Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen gi andre
enn Arcus tillatelse til å tilvirke og omdestillere brennevin.
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstilleren
til at etter alkoholloven § 8-1 er det forbudt å tilvirke
eller omdestillere brennevin for andre enn dem som har tillatelse
til det, og at fordi bare Arcus har fått slik tillatelse,
har Arcus produksjonsmonopol.
Det vises videre til at Finland og Sverige i
1995 avskaffet sine produksjonsmonopoler. Forslagsstilleren kan
vanskelig se at det norske monopol kan begrunnes avholdspolitisk,
og det synes for han umulig å begrunne opprettholdelse
av monopolet i forhold til EU, særlig dersom Arcus blir
privatisert. Det uttales videre at dersom flere bedrifter får
tillatelse til å produsere brennevin, vil mulighetene for
en markedstilpasset produktutvikling bli større, og dette
vil kunne gjøre norsk brennevin mer konkurransedyktig både
på hjemmemarkedet og internasjonalt.
Etter forslagsstillerens syn kan ikke hensyn
til kontrollproblemer anføres mot en avmonopolisering.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig
Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre,
Høegh og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold,
og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, viser
til at Stortinget 30. november 1998 vedtok å privatisere
Arcus AS med datterselskaper.
Spørsmål om hva som skal skje
med produksjonsmonopolet, monopolet for teknisk/medisinsk
sprit, potet-spritavtalen og konsekvensene av en eventuell oppsplitting
av Arcus-konsernet, var ikke utredet på forhånd.
Komiteen viser til redegjørelse
i brev av 22. april 1999 fra statsråd Lars Sponheim som
svar på komiteens henvendelse av 21. april 1999. Redegjørelsen
følger som trykt vedlegg til innstillingen.
Komiteen vil avvente resultatet
av dette utredningsarbeidet før man realitetsbehandler
forslaget om å gi flere enn Arcus tillatelse til å tilvirke
og omdestillere brennevin.
Dette er også i tråd med ønsket
til alle høringsinstansene .
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:22 (1998-99) - forslag fra stortingsrepresentant
Fridtjof Frank Gundersen om at flere enn Arcus gis tillatelse til å tilvirke
brennevin – vedlegges protokollen.
Det vises til Deres faks av 21. april 1999,
angående salg av statens aksjer i Arcus AS med datterselskaper.
Arcus AS ble opprettet 1. januar 1996, for å overta Vinmonopolets
produksjons-, import-, engros- og eksportvirksomhet. Arcus-gruppen
består av to hovedvirksomheter, organisert i datterselskapene
Arcus Produkter AS og Vectura AS. Arcus Produkter er produsent,
mens Vectura er grossist og distributør av vin og brennevin.
Statens aksjer i Arcus AS forvaltes av Nærings- og handelsdepartementet.
Det vises for øvrig til omtale av selskapet i St.meld.
nr. 18 (1998-99).
Stortinget gjorde ved behandlingen av Budsjett-Innst S
I Tillegg nr 1 for 1998-99 følgende vedtak: ”Stortinget ber Regjeringen legge frem
forslag i 1999 om delprivatisering og om børsnotering av
Telenor og salg av aksjene i Arcus AS med dets datterselskaper.”
I forbindelse med salget reiser det seg en del
spørsmål i forbindelse med lov- og regelverk,
eneretter og monopolsituasjonen etter en privatisering av Arcus AS.
Finansdepartementet, Sosial- og helsedepartementet og Landbruksdepartementet
har vært involvert i arbeidet med å utrede aksjesalget.
Berørte departementer har signalisert
at disse forholdene i utgangspunktet ikke er til hinder for en privatisering
av Arcus AS. Nye private eiere vil måtte behandle disse
avtalene på en forretningsmessig måte. Det vil
si at allerede inngåtte avtaler skal holdes og at selskapet
står fritt til i fremtiden å reforhandle eller inngå nye
avtaler på disse områdene.
Nærings- og handelsdepartementet har
i samråd med ledelsen i Arcus AS knyttet til seg Christiania
Markets (CM) som rådgiver i prosessen med salg av aksjene
i selskapet.
Det kan tenkes flere metoder for salg av aksjene:
– Salg av
aksjer til én kjøper.
– Salg av Arcus Produkter og Vectura
til ulike kjøpere.
– Salg av innmat.
– Børsnotering av Arcus.
– Delprivatisering; det vil si
enten: delvis salg av hele konsernet, salg av ett av datterselskapene, eller
delvis salg av ett eller begge datterselskaper.
Nærings- og handelsdepartementet mener
at Arcus-selskapene bør selges på en måte
som kan bringe virksomheten videre, og skaffe eiere som har interesse
av å utvikle virksomhetene i Norge og finansiell styrke
til å gjøre det. Innenfor disse rammene vil departementet søke å oppnå høyest
mulig pris for aksjene. For å oppnå dette er det
viktig å ikke begrense selgers muligheter med hensyn til
valg av investor og salgstidspunkt. Av hensyn til bedriften kunne
det være ønskelig med tempo i saken, men staten
bør heller ikke binde seg til å selge innen en
for kort tidshorisont.
Nærings- og handelsdepartementet tar
sikte på å gi en omtale av saken i omgrupperingsproposisjonen
som fremmes i tilknytning til Revidert nasjonalbudsjett 1999.
Oslo, i sosialkomiteen, den 27. april 1999.
John I. Alvheim,
leder. |
Einar Olav Skogholt,
ordfører. |
Are Næss,
sekretær. |