Når det gjelder de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, lederen Alvheim og Nesvik, medlemmene fra
Kristelig Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene
fra Høyre, Høegh og Sjøli, medlemmet
fra Senterpartiet, Gløtvold, og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti,
Ballo, har merket seg at antall klienter er lavere enn forutsatt
ved Statens klinikk for narkomane. Komiteen vil understreke
viktigheten av at kapasiteten for behandlingen av narkomane blir
utnyttet best mulig, og ber om at departementet vurderer tiltak
for å oppnå en bedre ressursutnyttelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre stiller seg uforstående til at
ikke Statens klinikk for narkomane har maktet å opprettholde
full drift i 1999, og disse medlemmer ber departementet
om en forklaring på dette. Behovet for behandling av narkomane,
også konvensjonell behandling, er enormt og disse
medlemmer finner det derfor uakseptabelt at Statens klinikk
for narkomane ikke til enhver tid sørger for å utnytte
sin fulle og hele kapasitet.
Komiteen tar til etterretning
at økningen av avtalefestet pensjon (AFP) er noe lavere
enn hva man hadde budsjettert for. Det er allikevel grunn til å registrere
at en i perioden januar-august 1999 har en økning på 16,3
pst. i forhold til samme periode i 1998.
Komiteen er enig i at tilskudd
til omsorgstjenesten gjøres overførbar fra og
med 1999 slik at tilskudd i forbindelse med Handlingsplan for eldreomsorgen
kan utbetales når kapasitetsøkningen er oppnådd
selv om dette eventuelt skjer først i 2000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet sier
seg enig med departementet i at det ikke utbetales tilskudd der
det ikke kan dokumenteres at kommunene har en kapasitetsøkning
i sin eldreomsorg. Disse medlemmer viser imidlertid
til at bevilgningen på kap. 670 foreslås redusert
med 2,6 mill. kroner, og dette kan disse medlemmer ikke
støtte. Disse medlemmer viser til at bevilgningen
her foreslås gjort overførbar, og disse
medlemmer mener derfor at hele det bevilgede beløp
bør overføres til neste års budsjett.
Med den skrikende mangel på helsepersonell
som helsevesenet synes å ha finner komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet det svært uheldig at ikke
det bevilgede beløp til rekruttering av helsepersonell
fullt ut er utnyttet i 1999.
Komiteen er enig i at det av
beredskapshensyn blir bygd opp et lager i forbindelse med barnevaksinasjonsprogrammet.
Komiteen tar til etterretning
at aktivitetstallene fra landets somatiske sykehus pr. 2. tertial
1999 indikerer at veksten fra 1998 til 1999 nå blir om
lag 2,5 pst. mot tidligere antatt 3 pst. slik det ble varslet i
St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Komiteen vil også understreke
hva flertallet i finanskomiteen uttalte i Innst. S. nr. 236 (1998-1999), der
det sies at
«departementet har ein dialog med dei berørte
fylkeskommunane om gjennomføring av dei justerte avrekningane,
og at fylkeskommunane i tråd med intensjonane for ISF-ordninga
får oppgjør for all reell aktivitetsauke som ligg
innanfor ordninga.»
Komiteen vil i forbindelse med
endret betalingsmodell legge forannevnte til grunn, samtidig som
det er viktig å understreke forutsetningenen som SHD selv legger
til grunn i St.prp. nr. 13 (1999-2000) "at ingen fylker skal komme
dårligere ut sammenlignet med dagens betalingsmodell".
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (1999-2000)
om behovet for en gjennomgang av sykehusenes økonomi. Det
forutsettes at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med resultatet
av denne, som anført i den innstillingen. I forbindelse
med foreliggende proposisjon om tilleggsbevilgninger til sykehusene
for 1999, har flertallet vurdert muligheten for en
ytterligere styrking av sykehusøkonomien allerede i inneværende år
i påvente av den bredere gjennomgang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet sier
seg fornøyd med at krypgrensen er hevet fra 1 til 2 pst.
fra 2000. Disse medlemmer viser for øvrig
til at regionsykehusene nylig har dokumentert et budsjettmessig
driftsunderskudd for 1999 på hele 360 mill. kroner, og
det må også etter disse medlemmers skjønn
forventes betydelige budsjettunderskudd ved andre offentlige sykehus.
