Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig
Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre,
Høegh og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold,
og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, viser
til at i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 243 (1997-98)
om trygdeoppgjøret 1998 fattet Stortinget følgende
vedtak:
«Stortinget ber Regjeringen sammen med organisasjonene
drøfte prosedyrer for regulering av grunnbeløpet
i folketrygden. Det er særlig viktig å få avklart
hvilken rolle Det tekniske beregningsutvalget skal ha, og hvordan
avviket mellom forventet og faktisk inntektsutvikling for yrkesaktive
skal forstås og brukes i arbeidet med å regulere
folketrygdens grunnbeløp.»
Komiteen viser til at disse drøftingene
er gjennomført i møter 27. januar, 11. februar
og 9. mars 1999. Komiteen har merket seg at i henhold
til protokollen fra disse drøftingene er man kommet til
enighet om at:
«– i forkant
av trygdeoppgjøret går partene gjennom utviklingen
foregående år i lønninger og grunnbeløp.
Vurderingen av lønnsutviklingen foregående år
baseres blant annet på Det tekniske beregningsutvalgets
tall for "gjennomsnittlig årslønnsvekst for alle
grupper under ett".
– tall for ventet lønnsvekst
i reguleringsåret til bruk under drøftelsene om
trygdeoppgjøret baseres på anslag for lønnsveksten
i LO/NHO-området og i stat og kommune. Anslagene
bygger på Beregningsutvalgets tall for overhenget i lønninger
inn i reguleringsåret.
Retningslinjene for regulering av grunnbeløpet
av 23. mai 1991 legges til grunn for drøftingene om trygdeoppgjøret.»
Komiteen viser videre til at
drøftingsmøta om regulering av selve grunnbeløpet
foregikk 11. og 12. mai i år. Komiteen er
kjent med at det var for stor avstand mellom kravet fra organisasjonene
og det tilbud som ble gitt fra staten. Det tilbud som ble gitt fra staten,
var at grunnbeløpet ble økt med kr 1 580 fra kr 45 370
til kr 46 950 fra 1. mai 1999, mens kravet fra organisasjonene var
en økning i grunnbeløpet på kr 2 200
fra kr 45 370 til kr 47 570 fra 1. mai 1999. Dette medførte
at det ikke ble oppnådd enighet mellom partene, og et brudd
var et faktum. Komiteen er kjent med at organisasjonenes
krav innbefattet et ønske om at de etterslep som er blitt
grunnbeløpet til del fra 1996, nå må bli
fanget opp ved dette oppgjøret slik at det ikke blir et
for stort gap mellom lønnsutviklingen for yrkesaktive og
reguleringen av grunnbeløpet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, vil vise til at grunnbeløpet
i 1990-årene har vært svakere enn lønnsveksten
for sammenliknbare grupper.
Flertallet vil peke på at
kombinasjonen av en underregulering av G med store økninger
av særtillegget fører oss nærmere en
flat pensjonsstruktur.
Flertalletser
det som viktig å verne om folketrygdens målsetting
om både å sikre tilvant levestandard og å være
omfordelende.
Flertallet vil peke på at
det har vært og er en målsetting at pensjonene
om lag skal følge lønnsutviklingen ellers i samfunnet. Flertallet vil
peke på at denne forståelsen er lagt til grunn
for de retningslinjer som ble vedtatt for trygdeoppgjørene
i 1991, og som ble fulgt i årene etter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringer ved tidligere trygdeoppgjør på 90-tallet
har vist forståelse for at både den historiske og
den forventede lønnsutvikling må ha en innvirkning på grunnbeløpet
og reguleringen av det. Som eksempel viser disse
medlemmene til Vedlegg 1 til forhandlingsprotokollen for
trygdeoppgjøret 1997.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og
Sosialistisk Venstreparti, viser til at det for andre år
på rad er blitt brudd i drøftingene om trygdeoppgjøret.
Flertalletviser
til at det gjennom komitéhøringen med organisasjonene
i fjor kom fram at Regjeringen ikke hadde vært villig til å diskutere
hvilke konsekvenser avviket mellom forventet og faktisk lønnsutvikling skulle
ha for fastsettelse av grunnbeløpet, og at denne manglende
forståelse og imøtekommelse fra Regjeringens side
var årsak til bruddet. I denne forbindelse uttalte flertallet
i komiteen:
«Flertallet viser til at det i komitéhøringen
med organisasjonene fremkom at partene ikke syntes å være enige
om hvordan retningslinjene for regulering av grunnbeløpet
skulle forstås. Flertallet mener det er viktig at det
regelverk og prosedyrer som brukes ved forhandlingene, bygger på en
felles forståelse slik at man er enige om hva spillereglene
er.»
