arbeidstakerinteresser. Det er spesielt viktig i et
stramt arbeidsmarked.
Den demografiske utvikling i EU er bekymringsfull. Selv
om Norge ikke har samme dramatiske utvikling er trenden også i
vårt arbeidsmarked flere eldre og færre unge arbeidstakere. Disse
medlemmer er oppmerksom på at vårt meget
stramme arbeidsmarked gjør det nødvendig med tiltak
som kan dekke arbeidskraftbehovet.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at Arbeids- og administrasjonsdepartementet gjennom sitt
program "Kvinne, kvalitet og kompetanse i staten" har gitt Likestillingssenteret
i oppdrag å drive en database for kvinner. Denne databasen
har som hovedmål å være en landsdekkende
database over kvinner, der det kan søkes på kandidater
til lederstillinger, styrer, råd og utvalg, både
for det offentlige og det private næringsliv.
Disse medlemmer ser det som effektiv
ressursbruk at det offentlige tar i bruk denne databasen fremfor å bygge
et konkurrerende sådan.
For å avlaste og supplere
den offentlige arbeidsformidling med sikte på å oppnå et
bedre fungerende arbeidsmarked mener komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet at man så snart som mulig må endre
reglene slik at mulighetene for utleie av arbeidskraft og privat
arbeidsformidling kan forbedres.
Disse medlemmer vil hevde at
adgangen til arbeidsformidling og utleie/innleie av arbeidskraft
bør utvides til å gjelde alle bransjer og yrker.
Disse medlemmer mener at arbeidsmiljøloven er
for komplisert og lite oversiktlig med strenge straffereaksjoner
mot dem som "forbryter seg" mot lovens bestemmelser. Dagens regler
setter mange små- og mellomstore bedrifter i vanskeligheter,
spesielt der bedriftene har varierende arbeidsmengde f.eks. med årstider
og skiftende konjunkturer.
Disse medlemmer mener derfor
at alle lover og regler som regulerer arbeidsmarkedet oppheves,
med mindre de er nødvendig av medisinske eller sikkerhetsmessige årsaker.
Etter disse medlemmers syn bør det også foretas
en forenkling av arbeidsmiljøloven slik at avtaler om arbeidstid
baseres på frivillige forhandlinger mellom arbeidsgiver
og arbeidstaker. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av å skille mellom frivillig og pålagt
overtid ved utforming av overtidsbestemmelsene.
Disse medlemmer har registrert
at Regjeringen vil vurdere alle mulige tiltak som kan dekke arbeidskraftbehovene
framover, herunder økt arbeidskraftinnvandring. Disse
medlemmer viser til EØS-avtalens bestemmelser om
at alle statsborgere i EU-land har krav på å reise
inn i Norge og oppholde seg i landet i 3 måneder for å søke
etter arbeid. Med bakgrunn i at EU i løpet av kort tid
sannsynligvis vil bli utvidet til også å omfatte
sentral- og østeuropeiske land, så vil også disse
land som i dag har betydelig arbeidsledighet bli med i et felles
arbeidsmarked i EØS.
Med bakgrunn i dette mener disse medlemmer at
Norge ikke vil ha behov for innvandring fra land utenfor EØS-området,
for å dekke de behov arbeidsmarkedet stiller.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at stivbeinte bestemmelser som regulerer det norske arbeidsmarkedet
påfører næringslivet store kostnader. Arbeidsmiljølovens
begrensninger om tillatt, frivillig overtid fører til at
norske bedrifter har liten evne til å utføre oppdrag
som medfører arbeidstopper. De restriktive overtidsbestemmelsene
fører ofte til at oppdrag i stedet går til utenlandske
konkurrenter. Disse medlemmer viser til at erfaringer
fra land med mer fleksible overtidsbestemmelser viser at bruk av
overtid begrenser seg til arbeidstopper, og til tilfeller der faglig kvalifisert
personell ikke er tilgjengelig i markedet.
Disse medlemmer peker på at
etter at arbeidsmiljølovens bestemmelse om midlertidig
ansettelse ble innskjerpet i 1995 har et stort antall norske bedrifter gitt
uttrykk for at det i praksis ikke er mulig å leve med bestemmelsen. Årsakene
er at de gjør det umulig å ansette folk midlertidig
i arbeidstopper. Bestemmelsene er dessuten uklare, noe som gjør
det vanskelig for bedriftsledere å vite om de driver innenfor
loven. Disse medlemmer mener bestemmelsen i praksis fører
til økt bruk av overtid, og hindrer opprettelsen av nye
arbeidsplasser. Disse medlemmer ønsker derfor å endre
arbeidsmiljølovens §58 A, slik at bestemmelsen
bidrar til et forsvarlig vern av arbeidstakernes interesser uten å hindre
verdiskaping og ny sysselsetting.
Disse medlemmer ber Regjeringen
følge opp anbefalingene i Blaalid-utvalgets innstilling.
Forslagene om å tillate privat arbeidsformidling og åpne vikartjenester
i alle bransjer vil bidra til et bedre fungerende arbeidsmarked
med raskere og bedre koblinger mellom arbeidstakernes ferdigheter
og bedriftenes behov. Knappe arbeidskraftressurser kan dermed utnyttes
bedre, noe som vil bidra til et lavere lønns- og prispress.
Et mer fleksibelt arbeidsmarked og tilgang på midlertidig
arbeidskraft er en viktig konkurransefaktor, særlig for
små bedrifter. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til at nesten alle andre europeiske land tillater privat
arbeidsformidling og vikartjenester. Disse medlemmer mener
derfor hensynet til norske bedrifters konkurransevilkår
tilsier at reglene om vikartjenester endres og forbudet mot privat
arbeidsformidling fjernes. Disse medlemmer viser
for øvrig til Høyres merknader i Innst. S. nr. 87
(1997-98), Innst. S. nr. 88 (1997-98) og Innst. O. nr. 30 (1997-98).
Disse medlemmer mener det bør
innføres en egenandel i sykelønnsordningen, og
viser til Høyres forslag om dette i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 1999. Dagens ordning påfører bedriftene
store kostnader og bidrar til det høye sykefraværet.
Høyres forslag vil redusere korttidsfraværet og
gi både arbeidstager og arbeidsgiver større incitamenter
til å redusere langtidsfraværet. Disse
medlemmer peker på at de samlede kostnadene ved ansattes
sykefravær har stor betydning for lønnsomhet og
konkurranseevnen i næringslivet.
Disse medlemmer mener det må bli
lettere for høyt kvalifisert utenlandsk arbeidskraft å få opphold
i Norge.