Forslagstillerne viser i dokumentet til at St.meld.
nr. 46 (1997-98) om Olje- og gassvirksomhet i liten grad drøfter
norsk sokkels konkurransedyktighet.
Det fremsettes følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge
fram en stortingsmelding om norsk sokkels konkurranseposisjon. Meldingen
bør vurdere kontinentalsokkelens konkurransedyktighet knyttet
til geologiske og andre naturgitte forhold, prisutvikling og myndighetsbestemte
rammebetingelser som skatter, avgifter, miljøkrav, omfanget og
tidspunktet for kommende konsesjonsrunder og styring av investerings-
og aktivitetsnivået. Vurderingen bør baseres på analyser
foretatt av et uavhengig forskningsmiljø, og
inneholde forslag om hvordan sokkelens konkurranseevne kan forbedres.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Aud Blattmann, Gard Folkvord, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Torny Pedersen
og lederen Jens Stoltenberg, fra Fremskrittspartiet, Torill Haaland Horpestad
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Bror Yngve
Rahm og Lars Rise, fra Høyre, Jan Johnsen og Jan Tore Sanner,
fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, viser til
Inns. S. nr. 211 (1998-99), jf. St.meld. nr. 46 (1997-98) om olje-
og gassvirksomheten og til Innst. S. nr. 221 (1998-99), jf. St.meld.
nr. 37 (1998-99) Tillegg til St.meld. nr. 46 (1997-98) om olje-
og gassvirksomheten del I, II og III; rammebetingelser, og til de
respektive partienes merknader i disse.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at dokument nr. 8:3 (1998-99) ble fremsatt etter at statsråden
i brev til Høyres stortingsgruppe av 2. september 1998
hadde avvist Høyres forslag om å igangsette en
utredning om sokkelens konkurransekraft. Disse medlemmer er
glad for at statsråden i brev til komiteen av 12. januar
1999 varsler at Regjeringen vil foreta en slik vurdering. For øvrig
viser disse medlemmer til Høyres merknader
i innstillingen til St. meld. nr. 37 (1998-99).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:3 (1998-99) - forslag fra stortingsrepresentantene
Jan Tore Sanner, Jan Petersen og Jan Johnsen om å be Regjeringen
legge fram en stortingsmelding om norsk sokkels konkurranseposisjon
- vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 18. november 1998 fra
energi- og miljøkomiteen som inneholder dokument nr. 8:3 (1998-99),
forslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Jan Petersen
og Jan Johnsen. I dokumentet bes regjeringen legge fram en stortingsmelding
om norsk sokkels konkurranseposisjon.
Stortingsmelding nr. 46 (1997-98) om olje- og
gassvirksomhet ble lagt fram i juni 1998. Meldingen legger opp til
en videreføring av hovedtrekkene i olje- og gasspolitikken.
Problemstillinger knyttet til styring av aktivitetsnivået,
konsesjonspolitikken og miljøspørsmål
fremheves i meldingen.
I vårsesjonen år 2000 vil
Regjeringen fremme en ny melding om petroleumsvirksomheten.
I fjor høst igangsatte departementet
flere utredningsprosjekter som berører sentrale problemstillinger
for næringen. Et av prosjektene er en analyse av norsk oljevirksomhets
konkurransekraft. Petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen
står overfor en rekke utfordringer både på kort
og lang sikt. Både den senere tids kostnadsutvikling, strukturendringer
i næringen, den betydelige usikkerheten i oljeprisenes
utvikling, muligheten for vedvarende lave priser samt endringer
i oljeselskapenes investeringsmuligheter i andre petroleumsprovinser,
tilsier en analyse av vår kontinentalsokkels konkurransesituasjon.
Prosjektet vil, slik jeg ser det, berøre en rekke av de
problemstillingene som tas opp i dokument nr. 8:3 (1998-99).
Siktemål med prosjektet er å fremskaffe
et grunnlag for å vurdere eventuelle tiltak slik at vi
over tid fortsatt evner å utvikle petroleumsressursene
på kontinentalsokkelen på en effektiv måte,
samtidig som vi sikrer at en høy andel av oljerenten tilfaller
fellesskapet. At vi fortsatt tiltrekker oss investeringer fra de
beste aktørene innen næringen er viktig for å oppnå dette.
