Regjeringen legger fram forslag om å omdanne
Postbanken BA til et 100 pst. statlig eid aksjeselskap. Omdanningen
foreslås gjennomført senest innen 1. juli 1999.
Omdanning av Postbanken fra særlovselskap
til statsaksjeselskap forutsettes å skje ved at Postbanken BAs
eiendeler, rettigheter og forpliktelser overføres som en
helhet til Postbanken AS i forbindelse med stiftelsen av aksjeselskapet,
og som vederlag erverver staten samtlige aksjer i det nye aksjeselskapet.
Samtidig med proposisjonen er det lagt fram
en odelstingsproposisjon med forslag til lov om omdanning av Postbanken
BA til aksjeselskap, jf. Ot.prp. nr. 53 (1998-99). Det er i avsnitt
1.2 i proposisjonen redegjort nærmere for bakgrunnen for
lovforslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig
Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg,
fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen,
fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars
Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, Michael Momyr og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Jørgen
Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Arvid
Falch, viser til merknader under de enkelte avsnitt nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser dessuten til Budsjett-innst.
S. I (1998-99), der disse medlemmer uttalte at:
«Disse medlemmer ber derfor Regjeringen komme tilbake
i revidert nasjonalbudsjett med denne saken, og ber om at det i denne
sammenheng blir vurdert organisatoriske løsninger mellom
Kommunalbanken og Postbanken.»
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen ikke har foretatt en slik vurdering, og viser til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) om omdannelse av Kommunalbanken til AS.
Disse medlemmer vil påpeke
at proposisjonen både inneholder informasjon om planene
for fusjon mellom Postbanken og DnB og forslag om omdanning av Postbanken
til aksjeselskap. Det framgår ikke av proposisjonen om
forslaget om at Postbanken blir et aksjeselskap har sammenheng med
fusjonsplanene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at behandlingen av proposisjonen om omdanning til aksjeselskap
ikke innebærer at det tas stilling til en eventuell fusjon.
Disse medlemmer slutter seg til
forslaget om omdanning av Postbanken til aksjeselskap fordi en slik organisasjonsform
kan gi større fleksibilitet i forbindelse med forretningsmessige
disposisjoner. En forutsetning for en slik omdanning må være
at Postbankens formålsparagraf og funksjoner vedrørende
betalingsformidling videreføres i den nye organisasjonsformen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener staten bør selge sine aksjer
i Postbanken etter omdanning til aksjeselskap. Dette gjelder uansett
en eventuell fusjon mellom Postbanken og DnB. Ved en slik fusjon
bør staten selge alle sine aksjer i den fusjonerte banken. Disse
medlemmer mener det vil være en fordel både
for Postbanken og samfunnet for øvrig at staten overlater
sitt eierskap til andre aktører.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen selge
aksjene i Postbanken AS etter omdanningen til aksjeselskap. Ved
en eventuell fusjon mellom Postbanken AS og Den norske Bank, kan
salget av statens aksjer utsettes til etter fusjonen, men skal da
omfatte alle statens aksjer i det fusjonerte selskapet.»
Disse medlemmer viser til at
avvikling av det statlige eierskapet i Postbanken vil overflødiggjøre, eller
endre, flere av Regjeringens vurderinger og forslag i proposisjonene. Disse
medlemmer tar til etterretning at det ikke er flertall for
avvikling av statens eierskap i Postbanken, og har derfor ikke for øvrig kommentert
eller fremmet endringsforslag i denne innstillingen knyttet til
en slik privatisering.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at Regjeringen ikke har vurdert en organisatorisk løsning
mellom Kommunalbanken og Postbanken, og at forslaget om omdanning til
aksjeselskap utelukkende fremmes som følge av Den norske
Bank og Postbankens ønske om en fusjon, selv om dette ikke
uttales klart i proposisjonen.
Dette medlem går imot
fusjonen mellom Den norske Bank og Postbanken. Det er ingen samfunnsmessig
eller bedriftsøkonomisk gevinst å hente ved å privatisere
Postbanken. Den norske Bank har allerede den største markedsandelen
i et bankmarked preget av stadig færre aktører.
Sammenslåingen med Postbanken vil gjøre Den norske
Bank enda mer dominerende i bankmarkedet. Det vil sannsynligvis
svekke konkurransen og gi et dårligere tilbud til forbrukerne.
