Regjeringen har lagt frem saken om etablering
av IT- og kunnskapssenter for Stortinget flere ganger, senest i St.prp.
nr. 2 (1999-2000). Stortinget har tidligere behandlet saken ved
en rekke anledninger, senest i forbindelse med Innst. S. nr. 8 (1999-2000).
På bakgrunn av denne innstillingen vedtok Stortinget 2.
november 1999 å be Regjeringen legge fram for Stortinget
resultatene fra sluttforhandlingene innen 17. desember 1999. Regjeringen
legger i proposisjonen frem de fremforhandlede avtaler med både
IT Fornebu Technoport (ITFT) og Nettverk Fornebu (NF), med en anbefaling
om hvilken av interessentene staten bør samarbeide med
om etablering av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu.
Det er fremforhandlet hovedavtaler og kjøpsavtaler med
begge. For NF foreligger to alternative sett avtaler. Avtalene foreligger
som trykte vedlegg til proposisjonen.
Regjeringen vil etter en samlet vurdering, men
med vesentlig vekt på momenter som egnet organisering, innflytelse, økonomi
for prosjektet og risiko, anbefale at staten velger NF som samarbeidspartner
i etableringen av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu.
Regjeringen understreker at det er kun i avtalen med NF at staten
sikres varig kontroll i de policyskapende organer i senteret, og
slik har mulighet for bedre å kunne ivareta viktige samfunnsmessige
og nasjonale interesser. Avtalen med NF fordrer lavere økonomiske
bidrag fra statens side, og det foreligger redusert risiko blant annet
på grunn av mindre omfang. NF er også den sterkeste
interessenten hva gjelder direkte bidrag til utdanning og forskning.
Etter at Stortinget har behandlet Regjeringens
fremlegg om hvilken interessent staten skal samarbeide med, gjenstår
enkelte juridiske, økonomiske og fremdriftsmessige avklaringer
som forberedelser til implementering av avtalen. Det er forutsatt
i avtalene med interessentene at arbeidet med realiseringen av senteret skal
starte raskt etter Stortingets godkjennelse, slik at selskapene
skal være kapitalisert, styre være valgt og eiendommene
overdratt 8 uker etter godkjennelse. Det legges til grunn at statens
totale bidrag til aksjekapitalen i IT-senteret skal være
på 260 mill. kroner.
Visjonen for et IT- og kunnskapssenter på Fornebu
er at kunnskapsintensivt næringsliv knyttes tett opp til universiteter
og høyskoler, og at det skapes et internasjonalt miljø for
næringsrettet innovasjon innen IKT. Regjeringen legger
vekt på at en IT-satsing på Fornebu skal bidra
til å styrke eksisterende teknologimiljøer, bl.a.
ved at IT- og kunnskapssenteret på Fornebu blir en likeverdig
partner i det nasjonale innovasjonssystemet som er under utvikling.
Regjeringen har også foreslått
at det bevilges midler slik at NTNU og Universitetet i Oslo, i samarbeid
med SINTEF, etablerer et såkalt "Bedriftsuniversitet" på Fornebu,
som skal tilby bedriftsrettet etter- og videreutdanning. Stortinget
har understreket at inkubatorvirksomhet skal være et viktig
element i et IT- og kunnskapssenter. Regjeringen har forutsatt at
denne skal drives i regi av private aktører, med SIVA og
SND som naturlige samarbeidsaktører.
ITFT og NF har ulike arealforutsetninger i sine
konsepter. Begge tar utgangspunkt i 316 dekar, men ITFT har ambisjoner
om å øke dette til ca. 605 dekar. Regjeringen
legger til grunn at staten ikke bør medvirke til omfattende
boligbygging på Fornebu, og at det er mulig å gjennomføre
etablering av et faglig godt IT- og kunnskapssenter innenfor et
areal på 316 dekar.
ITFTs organisasjonsstruktur består
av to selskaper, IT Fornebu AS og IT Fornebu Eiendom AS, hvor førstnevnte
skal ha ansvar for forvaltning og utvikling av visjonen. NF har
en organisasjonsstruktur som samler policy- og eiendomsutvikling
i ett selskap; Nettverk Fornebu AS. Regjeringen konkluderer med
at gjennom den høye statlige aksjeandelen og gjennom vedtekter/aksjonæravtaler
er staten sikret betydelig og varig kontroll i avtalen med NF. Regjeringen
mener også at NFs organisering er mer oversiktlig og enklere å forholde seg
til.
Etter Regjeringens syn kan avtalene med ITFT
og NF ikke entydig skilles på økonomi. NFs prosjekt
synes imidlertid å være bedre enn ITFTs med hensyn
til lønnsomhet dersom interessentenes egne forutsetninger
om investeringer og leieinntekter legges til grunn.
ITFT vil særlig fokusere på nye
forretningsområder innen bruk, utvikling og salg av elektroniske
læringsprodukter og tjenester. Konseptet inneholder etablering
av selskapet IT Fornebu Multimedia Læring AS. NF ønsker å satse
på området "elektronisk distribusjon" og vil etablere
et Institutt for Elektronisk distribusjon som vil koordineres med øvrig
utdannings- og forskningsvirksomhet. ITFT vurderes av Regjeringen å ha
kommet lengst med å knytte relevante nasjonale og internasjonale
kontakter. Når det gjelder inkubator-virksomhet, konkluderes
det med at begge interessentene legger til rette for slik virksomhet,
og at de ikke kan skilles på dette punktet.
I avtalen med ITFT er det en intensjon om oppkapitalisering
i 2001 og at staten skal delta i denne, forutsatt at det er nødvendig
for selskapet. Det er tatt forbehold om Stortingets godkjenning.
Det er videre i avtalene med interessentene lagt til grunn at de/det
felles selskap skal erverve det område som staten forutsettes å ha
kontroll over. Dette omfatter totalt 316 dekar.
Begge interessenter har godtatt å dekke
en forholdsmessig del (27 mill. kroner) av kostnadene forbundet med
utbygging av kollektivbetjening på Fornebu. I begge avtaleutkast
er det lagt inn en klausul som gir rett til reforhandlinger av dette
punktet dersom infrastrukturkostnadene vesentlig avviker fra forutsetningene
i taksten. Fører reforhandlingene ikke fram, vil staten
måtte bære de kostnader som overstiger anslagene.
Staten har videre påtatt seg et hovedansvar for opprydding
av eventuell forurensning på området. Utgiftene
her er anslått til ca. 80 mill kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Einar Johansen, Kjell Opseth, Torstein
Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra
Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje
Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun
Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og fra Venstre, Leif
Helge Kongshaug, viser til tidligere stortingsbehandlinger
om etablering av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu og
de kriterier og forutsetninger for et slikt senter som er lagt fra
Stortingets side. Komiteen konstaterer at Regjeringen
i sin innstilling i St.prp. nr. 35 (1999-2000) legger hovedvekten
på å sikre de verdiene som investeres på Fornebu.
Dette gir komiteen sin fulle tilslutning til og registrerer
at staten etter fullførte forhandlinger har forhandlet
frem avtaler med både IT Fornebu Technoport og Nettverk Fornebu. Komiteen har
merket seg at Regjeringen i sin innstilling har anbefalt avtalen
med Nettverk Fornebu.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, konstaterer imidlertid
at Regjeringen i sitt opplegg først og fremst vektlegger
eiendomsprosjektet, mens Stortinget i sine tidligere vedtak og føringer
har understreket den utdannings- og forskningsmessige samt næringspolitiske
dimensjon og innholdet i den planen som aktørene har for å realisere
visjonen og aktørenes evne til å gjennomføre
planene.
Flertallet vil sterkt understreke
at Stortingets støtte til planene om et IT- og kunnskapssenter
på Fornebu først og fremst er betinget av at senteret
faktisk bidrar til å oppfylle de forutsetninger som Stortinget tidligere
har lagt til grunn. Senest i Innst. S. nr. 8 (1999-2000) la Stortinget
særlig vekt på følgende kriterier ved
valg av interessent for å realisere planene for et slikt
senter:
1. Målet er å skape
et nasjonalt IT-senter av internasjonal verdi ved et samspill mellom
de internasjonale, nasjonale og lokale miljøene. Gjennom
satsing på nettbasert utdanning skal kompetanse-tilbudet
styrkes over hele landet.
2. I valg av interessent må man
bl.a. vektlegge:
– Interessentens
internasjonale kontakter og planer for å knytte til seg
kompetanse fra andre land.
– Opplegg for samarbeid med regionene
og tiltak for å utvikle miljøer andre steder i
landet.
– Planer som viser hvordan senteret
skal bidra til ny næringsvirksomhet og være en
motor for fornyelse for hele landet og planer for samspill mellom
forskning, utdanning og næringsvirksomhet.
3. Staten skal delta aktivt med å realisere
visjonen gjennom tilrettelegging av areal og deltaking i selskapsdannelser
med private aktører. Staten må være en
aktiv pådriver og medaktør i utviklingen av visjonen.
4. Stortinget la til grunn at det største
alternativet på ca. 500 daa. vil styrke totalkonseptet.
5. Stortinget ba om at Regjeringen i sluttforhandlingene
la avgjørende vekt på det felles eierselskapets muligheter
for å realisere visjonen.
På dette grunnlag ba Stortinget Regjeringen
komme tilbake med en innstilling om hvilken interessent som har
den beste planen.
Flertallet vil minne om at Stortinget
først og fremst har hatt et næringspolitisk utgangspunkt
for sine premisser for valg av interessent. Flertallet mener at
de næringspolitiske premissene for et IT- og kunnskapssenter
på Fornebu er lite fokusert som premiss for valg av interessent.
Striden mellom Telenor og Telia illustrerte til overmål
betydningen av å ha et sterkt industrielt miljø som
grunnlag for en lokalisering.
Flertallets vurdering er derfor
at valg av interessent først og fremst må foretas
ut fra en samlet næringspolitisk vurdering. Oppdraget må gis
til den interessenten som best kan bidra til realiseringen av de næringspolitiske
krav og forutsetninger som er lagt til grunn.
Flertallet vurderer det derfor
som uheldig at Regjeringen i forbindelse med proposisjonen ikke
vurderer og drøfter de dramatiske omstillinger og næringspolitiske
utfordringer som følger av IT-revolusjonen. Det blir stadig
tydeligere at det er i ferd med å vokse frem en ny næringsstruktur
og en ny økonomi som kommer til å endre hele fundamentet
som næringspolitikken bygger på. Som eksempler
kan nevnes at i 2002 vil internettindustrien i USA være
større enn omsorgssektoren. I Norge rapporterer SSB at
IT-næringen nå har større omsetning enn
oljeindustrien. Målt i verdi er IKT-industrien allerede
verdens største. Verdien av det finske selskapet Nokia
er alene det dobbelte av alle selskapene som er notert på Oslo
Børs.
