Det vises til brev av 6. desember d.å.
fra energi- og miljøkomiteen vedrørende ovennevnte.
Spørsmål
1:
Er det riktig at OED i
perioden 1997 til sommeren 1999 unnlot å møte
på fire av 13 møter i styringskomiteen for Åsgardprosjektet?
og i så fall, hvorfor unnlot departementet å møte?
Svar:
Alle operatørene innberetter investeringsanslag
to ganger årlig. Disse bearbeides av Oljedirektoratet før de
forelegges departementet som kvalitetssikrede tall. Som det fremgår
av St meld nr 37 (1998-99), skjer departementets særskilte
oppfølging av Åsgardsprosjektet ved at det avholdes
egne møter med representanter fra Statoils ledelse straks
nye, offisielle, kvalitetssikrede kostnadsestimater foreligger.
I tillegg skal Statoil straks informere departementet dersom det fremkommer
vesentlig ny informasjon om Åsgardprosjektet utenom de
regulære investeringsanslagene.
I tillegg til denne særskilte prosjektoppfølgingen
for Åsgardprosjektet, og i tillegg til den ordinære
oppfølging som departementet følger for alle prosjektene
på kontinentalsokkelen om investeringenes og driftskostnadenes
omfang, har departementet og OD i alle utbyggingsprosjekter anledning
til å delta som observatører i de faste lisenskomiteene
hvor partnerne møtes for å diskutere og følge
opp prosjektutviklingen. Det har i en årrekke vært
etablert praksis at saksbehandlere i departementet og OD etter vurdering
møter som observatører på styringskomitemøtene
som er det øverste organ for partnerne i lisensene. I tillegg
møter saksbehandlere fra OD ofte som observatører
på møter i andre komiteer under styringskomiteen.
Hensikten med departementets deltakelse som observatør
på styringskomitemøtene, er i første
rekke at saksbehandler skal øke sin kunnskap om prosjekt
og de aktuelle problemstillingene slik at vedkommende skal bli bedre
i stand til å utføre sine løpende arbeidsoppgaver. Departementets deltakelse som observatør på styringskomitemøtene
er imidlertid ikke – og har aldri vært – en
sentral informasjonskilde for kvalitetssikrede investeringsanlegg.
I perioden 2. juni 1997 til 2. september 1999
har det vært 13 ordinære møter i styringskomiteen
i Åsgard Unit. Departementet har deltatt som observatør
på 7 av disse møtene og ikke deltatt på 6
møter. På 11 av de 13 møtene har departementet
og/eller Oljedirektoratet deltatt som observatør.
Saksbehandler i departementet mottar løpende
informasjon om prosjektet i form av rapporter, referater, telefonsamtaler
og gjennom behandling av ulike søknader fra operatøren.
Departementet vurderer sin deltakelse på det enkelte styringskomitemøte
utfra møteinnkallingen med møteagendaen og ovennevnte informasjon
departementet har om stillingen i prosjektet. I de tilfeller hvor
departementet ikke deltar på styringskomitemøtene,
skyldes dette at departementet, etter en egen vurdering av viktigheten
av å delta på møtet og sammenfall med
andre viktige oppgaver, har valgt ikke å delta som observatør
på styringskomitemøtet.
Spørsmål
2:
I november 1997 varslet
statsråden at det "burde bli jevnere og tettere oppfølging
av prosjektet fra departementets side". Hvilke konkrete tiltak ble
iverksatt etter dette for å sikre en bredere oppfølging
av utbyggingen av Åsgardkjeden?
Svar:
Som redegjort for i St meld nr 37 (1998-99)
og i brev til Stortingets presidentskap av 30. april d.å.,
skjer departementets oppfølging av prosjektene i Åsgardkjeden,
i likhet med alle andre prosjekter, i første rekke gjennom
oppfølgingen av nye innrapporterte kvalitetssikrede kostnadsestimater
som er myndighetenes primærkilde for informasjon om investeringsutviklingen.
For oppfølging av prosjektene i Åsgardskjeden
har departementet etablert den særskilte ordningen som består
i at departementet møter representanter fra Statoils ledelse
straks offisielle nye kostnadsoppdateringer foreligger og blir orientert
om disse. I tillegg skal Statoils ledelse straks informere departementet
dersom det framkommer vesentlig ny informasjon om Åsgardprosjektene
utenom de regulære kostnadsoppdateringene.
Videre har departementet bedt OD om å følge
opp Åsgardprosjektet spesielt. OD har foretatt flere gjennomganger
av Åsgardprosjektet med flere møter med operatøren
Statoil og på bakgrunn av dette utarbeidet tre rapporter
som ble oversendt departementet hhv. 23. februar, 31. august og
25. oktober i år. Rapportene er gjennomgått og
drøftet i møter med departementet.
Blant annet for å sikre en grundig
undersøkelse av utviklingen i prosjektene i Åsgardkjeden,
nedsatte departementet 29. august 1998 Investeringsutvalget. Utvalget
skulle blant annet identifisere hovedårsaker til kostnadsoverskridelsene
på norsk kontinentalsokkel, og herunder kostnadsoverskridelsene
i Åsgardprosjektet. Investeringsutvalgets rapport ble lagt
frem 3. februar d.å. og det vises til St meld nr 37 (1998-99)
for en gjennomgang av denne.
I tillegg til den oppfølging av Åsgardprosjektet
som er redegjort for ovenfor, har departementet og OD anledning
til å delta som observatører i de faste lisenskomiteene
hvor partene møtes for å diskutere og følge opp
prosjektutviklingen, som omtalt i svar til spørsmål nr
1.
Innrapporteringene av økonomiske data
og møtene med Statoils ledelse, i tillegg til de rapporter
som utarbeides av OD, utgjør departementets offisielle
oppfølging av investeringsutviklingen av prosjektene i Åsgardkjeden.
Spørsmål
3:
23. juni 1999 ble det utarbeidet
et notat om hvordan departementet skulle følge opp Åsgardprosjektet. Hvorfor
ble notatet først utarbeidet 1H år etter at statsråden
varslet tettere oppfølging av Åsgardprosjektet?
På hvilke punkter skiller de nye rutinene seg fra de rutiner
departementet har fulgt i perioden etter november 1997.
Svar:
Notatet som ble utarbeidet av departementet
23. juni d.å., og som ble sendt som vedlegg til brev til
Statoil og OD 24. juni d.å., slår fast hvordan
departementet og OD vil følge opp prosjektene i Åsgardkjeden
videre. Formålet med notatet var ikke å etablere
nye oppfølgingsrutiner, men var en bekreftelse og en klargjøring av
de etablerte rutiner knyttet til oppfølgingsaktiviteter og
rapporteringsrutiner i forholdet mellom departementet, OD og operatøren
Statoil, som er beskrevet i svar til spørsmål
2 ovenfor.
Det medfører derfor ikke riktighet,
som man kan få inntrykk av ved å lese artikkelen
i Dagens Næringsliv 6. desember d.å., at rutinene
for myndighetenes oppfølging av Åsgardprosjektet
ble vesentlig endret i forbindelse med departementets notat av 23.
juni d.å.