Dette medlem har forståelse
for Postbankens behov for å finne en alliansepartner. Det
var også bakgrunnen for at Sosialistisk Venstreparti ønsket å få vurdert
en løsning mellom Postbanken og Kommunalbanken, eventuelt
også andre statsbanker. Dette medlem avviser
ikke at å gjøre om Postbanken til aksjeselskap
kan være riktig som en del av arbeidet med å finne
en alliansepartner, men i og med at intensjonen med forslaget om
aksjeselskap er å bane vei for en fusjon med Den norske
Bank vil dette medlem gå imot Regjeringens
forslag.
Styrene i Postbanken BA og Den norske Bank ASA (DnB)
inngikk 23. mars 1999 en avtale om å forhandle med sikte
på å inngå en felles fusjonsplan om integrasjon
av virksomhetene i de to selskapene i ett finanskonsern. Styrene
i de to bankene understreker i integrasjonsavtalen at både
Postbanken og DnB har behov for å foreta strukturelle tilpasninger
som følge av stadig økende konkurranse i finansmarkedene
og konsolidering i finansmarkedet både i Norden og internasjonalt.
Gjennom å slå seg sammen vil DnB og Postbanken
ifølge styrene skape et stort og konkurransedyktig finanskonsern.
Årsmøtet/generalforsamlingen
i Postbanken kan ikke treffe evt. vedtak om fusjon før
Stortinget har tatt stilling til fusjonsplanen. Det vil være
nødvendig med både en stortingsproposisjon og
en odelstingsproposisjon i forbindelse med en evt. fusjon mellom
Postbanken og DnB. Regjeringen vil komme tilbake med eventuelle
stortingsframlegg om saken.
Hvis fusjonsforslaget får flertall
på generalforsamlingene/årsmøtet
i de respektive bankene, vil det måtte fremmes konsesjonssøknad
for Finansdepartementet. Konsesjonssøknaden vil bli forelagt
Kredittilsynet og Norges Bank for uttalelse. Konkurransetilsynet
vil formelt kunne gi uttrykk for sitt syn når vedtak i
bankenes besluttende organer er truffet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sin merknad under pkt. 1.1.
Det er i kap. 2 i proposisjonen redegjort for
Postbankens virksomhet og hovedutfordringer. Avsnitt 3.1 i proposisjonen
omhandler dagens organisering av virksomheten.
Den formelle eierstyringen i særlovselskapet
Postbanken BA svarer i det alt vesentlige til eierstyringen i statsaksjeselskaper
og i stor grad også til eierstyringen i forretningsbanker.
Eierstyringen skjer i Postbanken, som i aksjeselskaper/forretningsbanker,
gjennom selskapets øverste organ. Forvaltningen av selskapet hører
under styret. Selv om Postbanken i dag er regulert ved særlov,
er de fleste reglene for finansinstitusjoners virksomhet i finansieringsvirksomhetsloven
gjort gjeldende for Postbanken gjennom henvisninger i postbankloven.
Samferdselsdepartementet kan ikke se at det
i dag foreligger forhold som tilsier at Postbankens organisering
og virksomhet skal være regulert ved særskilt
lov. Av hensyn til de utfordringer Postbanken står overfor, bør
banken også organisasjonsmessig i størst mulig grad
likestilles med det som gjelder for forretningsbankene. Samferdselsdepartementet
anbefaler derfor at postbankloven oppheves.
En oppheving av dagens særregulering
av Postbankens organisering og virksomhet gjennom postbankloven,
vil innebære at banken vil bli regnet som en forretningsbank
etter forretningsbanklovens § 1, jf. lov 24. mai 1961 nr.
2.
En forretningsbank kan bare stiftes som aksjeselskap eller
allmennaksjeselskap. Det er ikke fastsatt særskilte kriterier
mht. antall aksjonærer, selskapets økonomiske omfang
m.v. som avgjør om et selskap skal være aksjeselskap
eller allmennaksjeselskap. Man står m.a.o. i utgangspunktet
fritt til å velge den form som er mest hensiktsmessig i
det enkelte tilfelle. I forbindelse med behandlingen av de nye aksjelovene
av 1997, uttalte justiskomiteen at et hovedskille mellom aksjeselskapsformene skal
være spredningen av aksjene slik at den ene selskapsformen,
allmennaksjeselskap, er for de som har stor spredning og som kan
hente kapital fra allmennheten, og den andre selskapsformen, aksjeselskap,
er for de selskapene som har få aksjeeiere som normalt
har en nær tilknytning til selskapene, jf. Innst. O. nr.
80 (1996-97). I valget mellom de to selskapsformene synes aksjeselskapsformen å være
den mest hensiktsmessige alternative organisasjonsform for Postbanken, bl.a.
på bakgrunn av at staten skal eie alle aksjene i selskapet.