Disse medlemmer viser til den
informasjon som den siste tiden er fremkommet gjennom pressen om sykehusenes økonomiske
situasjon mot slutten av budsjettåret 1999. På bakgrunn
av henvendelser til landets 19 fylkeshelsesjefer har dissemedlemmer mottatt tilbakemeldinger
fra samtlige, som til sammen indikerer et samlet underskudd for
1999 i underkant av 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
de opplysninger som er fremkommet i pressen etter møter
mellom ledere for de fire regionsykehusene. Disse medlemmer viser
til Aftenposten 2. desember 1999 der styreleder Jorhill Andreassen
ved Regionsykehuset i Tromsø uttaler at samarbeidet med
Universitetet i Tromsø må kuttes ut dersom ikke
sykehuset får midler til normal drift. Disse medlemmer viser
også til uttalelse fra direktør Schrøder
ved RiTø om at det medisinske studium står i fare. Dissemedlemmer kan
ikke akseptere en slik utvikling ved regionsykehuset.
Dissemedlemmer har
også registrert at lederne ved de øvrige regionsykehusene
har gitt uttrykk for at de vil ha betydelige overskridelser på sine
budsjetter mot slutten av 1999. Disse medlemmer vil
også peke på at regionsykehustilskuddet ikke har
vært prisjustert siden 1995.
Disse medlemmer viser også til
at regelverket for den innsatsbaserte finansieringen for 2000 er
endret og gjort budsjettnøytralt med kutt i enhetsprisene
og reduserte DRG-vekter. Dette mener disse medlemmer er
i strid med Stortingets forutsetning, nemlig at sykehusenes inntekter
skulle økes i takt med økt produksjon. Den innsatsbaserte
finansieringen kan etter disse medlemmers skjønn
ikke bli budsjettnøytral. Da er vi i tilfelle, slik disse
medlemmer ser det, tilbake til rammefinansiering av sykehusene.
Disse medlemmer frykter at situasjonen
ved mange av våre sykehus i 2000 kan føre til
en alvorlig nasjonal helsekrise dersom ikke sykehusenes økonomi blir
rettet opp for driftsåret 1999 og ved at regelverket for
ISF for 2000 endres.
Disse medlemmer kan ikke akseptere
at Norge, når bl.a. uventede inntekter fra oljeutvinningen
i Nordsjøen i økende grad bedrer landets økonomiske
situasjon og gjør Norge til ett av verdens rikeste land,
skal la norske pasienter stå overfor alvorlige problemer
i helsevesenet, ikke kunne få nødvendig behandling
og risikere å dø i helsekø.
Disse medlemmer viser til at
kap. 730 post 60 Innsatsstyrt finansiering av sykehus, etter initiativ
fra Fremskrittspartiet i Stortinget nå er omgjort til overslagsbevilgning,
og vil derfor foreslå at kap. 760 post 60 økes
med kr 600 000 000 utover Regjeringens forslag i St.prp. nr. 13
(1999-2000) til dekning av sykehusenes underskudd ved utgangen av
1999. Kr 300 000 000 fordeles til regionsykehusene og kr 300 000
000 til de øvrige sykehusene i fylkene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste | |
| 60 | Innsatsstyrt finansiering
av sykehus, økes med fra kr
10 748 000 000 til kr 11 691 000 000 | 943 000 000 |
Disse medlemmer fremmer videre
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen oppta
forhandlinger med Kommunenes Sentralforbund med tanke på endringer i
nåværende regelverk for den innsatsbaserte finansieringen,
slik at sykehusene får dekket inn 50 pst. av reelle behandlingskostnader.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
viser til at regionsykehustilskuddet ikke har vært prisjustert
de senere årene, og at dette har medvirket til en stram økonomi
for disse sykehusene. I samråd med Regjeringen finner flertallet derfor å ville
foreslå en økning av regionsykehustilskuddet for
1999 med 97 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag som
tilsvarer manglende prisomregning for årene 1998 og 1999.
Tilleggsbevilgningen foreslås gitt over kap. 730 post 62
Tilskudd til regionsykehus.
Som følge av forslaget i St.prp. nr.
13 (1999-2000) om en reduksjon på 11,5 mill. kroner, blir flertallets forslag
til netto økning 85,5 mill. kroner, og ut fra dette fremmer flertallet følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste | |
| 62 | Tilskudd til regionsykehus, økes
med fra kr 1 482 800 000 til kr 1 568
300 000 | 85 500 000 |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til den informasjonen som er framlagt fra regionsykehuseierne angående
manglende budsjettdekning, og der disse har anslått at
det på kort sikt behøves ca. 850 mill. kroner
for å dekke forventet underskudd.
