Til Stortinget
Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram ein del saker under programkategoriane 21.2 Luftfartsformål, 21.3 Vegformål, 21.5 Jernbaneformål og 22.2 Telekommunikasjonar.
Departementet gjer framlegg om å auke
løyvinga for tilskot til ikkje-statlege flyplassar med
132,1 mill. kroner. Denne løyvinga vil saman med den foreslåtte
løyvinga for 2000 føre til at staten kan innfri
heile gjelda til dei tidlegare eigarane av dei 26 regionale lufthamnene
som staten tok over i 1997 og 1998.
Framlegget om å løysa inn
gjelda vil spare staten for framtidige renteutgifter, rekna til
i alt 8 mill. kroner årleg med rentenivået i dag.
Komiteen er kjent
med at for mange av kommunene som tidligere var eiere av de regionale
lufthavnene, utgjør statens tilbakebetaling vesentlige
beløp. Komiteen ser det derfor som viktig
at staten så raskt som mulig får gjort opp for
de regionale lufthavnene som staten har overtatt. Komiteen er
tilfreds med at staten med det skisserte opplegget ved årsskiftet
vil ha innfridd gjelda til de tidligere eierne av de regionale lufthavnene. Komiteen har
for øvrig ingen merknader og støtter det fremlagte
forslaget.
Som kompensasjon for at Storvika i Fræna
kommune ikkje blei valt som ilandføringsbase for olje og gass
tilrår departementet at det blir løyvd 12 mill.
kroner til utbetring av fv 228 Jendem - Aurosen. Tilskotet blir
gitt som ei eingongsløyving.
Komiteen har ingen
merknader og støtter forslaget om å bevilge et
tilskudd på 12 mill. kroner til utbedring av fylkesveg
228 Jendem-Aurosen i Fræna kommune i Møre og Romsdal
som en kompensasjon for at Storvika ikke ble valgt som base for
ilandføring av olje og gass.
På grunn av at nettovinsten av sal
av overskotskapasitet i Jernbaneverkets fiberkabelnett blir mindre
enn det var lagt opp til i budsjettet for 1999, blir det gjort framlegg
om å redusere inntektsoverslaget på kap. 4350
post 04 Leigeinntekter, med 48 mill. kroner.
Ved Stortinget si handsaming av St.prp. nr.
1 (1998-1999) og Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-1999) blei det vedteke
inntektsført 50 mill. kroner i 1999 på kap. 4350 post
04 Leigeinntekter. Nyare framlegg frå Jernbaneverket viser
at dette overslaget var for optimistisk. For 1999 er det no venta
ein nettovinst frå salet av overskots-kapasiteten i fiberkabelnettet
på berre 2 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, forutsetter
at Regjeringen kvalitetssikrer det tallmaterialet som forelegges
Stortinget.
Flertallet forutsetter at Regjeringen
så raskt som mulig informerer Stortinget når det
oppstår inntektsendringer i denne størrelsesorden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, vil vise til svar av 2. desember 1999 fra Samferdselsdepartementet
på spørsmål fra komiteen, og der det
heter:
«I St.prp. nr. 27 (1998-99) baserte Samferdselsdepartementet
sitt inntektsanslag i kap. 4350, post 04 Leieinntekter, på opplysninger
innhentet fra Jernbaneverket. I etterkant av proposisjonens behandling
i Stortinget ble det gjennom drøftinger med Jernbaneverket
klarlagt at inntektsanslaget som Samferdselsdepartementet la til
grunn, ikke var tilstrekkelig kvalitetssikret i Jernbaneverket.
Samferdselsdepartementet fikk opplyst fra Jernbaneverket at inntektsanslaget
på 50 mill. kr kunne være høyt, men at
det på grunn av stor usikkerhet i telemarkedet var vanskelig å anslå nivået
på inntektene for 1999. I det opprinnelige inntektsoverslaget
var det bl.a. inkludert inntekter fra salg av teletjenester til
NSB BA. Jernbaneverket har i ettertid forklart at disse inntektene
har motsvarende utgifter på kap. 1350, post 23 Drift og
vedlikehold, og at disse var budsjettert på inntektskapittel
4350, post 03 Arbeid for fremmede. Dette bidro til at inntektsanslaget
på post 04 for 1999 ble satt høyere enn det i
utgangspunktet var grunnlag for. Utgiften forbundet med salget av teletjenester
til NSB består bl.a. i kjøp av detaljisttjenester
fra andre teleleverandører.