Aksjeselskapsformen er en av de mest brukte
organisasjonsformer for store næringsvirksomheter i privat sektor,
og i økende grad også i offentlig sektor. Den
er også en velkjent organisasjonsform i finansmarkedene internasjonalt.
Hensynet til at Postbankens rammevilkår skal være
mest mulig kjente og forutberegnelige både i Norge og utlandet,
og hensynet til å ha mest mulig ensartede og oversiktlige
selskapsformer, tilsier etter Samferdselsdepartementets vurdering
at Postbanken bør omdannes til aksjeselskap. Departementet
legger vekt på at aksjeselskapsformen vil kunne gi banken økt
handlekraft og fleksibilitet i forbindelse med forretningsmessige
disposisjoner.
De ansatte i Postbanken er allerede i dag underlagt arbeidsmiljøloven
og arbeidstvistloven, og en omdanning av banken til aksjeselskap
vil ikke medføre endringer i de ansattes arbeidsrettslige
stilling. De ansattes arbeidsforhold kan overføres uavbrutt
til det nye selskapet. En omdanning til aksjeselskap antas heller
ikke å ville medføre personalmessige konsekvenser.
Siden Postbanken BA allerede i dag er pålagt
skatteplikt etter skatteloven, vil en omdanning til aksjeselskap
ikke medføre endringer i bankens skatterettslige stilling.
Forvaltningsloven og offentlighetsloven gjelder ikke for Postbanken,
jf. postbankloven § 12-1. Postbanken er allerede i dag
underlagt tilsyn av Kredittilsynet og banken er medlem av Forretningsbankenes
sikringsfond. En omdanning til aksjeselskap vil ikke medføre
noen endringer i dette.
Dersom Postbanken etableres som en forretningsbank
organisert som et aksjeselskap, vil forretningsbankloven supplert
av aksjeloven komme til anvendelse. Forretningsbanklovens bestemmelser
om stiftelse, organisering m.m. av forretningsbanker går
i tilfelle av motstrid foran aksjelovens bestemmelser.
Når det gjelder stiftelse og organisering
av en forretningsbank, og myndighetsfordelingen mellom selskapsorganene,
skiller forretningsbankloven seg på enkelte punkter fra
aksjeloven. Dette har bl.a. sammenheng med at det i forretningsbankloven
og finansieringsvirksomhetsloven er fastsatt eierbegrensningsregler
som innebærer at det som hovedregel skal være eierspredning
i forretningsbanker og finansinstitusjoner. Bakgrunnen for eierbegrensningsreglene
er ønsket om å unngå sterke eierkonsentrasjoner
i forretningsbanker og øvrige finansinstitusjoner. Det
vil av denne grunn normalt være mange eiere i forretningsbanker, og
de organisatoriske reglene er tilpasset dette. Dersom en velger å etablere
Postbanken som et aksjeselskap/forretningsbank, vil det
derfor være nødvendig med enkelte særbestemmelser
for banken i forhold til at det kun vil være én
stifter og eier av banken, og at denne eieren vil være
staten, som vil ha behov for myndighet i selskapet som svarer til
statens myndighet i statsaksjeselskapene, jf. særreglene
i aksjeloven §§ 18-3 til 18-5. Det legges til
grunn at statens styrings- og kontrollmuligheter ikke vil bli svekket
ved en omdanning av Postbanken til aksjeselskap og forretningsbank,
og at særbestemmelser i omdanningsloven og fastsettelse av
bestemmelser i stiftelsesdokumentet og vedtektene for et Postbanken
AS vil sikre dette.
Etter forretningsbankloven supplert av aksjeloven
vil Postbanken AS ha generalforsamling, representantskap, styre,
administrerende direktør, revisor og en kontrollkomité.
Samferdselsdepartementet ved statsråden vil være
generalforsamling. Dette svarer til dagens organisering, jf. kap.
3.1 i proposisjonen.
Når det gjelder valg og sammensetning
av styret i forretningsbanker, skiller dette seg fra det som gjelder i
aksjeselskaper etter aksjeloven og i Postbanken i dag. Forskjellen
ligger i antall ansatterepresentanter (ett av medlemmene skal være
ansatt i banken) og i at administrerende direktør skal
være medlem av styret. I Postbanken velges i dag to av styremedlemmene
av og blant de ansatte og administrerende direktør kan
ikke være medlem av styret. Samferdselsdepartementet foreslår
i Ot.prp. nr. 53 (1998-99) at dagens sammensetning av styret i Postbanken
videreføres ved en omdanning.