Årsakene til det opparbeidede underskuddet
framstår som sammensatte. Nye behandlingsteknikker og bruk av
nye og dyrere implantater (f.eks. hofteproteser, pacemakere), og
der kostnadene ikke kompenseres helt ut gjennom statlige rammeoverføringer
eller gjennom den innsatsstyrte finansieringen, er etter dette
medlems syn en av flere årsaker.
Etter dette medlems syn bør
man finne fram til en annen finansieringsordning for medikamentkostnader
knyttet til sykehusbehandling, ved at alle medikamentkostnader dekkes
av Rikstrygdeverket, og ikke av det enkelte sykehus. Dagens ordning
medfører et kunstig skille mellom behandling i sykehus
og utenfor sykehus, blant annet ved at et medikament som forskrives
på blå resept når pasienten utskrives,
ikke dekkes av sykehuset, mens det enkelte sykehus må bære
kostnadene dersom behandlingen skjer i sykehus. Dermed skapes det
et uheldig incitament til å la eksempelvis cellegiftbehandlingen
av kreftpasienter skje utenfor sykehus, eller at sykehuset ser seg
tvunget til ikke å velge optimal behandling for derigjennom å spare kostnader
til den medikamentelle behandlingen.
Også når det gjelder ulike
implantater, bør utgiftene til anskaffelse av disse etter dette
medlems syn bæres av Rikstrygdeverket.
Begge disse tiltakene vil lette utgiftsutviklingen
særlig ved regionsykehusene, men også ved øvrige
sykehus, ved at det ikke tilkommer uventede utgiftsvekster på dette
området.
Dette medlem vil imidlertid peke
på at samtidig som så vel regionsykehusene som øvrige
sykehus har fått en kostnadsvekst betinget av nye og mer
kostnadskrevende behandlingsmetoder, så er det fortsatt grunn
til å reise spørsmål ved om all den diagnostikk og
behandling som i dag finner sted i sykehus, skjer på riktig
nivå. Dette synliggjøres gjennom svært
høye andeler av akuttinnleggelser ved flere sykehusavdelinger,
der innleggelsene er forårsaket av et akutt oppstått pleiebehov
som forutsatt lokale ressurser til det, i stedet kunne vært
ivaretatt i pasientens hjemkommune. En del pasienter blir også liggende
i sykehusavdelinger i påvente av et rehabiliteringstilbud
utenfor sykehus, med de konsekvenser dette har for redusert behandlingskapasitet
for ventelistepasienter, og økte kostnader for sykehusenes
drift (brudd med LEON-prionsippet).
Etter dette medlems syn er det
derfor viktig å se hele behandlingskjeden under ett, og
der det også er behov for en betydelig styrking av kommunehelsetjenesten,
for å sette denne i stand til å ta hånd
om den medisinske behandlingen samt det omsorgstilbudet som ikke
behøver innleggelse ved sykehus, men som nå altså likevel
skjer fordi det stedlige tilbudet mangler.
I den økonomiske situasjonen som har
oppstått, ser dette medlem likevel ingen
snarlige alternativer til at det allerede nå finner sted
en budsjettmessig kompensasjon for opparbeidede underskudd. Dette medlem mener
imidlertid at kompensasjonen må skje også ved øvrige
sykehusenheter enn regionsykehusene, idet man ellers vil risikere
innskrenkninger på lokal- og sentralsykehusnivå,
som i sin tur fører til en ytterligere kostnadsvekst ved
regionsykehusene gjennom innskrenkninger i de primære og
sekundære ledd i behandlingskjeden. Man har sett en slik
konsekvens gjennom reduksjon av sykestuene i Finnmark, og det er all
mulig grunn til å tro at tilsvarende konsekvenser vil sees
i andre fylker der man må skjære ned på lokalsykehustilbudet.
Dette medlem vil dermed som strakstiltak
foreslå at det på inneværende års
budsjett legges inn en ekstrabevilgning på 600 mill. kroner,
som fordeles på 300 mill. kroner mellom regionsykehusene,
samt 300 mill. kroner til de ulike fylkeskommuner til reduksjon av
opparbeidede underskudd ved øvrige sykehus.
Som følge av forslaget i St.prp. nr.
