Stortinget ble senest i St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 8 (1998-99), jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-99), orientert
om status for framdrift og kostnader i arbeidet med tettingen av
Romeriksporten. Av proposisjon framgår det at i løpet
av sommeren 1998 hadde en ekspertgruppe på oppdrag fra
NSB Gardermobanen AS utarbeidet et program for den videre ettertetting
av Romeriksporten. På det tidspunkt vurderte NSB Gardermobanen
AS det slik at hvis ekspertgruppens program ble fulgt fullt ut og
en oppnådde de ønskede resultater, ville Romeriksporten
kunne åpne for trafikk ca. 1. september 1999.
Effekten av ettertettingen avtok utover året
i 1998 slik at redusert innlekkasje pr. investert krone ble mindre
etter hvert.
I brev av 16. november 1998 søkte NSB
Gardermobanen AS om endring av konsesjonsvilkår for Lutvann-
og Puttjernsonen. Det ble søkt om å få øke
lekkasjegrensen i Lutvannsonen fra 400 l/min til 500 l/min
og i Puttjernsonen fra 100 l/min til 220 l/min.
Regjeringen besluttet ved kongelig resolusjon
datert 18. desember 1998 bl.a. at det i Puttjernsonen tillates en
lekkasje på maksimum 220 l/min.
Søknaden om endring av konsesjonen
for Lutvannsonen ble ikke imøtekommet.
I løpet av høsten 1998 ble
det gjennom overvåkningsprogrammet godtgjort at det ikke
er kommunikasjon mellom sonen Lutvann Vest og overflatevannet, noe
som innebærer at lekkasjer i denne sonen ikke er omfattet
av vassdragslovens bestemmelser. NVE har derfor i brev datert 4.
november 1998 opphevet denne del av konsesjonsvedtaket.
I pkt. 1.3 i meldingen gis orientering om resultatene av
tettearbeidene i de ulike sonene i Østmarka fra juni 1998
til februar 1999.
Lekkasjene i tunnelen i Lutvannsonen er redusert med
ca. 1 400 l/min fra ca. 1 800 l/min i januar 1998
til 364 l/min i februar 1999. Konsesjonskravet var derved innfridd.
Lekkasjene i tunnelen i Puttjernsonen er redusert med
ca. 300 l/min fra ca. 480 l/min i februar 1998
til 182 l/min i februar 1999, og konsesjonskravet var derved
innfridd.
NSB Gardermobanen AS installerer nå et
vanninfiltrasjonsanlegg i tunnelen i Puttjernsonen for å sikre vannbalansen
også i tørre år.
Etter at tunnelen var bygget under boligområdene, bl.a.
i Hellerud, Godlia og Ellingsrud, ble det registrert setninger og
bygningsskader som man antok skyldes poretrykksreduksjon som en
følge av lekkasje til tunnelen.
NSB Gardermobanen AS ga en uavhengig Ekspertgruppe
i oppdrag å utrede alternative løsninger for permanente
tiltak for Hellerudområdet.
Ekspertgruppen anbefalte vanninfiltrasjon fra
dagen som avbøtende tiltak, og metoden ble valgt av NSB Gardermobanen
AS. Samferdselsdepartementets kvalitetssikringsfirmaer Grøner/VBB
var enig i at valg av vanninfiltrasjon på det daværende
tidspunktet var den totalt sett beste metode for Hellerudområdet.
De permanente vanninfiltrasjonsanleggene i boligområdene
på Hellerud, Godlia, Ellingsrud og Strømmen krever
grundig planlegging, oppfølging og regelmessig vedlikehold.
Oslo kommune - Bydel Hellerud fattet i april
1998 vedtak med pålegg om fysiske tiltak i Romeriksporten. Vedtaket
ble fattet med hjemmel i kommunehelsetjenesteloven. NSB Gardermobanen
AS påklaget saken til Fylkesmannen i Oslo og Akershus i
mai 1998.
Fylkesmannen avgjorde saken i brev av 19. januar 1999
etter bl.a. å ha innhentet uttalelse fra Fylkeslegen i
Oslo. Fylkeslegens uttalelser, som Fylkesmannen sluttet seg til,
konkluderte med at det ikke kunne påvises helseskader i
befolkningen på grunn av setninger og framtidig setningsfare,
og at det derfor ikke var hjemmel i kommunehelsetjenesteloven for å pålegge fysiske
tiltak i Romeriksporten. Bydelsutvalgets vedtak ble som følge
av dette kjent ugyldig og vedtaket opphevet.
Sosial- og helsedepartementet har i brev av
10. mars i år fastslått at Fylkesmannens beslutning
ikke vil bli omgjort, og at Fylkesmannens avgjørelse dermed
er endelig bekreftet.