Etter forretningsbankloven må banken
ha et representantskap som velges dels av eierne, dels av de ansatte.
Representantskapet i forretningsbanker svarer til bedriftsforsamlingen
i ordinære aksjeselskaper, men har betydelig utvidet myndighet.
Etter forretningsbankloven skal representantskapet bl.a. velge styre
og revisor, fastsette retningslinjer for bankens virksomhet, fastsette
instruks for kontrollkomiteen, og i samarbeid med styret (i fellesmøte)
fastsette utbytte og ansette banksjef (administrerende direktør).
Ettersom sentrale deler av generalforsamlingens kompetanse her er
lagt til representantskapet, eventuelt til representantskapet i samarbeid
med styret, vil særbestemmelser være nødvendige
for å sikre at statens nåværende myndighet
i Postbanken opprettholdes. Det legges til grunn at det ved en eventuell
omdanning av Postbanken fortsatt må være generalforsamlingen
som velger styret og revisor i banken samt fastsetter retningslinjer
for bankens virksomhet og instruks for kontrollkomiteen. Videre
må det være generalforsamlingen som fastsetter
utbyttet, og generalforsamlingen må ikke være
bundet av styrets forslag til utbytte. Med hensyn til myndighetsfordelingen
mellom generalforsamlingen, representantskapet og styret vises det
til nærmere omtale og forslag i Ot.prp. nr. 53 (1998-99).
Riksrevisjonen er ikke tillagt myndighet overfor
forretningsbankene, men på tilsvarende måte som
i statsaksjeselskaper og i Postbanken BA, må Riksrevisjonens
myndighet overfor Postbanken AS sikres.
For øvrig vil et Postbanken AS være
underlagt samme rammelovgivning som de andre forretningsbankene,
og staten vil gjennom dette regelverket kunne regulere Postbankens
virksomhet på samme måte som overfor de andre
bankene.
Ved en omdanning av Postbanken til et aksjeselskap og
forretningsbank, vil Postbanken på samme måte som
forretnings- og sparebankene anses som en finansinstitusjon som
i sin helhet er omfattet av finansieringsvirksomhetsloven, herunder
reglene i kap. 2a om finanskonsern.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til departementets vurderinger og til forslag pkt. 1 om at Postbanken
BA omdannes til aksjeselskapet Postbanken AS senest 1. juli 1999.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sin merknad under pkt. 1.1.
Omfanget av banktjenester i postkontornettet
blir ikke endret som en følge av omdanningen av Postbanken
til aksjeselskap.
Samferdselsdepartementet ønsker å sikre
et tilbud av grunnleggende banktjenester i hele landet også etter
en omdanning av Postbanken til aksjeselskap. Departementet er av
den oppfatning at det er i allmennhetens interesse at det fortsatt
tilbys slike grunntjenester som Postbanken tilbyr i dag, og at dette
mest hensiktsmessig knyttes opp mot det landsdekkende postnettet. Departementet
har funnet det mest hensiktsmessig fortsatt å lovhjemle
en plikt og enerett til å tilby grunnleggende banktjenester
gjennom Postens ekspedisjonsnett. Det vises til Ot.prp. nr. 53 (1998-99)
Om lov om omdanning av Postbanken BA til aksjeselskap for nærmere
omtale av lovforslag og merknader til foreslått lovbestemmelse
om dette.
Det forretningsmessige forholdet mellom Postbanken
og Posten er regulert i særskilte forretningsavtaler. Det
er i postbankloven fastsatt at styret i banken før det inngår
prinsippavtaler eller andre avtaler av særlig viktighet
med Posten, skal forelegge endelig avtaleutkast for Samferdselsdepartementet
og Finansdepartementet.
Bakgrunnen for ordningen med forelegg for Samferdselsdepartementet
og Finansdepartementet er bl.a. finanskomiteens merknad ved behandlingen
av Innst. O. nr. 58 (1991-92) Om postbankloven, der komiteen understreket
betydningen av at Postbanken betaler kostnadsriktige priser på bruken
av Postens nett og tjenester, og der komiteen forutsatte at utkast
til prinsippavtaler og sentrale avtaler med Posten, bl.a. om prising,
også forelegges Finansdepartementet. Komiteens flertall
mente også at det burde legges opp til å få vurdert
spørsmålet om kostnadsriktig prising av nøytral
og utenforstående ekspertise. Regjeringen hadde i sitt
lovframlegg i Ot.prp. nr. 45 (1991-92) forutsatt at forretningsavtalene
ble inngått på forretningsmessig grunnlag, og
at endelig avtaleutkast ble forelagt Samferdsels-departementet for
eventuelle merknader.
