Finansiering og bompengeordning

Utbyggingen av Eiksundsambandet er planlagt finansiert med en kombinasjon av bompengelån og statlige midler. Bompenger kan finansiere om lag 135 mill. kroner (1999-kroner), dvs. 18 pst. av investeringskostnadene på 750 mill. kroner. Behovet for statlige midler blir med dette 615 mill. kroner.

De beregninger som ligger til grunn i finansierings-analysen tar utgangspunkt i at anlegget startes opp i 2001 og at det kreves inn forhåndsbompenger på ferja fram til åpning av sambandet i 2004. Forutsetninger i finansieringsanalysen ellers går fram av pkt. 3.1 i proposisjonen.

Det er alltid betydelig usikkerhet knyttet til prognoser for bompengeinntekter. Samferdselsdepartementet vil understreke betydningen av å basere prognosene på nøkterne forutsetninger. Departementet finner ikke grunnlag for å fravike Vegdirektoratets forutsetninger og beregninger mht. bompengebidrag.

Fylkeskommunen har i prinsippet sagt seg villig til å garantere for bompengelånet og gå inn på en ordning med betinget refusjon. Fylkeskommunen har gjort vedtak om å tilrå at 30 mill. kroner av bompengelånet blir gitt med betinget refusjon. Beløpet på 30 mill. kroner er skjønnsmessig fastsatt. Dersom en hadde fastsatt den betingede refusjonen ut fra standard forutsetninger, ville den vært i størrelsesorden 100 mill. kroner.