13 (1999-2000) om en reduksjon på 11,5 mill. kroner på post
62, blir dette medlems forslag til netto økning
på denne posten 288,5 mill. kroner.
Dette medlem fremmer ut fra dette
følgende forslag:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste | |
| 62 | Tilskudd til regionsykehus, økes
med fra kr 1 482 800 000 til kr 1 771
300 000 | 288 500 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
viser til at sykehusene i 1999 har hatt en ekstraordinært
stor aktivitetsvekst utover det som var planlagt i opprinnelig budsjett. Flertallet vil
understreke fylkeskommunenes styringsansvar for sykehusene. Kravene
til fylkeskommunenes egenfinansiering av den økte aktivitetsveksten har
imidlertid skapt en vanskelig situasjon innenfor de rammer som er
fastlagt for 1999. Det foreslås på denne bakgrunn
i samråd med Regjeringen en tilleggsbevilgning i forhold
til merbehov som følge av at prognostisert aktivitetsvekst
for 1999 er 3 pst., mens planlagt vekst var 0,75 pst. i St.prp.
nr. 1 (1998-1999). Tilleggsbevilgningen på 157 mill. kroner
foreslås bevilget over kap. 730 post 67 Andre tilskudd.
Tilleggsbevilgningen forutsettes fordelt på fylkeskommunene
i henhold til kriteriene i inntektssystemet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste | |
| 67 | Andre tilskudd, økes
med fra kr 71 900 000 til kr 228 900
000 | 157 000 000 |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til partiets merknader knyttet til kap. 730 post 62. Som ledd i å skape
inndekning for opparbeidede underskudd til fylkeskommunenes helsetjeneste
foreslår dette medlem en ekstrabevilgning
på inneværende års budsjett til de fylkeskommunale
sykehusene ved at kap. 730 post 67 økes med 300 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste | |
| 67 | Andre tilskudd, økes
med fra kr 71 900 000 til kr 371 900
000 | 300 000 000 |
Komiteen støtter oppbyggingen
av felles ortopedisk enhet for Rikshospitalet og Ullevål
sykehus og ser dette som et positivt samordningstiltak når
det gjelder samordning av regionsykehustjenester for regionene Sør
og Øst.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Høyre, er positive til en
særskilt bevilling til tilvirking av øl til utskjenking
i egen virksomhet.
Flertallet mener at en slik særskilt
bevillingsordning bør være knyttet til både
serverings- og skjenkebevilling, og begrenset til utskjenking på stedet
der tilvirkning, servering og skjenking skal skje.
Flertallet ber om at ordningen
trer i kraft snarest mulig. Regjeringen bes fremme en særskilt
bevillingsordning som omfatter lokale tradisjonsdrikker av typen øl,
vin og sider.
Flertallet vil dessuten framholde
at den særskilte bevillingsordningen bør være
lite byråkratisk og på et akseptabelt kostnadsnivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine merknader i Innst. O. nr.
59 (1996-97). Disse medlemmer ønsket å utvide
unntaket fra kravet om bevilling til produksjon av øl og
vin til eget bruk til også å omfatte utskjenking i
egen bedrift. Flertallet ba Regjeringen utrede dette. Disse
medlemmer merker seg at Regjeringen ikke vil fremme slikt
forslag nå, og at man åpner for å vurdere
dette på nytt i forbindelse med evalueringen av systemet
med statlige engros- og tilvirkningsbevillinger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til særskilt bevillingsordning som bør
nyttes til både serverings- og skjenkebevilling, og begrenses
til utskjenking på steder der tilvirking, servering og
skjenking skal skje.
Den særskilte bevillingsordningen som omfatter lokale
tradisjonsdrikker av typen øl, vin og sider, bør være
lite byråkratisk og på et akseptabelt kostnadsnivå.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti tar orienteringen
i proposisjonen til etterretning og støtter at det i forbindelse
med den nært forestående evalueringen av systemet
med statlige engros- og tilvirkningsbevillinger blir arbeidet videre med
en slik bevillingsordning.
Disse medlemmer vil poengtere
at en slik særskilt bevillingsordning, dersom den foreslås,
bør være knyttet til både serverings-
og skjenkebevilling, og begrenset til utskjenking på stedet
der tilvirkning, servering og skjenking skal skje.
Disse medlemmer er enig i at
en slik særskilt bevilling nok bør omfatte lokale
tradisjonsdrikker av typen øl, vin og sider.