Da Postverket pr. 1. desember 1996 ble omdannet
til særlovselskap, ble utøvelsen av eierskapet
i Postbanken overført fra Posten til Samferdselsdepartementet. Med
denne endringen har en vesentlig del av begrunnelsen for at avtalene
skal vurderes av nøytral ekspertise falt bort. Tilbake
står imidlertid fortsatt at partene ikke ønsker
at avtalen offentliggjøres fordi den inneholder forretningshemmeligheter.
Det er derfor fortsatt behov for å sikre en kostnadsriktig
prising av hensyn til andre markedsaktørers interesser.
Samferdselsdepartementet har dessuten fortsatt behov for å sikre
at forretningsavtalene innebærer at Postbanken fortsetter å tilby
sine grunntjenester i hele Postens nett, samtidig som staten som kjøper
av bedriftsøkonomisk ulønnsomme posttjenester
har behov for å sikre at partene ikke påfører
staten unødige utgifter.
Krav om at Postbankens grunntjenester skal tilbys
i hele postnettet framgår i dag i Postbankloven § 1-2 annet
ledd, jf. Ot.prp. nr. 53 (1998-99) Om lov om omdanning av postbanken
BA til aksjeselskap, og i konsesjonen til Posten som ble fastsatt
av Samferdselsdepartementet 1. oktober 1997.
I St.meld. nr. 41 (1995-96) Om postvirksomheten
i Norge, foreslo Samferdselsdepartementet at det skulle opprettes
et posttilsyn underlagt departementet til å føre
tilsyn med postvirksomheten i Norge. Stortinget sluttet seg til
dette i forbindelse med behandlingen av nevnte stortingsmelding,
jf. Innst. S. nr. 285 (1995-96). Posttilsynet ble etablert 1. juni
1997 som en avdeling i Statens teleforvaltning, som samtidig endret navn
til Post- og teletilsynet. Tilsynet er på postområdet
departementets operative enhet for gjennomføring av tiltak
som sikrer at postoperatører oppfyller og etterlever de
krav som stilles i lov, forskrifter og konsesjonsvilkår.
Tilsynsoppgavene består blant annet i å påse
at konsesjon og konsesjonsvilkår oppfylles og at Posten
ikke bruker inntekter fra enerettsområdet til å kryssubsidiere
aktiviteter på områder hvor det er fri konkurranse.
Med bakgrunn i den utvikling som har skjedd,
bl.a. med etablering av Post- og teletilsynet, foreslår
Regjeringen at følgende behandlingsprosedyre for forretningsavtalene
mellom Posten Norge BA og Postbanken AS blir fulgt:
Posten og Postbanken inngår forretningsavtalene uten
at utkast blir lagt fram for Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.
Hovedprinsippene i avtalene gjøres
offentlig på en slik måte at både Postens
og Postbankens behov for å beskytte forretningshemmeligheter
og andre markedsaktørers behov for innsyn kan bli ivaretatt.
Post- og teletilsynet går gjennom de
inngåtte avtalene i etterkant for å påse
at Postbankens grunntjenester blir tilbudt i hele Postens nett.
Det legges til rette for at Post- og teletilsynet påser
at kostnadsriktige priser blir benyttet.
Samferdselsdepartementet får kopi av
de inngåtte avtalene og har som eier av Posten og Postbanken mulighet
til å ta eventuelle uklarheter i avtalene opp med partene,
eventuelt ta saken opp i respektive generalforsamlinger hvis nødvendig.
Konkurransetilsynet vil kunne gripe inn dersom
det anses nødvendig av konkurransemessige årsaker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til departementets vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser ingen grunn til at Postbanken skal
ha enerett på tilgangen til Postens filialnett, uavhengig
av om det statlige eierskapet i Postbanken avvikles slik disse
medlemmer foreslår. Denne tilgangen bør
i stedet legges ut på anbud. Dette vil kunne bidra til
forbedring av banktjenestene som tilbys gjennom Postens filialnett,
til beste for kunder over hele landet. Disse medlemmer vil
samtidig peke på at eventuelt behov for å sikre
at det tilbys banktjenester i hele Postens filialnett kan sikres
uavhengig av om det er konkurranse om tilgangen til filialnettet. Disse
medlemmer mener imidlertid utviklingen av ny teknologi og
nye, elektroniske banktjenester gradvis reduserer betydningen av
at banktjenester tilbys gjennom Postens filialnett.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
dette til orientering og viser for øvrig til sin merknad
under pkt. 1.1 og til brev fra Samferdselsdepartementet til Sosialistisk
Venstrepartis stortingsgruppe 21. mai 1999 der departementets syn er
at enerett til bruk av Postens ekspedisjonsnett ikke vil komme i
konflikt med konkurransebestemmelsene i EØS-avtalen.
