Vedr. St meld nr 37 (1998-99) Tillegg til St meld nr 46 (1997-98) om Olje- og gassvirksomheten, oljemarkedspolitikk, rammebetingelser, Investeringsutvalgets rapport og kostnadsoverskridelsene i Åsgardkjeden

Det vises til brev av 6. desember d.å. fra energi- og miljøkomiteen vedrørende ovennevnte.

Spørsmål 1:

Er det riktig at OED i perioden 1997 til sommeren 1999 unnlot å møte på fire av 13 møter i styringskomiteen for Åsgardprosjektet? og i så fall, hvorfor unnlot departementet å møte?

Svar:

Alle operatørene innberetter investeringsanslag to ganger årlig. Disse bearbeides av Oljedirektoratet før de forelegges departementet som kvalitetssikrede tall. Som det fremgår av St meld nr 37 (1998-99), skjer departementets særskilte oppfølging av Åsgardsprosjektet ved at det avholdes egne møter med representanter fra Statoils ledelse straks nye, offisielle, kvalitetssikrede kostnadsestimater foreligger. I tillegg skal Statoil straks informere departementet dersom det fremkommer vesentlig ny informasjon om Åsgardprosjektet utenom de regulære investeringsanslagene.

I tillegg til denne særskilte prosjektoppfølgingen for Åsgardprosjektet, og i tillegg til den ordinære oppfølging som departementet følger for alle prosjektene på kontinentalsokkelen om investeringenes og driftskostnadenes omfang, har departementet og OD i alle utbyggingsprosjekter anledning til å delta som observatører i de faste lisenskomiteene hvor partnerne møtes for å diskutere og følge opp prosjektutviklingen. Det har i en årrekke vært etablert praksis at saksbehandlere i departementet og OD etter vurdering møter som observatører på styringskomitemøtene som er det øverste organ for partnerne i lisensene. I tillegg møter saksbehandlere fra OD ofte som observatører på møter i andre komiteer under styringskomiteen.

Hensikten med departementets deltakelse som observatør på styringskomitemøtene, er i første rekke at saksbehandler skal øke sin kunnskap om prosjekt og de aktuelle problemstillingene slik at vedkommende skal bli bedre i stand til å utføre sine løpende arbeidsoppgaver. Departementets deltakelse som observatør på styringskomitemøtene er imidlertid ikke – og har aldri vært – en sentral informasjonskilde for kvalitetssikrede investeringsanlegg.

I perioden 2. juni 1997 til 2. september 1999 har det vært 13 ordinære møter i styringskomiteen i Åsgard Unit. Departementet har deltatt som observatør på 7 av disse møtene og ikke deltatt på 6 møter. På 11 av de 13 møtene har departementet og/eller Oljedirektoratet deltatt som observatør.

Saksbehandler i departementet mottar løpende informasjon om prosjektet i form av rapporter, referater, telefonsamtaler og gjennom behandling av ulike søknader fra operatøren. Departementet vurderer sin deltakelse på det enkelte styringskomitemøte utfra møteinnkallingen med møteagendaen og ovennevnte informasjon departementet har om stillingen i prosjektet. I de tilfeller hvor departementet ikke deltar på styringskomitemøtene, skyldes dette at departementet, etter en egen vurdering av viktigheten av å delta på møtet og sammenfall med andre viktige oppgaver, har valgt ikke å delta som observatør på styringskomitemøtet.

Spørsmål 2:

I november 1997 varslet statsråden at det "burde bli jevnere og tettere oppfølging av prosjektet fra departementets side". Hvilke konkrete tiltak ble iverksatt etter dette for å sikre en bredere oppfølging av utbyggingen av Åsgardkjeden?

Svar:

Som redegjort for i St meld nr 37 (1998-99) og i brev til Stortingets presidentskap av 30. april d.å., skjer departementets oppfølging av prosjektene i Åsgardkjeden, i likhet med alle andre prosjekter, i første rekke gjennom oppfølgingen av nye innrapporterte kvalitetssikrede kostnadsestimater som er myndighetenes primærkilde for informasjon om investeringsutviklingen.

For oppfølging av prosjektene i Åsgardskjeden har departementet etablert den særskilte ordningen som består i at departementet møter representanter fra Statoils ledelse straks offisielle nye kostnadsoppdateringer foreligger og blir orientert om disse. I tillegg skal Statoils ledelse straks informere departementet dersom det framkommer vesentlig ny informasjon om Åsgardprosjektene utenom de regulære kostnadsoppdateringene.

Videre har departementet bedt OD om å følge opp Åsgardprosjektet spesielt. OD har foretatt flere gjennomganger av Åsgardprosjektet med flere møter med operatøren Statoil og på bakgrunn av dette utarbeidet tre rapporter som ble oversendt departementet hhv. 23. februar, 31. august og 25. oktober i år. Rapportene er gjennomgått og drøftet i møter med departementet.

Blant annet for å sikre en grundig undersøkelse av utviklingen i prosjektene i Åsgardkjeden, nedsatte departementet 29. august 1998 Investeringsutvalget. Utvalget skulle blant annet identifisere hovedårsaker til kostnadsoverskridelsene på norsk kontinentalsokkel, og herunder kostnadsoverskridelsene i Åsgardprosjektet. Investeringsutvalgets rapport ble lagt frem 3. februar d.å. og det vises til St meld nr 37 (1998-99) for en gjennomgang av denne.

I tillegg til den oppfølging av Åsgardprosjektet som er redegjort for ovenfor, har departementet og OD anledning til å delta som observatører i de faste lisenskomiteene hvor partene møtes for å diskutere og følge opp prosjektutviklingen, som omtalt i svar til spørsmål nr 1.

Innrapporteringene av økonomiske data og møtene med Statoils ledelse, i tillegg til de rapporter som utarbeides av OD, utgjør departementets offisielle oppfølging av investeringsutviklingen av prosjektene i Åsgardkjeden.

Spørsmål 3:

23. juni 1999 ble det utarbeidet et notat om hvordan departementet skulle følge opp Åsgardprosjektet. Hvorfor ble notatet først utarbeidet 1H år etter at statsråden varslet tettere oppfølging av Åsgardprosjektet? På hvilke punkter skiller de nye rutinene seg fra de rutiner departementet har fulgt i perioden etter november 1997.

Svar:

Notatet som ble utarbeidet av departementet 23. juni d.å., og som ble sendt som vedlegg til brev til Statoil og OD 24. juni d.å., slår fast hvordan departementet og OD vil følge opp prosjektene i Åsgardkjeden videre. Formålet med notatet var ikke å etablere nye oppfølgingsrutiner, men var en bekreftelse og en klargjøring av de etablerte rutiner knyttet til oppfølgingsaktiviteter og rapporteringsrutiner i forholdet mellom departementet, OD og operatøren Statoil, som er beskrevet i svar til spørsmål 2 ovenfor.

Det medfører derfor ikke riktighet, som man kan få inntrykk av ved å lese artikkelen i Dagens Næringsliv 6. desember d.å., at rutinene for myndighetenes oppfølging av Åsgardprosjektet ble vesentlig endret i forbindelse med departementets notat av 23. juni d.å.