Utbyggingen av Eiksundsambandet er planlagt finansiert
med en kombinasjon av bompengelån og statlige midler. Bompenger
kan finansiere om lag 135 mill. kroner (1999-kroner), dvs. 18 pst.
av investeringskostnadene på 750 mill. kroner. Behovet
for statlige midler blir med dette 615 mill. kroner.
De beregninger som ligger til grunn i finansierings-analysen
tar utgangspunkt i at anlegget startes opp i 2001 og at det kreves
inn forhåndsbompenger på ferja fram til åpning
av sambandet i 2004. Forutsetninger i finansieringsanalysen ellers
går fram av pkt. 3.1 i proposisjonen.
Det er alltid betydelig usikkerhet knyttet til
prognoser for bompengeinntekter. Samferdselsdepartementet vil understreke
betydningen av å basere prognosene på nøkterne
forutsetninger. Departementet finner ikke grunnlag for å fravike
Vegdirektoratets forutsetninger og beregninger mht. bompengebidrag.
Fylkeskommunen har i prinsippet sagt seg villig
til å garantere for bompengelånet og gå inn
på en ordning med betinget refusjon. Fylkeskommunen har
gjort vedtak om å tilrå at 30 mill. kroner av
bompengelånet blir gitt med betinget refusjon. Beløpet
på 30 mill. kroner er skjønnsmessig fastsatt.
Dersom en hadde fastsatt den betingede refusjonen ut fra standard
forutsetninger, ville den vært i størrelsesorden
100 mill. kroner.