På denne bakgrunn ble følgende
forslag fremmet og enstemmig vedtatt av Stortinget:
«Stortinget ber Regjeringen sammen med organisasjonene
drøfte prosedyrer for regulering av grunnbeløpet
i folketrygden. Det er særlig viktig å få avklart
hvilken rolle Det tekniske beregningsutvalget skal ha, og hvordan
avviket mellom forventet og faktisk inntektsutvikling for yrkesaktive
skal forstås og brukes i arbeidet med å regulere
folketrygdens grunnbeløp.»
Flertallet viser til at komiteens
flertall (alle uten Kristelig Folkeparti og Senterpartiet) i Budsjett-innst. S.
nr. 11 (1998-99) påpekte at det da ennå ikke var avholdt
noe drøftingsmøte, og minnet Regjeringen på betydningen
av å komme fram til en omforent forståelse.
Flertallet konstaterer at Regjeringen
bare delvis har fulgt opp Stortingets vedtak.
Flertalletanser
ikke at siste del av vedtaket om hvordan avviket skal brukes i arbeidet
med å regulere folketrygdens grunnbeløp, er fulgt
opp.
Flertallet anser at Regjeringens
forslag til trygdeoppgjør kun er basert på forventet
lønnsvekst, mens den historiske lønnsutvikling
ikke er hensyntatt.
Flertallet vil understreke at
trygdeoppgjøret baserer seg på drøftinger
mellom organisasjonene og Regjeringen, og at ansvaret fra statens
side hviler på Regjeringen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, finner det vanskelig å skulle
diktere et forhandlingsoppgjør fra Stortingets side og
således overta Regjeringens oppgave. Flertallet vil
derfor stemme for det fremlagte forslag til trygdeoppgjør.
Flertallet er imidlertid bekymret
over grunnbeløpets underregulering over tid.
Flertallet vil også uttrykke
bekymring over Regjeringens holdning til enkelte sider ved trygdeoppgjørene. Flertallet viser
i så måte til at Regjeringen i forbindelse med
budsjettfremlegget for 1999 forutsatte en underregulering av Grunnbeløpet
på 0,3 pst. Dette var knyttet opp til inndragning av en
feriedag for lønnstakere. Selv om feriedagen ble beholdt,
ble budsjettforutsetningen ikke endret. På denne måten
syntes Regjeringen å være beredt til å forskuttere
resultatet av et fremtidig trygdeoppgjør.
Flertallet viser også til
Regjeringens manglende vilje og forståelse når
det gjelder å hensynta avviket mellom forventet og faktisk
lønnsutvikling i sine drøftinger med organisasjonene.
På denne bakgrunn og for å sikre
en mer forutsigbar utvikling av grunnbeløpet fremmer flertallet følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til nye retningslinjer for regulering av grunnbeløpet
slik at de trygdede får en inntektsutvikling om lag på linje
med de lønnstakere det er naturlig å sammenlikne
med.
Regjeringen bes i den sammenheng vurdere mulighetene
for å indeksregulere grunnbeløpet.
Stortinget forutsetter at forslaget blir lagt
fram for Stortinget i god tid før neste trygdeoppgjør
starter.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil vise til at forslaget til grunnbeløpsregulering
er basert på en forventet lønnutvikling fra 1998
til 1999 på om lag 4,5 pst. Dette er i samsvar med opplegget
i "Arntsenutvalget", som partene i inntektsoppgjøret har
lagt til grunn i år.
Disse medlemmer vil også vise
til at det har vært gjennomført drøftinger
mellom Regjeringen og pensjonistorganisasjonene om prosedyrene ved
trygdeoppgjørene, og at resultatet av dette er nedfelt
i protokoll som det er enighet om.
