Regjeringen ber i proposisjonen om samtykke
til ratifikasjon av ny overenskomst av 23. oktober 1998 om Den nordiske
investeringsbanken (NIB), ratifikasjon av ny overenskomst av 6.
november 1998 om Det nordiske miljøfinansieringsselskapet
(NEFCO) og om samtykke til godkjennelse av ny overenskomst av 9. november
1998 om Nordisk Utviklingsfond (NDF).
Som trykte vedlegg til proposisjonen følger
avtrykk av overenskomstene i norsk tekst.
Det blir i proposisjonen vist til at NIB opprinnelig ble
etablert ved overenskomst av 4. desember 1975, NEFCO ved overenskomst
av 2. mars 1990 og NDF ved overenskomst av 3. november 1988. De
tre institusjonene ble opprettet som ledd i det nordiske samarbeidet
og er eid av de fem nordiske statene. De nye overenskomstene vil
avløse de tidligere når de trer i kraft.
De tre institusjonene har til felles at de deltar
i finansieringen av prosjekter utenfor Norden. Institusjonene behandles
i mange sammenhenger på linje med andre multilaterale finansieringsinstitusjoner
som Det internasjonale pengefondet (IMF), Verdensbanken, Den europeiske
investeringsbanken (EIB) og Den europeiske utviklingsbanken (EBRD).
Den økte internasjonale virksomheten
og risikoen knyttet til denne har skapt behov for tiltak som kan bidra
til å styrke institusjonenes internasjonale stilling. De
nye overenskomstenes bestemmelser om juridisk status, privilegier
og immunitet vil gi NIB, NDF og NEFCO et rettslig organisasjonsgrunnlag
på linje med andre internasjonale institusjoner som driver
tilsvarende virksomhet. De nye overenskomstene regulerer bankens
rettslige stilling såvel i forhold til långivere
og låntakere som i forhold til de nordisk lands myndigheter
og nasjonal lovgivning.
En viktig målsetting er at finansieringsinstitusjonene får
prioritet fremfor andre kreditorer og holdes utenfor de internasjonale
gjeldsletteforhandlingene for stater som ikke er i stand til å betale
sin utenlandsgjeld. Dette vil lettere kunne oppnås ved
at eierlandene garanterer for institusjonenes virksomhet, samtidig
som de gode innlånsvilkår kommer låntakerne
til gode.
De tre overenskomstene er i hovedsak likelydende.
Det fremgår av proposisjonen at formålet
med NIBs virksomhet er utvidet fra finansiering av investeringsprosjekter
av nordisk interesse til investeringsprosjekter av interesse både
for Norden og de land utenfor Norden som får lån
og garantier (artikkel 1). Endringen av omtalen i artikkel 1 gjenspeiler
en faktisk utvidelse av bankens virksomhetsområde som har
funnet sted siden etableringen av banken. Artikkel 1 i overenskomsten
for NEFCO sier at formålet er å fremme investeringer
av nordisk miljøinteresse i Øst-Europa. I den nye
overenskomsten om Nordisk Utviklingsfond heter det i artikkel 1
at formålet er å fremme økonomisk og sosial
utvikling i u-land. De tre overenskomstene har for øvrig
omtrent likelydende bestemmelser vedrørende institusjonenes
grunnkapital, søksmål mot institusjonene, institusjonenes
eiendommer, aktiva og offisiell kommunikasjon, regulering av skatter
og avgifter, immunitet for personalet og penger, valuta og betalingstransaksjoner.
Det framgår av proposisjonen at overenskomsten
om Nordisk Utviklingsfond ikke behøver å ratifiseres,
men skal ifølge artikkel 16 godkjennes av samtlige avtalestater
i samsvar med den prosedyre de respektive statene velger.
