I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utvide
mandatet for Oppgavefordelingsutvalget til å innbefatte
en vurdering av antallet forvaltningsnivåer, og forslag
til ansvarsfordeling av oppgaver ved en eventuell reduksjon i antallet
forvaltningsnivåer.»
Som bakgrunn for forslaget gjennomgås
det i dokumentet flere forhold ved fylkeskommunen. Det pekes på at
som leverandør av viktige velferdsgoder innen helse og
utdanning har fylkeskommunen utvist manglende evne til å dekke
innbyggernes viktigste behov.
Fylkeskommunen som regional planlegger og koordinator
har heller ikke svart til forventningene. På flere områder
er fylkeskommunene for små til å løse
oppgaver på regionalt nivå, på andre
områder er mindre regioner enn fylker hensiktsmessig.
Flere utredninger, blant annet i regi av Kommunenes Sentralforbund,
har pekt på at fylkeskommunen er overmoden for reform.
Videre pekes det i dokumentet på at
en reduksjon av antallet forvaltningsnivåer vil styrke
folkevalgt ansvar og innflytelse ved at velgerne forholder seg til
folkevalgte organ som de kjenner best; Stortinget og kommunestyret.
Det har ved flere anledninger skjedd endringer i oppgavefordelingen
mellom forvaltningsnivåene. I dokumentet argumenteres det
for en rekke fordeler ved å tilføre kommunene
nye oppgaver.
Stortinget har ved flere anledninger behandlet spørsmålet
om antall forvaltningsnivåer og problemstillinger knyttet
til dette. Høyre har bidratt til forenklinger og forbedringer,
men forslag om å nedlegge fylkeskommunen har ikke fått
flertall. Den siste tiden er det imidlertid kommet signaler fra andre
partier om at de er villige til å vurdere dette spørsmålet
på nytt.
Det er på denne bakgrunn at Høyre
nå fremmer forslag om at antallet forvaltningsnivåer
skal vurderes.
Det vises i dokumentet til at Regjeringen i
juni 1998 nedsatte et utvalg (Oppgavefordelingsutvalget) som skal
vurdere oppgavefordelingen mellom stat, fylkeskommune og kommune.
Forslagsstilleren viser til at siden Oppgavefordelingsutvalget
ikke har mandat til å vurdere antallet forvaltningsnivåer,
bør mandatet utvides til også å innbefatte
dette saksfeltet, samt fordelingen av ansvarsområder ved
en eventuell reduksjon av antallet forvaltningsnivåer.
Oppgavefordelingsutvalget skal etter planen avslutte sitt arbeid
innen 30. juni 2000. Utvalget bør også få utvidet
arbeidstid.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Sylvia Brustad, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Leif Lund og Signe Øye,
fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm,
fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og Ruth Stenersen, fra Høyre,
Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg, fra Senterpartiet, Inga Kvalbukt,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser
til at Stortinget i juni 1996 under behandlingen av St.meld. nr.
32 (1994-1995) Om kommune- og fylkesinndelingen fattet følgende
vedtak:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere å sette
ned et bredt sammensatt utvalg som skal foreta en helhetlig gjennomgang
av ansvars- og oppgave- og funksjonsfordelingen mellom de tre ulike
forvaltningsnivåene. Stortinget ber om at utvalgets mandat
forelegges Stortinget.»
Komiteen viser videre til at
mandatet ble presentert i St.prp. nr. 1 (1997-1998) og Stortinget
kommenterte mandatet i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1997-1998) som
følger:
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
er enig i at det er nødvendig å foreta en gjennomgang
av oppgave- og ansvarsfordelingen mellom forvaltningsnivåene,
herunder mellom fylkesmannsembetene og fylkeskommunene ...»
Komiteen har merket seg at det
i den senere tid er kommet mange utspill vedrørende organiseringen
av den offentlige forvaltningen her i landet. Komiteen er
også kjent med at Oppgavefordelingsutvalgets mandat kan
tolkes dithen at det ikke innbefatter en vurdering av antall forvaltningsnivåer.