Flertallet ser det som bekymringsfullt
at Norge ligger langt bak de fleste OECD-landene både hva gjelder
ny næringsvirksomhet innen IT eller som bruker av IT. En
OECD-rapport fra oktober 1999 viser at OECD-landene har en gjennomsnittlig
vekstrate for kunnskapsbaserte næringer som er dobbelt
så høy som den norske. For investeringer i FoU
viser rapporten at bare fem OECD-land er lavere enn Norge. Med hensyn til
innovasjon målt i antall IT-patenter samt å bringe nye
produkter/prosesser til markedet er Norge nesten sist blant
OECD-landene.
Flertallet vil imidlertid peke
på at Norge også har interessante muligheter.
Norge ligger helt i toppen når det gjelder infrastruktur
innen IKT. Det samme er tilfellet som brukere av avanserte IKT-løsninger.
Videre er Telenor i fremste rekke internasjonalt som utvikler av
nye løsninger innen mobiltelefoni og internett og har gjort
utviklingsavtaler med noen av de fremste IKT-selskapene i verden.
Det betyr at Telenor og Norge er med i første rekke i utviklingen
av teknologier som kommer til å legge grunnlaget for noen
av de viktigste industriene det neste tiåret.
Flertallet vil derfor understreke
alvoret i at Norge ikke har maktet å skape ringvirkninger
fra Telenor og få frem IKT-bedrifter av internasjonalt
format. Det betyr at Norge mangler egen produksjon og er i det alt vesentlige
avhengig av å importere IKT-tjenester fra andre land.
Det er etter flertallets mening
nødvendig å ta denne situasjonen på alvor.
Lykkes det ikke å snu denne utviklingen vil Norge komme
i den situasjon at den verdiskapende kompetansen i de nye næringene
i stor grad forblir i utlandet. Det vil være en alvorlig utfordring
både for hensynet til vårt nasjonale eierskap og
for evnen til ny verdiskapning i Norge.
Flertallet vil også vise
til annet utviklingstrekk som peker i samme retning, og det er den økende utflytting
og oppkjøp av vellykkede norske IKT-selskaper. Årsaken
er dels norske rammevilkår, dels mangel på private
norske investormiljøer som har kompetanse og kapital til å hevde
seg på de nye forretningsområdene. Det er derfor
viktig å endre rammevilkårene og bygge opp sterke
norske investormiljøer.
Flertallet vil i den forbindelse
understreke betydningen av å forstå hvordan den
nye økonomien fungerer og hva slags virkemidler som kreves
for å understøtte de nye næringene. Det
er til dels et betydelig misforhold mellom de institusjoner og virkemidler som
var utviklet for å møte industrisamfunnets utfordringer,
og de løsninger som den nye økonomiens forretningsvirksomhet
krever.
Det betyr etter flertallets vurdering
at det er nødvendig å meisle ut en rekke nye næringspolitiske
virkemidler som kan legge grunnlaget for økt verdiskapning i
en ny tid. På generell basis vil det være viktig å foreta en
kraftig styrking av utdanning og kompetanseutvikling innen de nye
teknologiene. På det næringspolitiske området
vil flertallet peke på tre områder
som særlig viktige i utformingen av en næringspolitisk
strategi som er tilpasset kunnskapsamfunnets forutsetninger:
– Betydningen
av å ta utgangspunkt i kompetansemiljøer der Norge
har en sterk internasjonal stilling
– Betydningen av å legge
forholdene til rette for å trekke utenlandsk kompetanse
og utvikling til Norge
– Betydningen av å styrke
evnen til å omsette forskning og utvikling til
ny næringsvirksomhet.
Flertallet vil med dette utgangspunkt
påpeke følgende:
Det foreligger en rekke faglige analyser som
påviser betydningen av å ha sterke klynger som
basis for verdiskapning. Det næringsområdet som
de neste ti år fremfor noe kommer til å påvirke
samfunnsutviklingen i alle land er IKT. Flertallet vil
med dette utgangspunkt fremheve betydningen av å utvikle
en klynge rundt Telenor og den kompetansen som her er utviklet innen
internett/mobiltelefoni. Flertallet vil
minne om den vekt et slikt industrielt miljø fikk i diskusjonene
mellom Telenor og Telia. En viktig hensikt med å opprette
et IT- og kunnskapssenter på Fornebu er å bidra
til et slikt industrielt miljø med basis i den kompetanse
som Telenor står for.
Flertallet vil imidlertid også understreke
betydningen av at andre lands IKT-bedrifter finner det attraktivt å etablere
produksjon og utvikling i nærheten av Telenor på Fornebu. Flertallet har
merket seg at til nå har nesten alle slike etableringer
i Norden skjedd i Finland og Sverige i tilknytning til Nokia og
Ericsson.
Flertallet viser til at det største
fortrinnet Norge har på dette området er den norske
befolkning fordi den representerer et avansert og homogent marked
som forbrukere. Det kan gjøre det interessant å legge
forskning og utvikling til Norge for å prøve
nye produkter på dette markedet. Flertallet har
imidlertid registrert at utenlandske selskaper også vektlegger
betydningen av sterke fagmiljøer, attraktive bomuligheter
og konkurransedyktige rammevilkår generelt som viktige forutsetninger.
Flertallet vil derfor understreke
viktigheten av at det planlagte IT- og kunnskapssenteret på Fornebu
blir utformet slik at det kan fremstå som attraktivt for
selskaper og nøkkelpersoner som ønsker å etablere
seg her i konkurranse med andre kunnskapssentra rundt om i verden.
Flertallet vil påpeke
at det med utgangspunkt i de foran nevnte føringene er
markante forskjeller mellom prosjektene til henholdsvis IT Fornebu
Technoport og Nettverk Fornebu. IT Fornebu Technoports konsept er langt
større og mer ambisiøst. Dette styrker mulighetene
for å oppnå kritisk masse og internasjonal oppmerksomhet. Flertallet viser
i denne forbindelse også til anbefalingen fra flertallet
i statens forhandlingsdelegasjon som vektlegger de store forskjellene
i ambisjon, risikovillighet og internasjonal forankring til fordel
for IT Fornebu Technoport.
Flertallet har merket seg at
kommunedelplan 2 område 5.1. på Fornebu ikke er
omfattet av det området Regjeringens proposisjon og de
fremforhandlede avtaler omfatter. Området er av Bærum
kommune regulert til næringsformål. Flertallet mener
Regjeringen, på bakgrunn av omfanget av den næringspolitiske
ambisjon om kritisk masse og internasjonal oppmerksomhet, skal inkludere
område 5.1. i kunnskapssenteret ved avhendelse til det
selskap som utvelges med de samme føringer som det eksisterende avtaleverket
forutsetter.
Flertallet vil også fremheve
betydningen av at det konseptet som blir valgt tar utgangspunkt
i nasjonens behov for nye løsninger i en ny økonomi
og trekker opp et næringspolitisk perspektiv i sin visjon.
Dette er et hovedelement i IT Fornebu Technoports konsept, mens
Nettverk Fornebus konsept er langt mer begrenset og bedriftsrettet.
Planene om et IT- og kunnskapssenter på Fornebu fremstår
her som et av flere virkemidler.
Flertallet registrerer at IT
Fornebu Technoport har dokumentert langt mer konkrete planer enn
Nettverk Fornebu hva gjelder internasjonal forankring og bidrag
til regional utvikling. Flertallet vil her særlig vise
til den omfattende satsingen som dokumenteres gjennom IT Fornebu
Multimedia Læring AS og ikke minst samarbeidsavtalen med
SIVA og de regionale innovasjonssystemene. I dette perspektiv vil
IT Fornebu bli et av flere regionale kraftsentra.
Flertallet har merket seg at
Nettverk Fornebu på sin side primært tar utgangspunkt
i egne bedrifters behov med særlig vekt på elektronisk
handel. Selv om Nettverk Fornebus umiddelbart større økonomiske bidrag
til forskning og utvikling er positivt, vil flertallet peke
på at IT Fornebu Technoport har en langt bredere satsing
både på forskning, undervisning og nyskapning,
noe som forventes å gi større ressurser på sikt.
I den forbindelse vises også til rammeavtalen mellom IT
Fornebu Technoport og Forskningsparken i Oslo med sikte på en
fusjon.
Flertallet vil også peke
på viktigheten av å sikre den statlige investeringen
i konseptet og merker seg at Regjeringen i sin innstilling gir uttrykk
for at Nettverk Fornebu innebærer mindre risiko og større
styringsmuligheter for staten. Flertallet vil for
egen del vise til at IT Fornebu Technoports visjon innebærer
en langt sterkere privat satsing enn Nettverk Fornebu. Sistnevnte
forutsetter en statlig andel på 46 pst. mens IT Fornebu
Technoport har en statlig andel på 34 pst. Mens IT Fornebu
Technoport i første omgang skal satse 780 mill. kroner
utgjør Nettverk Fornebus satsing maksimalt 300 mill. kroner.
Flertallet vil også vise
til at flertallet i statens forhandlingsutvalg konkluderer med at
den statlige investeringen vil være best sikret ved en
organisatorisk deling der eiendommer forvaltes etter kommersielle hensyn,
men under hensyn til visjonen. Forhandlingsutvalget mener således
at statens interesser vil være best tjent med IT Fornebu
Technoports modell med en inndeling i et visjonsselskap og et eiendomsselskap, mens
Regjeringen trekker den stikk motsatte konklusjonen.
Hva gjelder valg av statlig aktør på Fornebu
vil flertallet også her vektlegge de næringspolitiske hensynene.
Gjennom samarbeidet med Forskningsparken i Oslo vil IT Fornebu Technoport
utgjøre et regionalt innovasjonssenter for hele Osloregionen.
SIVA har allerede utviklet et konsept med regionale innovasjonsmiljøer
over hele landet. Flertallet finner den modellen
som er beskrevet i intensjonsavtalen mellom SIVA og IT Fornebu AS
som svært interessant. Avtalen innebærer at SIVA
går inn som statens representant med en eierandel på 34
pst. i IT Fornebu AS, mens sistnevnte skal arbeide for at private
investorer overtar 51 pst. i et nytt selskap som skal samle SIVAs
satsing i regionale innovasjonssystemer.