Det har vært viktig for Samferdselsdepartementet
at de personer som kan få skade på sin boligeiendom
som følge av arbeidet med Romeriksporten, skal føle trygghet
for at det både i dag og i framtida er noen som bærer
ansvar for å erstatte skaden. Alle berørte boligeiere
vil derfor bli tilbudt en garantierklæring utstedt av NSB
Gardermobanen AS og garantert av NSB BA.
Statusrapporter og vannstandsmålinger
som er gjennomført hver 14. dag viser at grunnvannstanden
i hovedsak er gjenopprettet i Østmarka.
Et omfattende overvåkingsprogram er
etablert av NSB Gardermobanen AS i samsvar med gjeldende konsesjonsbestemmelser.
Programmet tar bl.a. sikte på å dokumentere utviklingen
med hensyn til vannstand, vannføring, vannkvalitet og tilhørende
naturfaglige konsekvenser.
Samferdselsdepartementets kvalitetssikrere Grøner/VBB
uttaler i en sluttrapport av 15. februar 1999:
«Grøner/VBB er av den oppfatning
av miljøsituasjonen i Østmarka er under kontroll.»
NSB Gardermobanen AS vil etablere et miljøovervåkningsprogram
for utsatte strekninger langs hele Romeriksporten.
NSB Gardermobanen AS har med grunnlag i at tettearbeidene
ble avsluttet i januar 1999 utarbeidet en framdriftsplan for de
videre arbeider med å ferdigstille tunnelen for togdrift.
Ifølge planen vil Romeriksporten være ferdig bygget,
testet og klar for togtrafikk 22. august 1999.
Med grunnlag i Ekspertgruppens forslag til etterinjeksjonsprogram
av august 1998 utarbeidet NSB Gardermobanen AS et revidert budsjett.
NSB Gardermobanen AS melder at de samlede ekstrakostnader i forbindelse
med tetting av Romeriksporten er på 1 300 mill. kroner,
slik som meddelt i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 8 (1998-99). Endelig
kostnadstall for Romeriksporten kan ikke gis før sluttoppgjør
med entreprenører og avgjørelse i voldgiftssak
foreligger.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei
og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor
Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen
og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra
Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, Thorbjørn
Merkesdal, viser til St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 8 (1998-99)
hvor det ble gitt en orientering om tetting av Romeriksporten og
om budsjettmessige konsekvenser. Det ble her anslått at
de samlede kostnadene for tetting ville øke fra de tidligere
bevilgede 750 mill. kroner til 1 300 mill. kroner.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
ved kongelig resolusjon datert 18. desember 1998 besluttet å endre
de til da gjeldende konsesjonsvilkår og at tettearbeidene
ble avsluttet i januar i år. Komiteen har videre
merket seg at departementet og dets kvalitetssikrere er
av den oppfatning at miljøsituasjonen i Østmarka
nå er under kontroll.
Komiteen har ingen merknader
til dette og ser det som gledelig at Romeriksporten, etter gjeldende
planer, vil kunne åpnes for togtrafikk 22. august 1999. Komiteen vil
imidlertid understreke betydningen av at situasjonen for Østmarka
og andre områder som er berørt av Romeriksporten
fortsatt må følges nøye, og at arbeidet
med å sikre miljøet fortsatt må gis høy
prioritet.
Komiteen har merket seg at NSB
Gardermobanen AS sier at de samlede ekstrakostnader i forbindelse med
tetting av Romeriksporten er på 1 300 mill. kroner og dermed
innenfor det det ble tatt høyde for i St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 8 (1998-99). Komiteen forutsetter at eventuelle
avvik fra dette legges fram for Stortinget.
Komiteen har merket seg de store
skadene som byggingen av Gardermobanen har påført
bebyggelsen på Hellerud og tilgrensende områder.
Komiteen forutsetter at disse
skadene blir motvirket og at huseierne blir holdt økonomisk
skadesløse i henhold til garantierklæringen.
Komiteen viser til garantien
som er vedlagt proposisjonen og forutsetter at garantien gir huseierne
en slik sikkerhet, også for fremtidige skader som måtte
oppstå som et resultat av byggingen av Gardermobanen.
Komiteen forutsetter at problemene
som Gardermobanen har påført bebyggelsen Hellerud
og andre områder er gjenstand for en gjennomgang av det
utvalget som går igjennom hele Gardermoprosjektet, herunder
også årsaksforholdene.
Komiteen vil komme til denne
saken når dette utvalgets rapport foreligger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det har tatt urimelig lang tid å behandle
de innmeldte klagene på setningsskader og forutsetter at
departementet bidrar til at erstatningssakene blir gjennomført
så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets tidligere forslag i sesjonen 1992-93 om
Gardermoen med tilhørende tilbringersystem, og der partiet
gikk inn for en privatfinansiert flyplass og stemte imot Gardermoen
og Gardermobanen.