Prosjektet vil vurdere hvilke forhold som er
av særlig betydning for konkurransekraften. Vurderingen
skal foretas for norsk kontinentalsokkel, men må også ses
i forhold til enkelte andre petroleumsprovinser som står i
en konkurransesituasjon til vår kontinentalsokkel. En vil
spesielt vurdere følgende forhold:
1. Ressursgrunnlaget er
avgjørende for konkurransekraften. Prosjektet vil klargjøre
ulike deler av ressursgrunnlaget, der uoppdagede ressurser i ikke-konsesjonsbelagte
områder fremstår som særlig sentralt.
Både funnstørrelse, funnsannsynligheter og hydrokarbontype
vil være avgjørende for den fremtidige konkurransekraften
til norsk kontinentalsokkel.
2. En vurdering av kostnads-
og teknologiutviklingen vil sammen med ressursgrunnlaget og
prisforutsetninger kunne gi indikasjoner på hvor lønnsom
ressursbasen er.
3. Prosjektet vil analysere politikkutformingen innenfor hovedområdene.
Rammeverket, samarbeidsformer og etablert praksis innenfor næringen
vil bli vurdert ut i fra et konkurransekraft perspektiv slik at
man vil kunne få indikasjoner på effektiviteten
i rammeverket for petroleumsvirksomheten i vid forstand. En vurdering
av myndighetenes styring av næringen med vekt på effektivt
rammeverk vil her stå sentralt.
4. Videre vil det være naturlig å vurdere lønnsomheten i næringen.
Siktemålet er å få større innsikt
i lønnsomhetsutviklingen for oljeselskapene over tid og
i hvilke forhold som påvirker denne.
5. Som et siste punkt vil en nærmere
vurdere hvordan ulike typer landspesifikk risiko
og forutsigbarhet påvirker selskapenes investeringsvilje.
Prosjektet berører sentrale problemstillinger
som dels vil bli utredet internt i departementet, dels i samarbeid
med industrien og med hjelp fra norske og utenlandske konsulenter/forskningsmiljøer.
I tillegg til prosjektet som er berørt
ovenfor, vil jeg også nevne Investeringsutvalget som
ble nedsatt høsten 1998. Utvalget skal se på utviklingen
i utbyggingsprosjekter som er godkjent siden 1994, og finne hovedårsaker
til endringer i investeringene sammenlignet med de anslag som ble
lagt til grunn i plan for utbygging og drift. Utvalget skal også vurdere
foreløpige resultater av NORSOK-samarbeidet samt hensiktsmessige
tiltak som kan bidra til å øke forutsigbarheten med
hensyn til de økonomiske rammene for gjennomføring
av utbyggingsprosjektene, herunder tiltak som kan sikre et best
mulig beslutningsgrunnlag for myndighetene.
Utvalget skal fremme en rapport til Olje- og
energidepartementet innen 30. januar 1999 og dets konklusjoner vil
i nødvendig utstrekning bli trukket inn i departementets
arbeid med den omtalte stortingsmeldingen.
I revidert nasjonalbudsjett for 1999 vil Regjeringen redegjøre
for den betydelige usikkerheten i oljeprisens utvikling og drøfte
konsekvensene av vedvarende lave priser. I denne sammenheng vil
det være naturlig med en drøfting av markedssituasjonens
betydning for konkurransekraften i oljeindustrien. Som annonsert
av Statsministeren i Finansdebatten i november i fjor, vil vi i
revidert nasjonalbudsjett også redegjøre for vårt samarbeid
med andre oljeprodusenter både innenfor og utenfor OPEC,
og drøfte hvordan dette kan utvikles og forbedres.
Samtidig som arbeidet med konkurransekraftprosjektet
pågår vil jeg i revidert budsjett også vurdere
om det på dette tidspunkt er hensiktsmessig å foreta
konkrete justeringer i vår politikk og våre rammebetingelser
overfor næringen.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 9. juni 1999.
Jens Stoltenberg,
leder. |
Aud Blattmann,
ordfører og sekretær. |