Flertallet viser til at SIVA
har under etablering et nytt selskap - "Norsk Regional Innovasjon"
(NRI). Selskapet skal stiftes som et 100 pst. eiet datterselskap
av SIVA. SIVA planlegger å legge inn som aksjekapital i NRI
sine eierandeler/minoritetsandeler i de 40 strategiske
innovasjonsselskapene som SIVA allerede har etablert over hele landet.
Flertallet har registrert at
det er et betydelig behov for privat kapital for å utvikle
de regionale innovasjonssentrene. IT Fornebu AS har noen av de største
og mest kompetente private investorene i Norge. Med dette utgangspunkt
har SIVA inngått en intensjonsavtale med IT Fornebu AS
som innebærer at IT Fornebu AS skal arbeide for at minimum
4 private investorer deltar i en rettet emisjon med sikte på å erverve
51 pst. av aksjene i NRI. I emisjonen skal de private investorene
ved en eventuell selskapsdannelse legge inn kapital, mens SIVA legger
inn sine eierandeler i etablerte innovasjonsselskaper.
Flertallet mener at dersom en
slik avtale realiseres vil SIVAs virksomhet styrkes og bli tilført
verdifull kapital. Men fremfor alt vil en slik avtale gi en struktur til
og styrke ringvirkningene fra Fornebu til distriktene. På den
måten vil regionene styrkes og bli en motvekt til en eventuell
sentralisering et kunnskapssenter på Fornebu kan føre
til.
Flertallet vil på dette
grunnlag gå inn for at IT Fornebu Technoport utpekes som
statens private samarbeidspartner for det nye nasjonale IT- og kunnskapssenteret
på Fornebu og at SIVA blir statens representant både
i visjonsselskapet og eiendomsselskapet.
Flertallet har merket seg at
Stortinget nå behandler denne saken for niende gang. Stortinget
har allerede ved flere anledninger tidligere uttalt bekymring for tempo
og fremdrift når det gjelder etablering og utvikling av
et kunnskapssenter på Fornebu. Disse medlemmer har
videre merket seg suksessen i Oulu, Finland, og de omfattende planer
for Øresundregionen. Tempo i utviklingen av kunnskapssenteret
kan vise seg avgjørende for Norges evne til å konkurrere.
På dette grunnlag vil flertallet peke på det
kritikkverdige i at Regjeringen gjennom sin håndtering
har forsinket fremdriften av denne saken.
Flertallet vil også vise
til at Regjeringen i liten grad har fulgt opp den langsiktige målsetning
som har ligget til grunn for Stortingets tidligere vedtak. I stedet har
Regjeringen arbeidet for løsninger og prosjekter som er
langt mindre enn det Stortinget har ønsket. Flertallet vil
samtidig understreke viktigheten av at et IT- og kunnskapssenter
ikke vurderes isolert, men som et element i en langt bredere satsing
slik flertallet har beskrevet foran. Regjeringens
håndtering av denne saken har medført en forsinkelse
i hele fremdriften, noe som kan svekke norsk næringslivs
evne til å møte de utfordringer og muligheter
som de nye teknologiene åpner for.
Flertallet vil minne om at Stortinget
ved tidligere behandlinger har bedt Regjeringen vektlegge nyskapning,
det regionale perspektiv og evnen og viljen til å utvikle
et internasjonalt attraktivt senter ved valg av statens private
samarbeidspartner. Flertallet merker seg at Regjeringen
til tross for dette har lagt avgjørende vekt på organisering,
statens innflytelse og prosjektets økonomi i sin anbefaling
av Nettverk Fornebu. Også under den åpne høringen
vektla statsråd Laila Dåvøy disse forhold
som avgjørende momenter.
Flertallet ser utvelgelsen av
statens private samarbeidspartner som en viktig milepæl
i den næringspolitiske satsning utviklingen av kunnskapssenteret
skal være. Men det gjenstår betydelige utfordringer
før man kan si at Stortingets forutsetninger for utviklingen
er oppfylt. Dette er i stor grad avhengig av offentlige aktører. Flertallet mener
det er viktig at Regjeringen stimulerer til at alle offentlige aktører
lojalt følger opp Stortingets forutsetninger for utviklingen
av kunnskapssenteret på Fornebu.
Forslag til vedtak:
«1. Stortinget samtykker
i at staten ved Arbeids- og administrasjonsdepartementet ved Statsbygg
inngår avtaler med IT Fornebu Technoport om etablering
av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu. Avtaler som skal
inngås er hovedavtale (med vedlegg) og kjøpsavtale
(med vedlegg) mellom staten og IT Fornebu Technoport i henhold til
St.prp. nr. 35 (1999-2000) vedlegg 1 og 2.
2. Stortinget ber Regjeringen legge til
rette for at SIVA blir det organet som skal ivareta statens interesser
i IT- og kunnskapssenteret.
3. Stortinget ber Regjeringen senest i
budsjettproposisjonen for 2001 gi en redegjørelse om fremdriften
i etableringen av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til St.prp. nr. 35 (1999-2000),
hvor det fremgår at Regjeringens hovedmål med
etableringen av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu, er å tilrettelegge
for fremtidsrettet næringsutvikling. Disse medlemmer anser
et samarbeid mellom utdanning, forskning, inkubator- og næringsvirksomhet
som viktig for at et IT- og kunnskapssenter på Fornebu
skal lykkes.
Disse medlemmer understreker
at det er de næringspolitiske premissene for et IT- og
kunnskapssenter på Fornebu som har vært det viktigste
premiss for Regjeringens valg av interessent. I St.prp. nr. 35 (1999-2000)
er det lagt stor vekt på å få frem de næringspolitiske
sidene ved interessentenes konsepter. I kap. 3.1 heter det:
«Visjonen for et IT- og kunnskapssenter på Fornebu er
at kunnskapsintensivt næringsliv knyttes tett opp til universiteter
og høyskoler, og at det skapes et internasjonalt miljø for
næringsrettet innovasjon innen IKT.»
Det legges stor vekt på at senteret
skal støtte opp om nyetablerte kunnskapsbedrifter innen
IKT ved å gi et allsidig inkubatortilbud, forenkle tilgangen
på risikokapital og styrke kontakten mellom små,
mellomstore og større bedrifter. Disse medlemmer er
opptatt av at senteret skal utpeke særskilte fagområder
innen IKT hvor det satses på faglig tyngde på et
internasjonalt nivå og hvor man skal stimulere til innovasjon, næringsutvikling
og nyetableringer. Ingen av interessentene har på det nåværende
tidspunkt i tilstrekkelig grad konkretisert det fremtidige innholdet
i IT- og kunnskapssenteret. Disse medlemmer understreker
på denne bakgrunn betydningen av at staten får sterk
innflytelse og varig kontroll i senterets policyutviklende organer,
og slik har mulighet til å kunne ivareta viktige samfunnsmessige
og nasjonale interesser på en bedre måte. En slik
grad av innflytelse og kontroll sikres staten gjennom vedtekter
og aksjonæravtaler utelukkende i konseptet til Nettverk
Fornebu. I dette konseptet er heller ikke ytterligere emisjoner planlagt,
noe som vil gjøre at innflytelsen og risikoen for staten
forblir den samme. Disse medlemmer viser til planlagte
emisjoner i IT Fornebu Technoports konsept som fordrer at staten
går inn med mange hundre millioner kroner i løpet
av få år, for å opprettholde sin aksjeandel
og derved sin innflytelse. Disse medlemmer viser
i tillegg til at staten har vesentlig mindre innflytelse regulert
i avtalene i dette konseptet enn i konseptet til Nettverk Fornebu.
Disse medlemmer ser det også som
positivt at de private interessentene bak Nettverk Fornebu legger inn
vesentlig mer til FoU-virksomhet enn de private interessentene bak
IT Fornebu Technoport.
Disse medlemmer ser det positive
i at Norge er et av verdens ledende land når det gjelder
bruk av IT og understreker de muligheter for videre utvikling dette
innebærer. Andelen nordmenn med tilgang til internett øker
stadig. Ifølge måling fra Norsk Gallup hadde pr.
januar 2000 nær 2,2 millioner nordmenn over 13 år
tilgang til internett enten hjemme, på jobb eller andre
steder. Ifølge Norsk Gallup kan opp til 4 av 5 bedrifter
med mer enn 5 ansatte være tilknyttet internett i løpet
av året. Den årlige Information Society Index
fra IDC/World Times-indeksen rangerer 55 land etter hvor
gode de er til å ta i bruk og utnytte fordelene av informasjonsteknologi.
I oversikten fra februar 2000 rangeres Sverige som verdens ledende
i informasjonsøkonomi. USA og Finland kommer på de
neste plassene, mens Norge rangeres på 4. plass foran Danmark. Disse
medlemmer påpeker at IT-næringen allerede
har en sentral plass i norsk økonomi. Både fordi
sektoren representerer en stor del av bruttonasjonal- produktet,
og fordi IT i stadig større grad integreres i annen næringsvirksomhet.
Et IT- og kunnskapssenter på Fornebu vil derfor være
et av mange sterke sentre i Norge hvor det skjer næringsutvikling,
forskning og innovasjonsvirksomhet. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til tall fra SSB som viser at den totale IT-næringen
hadde en omsetning på ca. 160 mrd. kroner i 1998. Omsetningsmessig
er IT-næringen derfor på nivå med den
norske petroleumssektoren.