Institusjonenes hovedseter er som tidligere
Helsingfors. De nye overenskomstene vil derfor i første
rekke få praktiske virkninger i Finland. Nordisk ministerråd vedtok
10. november 1997 at NIB parallelt med den nye overenskomsten skal
inngå en vertslandsavtale med den finske staten, som regulerer
forholdet mellom NIB og vertslandet. Avtalen omfatter bl.a. regulering av
tilbakebetaling av skatte- og tollinntekter som omtales i artikkel
9 i overenskomsten, samt valg av alternativer med hensyn til pensjonssystem,
arbeidsledighetstrygd og sosialtrygd. Tilsvarende vertslandsavtaler
vil bli inngått mellom henholdsvis NDF og NEFCO og den
finske staten. De øvrige nordiske land har vært
informert om og har hatt anledning til å fremføre
synspunkter på innholdet i vertslandsavtalene.
Det fremgår videre av proposisjonen
at Nordisk Ministerråd oversendte ministerrådsforslagene
om de nye overenskomster til Nordisk Råd for uttalelse.
Nordisk Råds presidium har på vegne av Nordisk
Råd behandlet forslagene. Nordisk Råds presidium
sluttet seg til ministerrådsforslagene 24. september 1998.
Etter behandling i Nordisk Råds presidium,
gjorde Nordisk ministerråd endelig vedtak om godkjennelse av
overenskomstene, med forbehold om nasjonal behandling. De tre overenskomstene
ble fra norsk side undertegnet med forbehold om Stortingets samtykke.
Komiteen har merket
seg at de nye overenskomstene vil bidra til at NIB, NEFCO og DNF
får en rettslig status som er mer på linje med
andre multilaterale finansieringsinstitusjoner som driver tilsvarende
virksomhet. Komiteen mener disse overenskomstene
vil gi de nevnte institusjoner økt immunitet og flere privilegier
i forhold til tidligere, og at dette antas å ville styrke
deres stilling, spesielt i land utenfor Norden.
Komiteen viser til at det er
inngått, eller skal inngås vertslandsavtaler mellom
disse institusjonene og Finland hvor alle de tre institusjonene
har sitt hovedsete. Komiteen har i den forbindelse
merket seg at det i merknadene til ministerrådsbeslutningene
er knesatt det prinsipp at den stat hvor banken har sitt hovedsete
ikke skal ha noen beskatningsmessig fordel i forhold til andre avtalestater,
og at i den grad vertslandet har en slik økonomisk fordel
skal beløpet tilbakebetales institusjonene. Det tilbakebetalte
beløp skal framgå av institusjonenes regnskaper
og bidra til eventuelle overskudd som kan deles ut til avtalestatene
etter beslutning av Nordisk ministerråd.
Komiteen viser til at Nordisk
Råds presidium, på vegne av Nordisk Råd,
har sluttet seg til ministerrådsforslagene og at Nordisk
ministerråd deretter har fattet endelig vedtak om godkjennelse
av overenskomstene. Fra norsk side er de tre overenskomstene undertegnet med
forbehold om Stortingets samtykke.
Komiteen har merket seg at de
nye overenskomstene ikke forventes å ha vesentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser. Overenskomstene nødvendiggjør
ikke lovendringer. Komiteen viser i den forbindelse
til lov av 19. juni 1947 nr. 5 om immunitet og privilegier for internasjonale
organisasjoner m.m., som inneholder lovhjemmel for å kunne
gi disse institusjonene den immunitet og de privilegier som er forutsatt
i overenskomstene.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget gir samtykke til:
1. ratifikasjon av overenskomst
av 23. oktober 1998 om Den nordiske investeringsbanken,
2. ratifikasjon av overenskomst av 6. november
1998 om Det nordiske miljøfinansieringsselskapet,
3. godkjennelse av overenskomst av 9. november 1998
om Nordisk Utviklingsfond, i samsvar med forslag framlagt i St.prp.
nr. 57 (1998-99).
Oslo, i utenrikskomiteen, den 12. mai 1999.
Haakon Blankenborg,
leder. |
Johan J. Jakobsen,
ordfører. |
Einar Steensnæs,
sekretær. |