I tabell 4.1 i proposisjonen er det utdrag av
Postbankens regnskap og balanser for hhv. 1997 og 1998. Det er i
proposisjonen også gitt omtale av bankens resultater i
1997 og 1998.
En omdanning av Postbanken fra særlovselskap
med begrenset ansvar (BA) til statsaksjeselskap forutsettes å skje
ved at Postbanken BAs eiendeler, rettigheter og forpliktelser overføres
som en helhet til Postbanken AS i forbindelse med stiftelsen av
aksjeselskapet, og som vederlag erverver staten samtlige aksjer
i det nye aksjeselskapet. Staten gir derved ikke fra seg verdier
ved omdanningen til aksjeselskap.
Aksjelovgivningen, forretningsbankloven, finansieringsvirksomhetsloven
og regnskapsloven inneholder regler av betydning for stiftelse av
forretningsbanker. Når det gjelder stiftelsen av Postbanken
AS, er det lagt til grunn at denne skal skje etter reglene om stiftelse
av aksjeselskaper i aksjeloven av 4. juni 1976 nr. 59 kap. 2, og
ikke etter stiftelsesreglene i den nye aksjeloven, jf. overgangsreglene
i aksjeloven av 1997 § 21-2 nr. 23, som er foreslått
endret i Ot.prp. nr. 43 (1998-99) Om lov om endringer i regnskapsloven
m.v. For nærmere omtale vises til kap. 3.1 i Ot.prp. nr.
53 (1998-99) Om lov om omdanning av Postbanken BA til aksjeselskap.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at det er stiftelsesreglene
for private aksjeselskaper i 1976-loven som kommer til anvendelse.
Når selskapet stiftes med innskudd
av andre formuesmidler enn penger, og mot vederlag i aksjer, skal
det før selskapet kan registreres i Foretaksregisteret
foreligge en uttalelse fra revisor om at avtalen ikke strider mot bestemmelsen
om at formuesverdiene ikke kan overtas til en høyere verdi
enn det verdiene antas å kunne føres opp med i
selskapets balanse (aksjeloven av 1976 § 2-9 annet ledd,
jf. § 2-4 tredje ledd). Uttalelsen skal avgis på bakgrunn
av en fullstendig åpningsbalanse for selskapet.
Postbankens fordringer og eiendeler består
i det alt vesentlige av finansielle poster. Den regnskapsmessige vurderingen
av disse er regulert i og i medhold av regnskapsloven.
Ved omdanning av Postbanken til aksjeselskap
skjer det ingen endring i eierforholdet til banken. Samferdselsdepartementet
legger derfor til grunn at overføringen til Postbanken
AS skal gjennomføres regnskapsmessig til balanseførte
verdier (kontinuitet).
Postbanken har fortsatt en betydelig rente-
og kursrisiko knyttet til plasseringer i fastrentepapirer og egenkapitalinstrumenter.
Bankens eksponering mot finansiell markedsrisiko er også den
viktigste forklaringen på det svake resultatet i 1998.
Gjennom utlånsvekst har likevel balansestrukturen blitt
systematisk endret i siste fireårsperiode. Bankens kapitaldekning
er i samme periode halvert.
Det er fortsatt en strategisk målsetting å øke
bankens utlån. Målsettingen om dette forutsetter
at banken har nødvendig tilgang på kapital.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at
behovet for endring i balansestruktur og tilhørende kapitalbehov
vil være upåvirket av omdanningen til aksjeselskap.
Departementet foreslår i tråd med dette at Postbanken
AS, som er en direkte videreføring av tidligere virksomhet,
får med seg den bokførte egenkapitalen i ny organisasjonsform.
Postbanken BAs egenkapital ved utgangen av 1998 besto
av (mill. kroner):
Grunnfondskapital | 2 100 |
Reservefond | 1 071 |
Generelle reserveavsetninger
| 383 |
Disposisjonsfond
| 277 |
Sum egenkapital | 3 831 |
Postbanklovens § 4-2 angir at Postbanken
BA skal ha grunnfond, reservefond og fond for generelle reserveavsetninger
til dekning av framtidige tap på utlån, garantier
m.v. For reservefondet gjelder at det skal foretas bundne avsetninger
til fondet som utgjør 50 pst. av grunnfondskapitalen.