Disse medlemmer vil understreke
at for et IT- og kunnskapssenter er det arealene til næringsvirksomhet,
inkubator, utdanning og forskning som er det avgjørende. Disse
medlemmer slår fast at arealene til boligformål
ikke vil påvirke hva som er kritisk masse eller et ambisiøst
opplegg for IT-senteret. Disse medlemmer er heller
ikke kjent med andre eksempler internasjonalt på at staten
involverer seg i boligbygging i forbindelse med utvikling av IT-
og kunnskapssentre. Det er ikke dokumentert behov for et IT- og
kunnskapssenter som er større enn 316 dekar mht. faglig
innhold, oppnåelse av kritisk masse og internasjonal oppmerksomhet. Disse
medlemmer viser til Spjøtvoll-rapporten som dokumenterer
at det ikke er behov for mer enn 270 dekar for å ivareta
bl.a. de faglige behovene i tilknytning til et slikt senter. Disse
medlemmer påpeker at innenfor samme areal på 316
dekar foreslår Nettverk Fornebu et større areal
til næringsvirksomhet enn IT Fornebu Technoport. Selv om
man legger IT Fornebu Technoports maksimumløsning (605
dekar) til grunn er ikke forskjellene betydelige mellom interessentene. Disse medlemmer kan
utfra en næringspolitisk vurdering ikke anse de arealmessige
forskjellene mellom interessentene som vesentlig, heller ikke for å oppnå kritisk masse. Disse
medlemmer understreker at det er kunnskapsintensiv virksomhet
hvor IT er et viktig element som skal etableres, ikke alle andre
typer virksomheter. Disse medlemmer mener at Nettverk
Fornebu har vist at de kan makte å etablere et faglig godt senter
innenfor 316 dekar, og viser til at dette konseptet støttes
både av de "IT-faglige" representantene i forhandlingsdelegasjonen
samt av Regjeringens referansegruppe. Disse medlemmer er
opptatt av at IT Fornebu Technoport har behov for betydelig mer
kapital enn Nettverk Fornebu uten at de i særlig grad klarer å konkretisere
det fremtidige innholdet i senteret, og i det vesentlige bare kan
vise til uforpliktende intensjonsavtaler. Disse medlemmer viser
til forhandlingsdelegasjonen som peker på at IT Fornebu
Technoport er "overraskende svake" mht. økonomiske forhold.
Det er også påvist at dette konseptet fremstår med
en stadig dårligere nåverdi jo mer arealer som
legges inn. Fornebu Technoports konsept viser en negativ nåverdi
på - 9 mill. kroner for 316 dekar og - 127 mill. kroner
for 605 dekar, mens Nettverk Fornebu har en positiv nåverdi
på 38 mill. kroner for sitt konsept på 316 dekar. Disse
medlemmer mener derfor det har vært riktig av Regjeringen å legge
vesentlig vekt på bl.a. risiko og økonomi for
prosjektet i valg av interessent.
Disse medlemmer viser til at
IT Fornebu Technoports organisasjonsstruktur fremstår som
uheldig og uklar. Konseptet består av et stort eiendomsselskap
og et lite visjonsselskap, som helt og fullt er avhengig av eiendomsselskapet,
både økonomisk og beslutningsmessig. Selskapene
har til dels forskjellige eiere. Ved uenighet vil eiendomsselskapet
ha avgjørende myndighet. Det eksisterer heller ikke noen
formelle forbindelses- og kommandolinjer mellom eiendomsselskapet
og visjonsselskapet utenom en oppsigelig samarbeidsavtale. Som det
fremgår av Due diligence-rapporten av 17. januar 2000 pkt.
1.7, foreligger det aksjonæravtaler for både IT
Fornebu AS og IT Fornebu Eiendom AS som det ikke er gitt innsyn
i. Av samme rapport pkt. 2.1 fremgår det at IT Fornebu
Technoport har avtaler om å betale Norsk Investorforum
for tidligere utførte tjenester. Disse medlemmer mener
begge de to forholdene det her dreier seg om er betenkelige.
Disse medlemmer påpeker
også at det økonomiske bidrag Stortinget legger
inn på Fornebu må ses i forhold til det staten
satser på andre forsknings- og nyskapningsmiljøer
i landet. Det er ikke ønskelig med en forfordeling av Fornebu
i forhold til alle andre slike miljøer i landet.
Disse medlemmer har ikke på noe
tidspunkt i prosessen mottatt informasjon fra interessentene med ønske
om å erverve område 5.1 på Fornebu og
stiller seg derfor uforstående til at dette området
skal inkluderes i kunnskapssenteret.
Disse medlemmer har forståelse
for at visjonsinteressene i Nettverk Fornebu er underordnet et forretningsmessig
avkastningskrav, og viser samtidig til at flertallet av interessentene
i IT Fornebu AS er aksjeselskaper hvor flere av de er børsnoterte
med klare økonomiske hensyn som må ivaretas. Disse
medlemmer kan derfor ikke se noen reell forskjell mellom
interessentene på dette området.
Disse medlemmer understreker
at den tid som har gått med i prosessen frem til valg av
interessent har vært nødvendig for å sikre
en demokratisk og forsvarlig behandling av saken. Det har vært
av avgjørende betydning å få til et tilstrekkelig
beslutningsgrunnlag og nødvendig konkurranse mellom ulike
miljøer. Disse medlemmer mener det er en
forutsetning å gi Stortinget det nødvendige beslutningsgrunnlag
og en reell valgmulighet.
Disse medlemmer viser også til
at Regjeringen i tråd med Stortingets forutsetninger har åpnet
for at arealer (i størrelsesorden 190 dekar) ut over 316
dekar kan erverves av private interessenter, for senere å bli lagt
inn i det felles selskapet.
Disse medlemmer understreker
at Regjeringen har vurdert en rekke sider ved de to konseptene. Næringsutvikling,
inkubatorfunksjonen, den regionale dimensjonen, økonomi,
arealforutsetninger, organisering, forskning og utdanning er vurdert
nøye på lik linje med andre viktige faktorer som
organisering og statlig innflytelse. Disse medlemmer mener
at interessentenes manglende konkretisering av senterets innhold
og den marginale økonomien i begge konseptene, gir god
grunn for å legge vekt på momenter som egnet organisering,
innflytelse, økonomi og risiko for prosjektet.
Disse medlemmer mener at de spørsmål
som er omhandlet i stortingsflertallets forslag til vedtak punkt II,
naturlig hører inn under Regjeringens ansvarsområde
for organiseringen av statens interesser i IT- og kunnskapssenteret
og for organiseringen av SIVA.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«1. Stortinget samtykker
i at staten ved Arbeids- og administrasjonsdepartementet v/Statsbygg
inngår avtale med Nettverk Fornebu AS om etablering av et
IT- og kunnskapssenter på Fornebu.
2. Stortinget ber Regjeringen sørge
for en formålstjenlig organisering av statens eierinteresser
i IT- og kunnskapssenteret på Fornebu.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at spørsmålet om etableringen av et IT-senter
på Fornebu har vært behandlet av Stortinget en
rekke ganger. Siden behandlingen av St.meld. nr. 38 (1997-1998)
om IT-kompetanse i et regionalt perspektiv har det vært klart
at det er bred politisk enighet om å etablere et IKT-senter
på Fornebu. Et kunnskapssenter som bygger på et
frivillig samspill mellom IKT-basert, nyskapingsorientert næringsliv
og forsknings- og utdanningsmiljøer kan gi betydelige
positive ringvirkninger for utviklingen av IKT-næringen
i Norge.
Disse medlemmer peker på at
endringstakten i næringslivet er i ferd med å øke.
Nye bedrifter vil etableres og gamle avvikles i et høyere
tempo enn tidligere. Den raske fremveksten av ny informasjons- og kunnskapsteknologi
er en viktig årsak til den økende forandringstakten. Disse
medlemmer har merket seg at en rapport utarbeidet for Forum
for økt verdiskaping i 1999 anslo at 85 pst. av norske
bedrifter i 2020 ennå ikke er etablert. Hovedutfordringen
i næringspolitikken blir derfor å øke
tilveksten av ny næringsvirksomhet. Skal norsk næringsliv
lykkes i fremtiden må rammebetingelsene og de næringspolitiske
virkemidlene utformes for å gjøre Norge til et
attraktivt område for investeringer, og utvikling av nye
ideer og virksomheter. Utviklingen gir store utfordringer, men byr
også på store muligheter for land som evner å utvikle
kompetanse og et klima for nyskaping og entreprenørskap.
Disse medlemmer mener Regjeringens
politikk er utilstrekkelig til å møte denne utviklingen.
Næringspolitikken bidrar i stor grad til å sementere
eksisterende næringsstrukturer fremfor å stimulere
til fremtidig vekst og nyskaping. Disse medlemmer mener en
omfattende omlegging av næringspolitikken er nødvendig
for å realisere Høyres visjon om et skapende og forandringsorientert
Norge. Konkurransedyktige rammebetingelser, høyt utdannet
arbeidskraft og økt forskningsinnsats er sentrale
forutsetninger for å virkeliggjøre denne visjonen.
Et IT- og kunnskapssenter kan være et positivt virkemiddel,
men er underordnet disse grunnleggende forutsetningene for et vekstkraftig norsk
næringsliv.
Den store forandringstakten innenfor IKT-næringen tilsier
imidlertid at også myndighetene er i stand til å fatte
raske beslutninger. Disse medlemmer konstaterer
at flertallet, bestående av Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet
gjennom sitt ønske om å detaljstyre Regjeringens
arbeid med å legge til rette for et IT-senter på Fornebu
har bidratt til at denne prosessen har blitt betydelig forsinket. Disse
medlemmer viser til at dersom Høyres gjentatte
forslag i Innst. S. nr. 232 (1997-1998), Innst. S. nr. 99 (1998-1999),
Innst. S. nr. 199 (1998-1999), Innst. S. nr. 244 (1998-1999) og Innst.
S. nr. 8 (1999-2000) hadde blitt vedtatt, kunne IT-senteret med
stor sannsynlighet allerede vært en realitet. Flertallets
tilbakevendende behov for å justere prosessen underveis
har medført utsettelser som kan ha ført til at
betydelige nyskapings- og utviklingsmuligheter har gått
tapt.
Disse medlemmer er kritiske til
flertallets ønske om å detaljstyre utviklingen
av IT-senteret og næringsvirksomheten på Fornebu.
Flertallet har lagt til grunn et konsept som innebærer
en sterk sentralisering av beslutningene. Disse medlemmer mener
denne tilnærmingen vitner om en manglende forståelse
for dynamikken i næringslivet og særlig for hvordan
kunnskaps- og nyskapingsbedrifter utvikles. Dynamiske, innovative
næringsmiljøer skapes sjelden innenfor sentraliserte,
statskontrollerte institusjoner, men snarere i et uformelt samspill
mellom kreative enkeltmennesker, bedrifter, forsknings- og utviklingsmiljøer.
All erfaring tilsier at kompetansebaserte, kreative miljøer trives
best innenfor fleksible organisatoriske rammer, og lett blir hemmet
av fastlåste organisasjonsstrukturer. Disse medlemmer mener
derfor IT- og kunnskapssenteret på Fornebu må finne
sin form i et likeverdig og frivillig samarbeid mellom næringslivet
og forskings- og utdanningsinstitusjonene som etablerer seg på Fornebu.