Videre vil disse medlemmer vise
til at Regjeringen er innstilt på å la lønnsutviklingen
i året før inngå i vurderingsgrunnlaget
for reguleringen av grunnbeløpet det enkelte år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og
Senterpartiet, vil vise til at økningen i 1993–1997
var noe lavere enn lønnsutviklingen (henholdsvis 3,2 pst.
og 3,6 pst. i gjennomsnitt per år). Flertallet vil
imidlertid peke på at det var Arbeiderpartiregjeringen
som i disse årene la fram forslag til regulering av grunnbeløpet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil peke på at Regjeringen ved
fjorårets oppgjør prioriterte et stort løft
for å heve minstepensjonene. Dette førte til at
minstepensjonene økte langt mer enn lønnsøkningen
fra 1997 til 1998. Minstepensjonen økte med. 13,2 pst.
for enslige og 14,2 pst. for ektepar, men lønnsøkningen var
på 6,2 pst. Disse medlemmer vil understreke at
dette har gitt en god fordelingsprofil ved at det har gitt størst økning
for pensjonister med lavest inntekt.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn slutte seg til Regjeringens forslag om å heve
grunnbeløpet med kr 1 580 til kr 46 950 fra 1. mai i år.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere
behovet for nye retningslinjer for regulering av grunnbeløpet
for å oppnå bedre samsvar mellom utviklingen av
grunnbeløpet og inntektsutviklingen for lønnstakere
det er naturlig å sammenlikne med.
Stortinget forutsetter at et eventuelt forslag
blir lagt fram for Stortinget i god tid før neste trygdeoppgjør starter.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti er kjent med at det har vært
en underregulering av grunnbeløpet over flere år,
og disse medlemmer er enig med organisasjonene i
at dette ikke er en ønsket utvikling. Disse medlemmer er
enig i at det i årets trygdeoppgjør må sørges
for at noe av denne underreguleringen nå blir fanget opp
slik at en i fremtiden kan få en mer lik utvikling mellom
lønnsutviklingen for yrkesaktive og grunnbeløpet
i folketrygden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
på bakgrunn av det foranstående foreslå at grunnbeløpet
i folketrygden settes til kr 47 570, noe som vil si en økning
på kr 2 200.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
«I.
Grunnbeløpet i folketrygden blir satt
til kr 47 570 med virkning fra 1. mai 1999.
II.
På statsbudsjettet for 1999 gjøres
følgende endringer:
Kap. 660 | | Krigspensjon: | | |
| 70 | Tilskudd, militære, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 290 000 000 til kr 299 400 000 | kr | 9 400 000 |
| 71 | Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 690 000 000 til kr 712 300 000 | kr | 22 300 000 |
Kap. 664 | | Pensjonstrygden for sjømenn: | | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med
fra kr 193 000 000 til kr 199 200 000 | kr | 6 200 000 |
Kap. 666 | | Avtalefestet pensjon (AFP): | | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med
fra kr 378 000 000 til kr 390 200 000 | kr | 12 200 000 |
Kap. 2543 | | Ytelser til yrkesrettet
attføring: | | |
| 70 | Attføringspenger, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 3 420 000 000 til kr 3 530 600 000 | kr | 110 600 000 |
| 71 | Attføringsstønad, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 898 000 000 til kr 927 000 000 | kr | 29 000 000 |
Kap. 2660 | | Uførhet: | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 11 200 000 000 til kr 11 562 100 000 | kr | 362 100 000 |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 15 470 000 000 til kr 15 970 100 000 | kr | 500 100 000 |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 1 225 000 000 til kr 1 264 600 000 | kr | 39 600 000 |
Kap. 2662 | | Yrkesskadetrygd, gml. lovgivning: | | |
| 70 | Pensjoner, overslagsbevilgning,
forhøyes med
fra kr 90 000 000 til kr 92 900 000 | kr | 2 900 000 |
Kap. 2663 | | Medisinsk rehabilitering
m.v.: | | |
| 70 | Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 3 350 000 000 til kr 3 458 300 000 | kr | 108 300 000 |
| 71 | Rehabiliteringspenger i
påvente av attføring, overslagsbevilgning,
forhøyes med
fra kr 3 000 000 til kr 3 100 000 | kr | 100
000 |
| 72 | Foreløpig uførestønad, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 397 000 000 til kr 409 800 000 | kr | 12 800 000 |
Kap. 2670 | | Alderdom: | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 25 300 000 000 til kr 26 117 900 000 | kr | 817 900 000 |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 29 900 000 000 til kr 30 866 600 000 | kr | 966 600 000 |
| 72 | Ventetillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 230 000 000 til kr 237 400 000 | kr | 7 400 000 |
| 73 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 5 550 000 000 til kr 5 729 400 000 | kr | 179 400 000 |
Kap. 2680 | | Etterlattepensjonister: | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 1 140 000 000 til kr 1 176 900 000 | kr | 36 900 000 |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 962 000 000 til kr 993 100 000 | kr | 31 100 000 |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 82 000 000 til kr 84 700 000 | kr | 2 700 000 |
Kap. 2683 | | Stønad til enslig
mor eller far (jf. kap. 5701): | | |
| 70 | Overgangsstønad, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 2 860 000 000 til kr 2 952 500 000" | kr | 92 500 000 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil videre vise til brev av
4. juni 1999 fra organisasjonene som er involvert i forhandlingene
om trygdeoppgjøret, hvor følgende blir påpekt:
«I trygdeoppgjøret 1999 må organisasjonene
konstatere at selv en protokollert enighet mellom partene, basert
på tall fra Det tekniske beregningsutvalget for inntektsgruppene,
om forståelsen av og størrelsen på underreguleringen
av grunnbeløpet året før, ikke er tilstrekkelig
til at regjeringen ser seg nødt til å bruke dette i
sitt forslag overfor Stortinget for å gjenopprette grunnbeløpets
verdi i forhold til lønningene.»