Ved ny regnskapslov, jf. lov 17. juli 1998 nr.
56 om årsregnskap m.v., er bestemmelsene om balanseføring av
egenkapital i selskapsregnskapet endret. Loven skiller mellom "innskutt
egenkapital", som splittes i selskapskapital og overkursfond, og
"opptjent egenkapital", som består av fond for vurderingsforskjeller
og annen egenkapital.
Bestemmelsene om reservefond er opphevet gjennom
ny regnskapslov, og de tidligere avsetningene skal deles mellom
overkursfondet og annen egenkapital. Ved fristillingen av Postbanken i
1993 ble banken tilført et reservefond (250 mill. kroner)
og fond for generelle reserveavsetninger (300 mill. kroner) ut over
grunnfondsbevilgningen. Ved sammenslåingen med Postgiro
i 1995 ble det tilført ytterligere midler til reservefondet
(75 mill. kroner). Dette innebærer at 625 mill. kroner
av reservefondet kan føres til overkursfondet, mens de
resterende 446 mill. kroner føres som annen egenkapital.
Investeringer i datterselskap som konsolideres
skal vurderes etter egenkapitalmetoden i selskapsregnskapet. Dette
innebærer bl.a. at resultatandel fratrukket utbytte skal
tillegges investeringen, og at inntektsført resultatandel
ut over utbytte skal avsettes til fond for vurderingsforskjeller.
Bestemmelsen innebærer at Postbankens investeringer i datterselskap øker
med 2 mill. kroner.
Basert på Postbankens balanse ved utgangen
av 1998 vil egenkapitalen i et Postbanken AS være (mill.
kroner):
Innskutt egenkapital: | |
1. Selskapskapital | 2 100 |
2. Overkursfond | 625 |
Opptjent egenkapital: | |
1. Fond for vurderingsforskjeller
| 2 |
2. Annen egenkapital | 1 106 |
Som redegjort for i kap. 4.2 i proposisjonen,
er det forutsatt regnskapsmessig kontinuitet ved omdanning fra særlovselskap
til heleid statlig aksjeselskap. Det foreslås med utgangspunkt
i dette en tilnærmet videreføring av kapitalstrukturen
i Postbanken BA ved omdanningen til aksjeselskap. Grunnfondskapitalen
i Postbanken BA, 2 100 mill. kroner, foreslås i tråd
med dette omgjort til aksjekapital i forbindelse med etableringen
av Postbanken AS. Det er i proposisjonen videre redegjort for hvordan
bankens åpningsbalanse ville se ut basert på tall
pr. 1. januar 1999.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til departementets vurderinger og til forslag til vedtak pkt. 2
om at Postbanken AS etableres med en aksjekapital på 2
100 mill. kroner ved at grunnfondskapitalen i postbanken BA omgjøres
til aksjekapital i Postbanken AS.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sin merknad under pkt. 1.1.
Regjeringen har i statsbudsjettet for 1999 redegjort for
status i arbeidet med utforming av generelle retningslinjer for
styring av statlige selskaper, herunder avkastningskrav og utbyttepolitikk,
jf. St.prp. nr. 1 (1998-99), kap. 3.4.2.
Staten har som eier investert store beløp
i de statlige selskapene i form av innskutt kapital og tilbakeholdt overskudd.
Denne kapitalen kunne staten alternativt ha brukt til andre formål.
Kapitalen har derfor en kostnad som tilsvarer kapitalens alternative
verdi. Avkastningskravet defineres som den forventede alternative
avkastningen som kunne vært oppnådd til samme
risiko.
Regjeringen legger generelt til grunn at avkastningskravet
for statlige selskaper i utgangspunktet bør utformes etter
samme prinsipper som for private selskaper. En viktig begrunnelse
for dette er at ulike avkastningskrav for likeartet virksomhet innen
privat og offentlig sektor vil være uheldig ut fra hensynene
til konkurranse og effektiv ressursallokering. Det fastsatte avkastningskravet
vil formidle statens oppfatning av hvilken avkastning selskapet minimum
bør ha på sin egenkapital for at lønnsomheten
skal være tilfredsstillende.
Samferdselsdepartementet har fastsatt et avkastningskrav
for Postbanken basert på kapitalverdimodellen. Kravet er
utformet nominelt i forhold til egenkapitalavkastning etter skatt.