Disse medlemmer mener man best
legger til rette for et konkurransedyktig og vekstkraftig næringsmiljø på Fornebu
i Norge ved å selge statens eiendommer til høystbydende
med en generell IT-føring på bruken av eiendommene.
En slik fremgangsmåte sikrer at bedriftene som etablerer
seg på Fornebu også er dem som har størst
tro på visjonen om et IT- og kunnskapssenter. Konkurransedyktige
næringsmiljøer har best vekstvilkår når
bedriftsetableringene skjer på forretningsmessige vilkår
og utfra bedriftenes egen teknologiske innsikt og markedskunnskap.
Statens oppgave bør være å legge til
rette for at eksisterende utdanningsinstitusjoner frivillig kan
etablere seg på Fornebu og samarbeide med næringslivet
der. I tillegg bør staten bidra til etableringen av et
knoppskytingsmiljø eller såkalt inkubatorvirksomhet
som kan bistå enkeltmennesker og nyskapingsbedrifter i
den kritiske idé- og utviklingsfasen. På denne
bakgrunn avviser disse medlemmer begge de fremforhandlede
avtalene.
Disse medlemmer mener i stedet
en tredelt offentlig innsats i tråd med Regjeringens anbefaling
i St.meld. nr. 13 (1998-1999) vil bidra til at det etableres et
vekstkraftig IT- og kunnskapssenter på Fornebu. Disse
medlemmer vil samtidig understreke at næringslivsetableringer
er og blir forutsetningen for å utvikle et miljø preget
av innovasjon og nyetableringer. Det er også viktig å utnytte
senteret som en arena for utdanning og forskning, noe som kan gi
positive synergier både til næringsliv og universiteter
og høyskoler. Disse medlemmer er kjent med
at Norges største IT-virksomhet, Telenor, er i ferd med å samle store
deler av sin virksomhet i Oslo-området til Fornebu. Telenors
etablering blir et viktig trekkplaster for å få andre
IT-relaterte virksomheter til å etablere seg på Fornebu.
Gjennom inkubatorvirksomheten er det et mål at små-
og nyetablerte bedrifter hjelpes fram og knyttes opp til de større
virksomhetene samt forsknings- og utdanningsvirksomheten
som lokaliseres til området. Senteret bør være
et knutepunkt innenfor produksjon og anvendelse av informasjonsteknologi
med nettverk til miljøer både nasjonalt og internasjonalt.
For å realisere IKT-senteret på Fornebu
fremsettes følgende forslag:
«1. Det legges til rette
for utdannings- og forskningsaktivitet i Terminalbygget. Dette må imidlertid skje
i tråd med de etablerte utdanningsinstitusjonenes egne ønsker
og planer. Aktiviteten legges til Terminalbygget. Arealbehovet vurderes
til ca. 8 000 m2.
2. Ca. 200 dekar av de statlige eiendommene
som er regulert til næringsformål, inklusiv grunnen
under Terminalbygget, selges med IT-føringer. Resterende
statlige eiendommer som ikke skal være naturreservater,
grønne områder, offentlige veier m.m., selges
uten bindinger til høyest mulig pris. Videre selges arealene
i Terminalbygget, eksklusiv 8 000 m2 til
forsknings- og utdanningsformål, med IT-føringer
til høyest mulig pris.
3. Staten skal bidra til etablering av
inkubatoraktivitet hvor det samarbeides mellom bedrifter, utdannings-
og forskningsinstitusjoner og det statlige virkemiddelapparatet.
Aktiviteten legges til Terminalbygget.»
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre:
Forslag 1
1. Stortinget samtykker
i at staten ved Arbeids- og administrasjonsdepartementet v/Statsbygg
inngår avtale med Nettverk Fornebu AS om etablering av et
IT- og kunnskapssenter på Fornebu.
2. Stortinget ber Regjeringen sørge
for en formålstjenlig organisering av statens eierinteresser
i IT- og kunnskapssenteret på Fornebu.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
1. Det legges til rette
for utdannings- og forskningsaktivitet i Terminalbygget. Dette må imidlertid skje
i tråd med de etablerte utdanningsinstitusjonenes egne ønsker
og planer. Aktiviteten legges til Terminalbygget. Arealbehovet vurderes
til ca. 8 000 m2.
2. Ca. 200 dekar av de statlige eiendommene
som er regulert til næringsformål, inklusiv grunnen
under Terminalbygget, selges med IT-føringer. Resterende
statlige eiendommer som ikke skal være naturreservater,
grønne områder, offentlige veier m.m., selges
uten bindinger til høyest mulig pris. Videre selges arealene
i Terminalbygget, eksklusiv 8 000 m2 til
forsknings- og utdanningsformål, med IT-føringer
til høyest mulig pris.
3. Staten skal bidra til etablering av
inkubatoraktivitet hvor det samarbeides mellom bedrifter, utdannings-
og forskningsinstitusjoner og det statlige virkemiddelapparatet.
Aktiviteten legges til Terminalbygget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknad, viser til proposisjonen og råder Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at staten ved Arbeids-
og administrasjonsdepartementet ved Statsbygg inngår avtaler
med IT Fornebu Technoport om etablering av et IT- og kunnskapssenter
på Fornebu. Avtaler som skal inngås er hovedavtale
(med vedlegg) og kjøpsavtale (med vedlegg) mellom staten
og IT Fornebu Technoport i henhold til St.prp. nr. 35 (1999-2000)
vedlegg 1 og 2.
II
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at SIVA blir det organet som skal ivareta statens interesser i IT-
og kunnskapssenteret.
III
Stortinget ber Regjeringen senest i budsjettproposisjonen
for 2001 gi en redegjørelse om fremdriften i etableringen
av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu.
I forbindelse med Næringskomiteens
behandling av St.prp. nr. 35 (1999-2000) Sluttforhandlinger
om etablering av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu.
Valg av statens samarbeidspartner, sendte komiteen den 18.01.00
et brev med 11 spørsmål. Regjeringen ble også anmodet
om å legge frem dokumentasjon.
Vedlagt følger dokumentene fra Forhandlingsdelegasjonen
komiteen ba om; brev av 22.08.99 (merk ikke 23.08.99) med anbefalinger,
rapport av 27.08.99 fra fase 1, brev av 15.09.99 med anbefalinger
etter oppdaterte tilbud og brev av 29.09.99 med anbefalt forhandlingsopplegg.
I tillegg til dokumentene komiteen etterspurte vedlegges Forhandlingsdelegasjonens anbefaling
av 21.09.99, brev av 21.01.00 fra Statsbygg med økonomisk
og juridisk gjennomgang (due diligence) av IT Fornebu AS, IT Fornebu
Eiendom AS og Nettverk Fornebu AS, og brev av 28.01.00 fra IT Fornebu
Technoport vedr. den økonomiske og juridiske gjennomgangen.
Under følger svar på komiteens
spørsmål.
Det understrekes at KDP2s fordeling på bolig
og næring kun kan regnes som en illustrasjon. Det som kan
utbygges på de enkelte tomter vil bli avgjort ved senere
regulering av området. Det er under utarbeidelsen av reguleringsplanene
at den endelige fordelingen mellom bolig- og næringsformål
vil bli fastlagt. Staten ved Statsbygg har prøvd å påvirke
Bærum kommune som reguleringsmyndighet til å øke
utnyttelsen av Fornebu-området. Fornebu er ett av få bebyggbare
områder for boliger i Oslos nærhet, og økt
boligbygging på Fornebu er viktig på bakgrunn
av boligsituasjonen i hovedstadsregionen. Statsbygg vil derfor søke å påvirke
i den retningen i reguleringsprosessen. Takstkommisjonen for Fornebu
har bemerket at de mener det er lagt opp til lav utnyttelse av Fornebu
i KDP2.
Den overordnede ambisjonen til IT Fornebu Technoport
(ITFT) er erverv av 505 dekar bebyggbart areal (605 dekar bruttoareal).
På dette arealet ønskes det utbygget 190.000 m2 næring (herunder forskning, undervisning
og inkubator) og 140.000 m2 bolig. Dette innebærer
en utbygging utover det som rommes innenfor 316 dekar på hhv.
ytterligere 70.000 m2 næring
og ytterligere 90.000 m2 bolig hvis man legger KDP2-illustrasjonen
til grunn for fordelingen. Konkret for de 316 dekar er det ingen
avtalemessige bindinger til endelig fordeling mellom bolig og næring.
ITFT har imidlertid fremlagt en plan som tilsier en utbygging av det
her aktuelle området i henhold til Bærum kommunes
illustrasjon (Vedlegg 4 til Hovedavtalen).
Det er i avtaleverket med Nettverk Fornebu (NF) ingen
avtalemessige bindinger til endelig fordeling mellom bolig og næring
innenfor det aktuelle utbyggingsområdet (316 dekar). NF
har imidlertid under forhandlingene illustrert sine målsetninger
for utbyggingen gitt flere mulige forutsetninger vedrørende
endelig utnyttelse. Et grunnleggende utgangspunkt for hele området
(316 dekar – alternativ 2) har blitt illustrert med en
utbygging på ca 23.000 m2 bolig,
25.000 m2 forskning/inkubator/utdanning
og 125.000 m2 næring. NF ligger
på KDP2-nivå når det gjelder rammetallene, men
har noe mindre til bolig og noe mer til næring (inkl. inkubator/forskning/utdanning)
enn det Bærum har angitt i sine illustrasjoner for det
aktuelle området.
Regjeringen har vurdert interessentenes egenkapital i
sammenheng med det samlede kapitalbehovet en mener er nødvendig
for å realisere et faglig godt IT- og kunnskapssenter.
I de fremforhandlede kontraktene har Regjeringen lagt vekt på interessentenes
samlede kapitalbidrag til utviklingen av IT- og kunnskapssenteret. Regjeringen
har i den sammenheng vektlagt at eiersiden bak Nettverk Fornebu
bidrar med vesentlig mer kapital til FoU-virksomheten i IT- og kunnskapssenteret
enn eiersiden bak IT Fornebu Technoport.