Disse medlemmer vil peke på at Arbeiderpartiet
og Høyre dannet flertall for utbygging av Oslo Lufthavn
Gardermoen og Gardermobanen.
Disse medlemmer vil peke på at
i løpende priser har kostnadene til NSB Gardermobanen AS økt
fra de budsjetterte 4,6 mrd. kroner i 1992 til ca. 9,5 mrd. kroner
så langt i 1999. Disse medlemmer føler
seg ikke overbevist om at det ikke kan påløpe
ytterligere merkostnader, eksempelvis knyttet til tetningsarbeidene
og som resultat av eventuelle rettssaker mellom hovedentreprenøren
og NSB Gardermobanen AS. Uansett prisstigning og forklaringer på kostnadssprekken,
fremstår Gardermobanen nå i et helt annet lys
enn den gjorde da alt skulle legges til rette for et vedtak om utbygging
av Gardermoen som hovedflyplass. Disse medlemmer vil
minne om at ifølge St.prp. nr. 90 (1991-92) skulle Gardermobanen
bli et meget lønnsomt prosjekt. I St.prp. nr. 39 (1997-98)
fremstår banen nå som et bedriftsøkonomisk
usikkerhetsprosjekt.
Disse medlemmer har hele tiden
holdt fast på at NSB Gardermobanen AS bør skaffe
sin kapital fra det private marked. NSB Gardermobanen AS er et aksjeselskap
og bør innrette seg etter dette.
Disse medlemmer vil vise til
Innst. S. nr. 156 (1997-98) hvor disse medlemmer gikk imot å overføre banestrekningen
Gardermoen-Eidsvoll til Jernbaneverket.
Disse medlemmer viser til at
et statlig aksjeselskap på denne måten fikk en
gavepakke fra staten på hele 1,68 mrd. kroner.
Disse medlemmer er videre meget
betenkt over at Stortinget har vedtatt å dekke to års
driftsunderskudd til NSB Gardermobanen AS.
Disse medlemmer vil vise til
at prosjektets mangelfulle forberedelse har preget utviklingen av prosjektet.
Prosjektet er fortsatt beheftet med betydelig usikkerhet vedrørende
kostnader og ferdigstillelse.
Disse medlemmer finner grunn
til å kritisere styring, oppfølging av framdrift
og økonomi, oversikt og kontroll av prosjektet NSB Gardermobanen
AS.
Disse medlemmer ser ikke på gjeldssanering som
løsning for å få en riktig bedømmelse
av de investeringer som er foretatt på NSB Gardermobanen
AS.
Disse medlemmer viser til samferdselskomiteens
befaring 26. april 1999 til Hellerud i Oslo og til de tiltak som
er iverksatt for å rette opp skader på hus forårsaket
av tunnelsprenging og lekkasje av grunnvann.
Disse medlemmer mener at alle
som er berørt av skader i områdene har fått
erstatning og oppfølging på en god måte.
Disse medlemmer forutsetter at
ved framtidige skader på eiendom som skyldes Romeriksporten,
så dekkes alle kostnader av NSB Gardermobanen AS.
Disse medlemmer viser til at
det er grunn til å sette spørsmålstegn
ved i hvilken grad utbygging av Romeriksporten er skjedd i tråd
med føre-var-prinsippet som fastslås i rådsdirektiv
85/337/EEC og i vedlegg XX til EØS-avtalen,
samt Rikspolitiske retningslinjer for planlegging i forbindelse
med hovedflyplass på Gardermoen, pkt. 2.2:
« …… Videre skal nasjonale mål
for miljøhensyn og ressursforvaltning og Norges forpliktelser
for oppfølging av internasjonale avtaler vedrørende
miljøvern, helsevern og naturressursforvaltningen ivaretas.»
Etter fire måneders drift av flyplassen
og tilbringersystemet kan det konstateres at kollektivtransporten
så langt har fungert bra. Tog og buss har en markedsandel av
flypassasjerer på vel 60 pst., samtidig som trafikkøkningen
på vegnettet er mindre enn vegmyndighetene antok på forhånd.
Det var ventet en klar trafikkøkning
på E6 ut av Oslo og nordover etter åpningen av
Gardermoen. Men den effekten flyplassåpningen var antatt å få på vegtrafikken
er blitt langt svakere enn prognosene tilsa. Tilsvarende er nedgangen
i trafikken på E18 fra Oslo og vestover blitt større
enn antatt.
