Som det vil fremgå av innberetningens
omtale av de individuelle klagesaker behandlet Ombudsmannen i 1998
105 klagesaker, hvorav 93 er mottatt i løpet av året.
Et stort antall tvistesaker ble dessuten løst ved uformell
kontakt med partene uten ordinær saksregistrering. Avgjørelsen
ble endret i favør av klageren i 30 pst. av klagetilfellene.
Medholdsandelen ligger noe under gjennomsnittet for de senere år,
men på linje med 1997. Klagene i gruppen "sosiale saker",
som omfatter botillegg og andre sosiale stønader, ligger fortsatt
svært lavt i forhold til tidligere. Det er Ombudsmannens
erfaring at så vel de avdelingsvise velferdskontorer som
FO/Velferdstjenesten utøver et godt og betryggende
skjønn ved behandlingen av mannskapenes sosiale problemer.
Også i 1998 utgjør klager
vedrørende fritak for militærtjeneste og utsettelse
med førstegangstjeneste eller repetisjonsøvelser
en hovedgruppe blant soldatklagene.
Antallet klagesaker fra befal er gått
ned fra 30 saker i 1997 til 22 i 1998. Fra sivilt ansatte er det
behandlet 6 klagesaker i 1998 mot 8 i 1997.
Det totale antall refselser har vist en klart
fallende tendens de senere år. I 1988 ble det ilagt 11
239 refselser, mens tallet for 1997 var 3052. Foreløpige
tall for 1998 indikerer en fortsatt nedgang i antallet refselser. Refselsesantallet
i 1. kvartal 1998 var 594 mot 706 i 1. kvartal 1997. Statistikken
for 1997 viser at antallet refselser har gått opp i Sjøforsvaret
og Luftforsvaret, mens det er en klar nedgang i Hæren som
mer enn oppveier økningen i de to andre forsvarsgrenene.
Ulovlig fravær er fortsatt hyppigste
refselsesgrunn.
Ifølge Generaladvokatens oppgaver har imidlertid antallet
refselser for fravær på mer enn 7 dager gått
ned fra 22 i 1996 til 9 i 1997.
Selv om totalantallet for refselser har gått
ned fra 1996 til 1997 viser statistikken at antallet klager over ilagt
refselse til 1. Instans har gått opp fra 266 i 1996 til 313
i 1997, en prosentvis økning fra 7,9 til 10,3 pst. Nemnda
tar dette som et tegn på at det har funnet sted en bedring
i rutinene vedrørende informasjon til refsede om hans klagerett.
Med bakgrunn i nemndas erfaringer tok Ombudsmannen
i en henvendelse i juni 1998 til Generaladvokaten opp spørsmålet
om bedre opplæring om disiplinærordningen i Forsvaret
overfor befal som utøver disiplinærmyndighet.
Nemnda er gjort kjent med at Generaladvokaten har tatt opp disse
spørsmålene med Forsvarets overkommando/Personellstaben
og anbefalt konkrete opplæringstiltak.
Statistikk over møtevirksomheten i
tillitsmannsordningen i Forsvaret (TMO) viser at møtevirksomheten ligger
på samme nivå i 1998 som i 1997. Tallene viser en økende
møtefrekvens i Hæren og Luftforsvaret, men en
reduksjon i Sjøforsvaret.
Under befaringer ved militæravdelingene
i 1996 og 1997 ble nemnda gjort kjent med at det ved flere avdelinger
ble registrert uvanlig høyt sykefravær blant sivilt ansatte.
Saken ble tatt opp med FO/Personellstaben som nå har
etablert en arbeidsgruppe for å utrede spørsmål
knyttet til sykefravær. Arbeidsgruppen skal legge fram
sin innstilling innen mai 1999.
Statistikken viser en oppsiktsvekkende sterk økning i
beslag og andre oppfølgingssaker. Som et nytt tiltak har
gruppene gitt enkelte med særlige problemer tilbud om regelmessig
urinprøvekontroll (urinprøvekontrakt). Erfaringene
synes hittil å være positive.
Nemnda har de senere år påpekt
behovet for å øke Forsvarets innsats i bekjempelsen
av narkoproblemet blant de militære mannskaper. Dette har
hatt sin bakgrunn i at et stadig økende antall soldater
møter til tjeneste som brukere av narkotiske stoffer.
Ved rapporter fra Forsvarets narkogrupper er nemnda
gjort kjent med at gruppene i løpet av året er tilført
forsterkninger av etterforskningskapasiteten og at det finner sted
en materiellmessig forsterkning av narkogruppene. Med bakgrunn i
den urovekkende økning av problemets omfang finner nemnda
grunn til fortsatt å understreke betydningen.
Med bakgrunn i at avdelingene nå står
friere i sin disponering av driftsbudsjettet har nemnda vært
opptatt av å bidra til et mest mulig likeverdig velferdstilbud overfor
personell og har derfor vært opptatt av at budsjettrutinene
skulle sikre en best mulig oversikt og styring av velferdsmidlene.
Nemnda har med tilfredshet merket seg at Stortingets forsvarskomité har
sluttet seg til dette synspunktet, jf. Innst. S. nr. 169 (1997-98).
Tilgangen på vernepliktige mannskaper
vil være synkende t.o.m. 2003. Dette vil skape begrensninger
i Forsvarets virksomhet. Av hensyn til vakt- og tjenestebelastningen
for det enkelte mannskap vil nemnda anse det nødvendig
at omfanget av Forsvarets virksomhet tilpasses til de tilgjengelige
og reduserte personellressurser.