Regjeringen anser at eiersiden bak begge interessentene
representerer ressurssterke miljøer som har nødvendig
faglig kompetanse og økonomisk evne til å etablere
et IT- og kunnskapssenter på Fornebu i samsvar med sine
planer. De to konkurrerende prosjektene er av Regjeringen vurdert
på bakgrunn av de fremlagte planer, og slik disse har blitt
nærmere belyst under forhandlingene og i avtalene. I vurderingen
av prosjektene har Regjeringen lagt vekt på at usikkerheten
og risikoen er relativt høy for begge tilbudene, men at både
usikkerhet og risiko fremstår som lavere i konseptet til
Nettverk Fornebu. Risikoen med konseptet til IT Fornebu Technoport
er illustrert ved at nåverdien blir dårligere
jo større arealer senteret skal omfatte (-9,5 mill. kroner
for 316 dekar, og -127 mill. kroner for 605 dekar). Nåverdien
i konseptet til Nettverk Fornebu er positiv (38 mill. kroner).
I forhandlingene med interessentene har Regjeringen lagt
til grunn at staten skal gå inn med 260 mill. kroner i
egenkapital til IT- og kunnskapssenteret på Fornebu i 2000,
jfr. St.prp. nr. 1 (1999-2000), kap 946, post 90. Dette bidraget
er uavhengig av hvilken interessent som utpekes som statens private
samarbeidspartner. I fremforhandlet hovedavtale med IT Fornebu AS
er det i tillegg gitt uttrykk for en intensjon om at staten skal
delta i ytterligere en kapitalutvidelse i visjons- og eiendomsselskapet
innen utløpet av første halvår 2001,
dersom dette er nødvendig. Det er i avtalen tatt forbehold
om Stortingets samtykke til eventuell statlig deltakelse i en slik
kapitalutvidelse. Regjeringen har vært opptatt av å ivareta
statens økonomiske interesser samt de faglige funksjonene
i senteret. Det har derfor vært en primær oppgave
for Regjeringen å sørge for at staten bevarer nødvendig
styring i de organer som er viktig for den faglige utviklingen av
IT- og kunnskapssenteret. Regjeringen har lagt vekt på at
det ikke skal brukes mer kapital og større ressurser enn
nødvendig for å utvikle et faglig godt IT- og
kunnskapssenter. Regjeringen har vært opptatt av å bidra
til et godt IT- og kunnskapssenter gjennom et positivt samspill
mellom utdanning, forskning, inkubatorvirksomhet og næringsliv.
Etter Regjeringens vurdering er det ikke naturlig at staten aktivt
bidrar til boligbygging på en av landets mest attraktive
tomter. En stor boligandel er ingen forutsetning for et faglig godt
senter, og kan medføre at fokus tas bort fra hovedideen
med IT- og kunnskapssenteret.
Regjeringen har lagt til grunn at statens bidrag
til egenkapitalen i IT- og kunnskapssenteret skal være 260
mill kroner. Staten vil med et slikt innskudd oppnå en
eierandel på om lag 45 pst. i Nettverk Fornebu AS og minst
66,7 pst. i FU Fornebu AS. Statens eksakte eierandel i Nettverk
Fornebu AS kan først fastslås når størrelsen
på aksjekapitalen for FU Fornebu AS er bestemt. Statens
eierskap i FU Fornebu AS vil skje gjennom eksisterende utdannings-
og forskningsinstitusjoner.
Regjeringen har lagt vekt på at staten
skal ha langsiktig kontroll i de såkalte policy-skapende
organer i IT- og kunnskapssenteret. Dette mener Regjeringen å ha oppnådd
i avtalen med Nettverk Fornebu, og det er i den sammenheng ikke
avgjørende om eierandelen i Nettverk Fornebu AS er om lag
45 pst. eller 50 pst.
I tillegg til statens eierandel har Regjeringen
i sin vurdering av statens innflytelse lagt betydelig vekt på organiseringen
av senteret på Fornebu. Regjeringen mener organiseringen
til Nettverk Fornebu gir staten den nødvendige innflytelse,
noe som ikke er tilfelle med organiseringen til IT Fornebu Technoport.
I tillegg er også statens langsiktige innflytelse i utviklingen
av senteret tillagt vekt.
Organisasjonsstrukturen i Nettverk Fornebu er
enkel, ettersom fast eiendom og forvaltning av visjonen er lagt til
ett selskap, Nettverk Fornebu AS. Dette betyr at det er ett styre
som skal forvalte både fast eiendom og visjonsutviklingen.
Staten har gjennom krav til utforming av vedtekter og inngåelse
av aksjonæravtale fått betydelig innflytelse i
Nettverk Fornebu AS. Innflytelsen er sikret ved at staten er gitt
vetorett for beslutninger som fattes av selskapets generalforsamling
som har betydning for forvaltning av visjonen, samt for alle vedtektsendringer.
For så vidt gjelder styrets beslutninger, er staten sikret
avgjørende innflytelse ved at staten både i henhold
til vedtekter og aksjonæravtale er gitt rett til å utpeke
styrerepresentanter i forhold til eierandelen, og ved at disse gis
en de facto vetorett, ettersom det i vedtektene settes krav til
enstemmighet for enkelte viktige styrebeslutninger. Staten er gjennom
de vedtektsfestede bestemmelsene om enstemmighet for visse styrebeslutninger
også sikret innflytelse over beslutninger som fattes i
Nettverk Fornebu AS vedrørende datterselskapet Drift Fornebu
AS, og andre selskaper som Nettverk Fornebu AS eier større
eierandeler i.
For IT Fornebu Technoport er organiseringen
basert på en todeling av funksjonene, ved at ett selskap
dedikeres til visjonen og utviklingen av denne (IT Fornebu AS),
mens ett selskap tar seg av eiendomsutvikling (IT Fornebu Eiendom
AS). Visjons- og eiendomsselskapet har forskjellig eierstruktur,
og forholdet mellom selskapene er regulert i en egen samarbeidsavtale
som imidlertid er oppsigelig i 2029. Rent organisatorisk er det
m.a.o. ingen formelle bånd mellom visjons- og eiendomsselskapet
ut over samarbeidsavtalen.
Ut over de alminnelige beføyelser staten
har som aksjeeier, har staten begrensede særlige rettigheter
i form av innflytelse over IT Fornebu AS, og enda mindre innflytelse
i IT Fornebu Eiendom AS. Staten er sikret innflytelse over visjonsselskapet,
IT Fornebu AS, gjennom den statlige eierandelen på 33,4
pst. Denne medfører at staten i henhold til aksjelovens
bestemmelser kan hindre vedtektsendringer, herunder endringer i bestemmelsene
om det vedtektsfestede formålet, som knytter selskapets
virksomhet til visjonen. For eiendomsselskapet, IT Fornebu Eiendom
AS, er ikke staten gitt særlige rettigheter. Staten vil
i utgangspunktet eie mer enn 33,4 pst. av selskapets aksjer, og
vil da kunne hindre vedtektsendringer i en periode, men vil ikke kunne
hindre vedtak om kapitalforhøyelser, som uten ytterligere
tilskudd fra staten vil vanne ut statens eierandel. Det bemerkes
også at ytterligere kapitalutvidelser er forutsatt av de
private parter for å finansiere det planlagte prosjektet.
Etter en eventuell utvanning slik at den statlige eierandelen faller
under 33,4 pst, vil staten ikke kunne hindre andre vedtektsendringer.
Når det gjelder styrets beslutninger,
er staten ikke sikret avgjørende innflytelse i noen av
selskapene. Staten er sikret rett til å utpeke styremedlemmer
i selskapene, men disse vil være i mindretall. Det bemerkes
at styrets flertall vil forvalte selskapene, og vil herunder ha
fullmakt til å inngå avtaler på selskapets
vegne, herunder for eksempel avtale om endringer av inngåtte avtaler
mellom selskapene. Ettersom forvaltning av avtalen mellom IT Fornebu
AS og IT Fornebu Eiendom AS er av stor betydning for virksomheten
fremover, betyr dette at defineringen av det konkrete innholdet
i avtalen, prioriteringer etc. er overlatt til flertallet i selskapenes
styrer. Staten vil ikke kunne hindre dette, og vil måtte
stole på at også de andre aksjonærene
som er representert i selskapenes styrer har felles syn med staten
på forvaltningen av selskapenes avtaler.
Regjeringen anser organiseringen til Nettverk
Fornebu med et felles selskap for visjon- og eiendomsutvikling som
fordelaktig. Policy-spørsmål er da direkte og
kontinuerlig forankret til eiendomsutviklingen i senteret. En sikrer
dermed en helhetlig utvikling av senteret, og unngår at
den inntektsgivende eiendomsutviklingen frikobles fra visjonen og
policy-utviklingen. At det innad i styret for Nettverk Fornebu AS
kan oppstå motsetninger mellom eiendoms- og visjonsinteresser
kan likevel ikke utelukkes. Regjeringen anser det imidlertid som
en klar fordel at eventuelle motsetninger kan løses av
ett og samme styre. Regjeringen har også lagt vekt på å sikre
statens reelle innflytelse i selskapene (jfr. svar på spørsmål
6). Det er åpenbart at staten gjennom organiseringen til
Nettverk Fornebu, og i kraft av sine eierandeler i Nettverk Fornebu
AS, vil ha betydelig innflytelse når det gjelder å løse
eventuelle konflikter mellom eiendoms- og visjonsinteresser. Staten
vil ikke ha samme innflytelse i modellen til IT Fornebu Technoport.
I eiendomsselskapet IT Fornebu Eiendom AS har staten begrenset innflytelse,
og det fremstår som problematisk at det mindre visjonsselskapet
(IT Fornebu AS) er finansielt avhengig av eiendomsselskapet IT Fornebu
Eiendom AS.
8. IT Fornebu Technoports organisasjonsmodell
forutsetter at IT Fornebu Eiendom AS skal drives etter forretningsmessige
prinsipper, mens avtaleutkastet tier om hva som skal gjelde for
IT Fornebu AS. Hvordan skal IT Fornebu AS finansieres og drives
for å kunne reise nødvendig kapital for de ikke-lønnsomme
deler av utviklingen av kunnskapsmiljøet?
IT Fornebu AS skal ha det overordnede ansvar
for forvaltning og utvikling av Visjonen, og skal påse
at all virksomhet i IT-, kunnskaps- og innovasjonssenteret drives
innen Visjonens rammer (Hovedavtalen pkt. 2.2). Hvordan dette organiseres
i praksis, herunder hvordan det finansieres, vil avhenge av utviklingen fremover.
Det er imidlertid i Hovedavtalen angitt noen
konkrete rettigheter og forpliktelser som vil påvirke IT Fornebu
AS’ driftssituasjon.