Fra åpningen og fram til årsskiftet
har Flytoget hatt 1 022 000 passasjerer. Dette utgjør
et gjennomsnitt på 85 000 passasjerer pr. uke. Markedsandelen
av flypassasjerer har i gjennomsnitt vært 39 pst. Beleggsprosenten
i Flytoget har i gjennomsnitt vært 47 pst. Dette er en
god del høyere enn hva selskapet antok på forhånd.
NSB BAs tog hadde i 1998 en markedsandel av
flypassasjerer på i underkant av 3 pst. Den samlede markedsandel
av flypassasjerer med tog i 1998 er således ca. 42 pst.
Den 1. januar 1999 økte NSB Gardermobanen
AS prisene på Flytoget, som isolert sett må forventes å gi en
nedgang i trafikken.
Markedsandelen til Flytoget kan så langt
sies å være god, spesielt når tilbudet
ikke er fullgodt som følge av at Romeriksporten ennå ikke
er åpnet og Flytoget opererer med lavere kjørehastighet
enn forutsatt.
Samferdselsdepartementet vil komme nærmere
tilbake til en vurdering av verdien på selskapet NSB Gardermobanen
AS, herunder behovet for egenkapital, i statsbudsjettet for 2000.
Etter de siste anslag busselskapene har, frakter
bussene på vanlige hverdager ca. 8 000 passasjerer pr.
dag, eller ca. 50 000 passasjerer pr. uke. Markedsandelen av flypassasjerer
er på vel 20 pst.
Gjennomføringen av miljøtiltakene
i Groruddalen vil kreve en del forberedelser og planlegging for å komme til
enighet med boligeierne, samtidig som det også krever egen
byggemelding med tilhørende kommunal behandling og godkjenning.
Med normal tid for byggesaksbehandlingen vil tiltakene som forutsatt
være gjennomført innen utgangen av 1999.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, har merket seg at det kollektive
tilbringersystemet så langt har fungert meget bra og at
trafikkøkningen på vegnettet er mindre enn det
vegmyndighetene antok på forhånd. Flertallet registrerer
at Flytoget og NSB BAs tog ifølge proposisjonen til sammen
har en markedsandel av flypassasjerer på 42 pst., og dette
uten at Romeriksporten er tatt i bruk. I tillegg registerer flertallet at
busselskapene har en markedsandel av flypassasjerer på vel
20 pst.
Flertallet er tilfreds med at
om lag 60 pst. av flypassasjerene nå benytter kollektive
transportmidler og ser samtidig fram til åpningen av Romeriksporten
22. august 1999.
Flertallet viser til at vurderingen
av framtidig inntjening og egenkapital i NSB Gardermobanen AS skal gjennomføres
etter at selskapet har vært i drift i et år. Flertallet understreker
viktigheten av å videreføre den høye
kollektivandelen, og mener dette må bli førende
for den vurdering som skal gjennomføres.
Flertallet forutsetter at dette
blir lagt fram for Stortinget når en har tilstrekkelig
erfaring med banen i ordinær drift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til St.prp. nr. 90 (1991-92)
og Innst. S. nr. 1 (1992-93) der det var forutsatt at NSB Gardermobanen
AS skulle være bedriftsøkonomisk lønnsom.
Byggingen av Gardermobanens infrastruktur fra Oslo S via Gardermoen
til Eidsvoll skulle koste 4,6 mrd. kroner, i tillegg skulle selskapet
betjene rentene som påløp. Det ble videre forutsatt
at NSB Gardermobanen AS skulle dekke kostnadene til tog- og vognmateriell.
Alle disse kostnadene skulle selskapet dekke ved sine inntekter,
i tillegg til å gi staten avkastning på investert
kapital.
Disse medlemmer har konstatert
at kostnadene ved bygging av Gardermobanen langt overstiger det som
var forutsetningen da Stortinget fattet utbyggingsvedtaket i 1992
og at selskapet ikke kan betjene utbyggingskostnadene slik som forutsatt.
I tillegg har byggingen av Romeriksporten medført alvorlige miljøskader.
Disse medlemmer konstaterer at
publikum har tatt godt imot flytoget, det er gledelig. Det må imidlertid
understrekes de meget høye miljømessige og økonomiske
kostnader byggingen av Gardermobanen har medført. NSB Gardermobanen
AS nyter godt av økonomiske særordninger og de
reisende er kraftig subsidiert. I forkant av åpningen av
banen fikk selskapet NSB Gardermobanen AS avskrevet over 1,6 mrd.
kroner. I tillegg er selskapet i den unike situasjon at jo større
underskudd NSB Gardermobanen AS opparbeider seg, jo større
vil den fremtidige gjeldssaneringen bli. Det må understrekes
at dette er en modell som ikke er egnet til etterfølgelse.
Disse medlemmer vil peke på at
NSB Gardermobanen AS drives med store underskudd og er bekymret
for selskapets finansielle situasjon. Det er signalisert at en gjeldssanering
og fastsettelse av balansen i selskapet vil finne sted i første
halvdel av 2000.
