Til Stortinget
Det kan reises spørsmål om Norge med en befolkning
på vel 4 millioner mennesker har behov for mer enn to forvaltningsnivåer.
Som leverandør av viktige velferdsgoder innen helse og
utdanning har fylkeskommunen utvist manglende evne til å dekke innbyggernes
viktigste behov. Pasienter har måttet stå i kø på grunn
av manglende behandlingskapasitet i eget fylke og det har ikke vært
mulig å få behandling på sykehus utenfor
fylket. Elever har blitt nektet adgang til videregående
skoler fordi de tilfeldigvis har bodd på feil side av fylkesgrensen.
Enkeltmennesker har blitt offer for stivbeinte systemer hvor fylkesgrensene
er viktigere enn å finne løsninger som passer
den enkelte bruker.
Fylkeskommunen som regional planlegger og koordinator har heller
ikke svart til forventningene. På flere områder
er fylkeskommunene for små til å løse
oppgaver på regionalt nivå, på andre
områder er mindre regioner enn fylker hensiktsmessig. En
konsekvens av det første er etableringen av helseregionene,
og av det andre er etablering av ulike interkommunale samarbeidsformer.
Flere utredninger, blant annet i regi av Kommunenes Sentralforbund,
har pekt på at fylkeskommunen er overmoden for reform.
Alle instansene som avga høringsuttalelser til Sundsbø-utvalget
som fremla en rapport om forholdet mellom forvaltningsnivåene
(KOU 1-98), understreket at det er behov for en reform av forvaltningen
på fylkesnivå. Det ble konkludert med at fylkeskommunen
har problemer med sin demokratiske forankring og med tilliten og oppslutningen
blant innbyggerne. Det har derimot ikke blitt fremmet forslag som
kan rette opp de svakhetene som er påpekt. Behovet for
to forvaltningsnivåer på lokalnivå er
ikke dokumentert gjennom fylkeskommunens eksistens fra 1975.
En reduksjon av antallet forvaltningsnivåer vil styrke
folkevalgt ansvar og innflytelse ved at velgerne forholder seg til
folkevalgte organ som de kjenner best; Stortinget og kommunestyret.
Det har ved flere anledninger skjedd endringer i oppgavefordelingen
mellom forvaltningsnivåene. Kommunene har tidligere overtatt
sykehjemmene fra fylkeskommunene. Ansvaret for de psykisk utviklingshemmede
er et annet eksempel på oppgaver som har blitt overført
fra fylkeskommunene til kommunene.
En del oppgaver som er tillagt fylkeskommunen vil det være
naturlig at staten overtar ansvaret for, sykehusene er et eksempel
på en slik oppgave. Innføringen av det innsatsstyrte
finansieringssystemet har økt statens reelle styring av
helsesektoren.
Å tilføre kommunene nye oppgaver vil representere
en desentralisering og styrking av nærhetsprinsippet. Videre
vil fjerning av et av forvaltningsnivåene redusere byråkrati
og dobbeltarbeid og frigjøre betydelige økonomiske
ressurser. Ved å gi kommunene nye oppgaver vil det bli
et sterkere fokus på kommunalpolitikken. Det vil kunne
føre til høyere valgdeltagelse og bedre rekruttering
til kommunalpolitikken.
Ved overføring av oppgaver til kommunene vil den enkelte
kommune eller kommunene i fellesskap, gjennom f.eks. interkommunalt
samarbeid, overta ansvaret. Større kommuner kan løse
mange oppgaver alene, mens mindre kommuner vil ønske å gå sammen
i et naturlig geografisk område for å løse
oppgavene i fellesskap. Kommunene må selv avgjøre hvem
de vil samarbeide med. På denne måten vil en og
oppnå å få mer naturlige samarbeidsområder
om tjenestetilbud som er bedre tilpasset infrastrukturen og innbyggernes
behov. Finansieringsordningene bør tilpasses ansvarsendringen
slik at den som har utgiftene også får tilsvarende
inntekter.
Stortinget har ved flere anledninger behandlet spørsmålet
om antall forvaltningsnivåer og problemstillinger knyttet
til dette. Høyre har bidratt til forenklinger og forbedringer,
men forslag om å nedlegge fylkeskommunen har
ikke fått flertall. Den siste tiden er det imidlertid kommet
signaler fra andre partier om at de er villige til å vurdere
til dette spørsmålet på nytt. Arbeiderpartiets
leder gir uttrykk for et nytt syn på fylkeskommunen i Dagbladet
29. september 1999. Her skriver han bl.a.:
«Hvor blir det av fylkeskommunen opp i dette? Skal
vi opprettholde den av gammel vane når sterke samfunnskrefter
av nødvendighet skaper nye mønstre? Systemet er
dessuten preget av gammel embetsmannsholdning; kontroll og dobbeltbyråkrati.
(...) Enten må vi gjøre noe med fylkeskommunen
eller med fylkesmannsembetet. Eller kanskje noe med begge deler
og dele landet inn på en ny måte.»
Det er på denne bakgrunn at Høyre nå fremmer forslag
om at antallet forvaltningsnivåer skal vurderes.
Regjeringen nedsatte i juni 1998 et utvalg (Oppgavefordelingsutvalget)
som skal vurdere oppgavefordelingen mellom stat, fylkeskommune og
kommune. Utvalget skal rette særlig oppmerksomhet mot erfaringene
med fylkeskommunen som selvstendig forvaltningsnivå, relasjonene
mellom regional statsforvaltning og fylkeskommunen og oppgavefordelingen
mellom fylkeskommunene og kommune. Utvalget skal se på eventuelle
problematiske gråsoner og eventuelt foreslå endringer
i oppgavefordelingen. Stortinget avviste Høyres forslag
om at utvalget også skulle vurdere antallet forvaltningsnivåer.
Det er dokumentert at det er behov for å vurdere om
vi kan klare oss med færre enn tre forvaltningsnivåer.
Det virker som det nå er vilje blant et flertall på Stortinget
til å foreta en slik vurdering. Ettersom Oppgavefordelingsutvalget
ikke har mandat til å vurdere antallet forvaltningsnivåer,
bør mandatet utvides til også å innbefatte
dette saksfeltet, samt fordelingen av ansvarsområder ved
en eventuell reduksjon av antallet forvaltningsnivåer.
Oppgavefordelingsutvalget skal etter planen avslutte sitt arbeid
innen 30. juni 2000. Det arbeidet Oppgavefordelingsutvalget
nå er satt til å gjøre har fokus på endringer
av oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene og innebærer
ikke en vurdering av behovet for mer grunnleggende forvaltningsreformer. Derfor
bør utvalget få utvidet sitt mandat og utvidet arbeidstid.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utvide mandatet for Oppgavefordelingsutvalget
til å innbefatte en vurdering av antallet forvaltningsnivåer,
og forslag til ansvarsfordeling av oppgaver ved en eventuell reduksjon
i antallet forvaltningsnivåer.
1. november 1999