– 3.3: Partene
har felles intensjon om at selskapene løpende skal tilføres
nødvendig egenkapital, dog uten at det ligger bindende
forpliktelser til dette.
– 3.4: IT Fornebu AS og IT Fornebu
Eiendom AS skal drives etter vanlige forretningsmessige prinsipper.
– 4.2.2: Staten skal delta i en
kapitalutvidelse i selskapet, slik at staten etter tegningen eier
33,4 % av selskapet. Størrelsen på statens
innskudd vil avhenge av verdsettelsen av IT Fornebu AS.
– 4.2.3: Intensjon om at staten
innen utløpet av første halvår 2001 skal
delta i en ytterligere kapitalutvidelse, dog uten at det ligger
en bindende forpliktelse til dette.
– 4.2.6: Under forutsetning av
at IT Fornebu Technoport velges som statens samarbeidspartner har KLP
Eiendom AS forpliktet seg til ved en kapitalutvidelse i selskapet å gå inn
i IT Fornebu AS tilsvarende en eierandel på 10 % av
aksjene før statens inntreden. Etter den underliggende
avtale mellom KLP/Forskningsparken og ITF/ITFE
vil dette gjøres dels ved å skyte inn verdien
av visjonen til KLP/Forskningsparken og dels gjennom kapitalinnskudd
(800.000 kroner).
– 5.6.2: IT Fornebu Eiendom AS
skal over 10 år overføre 180 mill. kroner til
IT Fornebu AS som bidrag til dekning av IT Fornebu AS’ utgifter. Beløpet
er satt med utgangspunkt i erverv av areal til IT Fornebu Eiendom
AS som gir et utbyggingsvolum på 390.000 m2 BRA.
Beløpet reduseres tilsvarende hvis ervervet av areal, og
følgelig utbyggingspotensialet i forhold til målsetningen reduseres.
– 5.6.3: Tilsvarende skal det
overføres et engangsvederlag fra IT Fornebu Eiendom AS
på 40 mill. kroner hvis målsetningene om erverv
av totalarealet beskrevet i pkt. 1.3.4 oppnås (505 dekar bebyggbart
areal, 605 dekar bruttoareal).
– 8.3: KLP Eiendom AS skal på basis
av avtale mellom partene og i forhold til det areal de erverver, bidra
til finansiering av visjonskostnadene. I avtalen mellom KLP/Forskningsparken
og ITF/ITFE er denne forpliktelsen satt til kr. 50,- pr.
m2 BRA pr. år i 10 år.
Med mindre annet avtales vil dette inngå i de 180 millioner
kroner som er omhandlet ovenfor.
Oppsummert innebærer dette at IT Fornebu
AS i de første 10 årene av sin virksomhet på Fornebu
vil ha løpende tilskudd fra IT Fornebu Eiendom AS og KLP Eiendom
AS som bidrag til dekning av selskapets kostnader.
KLP skal etablere et investeringsfond på 100
mill. kroner for investeringer i IKT-relatert virksomhet (Hovedavtalens
pkt. 9). Fondet er ikke ment å inngå i finansieringen
eller driften av IT Fornebu AS.
Nettverk Fornebu AS skal ha det overordnede
ansvar for å utvikle og realisere Visjonen, og skal påse
at all virksomhet i senteret til enhver tid ligger innenfor rammen
av Visjonen (Hovedavtalen pkt. 6.1.1). Hvordan dette organiseres
i praksis, herunder hvordan den ikke-kommersielle delen av selskapets
oppgaver finansieres, vil avhenge av utviklingen fremover.
Det er imidlertid i Hovedavtalen angitt noen
konkrete rettigheter og forpliktelser som vil påvirke Nettverk
Fornebu AS’ driftssituasjon.
– 6.1.2:
Prosjektets mål og visjon skal bla. realiseres ved å erverve,
eie, utvikle, drive og leie ut den faste eiendommen som skal inngå i
IT- og kunnskapssenteret.
– 6.2: Nettverk Fornebu AS skal
tilføres kapital fra staten og de private parter ved en
kapitalutvidelse i selskapet.
– 6.5: Nettverk Fornebu AS skal
subsidiere husleie for arealer for forsknings-, utdannings- og inkubatorvirksomhet,
samt boliger og hybler for studenter og gjesteforelesere med gjennomsnittlig
NOK 6 mill. pr. år i ti år. Dette vil redusere
overskuddet fra eiendomsdriften i selskapet.
– Utenfor Nettverk Fornebu AS’ økonomi
vil det videre komme direkte tilskudd fra de private eierne bak
Nettverk Fornebu AS som vil bidra til ikke-kommersielle aktiviteter
i senteret. Dette er konkret tilskudd på om lag 45 mill.
kroner til finansiering av institutt for elektronisk distribusjon (Hovedavtalens
pkt. 10) og et engangsbeløp på 25 mill. kroner
som forutsettes brukt til å styrke og finansiere forsknings-
og utdanningsvirksomhet knyttet til Fornebu (Hovedavtalens pkt.
14).
Oppsummert innebærer dette at ikke-kommersiell aktivitet
i selskapet Nettverk Fornebu AS i all hovedsak vil finansieres ved
inntekt fra eiendomsforvaltningen. Utover det som er nevnt ovenfor
ligger det ikke konkrete føringer eller forpliktelser vedrørende
omfanget av slik virksomhet.
De private eierne bak Nettverk Fornebu vil over
en 10 års periode investere 100 mill. kroner til forskning og
utvikling i IKT-sektoren (Hovedavtalens pkt. 13). Investeringene
er ikke ment å inngå i finansieringen eller driften
av Nettverk Fornebu AS.
Regjeringen vurderer sjansen for ytterligere
kapitaltilførsel til utvikling av visjonen som mindre i
konseptet til Nettverk Fornebu enn i konseptet til IT Fornebu Technoport.
Dette skyldes generelt omfanget av og økonomien i konseptene,
og spesielt usikkerheten knyttet til prisen IT Fornebu Technoport
må betale for arealene ut over 316 dekar (i alt ca. 605
dekar).
Regjeringen vil prinsipielt overlate til de
styrende organer i IT- og kunnskapssenteret å avgjøre
om, og eventuelt hvordan, ytterligere kapital må skaffes
til veie.
På bakgrunn av Innst. S. nr. 99 (1998-99)
nedsatte Nærings- og handelsdepartementet et faglig ekspertutvalg
(Spjøtvoll-utvalget) til å vurdere konkrete aktiviteter,
funksjoner og faglig fokusering for et IT- og kunnskapssenter, samt
senterets arealbehov. Utvalget avga rapport 27.03.1999 med anbefalinger
om retningslinjer og krav til etablering av et IT- og kunnskapssenter.
Regjeringen har ikke sett det som hensiktsmessig å gjennomføre økonomiske
analyser før det forelå mer konkrete planer med
hensyn til omfang og konkret innhold i et IT- og kunnskapssenter.
Regjeringen har under forhandlingene lagt stor vekt på å vurdere
både de faglige og økonomiske sidene ved interessentenes planer.
I den sammenheng har Forhandlingsdelegasjonen gjentatte ganger bedt
interessentene om å konkretisere og presisere det fremlagte
materialet om økonomiske størrelser. Det er fra
Regjeringens side satt en rekke krav til interessentene om å legge
frem økonomiske beregninger, analyser knyttet til de fremsatte planene
og nåverdiberegninger basert på flere alternativer.
De planer som ble fremlagt, ble rimelighetsvurdert utfra nøkkeltall
for byggekostnader, leieinntekter, finansiering m.v. Begge interessentenes
planer synes å ligge innenfor det sannsynlige, selv om økonomien
i prosjektene er svak. En grundig prosjektvurdering vil først
kunne gjøres når endelige utbyggingsplaner og utnyttelsesgrad
er fastlagt.
Det har i forhandlingsprosessen vært
vanskelig å fremskaffe omfattende og presis dokumentasjon
fra interessentene. Det har bl.a. ikke vært mulig å få full tilgang
til de økonomiske modellene IT Fornebu Technoport har lagt
til grunn for sine analyser, noe som har gjort det problematisk å kontrollere
interessentens beregninger og analyser.
Jeg viser til Næringskomiteens brev
datert 9. februar 2000 vedrørende spørsmål
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr 35 (1999-2000) Sluttforhandlinger om
etablering av et IT- og kunnskapssenter på Fornebu - Valg
av statens samarbeidspartner.
1.
Stortinget forutsatte at salgsinntektene ved salg av Fornebu skulle
brukes til delfinansiering ved bygging av ny hovedflyplass, jfr.
Innst.S.nr.1 (1992-93) og St.prp.nr.1 (1994-95). Stortinget ble
av daværende samferdselsminister opplyst om at salgsanslaget
like godt kunne bli høyere som lavere.
Kan statsråden
opplyse om hva som vil bli samlet salgssum for de arealer som var
anslått å skulle innbringe 2,3 milliarder?
Det er ikke mulig å fastslå nøyaktig
hva de samlede inntekter fra salg av statlig eiendommer på Fornebu
vil bli. Hovedsakelig skyldes det at statens gjenværende områder
på Storøya, Hundsund, Lilleøya og Fornebu Nord
ennå ikke er solgt og heller ikke er taksert. Jeg kan imidlertid
gi komiteen en oversikt over hvilke eiendommer som hittil er solgt.
Solgte
eiendommer pr. 10.02.2000 | Inntekt |
Telenor | 471 mill. kroner |
Norske Skog | 35 mill. kroner |
SAS-hotellet | 74.8 mill. kroner |
Langoddvillaen | 7 mill. kroner |
Sum
gjennomførte salg | 587.8
mill. kroner |
I 2000 er det budsjettert med salgsinntekter
på 710,2 mill. kroner for salg av statlige eiendommer på Fornebu,
hvorav 668,2 mill. kroner er inntekter fra arealer til IT- og kunnskapssenteret.
I de budsjetterte salgsinntektene fra området til IT- og
kunnskapssenteret er det ikke innberegnet en prisreduksjon på 5% som
følge av IT-føringen, jfr takstrapporten datert
13.08.99. Denne prisreduksjonen er imidlertid lagt inn i kontraktene
med begge interessentene. I tillegg er også Fornebu hovedgård
og Villa Hareløkken budsjettert solgt i 2000.
Det gjøres oppmerksom på at
staten vil pådra seg utgifter i forbindelse med innløsning
av SAS’ rettigheter i Koksa og kjøp av 62,3 dekar
fra Oslo kommune. Det er i budsjettet for 2000 avsatt 242,5 mill.
kroner, i henhold til takst, til dette formålet. Denne
summen må økes noe som følge av at den
endelig avtalte kjøpesum i avtalen med Oslo kommune ligger
3,5 mill. kroner over takst. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med dette i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2000.