Disse medlemmer ønsker
uavhengig av tidspunktet for en økonomisk gjenomgang av
selskapet, at det åpnes for å slippe andre aktører
enn NSB BA og staten inn på eiersiden i NSB Gardermobanen
AS.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke målsettingen om en høg kollektivandel,
med hovedvekt på tilbringertjeneste på tog. Dette
medlem vil peke på at det er foretatt prisøkninger,
samt at vi registrerer en synkende andel for flytoget. Dette
medlem vil advare mot nye prisøkninger i tilknytning
til åpning av Romeriksporten.
Dette medlem mener at i et valg
mellom passasjerandel og økonomi i NSB Gardermobanen AS
må hovedvekten legges på passasjerandel. En må da komme
tilbake til nødvendig gjeldssanering.
Samferdselsdepartementet gir i kap. 3 i meldingen
en nærmere omtale av driftsforholdene ved Oslo lufthavn, Gardermoen,
med særlig vekt på driftsiverksettelse, regularitet
og miljøforhold.
Utbyggingen av Oslo lufthavn, Gardermoen, er
gjennomført innenfor de tids- og økonomiske rammer
som lagt til grunn i St.prp. nr. 90 (1991-92) og senere stortingsdokumenter.
Luftfartsverket har på oppdrag fra
Samferdselsdepartementet foretatt en bred evaluering av driftsiverksettelsen,
driftserfaringer og miljøforhold ved hovedflyplassen på Gardermoen.
Evalueringsrapporten ble behandlet i Luftfartsverkets styre 1. mars
1999 og inngår som grunnlag for Samferdselsdepartementets
redegjørelse i stortingsmeldingen.
Luftfartsverket konkluderer i rapporten med
at Oslo lufthavn, Gardermoen, er på rett veg til å bli
den funksjonelle og effektive flyplassen som forutsatt. De største
og mest vedvarende driftsutfordringene har vært vinterdrift,
spesielt under forhold med mye is, og bagasjeanlegget. Kombinert
med et betydelig utvidet flyprogram og personellmangel, har dette
medvirket til driftsforstyrrelser.
Oslo Lufthavn AS samarbeider nært med
flyselskapene og andre tjenesteleverandører i det løpende
arbeidet med å sikre en best mulig driftskvalitet.
Ved utgangen av februar 1999 er de fleste større
tekniske utfordringene og opplæringsproblemene løst,
og regulariteten på god veg til å bli tilfredsstillende.
For å sikre driftsstabilitet under vanskelige værforhold,
vil det bli utført anleggsmessige tiltak innen vintersesongen
1999/2000.
Sikkerheten har hatt første prioritet
og er fullt ut ivaretatt i alle faser. Tross betydelige forstyrrelser,
anses nå også måloppnåelsen
og driften av systemene for øvrig i hovedsak som god.
Følgende driftssystemer er pr. 19.
mars 1999 ennå ikke tatt i bruk:
– Kategori
II og III A landingssystem.
– Flykontroll-systemet (såkalt
integrert fremvisersystem).
– Røntgenmaskiner integrert
i bagasjeanlegget.
Konseptet med to rullebaner som kan opereres
uavhengig av hverandre, viser seg vellykket og robust med hensyn
til trafikkavvikling. Toppbelastningen er for tiden 60 flybevegelser
i den travleste timen. Under snøforhold stenges én
rullebane for brøyting, mens den andre betjener trafikken.
Kapasiteten er da 40-45 flybevegelser i timen. Dette er som forutsatt
og vil kunne gi driftsforstyrrelser.
Ved værforhold som gir ising, for eksempel
underkjølt regn, har hovedflyplassen vist seg sårbar
for driftsforstyrrelser. Dette har blant annet sammenheng med strenge
miljørestriksjoner på bruk av baneavisingskjemikalier.
Kapasiteten ved avisingsplattformene vil bli
vurdert løpende og ut fra sikrere grunnlag om tidsforbruk
pr. avising, med tanke på eventuelle utvidelser.
Flygelederbemanningen ved Gardermoen og Røyken
er kritisk for å kunne øke kapasiteten i luftrommet. Det
er satt i gang en rekke tiltak som vil bedre bemanningssituasjonen
fra 2000 og dermed også redusere risikoen for at dette
i enkelte perioder kan medføre kapasitetsbegrensninger.
Flyplassen er instrumentert for såkalte
kategori III A-operasjoner for de to mest brukte innflygingsbanene.
Kategori III A innebærer at landinger kan gjennomføres
med horisontal sikt ned mot 200 meter. Før slike operasjoner
kan gjøres, må innflygingsinstrumentene dokumentere
stabilitet over tid.
