3. Samferdselsdepartementets kommentarer

Samferdselsdepartementet har i brev av 16. juli 1999 avgitt uttalelse til rapporten.

3.1 Generelt

Departementet er enig i at det ikke er blitt utarbeidet oppfølgingskriterier for ordningen med kjøp av posttjenester. Dette skyldes at departementet i sitt arbeid med å utvikle systemer for måling av servicenivået så langt har lagt mest vekt på å følge opp servicenivået på landsbasis, uten noe særskilt skille mellom lønnsomme og ulønnsomme deler av postnettet. Samferdselsdepartementet vil i tiden framover vurdere å få utviklet bedre systemer som også ivaretar behovet for rapportering/oppfølging av forholdet mellom lønnsomme og ulønnsomme deler av postnettet.

Departementet er enig i at det vil være viktig å gjennomføre evalueringer med jevne mellomrom for å få informasjon om de fastsatte målsettingene for ordningen med statlig kjøp av posttjenester oppnås.

Samferdselsdepartementet vil i det videre arbeidet vurdere om Posten kan ha økonomiske fordeler av å være landsdekkende, og i så fall vurdere om modellen for beregning av den offentlige betalingen i tilstrekkelig grad tar hensyn til denne fordelen.

Videre vil Samferdselsdepartementet følge opp Post- og teletilsynets arbeid med å utarbeide særskilte regnskapsregler som blant annet skal sikre at nødvendig dokumentasjon er på plass i forhold til kravet om at like konkurransevilkår er overholdt.