Bærum kommune har forutsatt at grunneierne
skal opparbeide teknisk infrastruktur og grøntområder.
Staten vil søke dette arbeidet gjennomført i samarbeid med
Oslo kommune. Total kostnad for infrastruktur programmet er anslått
til 1.650 mill. kroner, fordelt med 45% på staten
og 55% på Oslo kommune. Utgiftene til infrastruktur
er i prinsippet forutsatt dekket inn i prisen ved videresalg av
eiendommene. Det kan likevel ikke utelukkes at grunneierne kan bli
belastet infrastrukturkostnader, fordi det er andre enn grunneierne som
bestemmer vilkårene, og derved pris, kvalitet og omfang
for infrastrukturen. I tillegg kommer kostnader til opprydding av
forurensning, som er beregnet til ca. 80 mill. kroner. For øvrig
vises det til omtalen av disse kostnadene i St.prp.nr.1 (1999-2000)
for Arbeids- og administrasjonsdepartementet, kap. 1582 Utvikling
av Fornebuområdet.
I tillegg til de inntektene som fremgår
av tabellen ovenfor, og det som er budsjettert solgt i 2000, vil
det senere komme inntekter fra salg av eiendommer på Storøya,
Hundsund, Lilleøya og Fornebu Nord. Det er ikke mulig å ha
sikker mening i dag om hva disse inntektene vil bli. Imidlertid
synes det klart at inntekter fra salg av eiendom på Fornebu
vil ligge betraktelig under det opprinnelige anslaget på 2,3
milliarder kroner.
Det er bred enighet om at Stortinget og Odelstinget
i henhold til Grunnloven § 75 f) har rett til å kreve
opplysninger fra Regjeringen, men denne rett kan ikke delegeres
til stortingskomiteene.
Departementet anser Regjeringsadvokatens brev
i denne saken som interne rådgivningsdokumenter/uttalelser,
og som en del av departementets og Regjeringens saksforberedelse.
Av dette følger at Regjeringsadvokatens
brev av 22.11.99 ikke vil bli oversendt til komiteen. Dette er for øvrig
i tråd med vekslende regjeringers tidligere praksis.
I Hovedavtalen med Nettverk Fornebu AS er det bestemt
hva vedtekter og aksjonæravtale med staten materielt skal
inneholde, jfr. pkt. 9.2.1 Vedtekter og pkt. 9.2.2 Aksjonæravtale.
Hovedavtalen med Nettverk Fornebu AS er vedlegg til St.prp. nr.
35 (1999-2000).
4.
Under høyringa den 06.02.00 (07.02.00) blir det stilt spørsmål
om følgjande sitat frå Statsråd Dåvøy
sitt brev til komiteen av 01.02.00 var utan reservasjonar:
"Innflytelsen
er sikret ved at staten er gitt vetorett for beslutninger som fattes
av selskapets generalforsamling som har betydning for forvaltningen
av visjonen, samt for alle vedtektsendringer.»
Fra Nettverk
Fornebu blir det svart:
Nils-Henrik Petterson:
"Ja, det er for så vidt reservasjonsløst. Staten
er gitt innflytelse i to trinn: Man har altså en innflytelse
og vetorett i trinn I, kan man si, som man har ned til dagens nivå,
og så er man sikret fortsatt innflytelse i alle vesentlige
spørsmål ned til 15%. Altså,
så lenge staten har en 15% andel, så vil
de ha innflytelse i alle vesentlige spørsmål,
og de vil ha to styrerepresentanter.»
Er det andre reservasjonar
som ikkje kom fram i Statsrådens sitt brev av 01.02.00?
Som redegjort for i mitt brev av 01.02.00, er
organisasjonstrukturen i Nettverk Fornebu AS enkel, ettersom fast
eiendom og forvaltning av visjonen er lagt til ett og samme selskap.
Det følger da av aksjelovens alminnelige organisatoriske
struktur at det er styret i Nettverk Fornebu AS som innen rammen
av selskapets vedtekter og instrukser fra generalforsamlingen skal forvalte
utviklingen av både visjonen og eiendomsmassen. Hvilke
midler som skal stilles til disposisjon for forvaltning av visjonen,
og eventuelle nødvendige prioriteringer av hensyn til visjonen
kontra eiendomsutvikling, vil det være styret som til enhver
tid må vurdere. Dette til forskjell fra den andre interessenten,
der eiendomsselskapet IT Fornebu Eiendom AS vil være forpliktet
i henhold til avtale med IT Fornebu AS til å overføre
særlige midler til visjonsselskapet for forvaltning av
visjonen.
Statens innflytelse i Nettverk Fornebu AS beror
for det første på den eierandelen staten er forutsatt å ha. Med
en forutsatt eierandel på ca 45%, vil staten etter aksjeloven
kunne hindre forslag i generalforsamlingen som krever to tredjedels
flertall, så som vedtektsendring. I de alminnelige beslutninger
som fattes i generalforsamlingen, vil staten etter eierandelen være
i mindretall. I det fremforhandlede avtaleutkastet er staten gitt
innflytelse i generalforsamlingen ut over det som vil følge
av innflytelse i forhold til eierandelen, ved at staten er gitt
rett til å nedlegge veto mot forslag om vedtektsendringer
og alle beslutninger i generalforsamlingen som har betydning for
forvaltning av visjonen. Denne retten har staten så lenge
den eier minst 25% i selskapet. Dersom statens eierandel
faller under 25%, har staten ikke lenger vetorett mot beslutninger
i generalforsamlingen som har betydning for visjonen. Men vetoretten
mot vedtektsendringer, så som f.eks. selskapets formål,
beholdes til statens eierandel faller under 15%. Da mister
staten også vetoretten mot vedtektsendringer. I avtalen
med Nettverk Fornebu AS er det bestemt at det i aksjonæravtalen
skal inntas bestemmelser om at senere kapitalutvidelser skal gjennomføres
på forretningsmessige premisser. Imidlertid er det ikke
planlagt emisjoner i Nettverk Fornebu AS, og staten kan formelt
sett stemme mot vedtektsendringer som medfører endring
av aksjekapitalen og dermed en utvanning av statens eierposisjon.
For så vidt gjelder innflytelsen i
styret, har staten som omtalt i mitt brev 01.02.00 rett til å peke
ut styrerepresentanter i henhold til eierandelen. Siden de private
interessentene vil ha flertall i selskapet, vil statens representanter
være i mindretall i styret. Det følger imidlertid
av utkastet til avtale med Nettverk Fornebu AS at visse beslutninger
i styret krever enstemmighet. Dette innebærer at alle styremedlemmer,
både statens og de øvrige, har vetorett mot viktige
beslutninger som gjelder utviklingen av eiendomsmassen i tråd
med visjonen. Det er forutsatt at disse bestemmelsene tas inn i
vedtektene for selskapet, slik at de også binder selskapets
organer.
Det følger av den fremforhandlede avtale
at staten i alle fall har rett til å utpeke to styremedlemmer.
Denne retten faller bort dersom statens eierandel blir mindre enn
15%. Statens rett til representasjon i styret i henhold
eierandel består fortsatt.
5.
Under høyringa 06.02.00 (07.02.00) blei det reist spørsmål
ved om tilleggsarealet IT-Fornebu Technoport ønskjer å erverve.
Statsråd Dåvøy svara to gonger at "i
all vesentlighet" er bustadeigedomar.
Ein ber om å få opplyst
forholdet mellom næringsareal og bustadareal i fylgje kommunedelplan
2.
Min henvisning var ment som en understreking
av det faktum at IT-Fornebu Technoports største konsept på 605
dekar innebærer en tilnærmet tredobling av boligarealene
sammenlignet med konseptet på 316 dekar. Når det
gjelder arealene til næring, legger IT Fornebu Technoport
opp til om lag en dobling av disse arealene i konseptet på 605
dekar sammenlignet med konseptet på 316. Den relative andelen
boliger er følgelig vesentlig større i konseptet
på 605 dekar enn i konseptet på 316 dekar.
Forholdet mellom bolig- og næringsarealer
i det tilleggsarealet IT Fornebu Technoport ønsker å erverve, er
ikke fastslått i KDP 2 for alle områdene (jfr.
tabellen under). Det er grunn til å presisere at det kun
er rammetallene som er en formell del av KDP 2. Konkret avgjøres
delingsforholdet ved endelig godkjent reguleringsplan for de konkrete
områdene.
Tabellen nedenfor illustrerer forholdet mellom næring
og boliger (antall arbeidsplasser og boliger) i KDP2 for det tilleggsarealet
(fra 316 til 605 dekar) ITFT ønsker seg.
Område | Formål | BRA | Illustrasjon
iht. KDP 2 |
| | | arbeidsplasser | boliger |
1.2 | bolig/kontor + offentlig /allmennyttig
service og idrettsanlegg | 40.878* | Ikke
illustrert blandingsforhold*** |
1.3 | tilsv. 1.2 | 39.153 | tilsv.
1.2 |
4.2 | bolig | 41.162 | | 412 |
8.6 | allmennyttig
(videregående skole) | 10.319 | 40 | |
8.7 | bolig | 22.683 | | 227 |
8.8 | bolig | 6.751 | | 68 |
8.9 | bolig/kontor (områdesenter) | 21.878** | 438 | 109 |
* I tillegg kommer et areal på 2877
m2 til offentlig/privat service
som ikke er medtatt i beregningen av BRA
** I tillegg kommer et areal
på 12000 m2 til offentlig/privat
service som ikke er medtatt i beregningen av BRA
*** Områdene
1.2 og 1.3 er i illustrasjonen vist som rene næringsområder
(3201 arbeidsplasser), men ble i vedtaket til KDP 2
endret fra ren næring til blandet bruk bolig/næring
Som det fremgår av det vedlagte kartet,
er deler av det tilleggsarealet ITFT ønsker å erverve
(område 1.2 og 1.3) fysisk adskilt fra områdene
som for øvrig er omfattet av IT- og kunnskapssenteret.
(Kartet er ikke vedlagt Innst. S. nr. 124 (1999-2000)).
Oslo, i næringskomiteen, den 2. mars 2000
Morten Lund
leder |
Øystein Hedstrøm
ordfører |
Kjell Opseth
sekretær |