Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
stort sett enig i at det ligger globale fellesinteresser i å redusere
fattigdommen og å sikre bærekraftig vekst og utvikling. Disse
medlemmer er derfor enige i at mange av dagens globale utfordringer, slike
som voldelige konflikter, store folkevandringer, brudd på menneskerettighetene,
internasjonal kriminalitet, terrorisme, narkotikasmugling, rovrift
på naturen og delvis også en kraftig befolkningsvekst,
har sitt utgangspunkt i fattigdom.
Disse medlemmer er enige i at
Norge, som et rikt land, yter betydelig humanitær bistand
for å avhjelpe hungersnød og andre katastrofer.
På disse områder foreslår Fremskrittspartiet
ikke nedskjæringer i våre bevilgninger. Disse
medlemmer vil imidlertid advare mot en spesiell effekt av
slik humanitær hjelp, nemlig at matvareprisene i de tilgodesette
u-land på grunn av tilstrømningen av gratis matvarer,
blir så lave at hjemlige produsenter ikke får
solgt sine produkter til regningssvarende priser, slik at de tvinges
til å nedlegge produksjonen. På denne måten
vil vedkommende u-land bli enda mer avhengig av hjelpesendinger
utenfra.
Disse medlemmer ser imidlertid
med skepsis på de fleste utviklingsprosjekter fordi vi
vurderer den positive virkning for u-landenes befolkning som svært liten
samtidig som vi ser klare skadevirkninger. Disse medlemmer anser
det som sannsynlig at en rekke konflikter på det afrikanske
kontinent er blitt muliggjort på grunn av utenlandsk økonomisk
bistand. Når det gjelder krigen på Sri Lanka hadde
man neppe klart å holde den gående i så lang
tid og med slik intensitet uten langvarig norsk økonomisk
bistand. Under enhver omstendighet mener disse medlemmer at
de tallrike kriger i Afrika ødelegger verdier som er langt større
enn det som tilføres Afrika i form av u-hjelp. Hadde det
internasjonale samfunn på et tidlig tidspunkt grepet inn
i slike konflikter med politistyrker og militære midler,
ville dette sannsynligvis ved hjelp av langt mindre økonomisk
innsats ha kunnet redde menneskeliv og materielle verdier og fremme
den økonomiske utvikling i Afrika.
Disse medlemmer har merket seg
at bistandsministeren har stor tiltro til både nasjonal
og internasjonal koordinering av hjelpeinnsatsen, men vil minne om
at slik koordinering er meget tidkrevende og vil kreve flere internasjonale
møter og konferanser som igjen betinger omfattende og kostbare
flyreiser med opphold på førsteklasses hoteller.
Denne siden av saken er så vidt disse medlemmer kan se,
ikke drøftet i redegjørelsen.
Disse medlemmer har videre merket
seg at redegjørelsen har et ambisjonsnivå som
synes urealistisk høyt og vil særlig fremheve:
– Bekjempelse
av korrupsjon (ifølge redegjørelsen er i en del
land for eksempel Nigeria "korrupsjon så utbredt at det
former, ja bederver, hele samfunnet.")
– Tiltak som kan bidra til større åpenhet
og etterrettelighet i forvaltningen, bedre regnskapssystemer og
tilrettelegging av kontrollrutiner og ordninger for håndheving
av lover og regler, vil også få støtte.
Videre må riksrevisjonenes og parlamentenes mulighet for
kontroll med forvaltningen styrkes.
– Styrke demokratiet (etter å ha
fastslått at under de siste lokale valgene i Zambia var
valgdeltagelsen kun rundt 10 pst. og at man i Zimbabwe og Namibia
hadde sett tilsvarende lave tall.) Demokratiet skal Norge styrke
ved å bygge opp fungerende offentlige institusjoner, frie
media og sikre ytringsfriheten. "Gjennom bistand kan vi tilby samarbeid om
den krevende oppgaven det er å bygge opp og vedlikeholde
et offentlig apparat som fungerer i tråd med demokratiske
prinsipper, og som er basert på forankring og tillit i
eget land." Dette skal også omfatte "rettsvesen, nasjonalforsamling,
politi og fengselsvesen". Det samme gjelder styrking av lokal forvaltning.
– Styrking og de frivillige organisasjoner.
– Styrke politiske strukturer,
partier og frie medier.
– Styrke utdannelse og forskning.
Disse medlemmer vil ikke nøle
med å karakterisere dette som nokså luftige ønskelister
og har vanskelig for å se hvordan Norge ved hjelp av u-hjelpsmidler
kan realisere slike prosjekter selv om man holder aldri så mange
møter og reiser aldri så meget. Disse medlemmer ser
derimot ikke bort fra at slike omfattende målsettinger
kan vekke begeistring der hvor man ikke stiller store krav til realisme
og nøkternhet.