Arbeidet med å oppnå godkjenning
for kategori II og III A pågår med høyeste
prioritet. Det er opp til Luftfartsinspeksjonen å gi slik
godkjenning. Gjeldende regelverk innebærer at det normalt
vil kreves noen måneder med stabil drift under kategori
II før kategori III A eventuelt kan godkjennes.
I henhold til utredningene som Luftfartsverket utførte
før utbyggingen, ville en i gjennomsnitt kunne regne med
en værmessig tilgjengelighet på 98,5 pst. for kategori
I-operasjoner, minst 99,5 pst. for kategori II og minst 99,9 pst.
for kategori III A. Værmessig tilgjengelighet for perioden
8. oktober 1998 - 18. februar 1999 har med kategori I vært
99,4 pst., mens tilsvarende tilgjengelighet på Fornebu
i vinterhalvåret 1997/98 var rundt 98,8 pst.
Regulariteten i flytrafikken, dvs. antall gjennomførte avganger
i forhold til antall planlagte avganger, har ved Gardermoen vært
om lag 90 pst. i januar og februar 1999.
Punktligheten, definert som andel avganger innenfor 15
minutter etter oppsatt rutetid, var for flygingene fra Gardermoen
74 pst. i januar 1999 og 69 pst. i februar 1999.
I Luftfartsverkets evalueringsarbeid av miljøproblemene
på Gardermoen ble det etablert en egen evalueringsgruppe. Konsulentfirmaet
Grøner AS og Det Norske Veritas har kvalitetssikret gruppens
arbeid.
Grunnvannsressursen er delt i to hovedområder.
I det innledende planleggingsarbeidet ble det fastslått
at vannet i nordøstre del har et potensial som drikkevann. For
den sørvestre delen er det ikke drikkevannsinteresser.
I tillegg til forurensninger som var kjent før
flyplassutbyggingen, ble ytterligere forurensninger påvist under
anleggsarbeidene.
Oslo Lufthavn AS er pålagt av SFT å ha
ansvar for all forurensende virksomhet og overvåking på flyplassen.
Dette har Oslo Lufthavn AS videreført bl.a. ved å ta
med miljøkrav i kontraktene med alle aktørene
på flyplassen. Luftfartsverket vil be Oslo Lufthavn AS vurdere
virkemiddelbruken overfor festere/leietakere som ikke overholder
kontraktsvilkår som har betydning for oppfyllelsen av SFTs
krav.
Ut fra driftserfaringer så langt kan
det synes som om behovet for avisingskjemikalier er undervurdert.
Luftfartsverket antar at det med helårsdrift i 1998 ville
ha vært en risiko for at utslippstillatelsen ville ha blitt overskredet.
Konsekvensen av trafikkøkningen kan etter Luftfartsverkets
vurdering være at utslippstillatelsen til Oslo Lufthavn
AS legger til grunn et forbruk som er lavere enn behovet.
Det ses meget alvorlig på de hendelsene
som har skjedd både når det gjelder bane- og flyavising,
og tiltak på kort og lang sikt vil vies stor oppmerksomhet.
Oslo Lufthavn AS skal utarbeide en detaljert
handlingsplan med beskrivelser av tiltak for neste vintersesong.
Planen skal forelegges Luftfartsverket for godkjenning innen 1.
mai 1999.
Dagens gjennomsnittlige antall flybevegelser
pr. døgn ligger i overkant av de prognosene som er lagt
til grunn i planleggingen for 2000, mens registrert trafikk pr.
natt er noe lavere enn i prognosene.
Det er målt tilfeller av noe høyere
maksimalt flystøynivå (MFN2)
om natten enn det beregningene tilsier. Dette skyldes innvilget
tidsbegrenset dispensasjon gitt i henhold til traséforskriftenes § 2.1
annet ledd, om bruk av mer støyende fly om natten.
Målt støybelastning må generelt
sett sies å være godt i samsvar med forutsetningene.
Avbøtende tiltak vil vurderes nærmere,
herunder en evaluering av fasadeisoleringen høsten 1999.
Luftfartsverket vil videre lage et arbeidsprogram for en samlet evaluering
av traséforskriftene. Denne evalueringen vil bli gjennomført
høsten 2000.
Departementet konstaterer at Luftfartsverket
og Oslo Lufthavn AS har et bevisst forhold til å følge
opp de utfordringene som driften av hovedflyplassen på Gardermoen
gir. Selv om Luftfartsverket anser at driftsiverksettelsen
av hovedflyplassen framstår som akseptabel og regulariteten
og punktligheten nå er på høyde med sammenliknbare
flyplasser, erkjennes til dels betydelige driftsproblemer og at
publikums oppfatning av dette ble forsterket som følge
av et svært høyt forventningsnivå til
den nye flyplassen fra første stund.