Nemnda vil påpeke at det i Norge registreres
en betydelig andel av årskullene som ikke gjennomfører
militær verneplikt. En oversikt fra Vernepliktsverket viser en
slettelsesandel på hhv. 21 og 22 pst. av årskullene for
1973 og 1974. Av et årskull på 32 000 i 1973 er
ca. 7 100 slettet pr. januar 1999. Av årskullet for 1974
på 31 000 er ca. 6 600 slettet pr. januar 1999. Ytterligere frafall
må påregnes før disse årskullene
når 33 år i hhv. år 2006 og 2007, da
plikten til å avtjene førstegangstjenesten bortfaller.
Medisinsk udyktighet og fritak av overbevisningsgrunner
utgjør en hovedårsak til frafallet fra militære ruller.
Nemnda utelukker ikke at de nye regler vedrørende fritak
av overbevisningsgrunner kan føre til at Forsvaret påføres
ytterligere frafall av mannskaper.
Siden begynnelsen av 1990-tallet har Stortinget
gitt forsvarsgrenene anledning til å innvilge førtidsdimittering
med inntil 6 uker for mannskaper som fyller de oppsatte vilkår.
Ordningen gjelder for mannskaper som avtjener 12 måneders
førstegangstjeneste og som dokumenterer at slik førtidsdimittering
er nødvendig for tiltredelse av fast stilling eller vedkommende
skal påbegynne utdannelse av minst ett skoleårs
varighet. Ved slik førtidsdimittering anses plikten til å gjøre
førstegangstjeneste som oppfylt.
Senere har Stortinget også åpnet
adgang for forsvarsgrenene til å forkorte førstegangstjenesten
for mannskaper som er innkalt til 12 måneders førstegangstjeneste.
Slik forkortet førstegangstjeneste kan gjennomføres
når dette er hensiktsmessig av hensyn til Forsvarets øvrige
virksomhet, f.eks. ved vedlikehold som krever tømte lokaler.
Nemnda er kjent med at disse to ulike former
for tidligere dimisjon ofte medfører misforståelser,
bl.a. ved at begge ordninger omtales som "førtidsdimittering". Nemnda
vil derfor presisere at "førtidsdimittering" gjelder dimittering
etter individuell søknad og med inntil 6 uker. "Forkortet
førstegangstjeneste" er dimittering inntil 4 uker før
ordinær dimisjon (i 1999) etter tiltak fra avdelingsledelsen.
Forsvarsdepartementet har opplyst at det med
virkning fra 1999 også er innført adgang til avkortet
førstegangstjeneste med inntil 2 uker for mannskaper med kortere
tjenestetid enn 12 måneder. Nemnda finner på denne
bakgrunn at en ordning med 2 ukers "førtidsdimittering"
for disse mannskaper også bør innføres.
Under nemndas besøk ved Banak flystasjon
i april 1998 ble spørsmålet om redningshelikoptermannskapenes
egen sikkerhet under redningsoperasjoner i Barentshavet sterkt fokusert
av personellet tilhørende 330-skvadronen.
Personellets synspunkter er gjengitt i nemndas
rapport fra besøket på side 33 i innberetningen,
og på sidene 7-8 i innberetningen er det gjengitt utdrag
av korrespondanse i saken.
Nemnda er gjort kjent med at skvadronen nå er
tilført nytt og mer effektivt nødsamband bl.a.
ved anskaffelse av nye nødpeilesendere. Det vil også bli
iverksatt prøvedrift av nytt satellittsamband. Nemnda bemerker
at tiltakene representerer en vesentlig bedring av mulighetene for å lokalisere
et eventuelt havaristed, men bedrer ikke mulighetene for berging
av havarister. Nemnda anser det derfor nødvendig at sikkerhetsforholdene
forbedres ytterligere.
Forsvarets voksenopplæring har etablert
et nært samarbeid med de sivile arbeidskraftmyndigheter
med sikte på å redusere antallet soldater som
dimitterer til arbeidsløshet. Statistikken over ledigmeldte
nydimitterte soldater viser en svært gunstig utvikling
de senere år. Voksenopplæringstilbudene for mannskapene
har også i 1998 i stor grad vært innrettet etter
yrkeslivets behov. Nemnda antar at dette har bidratt til nedgangen i
ledigheten.
Voksenopplæringens årsmelding
for 1998 viser en meget sterk økning i antallet elever
på studietiltak i egen regi. Elevøkningen er særlig
markert innen yrkesfaglig studieretning/videregående
skole. Nemnda anser Forsvarets VO-tilbud som et særlig
viktig tiltak for å redusere det sivile utdanningstap militærtjenesten ellers
ville medføre. Det er nemndas mening at disse tilbudene
bør bli opprettholdt og tilpasset det sivile skolesystem
og yrkeslivet generelt.
I 1998 har Ombudsmannen behandlet totalt 105 registrerte
saker, herav 93 mottatt i løpet av året og 12 fra
tidligere år. I 33 av de ferdig behandlede saker er avgjørelsen
endret i favør av klageren. I tillegg har det vært
en rekke henvendelser der Ombudsmannen og hans medarbeidere har
kunnet løse saker for personellet ved uformell kontakt
med partene. På sidene 9-33 er det i innberetningen gitt
en nærmere beskrivelse av en del av sakene som er blitt
behandlet.
Nemnda har i 1998 foretatt 8 befaringer, og
på sidene 33 - 38 i innberetningen gis en detaljert rapport
fra disse befaringene.