Komiteen mener at det er riktig
at vi nå også får en diskusjon om og
en gjennomgang av antall forvaltningsnivåer, og om de bør
organiseres på en annen måte, samtidig med at
vi diskuterer fordelingen av oppgavene mellom forvaltningsnivåene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er riktig å vurdere spørsmålet
om landet skal organiseres i større regioner, og/eller
om vi skal ha færre fylker, eller om vi skal fortsette
med dagens organisering. Det er viktig at Stortinget har et godt
grunnlag for å gjøre endringer og fatte eventuelle
nye vedtak. Dette mener flertallet Oppgavefordelingsutvalget
kan bidra med. Flertallet mener det er viktig å fornye,
utvide og forsterke lokaldemokratiet.
Flertallet mener at vi må være
villige til å se på om det kan være mulig å løse
velferdsoppgavene på en bedre måte enn i dag,
slik at innbyggerne får mest mulig tjenester tilbake. Da
må vi være villige til å diskutere både
oppgaver og størrelse på de geografiske og politiske
enhetene. Derfor bør vi få en samlet vurdering
av status pr. i dag med hensyn til arbeidsdelingen i offentlig sektor
og forslag til eventuelle endringer. Flertallet er
innstilt på at vi nå får en grundig
utredning der alle sider av den offentlige forvaltningen og organiseringen
blir belyst.
Flertallet mener prinsippet om
folkestyret er viktig i denne sammenheng. Det er som kjent lavere
valgdeltakelse til fylkestinget enn til stortings- og kommunevalg. Flertallet ser
på den lave valgdeltakelsen som bekymringsfull og mener
at ved en omfattende gjennomgang og vurdering av eventuelle endringer, må også større
valgdeltakelse være ett av målene.
Flertallet mener at oppgavefordelingen
mellom fylkeskommunen og fylkesmannen allerede er nedfelt i det
gjeldende mandatet til Oppgavefordelingsutvalget, der kontroll og
dobbeltbyråkrati skal gjennomgås og forslag til
eventuelle endringer skal fremmes. Flertallet mener
at resultatet av eventuelle endringer må være
at tjenesteproduksjonen styrkes og at kontroll, tilsynssystemer
og byråkrati forenkles. Flertallet mener
at vi ikke kan gjennomføre en grundig utredning om oppgavefordelingen
mellom forvaltningsnivåene uten at vi også får
en vurdering av dagens fylkesinndeling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti deler ikke alle vurderingene
i Dokument nr. 8:16 (1999-2000) av dagens situasjon i fylkeskommunene.
På mange områder løser fylkeskommunene
sine oppgaver på en tilfredsstillende måte, men
det kan selvsagt være rom for forbedringer og endringer.
Komiteen støtter
intensjonene i forslaget og ber Regjeringen om å utvide
mandatet til Oppgavefordelingsutvalget til også å gjelde:
1. Vurdere antall forvaltningsnivåer.
2. Vurdere oppgaver, ansvar og virkemidler
til de ulike forvaltningsnivåene.
3. Vurdere antall og størrelser
på eventuelle fylker og/eller regioner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet støtter forslaget om en utvidelse
av Oppgavefordelingsutvalgets mandat til også å omfatte
en vurdering av antall forvaltningsnivåer. Disse
medlemmer viser til den senere tids debatt rundt organiseringen
av forvaltningen. På bakgrunn av denne debatten anses det
som positivt å få en vurdering av antall nivåer
og en utredning av konsekvenser knyttet til en eventuell reduksjon. Disse
medlemmer deler ikke alle vurderingene når det
gjelder situasjonen i fylkeskommunene slik de fremkommer av Dokument
nr. 8:16 (1999-2000). På mange områder løser
fylkeskommunene sine oppgaver på en tilfredsstillende måte.