Departementet har merket seg at det legges avgjørende
vekt på tiltak for å minimalisere risikoen for
forurensning og for å styrke driftsstabiliteten under vanskelige
værforhold, og slutter seg til Luftfartsverkets forutsetning
om at Oslo Lufthavn AS skal legge opp handlingsplaner som sikrer
gjennomføring av alle relevante tiltak innen avisingssesongen
1999/2000. Det er av overordnet betydning at prosedyrer
og rutiner sikrer at det i fremtiden ikke vil skje utslipp av avisingsvæsker
som forårsaker forurensning av grunnvannet på Gardermoen.
I tilknytning til tiltakene som skal gjøres,
vil departementet peke på at det også er svært
viktig å klargjøre hvordan nødvendige
miljøtiltak eventuelt kan påvirke framtidig kapasitet,
regularitet og punktlighet ved lufthavnen, slik at dette kan tas
hensyn til ved utformingen av de tiltakene som skal sikre driftsstabiliteten
generelt. Eksempelvis vil visse former for avbøtende tiltak for
flyavising kunne ha positiv effekt både på kjemikalieforbruket
og kapasiteten ved lufthavnen.
Av regularitetsfremmende tiltak vil departementet påpeke
at arbeidet med etablering av kategori II og senere kategori III
A innflygingssystemer bør gis høy prioritet. Departementet
vil samtidig bemerke at den faktiske regulariteten og punktligheten
vil være avgjørende for publikums oppfatning av
påliteligheten i flytilbudet.
Et godt og nært samarbeid mellom lufthavneier,
flyselskaper og andre tjenesteleverandører og de ansatte er
etter departementets mening derfor viktig for at de målene
for forbedringer som settes, skal nås så raskt
og effektivt som mulig. Alle involverte parter bør være tjent
med omforent åpenhet og nøyaktighet i informasjonen
til publikum om uregelmessigheter og årsakene til disse.
Departementet vil i tiden fremover følge
nøye opp utviklingen ved Gardermoen og komme tilbake til Stortinget
med en nærmere redegjørelse om de tiltakene Luftfartsverket
og Oslo Lufthavn AS gjennomfører.
Komiteen har merket
seg at det har vært betydelige driftsproblemer i oppstartingsfasen
ved Oslo Lufthavn Gardermoen og at regulariteten har vært
dårlig. Dette har medført store problemer for
passasjerene og flyselskapene. Særlig har det vært
problemer knyttet til vinterdriften av flyplassen.
Driftsforholdene ved andre flyplasser i Norge, økning
i antall flybevegelser, omleggingen av flyrutene i Europa og flyselskapenes
egne problemer og håndtering av flyttingen er medvirkende årsaker
til de regularitetsproblemene som har rammet passasjerene.
Komiteen forutsetter at Oslo
Lufthavn Gardermoen anstrenger seg maksimalt for å eliminere
driftsproblemene slik at de regularitetsmål som er satt
for flyplassen realiseres. Det kan ikke aksepteres at regularitetsmålene
blir senket. Innføringen av nytt innflygingssystem (kategori
II og kategori III A) er et viktig bidrag til å bedre regulariteten,
og dette systemet må innfases så raskt som sikkerheten
tillater.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
peke på at det har vært vist stor evne til å finne løsninger
på de problemer som har oppstått, eksempelvis
hva gjelder bagasjeanlegg og flyparkeringssystem.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at en del av forklaringen på problemer ligger i økt
antall flybevegelser. Samtidig har det ikke vært et tilsvarende økt
antall passasjerer, noe som medfører lavt belegg. Dette
er en meget dårlig miljøpolitikk. Dette
medlem vil be om at det gjennomføres tiltak som
begrenser flygning med tomme og halvtomme fly, f.eks. gjennom avgiftspolitikk.
Dette medlem viser til behandling
av Innst. S. nr. 163 (1998-99) hvor stortingsflertallet omgjorde
seteavgiften til passasjeravgift. Dette vil ytterligere forverre
situasjonen i og med at det gir avgiftslette for tomme seter, og økt
kostnad for belagte seter. Dette er en premiering av selskaper/ruter
med lavt belegg og bidrar ikke til å redusere antall flybevegelser
på Gardermoen.
Komiteen er av den
oppfatning at det snarest må legges fram en plan for å sikre
den nødvendige økningen i kapasiteten i flygeledertjenesten.
