Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Morten Olsen og Jan
Petter Rasmussen, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn
L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse
Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn
Devold og Bjørn Hernæs og fra Senterpartiet, Tor
Nymo, har merket seg at vi i disse sakene står
overfor et systematisk lovbrudd i forhold til norske utlendingsmyndigheter
og at både Utlendingsdirektoratet og KRIPOS, gjennom det såkalte
Quetta-prosjektet har måttet utføre et stort etterforskningsarbeid
med bl.a. tilleggsavhør, språktester, beslag av
omfattende bevismateriale og innhenting og gjennomgang av visumsøknader
i Norge og Pakistan. I dette arbeidet har KRIPOS måttet
samarbeide med flere politidistrikter i Norge, danske utlendingsmyndigheter
og danske Kripos. Komiteen vil vise til de betydelige
ressurser, både personellmessig og økonomisk,
som er gått med til denne etterforskningen.
Det vises for øvrig til Justisdepartementets
pressemeldinger av hhv. 6. mai og 17. desember 1998 som følger
som vedlegg 2 og 3 til innstillingen.
Komiteen vil understreke at illegal
innvandring og menneskesmugling er ulovlig og belagt med straffeansvar
etter utlendingslovens § 47. Komiteen er
opptatt av de allmennpreventive hensynene i slike saker, nettopp
fordi de er så omfattende, så kompliserte og så vanskelige å etterforske. Komiteen legger
vekt på at det hverken av etiske eller praktiske hensyn
må godtas en praksis hvor ulovlig opptreden i forhold til norske
myndigheter gir preferanse for å få opphold og senere
statsborgerskap i Norge.
Komiteen har merket seg at departementet
henviser til at "amnestiet ble gitt av flere grunner", bl.a. at de
fleste involverte har hatt langt opphold i Norge og at et stort
antall av de berørte personene er barn.
Komiteen vil i utgangspunktet
uttrykke skepsis til bruk av amnesti som generelt virkemiddel, og
vil advare mot en praksis der uærlig og uredelig adferd
gir oppholdstillatelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, erkjenner allikevel
at dette vedtaket er gjort innenfor det som må antas å være
departementets myndighetsområde og henviser i den forbindelse
til brev fra Stortingets administrasjon til justiskomiteen 30. april
1999 jf. vedlegg 4. Flertalletviser
derfor til sine merknader når det gjelder departementets
behandling av saken og foreslår at dokumentet vedlegges
protokollen.
Flertallet vil allikevel påpeke
at departementet i brev til justiskomiteen 12. februar 1999 understreker
at norske myndigheter må kjenne den rette nasjonaliteten og
identiteten til de personene det gjelder og at man bare godtar fremleggelse
av ekte og gyldige henholdsvis pakistanske og thailandske nasjonalitetspass. Flertallet slutter
seg til departementets presisering at konsekvensen av ikke å oppfylle
disse betingelsene er at de aktuelle personene ikke vil bli omfattet
av amnestiet og at de i så fall må returnere til
sine hjemland. Flertallet viser til at den tidsfristen
som ble fastsatt i brev til de berørte asylsøkerne
nå er gått ut, og ber om at Stortinget på en
egnet måte blir informert om hvordan sakene er avsluttet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre reagerer sterkt på at disse sakene
har fått utvikle seg over så vidt lang tid. Det
skaper en uheldig situasjon for asylsøkerne og unødvendig
ressursbruk. Disse medlemmer viser til pressemeldingen
av 6. mai og 17. desember 1998 hvor det fremgår at departementet
er av den klare oppfatning at personer omfattet av Quetta-prosjektet
ikke oppfyller vilkårene for opphold. Da er det etter disse medlemmers oppfatning
et svært uheldig signal å sende at man gjennom
trenering og uærlighet kan oppnå opphold. Disse
medlemmer mener at departementet i disse sakene ikke skulle
ha gitt et slikt amnesti, og forutsetter at praksis med utsendelse
i de tilfeller hvor asylsøker har gitt feil opplysninger opprettholdes
i fremtiden.
Disse medlemmer reagerer også på den
form som amnestiet er gitt. Dersom man nå får
tilståelse for at personene omfattet av prosjektene har
svindlet, vil det ha en ytterligere negativ signaleffekt. Dessuten plasseres
personene omfattet av amnestiet i en komplisert valgsituasjon, fordi
vilkåret for å få amnesti er at de gir
opplysninger som de etter utlendingslovens § 47 kan straffes
for i neste omgang. Dette er etter disse medlemmers oppfatning
en klar undergravning av prinsippet om at mistenkte i straffesaker
kan nekte å avgi forklaring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at vedtaket om betinget amnesti for utlendinger som omfattes
av de såkalte Quetta- og Laos-prosjektene er i strid med
de signaler og retningslinjer som er gitt av Stortinget for behandling
av utlendingssaker. Det er derfor naturlig at et slikt omfattende
amnesti som angår store grupper asylsøkere blir
vurdert av Stortinget. I tråd med de synspunktene som fremkommer
ovenfor, og med henvisning til argumentasjonen i Dokument nr. 8:25 (1998-99)
fremmer disse medlemmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen omgjøre
sitt vedtak om betinget amnesti for utlendinger som omfattes av
de såkalte Quetta- og Laos-prosjektene.»