På bakgrunn
av den usikkerheten som forelå valgte Samferdselsdepartementet å vente
med å fremme et nytt inntektsanslag overfor Stortinget
til dette kunne anslås på et sikrere grunnlag.
Som opplyst i St.prp. nr. 9 (1999-2000), har priskonkurransen i
telemarkedet dessuten vært hardere enn det Jernbaneverket
i utgangspunktet hadde regnet med.»
Flertallet har merket
seg den kraftige nedjusteringen av Jernbaneverkets inntekter fra
fiberkabelnettet, og er enig i at budsjettet endres i tråd
med dette.
Komiteens, medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til St.prp. nr. 27 (1998-1999)
Om endring av løyvingar m.v. for 1998 på Samferdselsdepartementets
område, hvor det om Jernbaneverkets fiberkabelnett blant
annet heter:
«På grunn av at denne saka ikkje var avklart
i samband med budsjettframlegga for 1999, er det ikkje budsjettert
med inntekter på kap. 4350, post 04 Leigeinntekter, i budsjettopplegget
for 1999. Jernbaneverket reknar med at inntekta for 1999 vil bli
om lag 50 mill. kroner.»
Disse medlemmer viser videre
til brev til komiteen fra Samferdselsdepartementet datert 2. desember 1999
hvor departementet skriver:
«Samferdselsdepartementet fikk opplyst fra Jernbaneverket
at inntektsanslaget på 50 mill. kroner kunne være
høyt, men at det på grunn av stor usikkerhet i
telemarkedet var vanskelig å anslå nivået
på inntektene for 1999.»
Disse medlemmer registrerer at
på tross av denne usikkerheten valgte regjeringspartienes
representanter i Stortinget i arbeidet med statsbudsjettet for 1999 å anbefale
og budsjettere med disse 50 mill. kroner.
Disse medlemmer viser i så måte
til Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-1999) hvor komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre uttalte:
«Disse medlemmer viser videre til det justerte sentrumsopplegget
for kap. 4350 post 04 Leieinntekter (jf. fiberoptikk) og forslag
om bevilgning på 50,0 mill. kroner, og til avtalen om subsidiær
støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre.»
Disse medlemmer registrerer i
ettertid at det ikke var noe grunnlag for å budsjettere
med dette beløpet ettersom de faktiske leieinntektene nå forventes å bli
bare 2 mill. kroner.
Disse medlemmer er enig i at
budsjettet endres i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til St.prp. nr. 1 (1999-2000)
der Regjeringen foreslår å omdanne BaneTele til aksjeselskap.
Disse medlemmer vil be om at
Regjeringen selger statens aksjer i BaneTele når omorganiseringen er
gjennomført og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen selge
aksjene i BaneTele når omorganiseringen til aksjeselskap
er gjennomført.»
Departementet gjer framlegg om å utvide
fullmaktsgrensa for å overskride løyvingane på kap.
1350 posta-ne 23 Drift og vedlikehald og 30 Investeringar i lina, mot
tilsvarande inntekter på kap. 4350 post 02 Sal av eigedomar
m.v. og post 03 Arbeid for framande, frå 6 pst. til 8 pst.
av samla løyvingar på kap. 1350 Jernbaneverket.
Forslaget har bakgrunn i at Jernbaneverket ikkje
skal tape på ordning med vidarefakturering av arbeid utført for
Telia.
Komiteen har ingen
merknader.
Det blir orientert om at NSB Gardermobanen AS legg
opp til at utbyggingsorganisasjonen i selskapet blir avvikla 31.
desember 1999, og at utbyggingssaker som ikkje er avklara innan
denne dato deretter blir ivareteke av driftsorganisasjonen i NSB
Gardermobanen AS.
Komiteen har ingen merknader.
Renteperioden for betaling av lån til
NSB BA er for tida 6 månader. Siste betaling for 1999 var
i august. Rekneskapen for 1999 viser at betaling av renter av lån til
NSB BA er om lag 13 mill. kroner høgare enn budsjettert.