I denne forbindelse må det vurderes ulike tiltak som kan
gi en raskere økning i kapasiteten enn det nå legges
opp til.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen snarest,
og seinest i framlegg til statsbudsjett for 2000, legge fram en
plan som sikrer tilstrekkelig kapasitet i flygeledertjenesten.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, er kjent med at mangel på flygeledere
fører til problemer for trafikkavviklingen ved Oslo Lufthavn
Gardermoen og andre flyplasser i Norge. Det er ikke akseptabelt
at mangel på flygeledere skal medføre forsinkelser
og innstillinger i lufttrafikken. Det forutsettes at dette problemet
blir løst så raskt som mulig uten at hensynet
til sikkerheten nedprioriteres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har registrert at kapasiteten
i flygeledertjenesten nå fra flyselskapenes side framheves
som den viktigste utfordringen hva gjelder flyplassens drift.
Disse medlemmer vil peke på at
det ikke er tilfredsstillende at det oppstår behov for
stopp eller vesentlige forsinkelser i flytrafikken som følge
av manglende kapasitet i lufttrafikktjenesten. Disse medlemmer konstaterer
at dette problemet er forsterket ved at luftfartsmyndighetene har
tillatt en betydelig økning i flytrafikken uten at en var
sikker på at det var tilstrekkelig kapasitet i flygeledertjenesten
til å håndtere den økte trafikken. Disse
medlemmer mener dette problemet må løses
så snart som mulig. Disse medlemmer understreker
at hensynet til sikkerheten sjølsagt må være
overordnet.
Komiteen er kjent
med at det har vært en del problemer med det nye jordrenseanlegget
på Gardermoen.
Komiteen forutsetter at nødvendige
tiltak iverksettes slik at både flyavisingsvæske
og baneavisingsvæske blir behandlet i tråd med
de forutsetningene som hele tiden har ligget til grunn.
Komiteen viser til at da Stortinget
fattet utbyggingsvedtaket om Gardermoen, var en forutsetning at grunnvannet
under Gardermoen ikke skulle forurenses. Etter at flyplassen kom
i drift, er det konstatert at gjeldende utslippstillatelse er overtrådt.
Etter flertallets oppfatning er dette meget kritikkverdig
og det forutsettes at departementet bidrar til at skadene motvirkes
og at denne type hendelser ikke gjentar seg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til de problemer som har oppstått ved avising av flyene
der avrenning har forårsaket forurensning av grunnen. Dette
burde vært kjent på forhånd slik at dette
kunne vært unngått.
Disse medlemmer mener at der
fly avises, må grunnen betonglegges med oppsamlingssystem
for avisingsvæsken.
Komiteen er kjent
med lokale reaksjoner som tyder på at det forekommer avvik
i forhold til fastsatte inn- og utflyvingstraséer Komiteen forutsetter
at vedtatt reglement for bruken av traseer følges og at arbeidet
med å få iverksatt det automatiske systemet for
traséovervåking prioriteres.
Regjeringen oppnevnte ved kongelig resolusjon
15. mai 1998 en gruppe til å foreta en bred gjennomgang av
utbyggingen av Gardermobanen og Oslo Lufthavn Gardermoen. Arbeidet
skal omfatte både planleggingsfasen og utbyggingsfasen
med fokus på beslutningsprosesser, ansvarsforhold, organisering
av arbeidet, økonomiske anslag, kostnadsstyring, kvalitetssikringsrutiner
og informasjonsflyt. Miljøaspektene skal ha særlig
oppmerksomhet. Evalueringen skal ikke omfatte valget av geografisk
lokalisering av hovedflyplass i Østlandsområdet
og skal kun behandle flyttingen av Forsvarets virksomhet når
det er relevant i forhold til tekniske/økonomiske
forhold ved flyplassutbyggingen.
Opprinnelig var siktemålet at gruppen
skulle legge fram sin rapport i mars 1999. Imidlertid gjør
stoffmengden at gruppen har meddelt at den trenger noe mer tid for å belyse
alle punkter i sitt omfattende mandat. Evalueringsgruppen vil derfor
legge fram sin rapport i juni i år.
Komiteen er kjent
med at det er nedsatt ei gruppe som skal foreta en bred gjennomgang
av planlegging og utbygging av Gardermobanen og Oslo Lufthavn Gardermoen
og at konklusjonene fra denne gruppa vil bli framlagt i juni. Komiteen forutsetter
at Stortinget på egnet måte får seg dette
forelagt.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I.
Stortinget ber Regjeringen snarest, og seinest
i framlegg til statsbudsjett for 2000, legge fram en plan som sikrer tilstrekkelig
kapasitet i flyveledertjenesten.
II.
St.meld. nr. 31 (1998-99) - Om ferdigstillelse
av Romeriksporten og om driftsforholdene på Gardermoen
- vedlegges protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 12. mai 1999.
Oddvard Nilsen,
leder. |
Sverre Myrli,
ordfører. |
Thorbjørn Merkesdal,
fung. sekretær. |