Slik disse medlemmer ser
det, er det bare én mulighet til å kunne sikre
at reguleringen av grunnbeløpet blir i samsvar med utviklingen
for yrkesaktive i fremtiden, og det er ved å endre de retningslinjene
som Stortinget har vedtatt for regulering av pensjonistenes inntekter. Disse
medlemmer vil vise til at det i dagens retningslinjer bl.a.
står følgende:
«Siktemålet for reguleringa skal vera å gi
pensjonistar med folketrygdpensjon ei inntektutvikling om lag på linje
med venta utvikling for yrkesaktive og i tråd med dei prinsipp
og mål som er lagt til grunn for gjennomføringa
av det inntektspolitiske opplegget elles.
Venta inntektsutvikling
for yrkesaktive blir fastsett med utgangspunkt i inntektoppgjera
for offentleg tilsette og LO/NHO-oppgjeret. Det skal følgje
med eit bakgrunnsmateriale som viser kva tala for venta inntektsutvikling
for yrkesaktive er basert på og andre tilhøve
som har hatt innverknad på fastlegginga av grunnbeløpet.
Materialet skal også vise korleis inntektsutviklinga har
vore for yrkesaktive og pensjonistar dei seinare åra.»
Disse medlemmer vil fremme forslag
om endringer i retningslinjene slik at disse blir i tråd
med ønsket om å sikre at utviklingen i grunnbeløpet
blir lik utviklingen for yrkesaktive, og ikke bare "om lag", slik dagens
retningslinjer tilsier. Disse medlemmer vil videre
presisere at dersom lønnsutviklingen viser seg å bli
en annen enn den som ble lagt til grunn ved forrige regulering av
grunnbeløpet, så ønsker man at dette reguleres
før årets regulering starter. Disse medlemmer vil
med henblikk på det foranstående fremme forslag
om endringer i retningslinjene for regulering av pensjonistenes
inntekter slik at tredje avsnitt i retningslinjene endres til å lyde:
"Siktemålet for reguleringa skal vere å gi grunnbeløpet
ei inntektsutvikling på linje med inntektsutviklinga for
yrkesaktive og i tråd med prinsipp og mål som
er lagt til grunn for gjennomføringa av det inntektspolitiske
opplegget elles.»
Videre vil disse medlemmer fremme
forslag om at det til fjerde avsnitt i retningslinjene føyes
til følgende etter siste setning: "Dersom lønnsutviklingen
for yrkesaktive viser seg å ha blitt en annen enn den som ble
lagt til grunn og protokollert ved forrige regulering av grunnbeløpet,
skal grunnbeløpet justeres for dette avviket før årets
regulering tar til.»
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Retningslinjer for årleg
regulering av grunnbeløpet i folketrygda endres til:
Etter drøftingar på førehand
med organisasjonar for pensjonistane gjer Regjeringa framlegg for
Stortinget om regulering av grunnbeløpet i folketrygda.
Reguleringa av grunnbeløpet skjer normalt
1. mai kvart år.
Siktemålet for reguleringa skal vere å gi
grunnbeløpet ei inntektsutvikling på linje med
inntektsutviklinga for yrkesaktive og i tråd med prinsipp
og mål som er lagt til grunn for gjennomføringa
av det inntektspolitiske opplegget elles.
Venta inntektsuvikling for yrkesaktive blir
fastsett med utgangspunkt i inntektsoppgjera for offentleg tilsette
og LO/NHO-oppgjeret. Det skal følgje med eit bakgrunnsmateriale
som viser kva tala for venta inntektsutvikling for yrkesaktive er
baserte på, og andre tilhøve som har hatt innverknad
på fastlegginga av grunnbeløpet. Materialet skal
også vise korleis inntektsutviklinga har vore for yrkesaktive
og pensjonistar i dei seinare åra. Dersom lønnsutviklingen
for yrkesaktive viser seg å ha blitt en annen enn den som ble
lagt til grunn og protokollert ved forrige regulering av grunnbeløpet,
skal grunnbeløpet justeres for dette avviket før årets
regulering tar til.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
det som uheldig at trygdeoppgjøret i en årrekke
har ført til en underregulering av veksten i folketrygdens
grunnbeløp sammenholdt med lønnsutviklingen for
de gruppene som omfattes av retningslinjene.