Med utgangspunkt i kapitalverdimodellen og en
særskilt vurdering av risikoen knyttet til Postbankens
virksomhet, settes avkastningskravet til 8,5 pst. Basert på bokført
egenkapital ved utgangen av 1998 tilsvarer dette et resultat etter
skatt på om lag 325 mill. kroner. Beregningene er basert
på en risikofri rente på 5 pst. og en markedsrisikopremie
på 5 pst.
Postbankens styre har i bankens årsplaner
1999 satt et nedre mål for egenkapitalavkastning før
skatt på 12 pst. På kort sikt har bankens styre
som operativt mål å oppnå en egenkapitalavkastning
på 9 pst. etter skatt.
For å kunne måle avkastningen
for selskaper som ikke er børsnoterte, må det
gjennomføres jevnlige verdivurderinger. Samferdselsdepartementet
legger i utgangspunktet til grunn at eksterne verdivurderinger bør
gjøres med 2-4 års mellomrom.
Avkastningskravet foreslås å ligge
fast i en periode på minimum 3-5 år med mindre
det skjer vesentlige endringer i de faktorer som påvirker
kravet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til departementets vurderinger.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
dette til orientering og viser for øvrig til sin merknad
under pkt. 1.1.
I tillegg til fastsetting av et langsiktig avkastningskrav,
vil det være behov for å etablere en langsiktig
og stabil utbyttepolitikk.
Samferdselsdepartementet ser det som viktig
at utbyttepolitikken tar hensyn til resultatsvingningene, som for
Postbanken i første rekke vil være knyttet til endringer
i rentenivået. Departementet foreslår i tråd med
dette at utbyttet fastsettes som en andel av resultatet året
før budsjettåret.
Ved fastsetting av utbyttenivå for
Postbanken vil det være nødvendig å ta
hensyn til de utfordringer Postbanken står overfor mht. å restrukturere
balansen og bedre lønnsomheten, særlig innenfor
betalingsformidlingen.
Postbankens styre har i brev av 22. juni 1998
til Samferdselsdepartementet redegjort for sitt syn på utbyttepolitikken.
Styret viser i sin uttalelse bl.a. til den utbyttepolitikken som
praktiseres i andre banker. Styret viser i denne sammenheng til
at det blir stadig mer vanlig at utbyttet i andre banker vurderes
som andel av årets overskudd.
Samferdselsdepartementet vil bl.a. med henvisning til
de vurderinger som er gjort av Postbankens styre, foreslå at
det fastsettes et krav til utbytte fra Postbanken på om
lag halvparten av overskuddet etter skatt. En slik utbyttepolitikk
vil etter departementets vurdering ta hensyn til resultatsvingninger
fra år til år, samtidig som hensynet til verdiutvikling
i banken vil ivaretas.
Av styringsmessige hensyn er det viktig at staten som
eier ser på utbyttepolitikken som forpliktende, og at det
derfor bare foretas justeringer dersom det skjer vesentlige endringer
i de forutsetninger som er lagt til grunn for utbyttepolitikken.
Samferdselsdepartementet legger i tråd
med dette til grunn at utbyttepolitikken bør ligge fast
i en periode på minimum 3-5 år.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til departementets vurderinger og til forslag pkt. 3 om at kap.
5622 Grunnfondskapital i Postbanken BA post 80 Utbytte, omdøpes
til kap. 5622 Aksjer i Postbanken AS post 80 Utbytte.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
dette til orientering og viser for øvrig til sin merknad
under pkt. 1.1.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen selge aksjene i Postbanken AS etter omdanningen til aksjeselskap. Ved en eventuell fusjon mellom Postbanken AS og Den norske Bank, kan salget av statens aksjer utsettes til etter fusjonen, men skal da omfatte alle statens aksjer i det fusjonerte selskapet.
Komiteen viser til
proposisjonen og til det som står foran, og rår
Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at:
1. Postbanken BA omdannes til aksjeselskapet
Postbanken AS senest innen 1. juli 1999.
2. Postbanken AS etableres med en aksjekapital
på 2 100 mill. kroner ved at grunnfondskapitalen i Postbanken
BA omgjøres til aksjekapital i Postbanken AS.
3. Kap. 5622 Grunnfondskapital i Postbanken
BA post 80 Utbytte omdøpes til kap. 5622 Aksjer i Postbanken
AS post 80 Utbytte.
Oslo, i finanskomiteen, den 26. mai 1999.
Lars Gunnar Lie,
leder. |
Terje Johansen,
ordfører. |
Siv Jensen,
sekretær. |