Departementet gjer difor framlegg om å auke kap. 5611 post
80 Renter med 13 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader.
Departementet foreslår å auke
løyvingane på kap. 1380 med 6,3 mill. kroner på post
01 Driftsutgifter, og 2,5 mill. kroner på post 45 Større
utstyrskjøp og vedlikehald, til saman 8,8 mill. kroner.
Auken blir finansiert med ein tilsvarande auke på inntektssida
gjennom auka gebyr og trekk på reguleringsfondet. Dette
inneber at kap. 4380 post 01 Diverse avgifter og gebyr, blir auka med
4,4 mill. kroner og 4,4 mill. kroner blir trekt frå reguleringsfondet.
Behovet for løyvingsendringar kjem
av pålagde aktivitetar som tidlegare ikkje er kompenserte
ved auka løyvingar, og ekstraordinære tiltak som
tilsynet vil gjennomføre i 1999.
Komiteen viser til
Budsjett-innst. S. nr. 13 (1999-2000) hvor komiteen uttaler:
«Komiteen mener det er grunn til å stille
spørsmål ved det stadig økte omfanget
av de ulike tilsynsorganene på samferdselsområdet.
Komiteen ber derfor departementet foreta en særskilt gjennomgang
av tilsynsorganenes oppgaver, organisering og drift - med særlig
vekt på grensegangen mellom arbeidsoppgaver til departementet
og tilsynene.»
Komiteen er derfor i utgangspunktet
skeptisk til nok en gang å øke bevilgningene til
Post- og teletilsynet. Ettersom en av årsakene til å øke
bevilgningene oppgis å komme av pålagte aktiviteter,
finner komiteen likevel å kunne støtte
det fremlagte forslaget.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen selge aksjene i BaneTele når
omorganiseringen til aksjeselskap er gjennomført.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
I
På statsbudsjettet for 1999 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter |
|
1311 |
|
Tilskot til regionale flyplassar |
|
|
60 |
Tilskot til ikkje-statlege flyplassar, kan overførast, kan nyttast under kap. 1310 post 70, blir auka med |
132 100 000 |
|
|
frå kr 27 900 000 til kr 160 000 000 |
|
1320 |
|
Statens vegvesen (jf. kap. 4320) |
|
|
61 (ny) |
Omstillingstilskot - fv 228, Fræna kommune, kan overførast, blir løyvd med |
12 000 000 |
1380 |
|
Post- og teletilsynet (jf. kap. 4380) |
|
|
01 |
Driftsutgifter, blir auka med |
6 300 000 |
|
|
frå kr 130 800 000 til kr 137 100 000 |
|
|
45 |
Større utstyrskjøp og vedlikehald, kan overførast, blir auka med |
2 500 000 |
|
|
frå kr 19 300 000 til kr 21 800 000 |
|
Inntekter |
4350 |
|
Jernbaneverket (jf. kap. 1350) |
|
|
04 |
Leigeinntekter, blir redusert med |
48 000 000 |
|
|
frå kr 50 000 000 til kr 2 000 000 |
|
4380 |
|
Post- og teletilsynet (jf. kap. 1380) |
|
|
01 |
Diverse avgifter og gebyr, blir auka med |
4 400 000 |
|
|
frå kr 144 100 000 til kr 148 500 000 |
|
|
51 |
Frå reguleringsfondet |
4 400 000 |
5611 |
|
Renter av lån til NSB BA |
|
|
80 |
Renter, blir auka med |
13 000 000 |
|
|
frå kr 124 000 000 til kr 137 000 000 |
|
II
Stortinget samtykkjer i at:
Jernbaneverket kan overskride løyvingane for 1999 på kap. 1350 postane 23 Drift og vedlikehald og 30 Investeringar i lina, tilsvarande rekneskapsførde inntekter på kap. 4350 postane 02 Sal av eigedomar m.v. og 03 Arbeid for framande, med inntil 8 pst. av dei samla løyvingane på kap. 1350 Jernbaneverket. Fullmakta gjeld ikkje sal til NSB Gardermobanen AS og vidaresal av elektrisitet til togdrift.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 8. desember 1999
Oddvard Nilsen
leiar |
Sverre Myrli
ordførar |
May Britt Vihovde
sekretær |