Men disse medlemmer ser likevel en utvidelse av mandatet som
hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at målsettingen med endringene må være
at demokratiet styrkes, tjenesteproduksjonen blir bedre og tilsynssystemer
og byråkratiet forenkles. Eventuelle regioner/fylker
må derfor være enheter som kan ivareta et slikt
helhetsperspektiv på samfunnet og gi en demokratisk merverdi
til befolkningen.
Komiteen viser til
at Kommunal- og regionaldepartementet mener at Oppgavefordelingsutvalgets utredning
kan fullføres innen tidsfristen 1. juli 2000, selv om mandatet
utvides, jf. departementets brev av 3. desember 1999 som er tatt
inn som vedlegg til innstillingen.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen utvide mandatet for
Oppgavefordelingsutvalget til å innbefatte en vurdering
av antallet forvaltningsnivåer, og forslag til ansvarsfordeling
av oppgaver ved en eventuell reduksjon i antallet forvaltningsnivåer.
Utredningen må også inneholde en vurdering av
antall og størrelser på fylker eller regioner
og ansvarsfordelingen/oppgavefordelingen ved en eventuell
endring av fylkesinndelingen.
Jeg viser til brev fra Kommunalkomiteen datert 17.11
og 25.11.
Komiteen har fått Dok nr. 8:5 (1999-2000)
fra stortingsrepresentantene Solholm, Andersen og Kleppe om å avvikle
fylkeskommunen som selvstendig forvaltningsnivå til behandling
og ber om departementets vurdering av forslaget.
Jeg anser det som vanskelig å vurdere
forslaget i Dok 8:5 om å avvikle fylkeskommunen som selvstendig forvaltningsnivå før
dette spørsmålet er nærmere utredet.
Jeg vil i denne sammenheng vise til Dok 8:16
(1999-2000), som er fremmet av stortingsrepresentantene Petersen,
Hoddevik og Solberg. Dette forslaget gjelder spørsmålet
om å utvide Oppgavefordelingsutvalgets mandat til også å innbefatte
en vurdering av antall forvaltningsnivåer. Forslaget er
foreløpig ikke oversendt departementet for vurdering, men
jeg mener det er ønskelig å se de to forslagene
i sammenheng.
Når det gjelder dette forslaget (Dok
8:16), vil jeg stille meg positiv til å foreta en utvidelse
av mandatet, gitt den debatten som nå foregår
om fylkeskommunen. Jeg vil understreke at det jeg ser som hensiktsmessig, er å få foretatt
en utredning av konsekvensene av en reduksjon i antall forvaltningsnivåer,
og at jeg ikke har tatt stilling til realiteten i problemstillingen.
Konklusjonen i Dok nr. 8:16 (1999-2000) har
følgende ordlyd:
«Stortinget ber Regjeringen utvide
mandatet for Oppgavefordelingsutvalget til å innbefatte
en vurdering av antall forvaltningsnivåer, og forslag til
ansvarsfordeling ved en reduksjon i antallet forvaltningsnivåer.»
For å få fram en mer utfyllende
vurdering av fordeler og ulemper ved en reduksjon i antall forvaltningsnivåer,
tillater jeg meg imidlertid å foreslå følgende
alternative formulering:
«Stortinget ber Regjeringen utvide
mandatet for Oppgavefordelingsutvalget med et nytt punkt: I tillegg til å vurdere
oppgavefordelingen gitt tre forvaltningsnivåer, skal utvalget
skissere og drøfte fordeler og ulemper ved en modell for
oppgavefordeling uten et direkte folkevalgt regionalt nivå.»
Etter min vurdering er det ønskelig å holde
fast ved tidsfristen for Oppgavefordelingsutvalgets utredning (1.
juli 2000), selv om mandatet blir utvidet. Av hensyn til planleggingen
av det videre arbeidet i utvalget, vil det være ønskelig
med en relativt rask behandling av Dok. 8:16.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 9. desember 1999
Sylvia Brustad
leder |
Signe Øye
ordfører |
Erna Solberg
sekretær |