Stortinget har 17. februar 1999 fått
oversendt følgende forslag fra representantene Steinar
Bastesen, Kenneth Svendsen og Vidar Kleppe:
«Båteiere/fiskere
og fangstfolk som blir innvalgt på Stortinget eller sitter
i regjering, skal beholde alle sine fiskerettigheter og ha unntak
fra adgangsbegrensninger som blir innført i åpne
fiskerier den tid vedkommende utfører sitt verv. Likeså skal
vedkommende ha varig unntak fra aktivitetskravet så lenge
vedkommende har slike tillitsverv.»
Forslagsstillerne viser til at båteiere/fiskere
og fangstfolk som blir innvalgt på Stortinget eller sitter
i regjering, står i fare for å miste sine fiskerettigheter fordi
det er knyttet aktivitetskrav til de fiskerettigheter den enkelte
har.
Det vises videre til brev av 15. januar 1999
fra departementet der det slås fast at vedkommende fisker
må søke om å få sine rettigheter
tilbake etter endt tjeneste på Stortinget og undergis saksbehandling
etter et regelverk som ikke hjemler unntak fra aktivitetskravet.
Forslagsstillerne hevder at dette fører
til at færre og færre fiskere og fangstfolk vil
påta seg politiske og organisatoriske verv.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mimmi Bæivi, Bjarne Håkon Hanssen, Kjell Opseth,
Torstein Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje
Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun
Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og fra Venstre, Leif Helge
Kongshaug, viser til det fremlagte dokumentet.
Komiteen mener det er viktig å sikre
at båteiere, fiskere og fangstfolk som er politisk aktive
ikke skal tape sine rettigheter i yrket. Samfunnet er tjent med
at vi har et mangfold av kompetanse og erfaringer fra flest mulig
områder. Komiteen ser det derfor som viktig
at det fra samfunnets side legges til rette for at denne yrkesgruppen
kan påta seg politiske og organisatoriske verv.
Komiteen er enig i at Fiskeridirektoratet
fortsatt skal kunne dispensere fra aktivitetskravet når
kravet ikke er oppfylt på grunn av tillitsverv i fiskeriorganisasjon
eller politiske verv. Komiteen vil videre understreke
at Fiskeridirektoratets praksis med å dispensere fra adgangsvilkårene
i sin helhet, når eier av fiskefartøy har hatt
offentlig verv eller verv i fiskeriorganisasjon der disse var årsak
til at fartøyeieren ikke fikk adgang til å delta
i fartøykvoteordningen, må fortsette. Komiteen mener
at offentlige verv og tillitsverv må behandles på samme
måte.
Komiteen mener at dagens ordninger
som blir fastsatt for ett år av gangen, og revurderes hvert år,
ivaretar denne yrkesgruppens interesser. Komiteen viser
for øvrig til vedlagt brev fra departementet datert 12.
mai 1999.
Komiteen viser til dokumentet
og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:31 (1998-99) – forslag fra
stortingsrepresentantene Steinar Bastesen, Kenneth Svendsen og Vidar
Kleppe om at båteiere/fiskere og fangstfolk som blir
innvalgt på Stortinget eller sitter i regjering, skal beholde
alle sine fiskerettigheter den tid de utfører sine verv – vedlegges
protokollen.
Det vises til brev 10. april fra Næringskomiteen.
I brevet bes det om Fiskeridepartementets vurdering av
følgende forslag fremsatt i Dok 8:31:
«Båteiere/fiskere og fangstfolk
som blir innvalgt på Stortinget eller sitter i regjering,
skal beholde alle sine fiskerettigheter og ha unntak fra adgangsbegrensninger som
blir innført i åpne fiskerier den tid vedkommende utfører
sitt verv. Likeså skal vedkommende ha varig unntak fra
aktivitetskravet så lenge vedkommende har slike tillitsverv.»
Jeg legger til grunn at forslaget retter seg
mot årlige adgangsbegrensninger som blir gitt for fartøygrupper som
ikke er underlagt konsesjonsplikt. Både slike årlige
adgangsbegrensninger og konsesjonsordninger er fastsatt med hjemmel
i lov av 16. juni 1972 nr 57 om regulering av deltagelsen i fisket,
men mens konsesjonsordningene innebærer en permanent tillatelse
til en fartøyeier om å delta i et eller flere
fiskerier med et bestemt fartøy, revurderes vilkårene
for årlige adgangsbegrensninger som må fastsettes
i det enkelte fiskeri.
Det er ikke vanskelig å være
enig med forslagsstillerne i at det må legges til rette
for at også fiskere og fangstfolk kan påta seg
politiske og organisatoriske verv. Fiskerinæringen, og
samfunnet for øvrig, vil være tjent med at det
legges til rette for at representanter for denne yrkesgruppen kan
delta i slike sammenhenger, uten at det skal oppstå problemer
den dagen man ønsker å gå tilbake til
fiskeryrket.
Som eksempel nevnes at i forskriften om adgang
til torskefisket nord for 62N i 1999, forskrift av 4. desember 1998
nr 1109, er dette for inneværende år gjort på den
måten at Fiskeridirektoratet kan dispensere fra det såkalte
aktivitetskravet, dvs kravet om en viss kvoteutnyttelse i 1997 eller
1998 for å kunne delta i 1999, når kravet ikke
er oppfylt på grunn av tillitsverv i fiskeriorganisasjon
eller politiske verv. Fiskeridirektoratet kan videre dispensere
fra adgangsvilkårene i sin helhet, når eier av
fiskefartøy har hatt offentlige verv eller verv i fiskeriorganisasjon
og disse vervene var årsaken til at fartøyeieren
ikke fikk adgang til å delta i den såkalte fartøykvoteordningen
i dette fisket fra 1990.
Med utgangspunkt i at den type adgangsvilkår
som det her er tale om blir fastsatt med virkning for ett år
av gangen, og revurderes hvert år med utgangspunkt i reguleringsbehovet
i det enkelte fiskeri, ligger det etter min vurdering her ikke til
rette for å fatte vedtak med et slikt innhold som foreslått
i Dok 8:31.
Jeg akter imidlertid å videreføre
eller innføre de nødvendige unntak fra aktivitetskrav
i de adgangsforskrifter som måtte bli vedtatt i fremtiden,
og disse vil bli formulert slik at det uten videre skal gis unntak
når et aktivitetskrav ikke er oppfylt på grunn
av at vedkommende har hatt offentlige verv eller tillitsverv i fiskeriorganisasjon.
Jeg ser det slik at det her er naturlig å behandle offentlig
verv og tillitsverv i fiskeriorganisasjon på samme måte.
Det vil således ikke bero på fiskerimyndighetenes skjønn
om unntak skal gis eller ikke, dersom vervet har medført
en slik arbeidsbyrde at dette er grunnen til at aktivitetskravet
ikke er oppfylt.
Komiteen ba om å få oversendt
"regelverket/kriteriene for manntallsføring i
fiskermanntallet". En kopi av forskrift av 26. september 1983 nr
1495 om føring av manntall for fiskere, fangstmenn m.v.
ligger ved.
Oslo, i næringskomiteen, den 3. juni 1999.
Morten Lund,
leder. |
Mimmi Bæivi,
ordfører. |
Kjell Opseth,
sekretær. |