Det bør etter dette medlems syn
være en klar målsetning at reguleringen av grunnbeløpet
følger lønnsutviklingen som beskrevet, og at en
eventuell underregulering etterreguleres påfølgende år
før forhandlingene tar til. Dette medlem registrerer
at Regjeringens tilbud kun innebærer en oppjustering svarende
til forventet lønnsvekst for 1999, men uten at det er tatt
hensyn til at fjorårets oppjustering ble lavere enn lønnsveksten.
Når det gjelder underregulering for
forutgående år, bør dette etter dette
medlems syn være et tema mellom partene i kommende
forhandlinger.
Dette medlem vil fremme forslag
om at grunnbeløpet i folketrygden oppjusteres svarende
til forventet lønnsvekst i år, med tillegg for
angitte underregulering for 1998, som svarer til en samlet økning
av grunnbeløpet på 1 920 kroner (1 580 kroner
pluss underregulering for 1998; 340 kroner).
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I.
Grunnbeløpet i folketrygden
blir satt til kr 47 290 med virkning fra 1. mai 1999.
II.
På statsbudsjettet gjøres
følgende endringer:
Kap. 660 | | Krigspensjon: | | |
| 70 | Tilskudd, militære, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 290 000 000 til kr 298 200 000 | kr | 8 200 000 |
| 71 | Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 690 000 000 til kr 709 500 000 | kr | 19 500 000 |
Kap. 664 | | Pensjonstrygden for sjømenn: | | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med
fra kr 193 000 000 til kr 198 400 000 | kr | 5 400 000 |
Kap. 666 | | Avtalefestet pensjon (AFP): | | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med
fra kr 378 000 000 til kr 388 700 000 | kr | 10 700 000 |
Kap. 2543 | | Ytelser til yrkesrettet
attføring: | | |
| 70 | Attføringspenger, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 3 420 000 000 til kr 3 516 500 000 | kr | 96 500 000 |
| 71 | Attføringsstønad, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 898 000 000 til kr 923 300 000 | kr | 25 300 000 |
Kap. 2660 | | Uførhet: | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 11 200 000 000 til kr 11 516 000 000 | kr | 316 000 000 |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 15 470 000 000 til kr 15 906 400 000 | kr | 436 400 000 |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 1 225 000 000 til kr 1 259 600 000 | kr | 34 600 000 |
Kap. 2662 | | Yrkesskadetrygd, gml. lovgivning: | | |
| 70 | Pensjoner, overslagsbevilgning,
forhøyes med
fra kr 90 000 000 til kr 92 500 000 | kr | 2 500 000 |
Kap. 2663 | | Medisinsk rehabilitering
m.v.: | | |
| 70 | Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 3 350 000 000 til kr 3 444 500 000 | kr | 94 500 000 |
| 71 | Rehabiliteringspenger i
påvente av attføring, overslagsbevilgning, forhøyes med
fra kr 3 000 000 til kr 3 100 000 | kr | 100
000 |
| 72 | Foreløpig uførestønad, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 397 000 000 til kr 408 200 000 | kr | 11 200 000 |
Kap. 2670 | | Alderdom: | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 25 300 000 000 til kr 26 013 800 000 | kr | 713 800 000 |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 29 900 000 000 til kr 30 743 600 000 | kr | 843 600 000 |
| 72 | Ventetillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 230 000 000 til kr 236 500 000 | kr | 6 500 000 |
| 73 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 5 550 000 000 til kr 5 706 600 000 | kr | 156 600 000 |
Kap. 2680 | | Etterlattepensjonister: | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 1 140 000 000 til kr 1 172 200 000 | kr | 32 200 000 |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 962 000 000 til kr 989 100 000 | kr | 27 100 000 |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 82 000 000 til kr 84 300 000 | kr | 2 300 000 |
Kap. 2683 | | Stønad til enslig
mor eller far (jf. kap. 5701): | | |
| 70 | Overgangsstønad, overslagsbevilgning, forhøyes
med
fra kr 2 860 000 000 til kr 2 940 700 000" | kr | 80 700 000 |