Vedlegg 2: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråd Terje Moe Gustavsen til samferdselskomiteen, datert 28. mars 2000

St. meld. nr. 24 (1999-2000) - vedrørende fast forvalg i mobile nett

Det vises til St. meld nr. 24 (1999-2000) Om tilgang til mobilnett og om innføring av tredje generasjons system for mobilkommunikasjon, hvor fast forvalg i mobile nett skisseres som en mulig måte mobile tjenester kan tilbys på dersom aktøren ikke har eget mobilnett, jf. kapittel 2.3.4. I meldingen vises det til at Post- og teletilsynet har vedtatt at fast forvalg skal innføres i mobile nett i Norge innen 1. november 2000.

Post- og teletilsynets vedtak om innføring av fast forvalg i mobile nett ble fattet 9. september 1998. I vedtaket presiseres det imidlertid at Post- og teletilsynet skal komme tilbake til enkelte forhold som må avklares nærmere før fast forvalg i mobile nett kan innføres. Post- og teletilsynets vedtak følger av gjeldende norsk regulering på telekommunikasjonsområdet.

I EØS regelverket har en holdt mobilsektoren utenfor deler av reguleringen på telekommunikasjonsområdet. Bakgrunnen for dette er at mobilsektoren er blitt vurdert som en nyetablert sektor som en bør vente med å regulere. I Norge, hvor utviklingen i mobilsektoren har ligget foran de fleste land i Europa, har en valgt som hovedregel å regulere fast og mobil likt. Reguleringstiltak skal imidlertid vurderes opp mot formålet med reguleringen.

I EU-kommisjonens meddelelse av 10. november 1999 om forslag til fremtidig regulering på kommunikasjonsområdet, "The 1999 Communications Review", legger Kommisjonen opp til at all informasjonsinfrastruktur i hovedregel skal reguleres likt. Kommisjonen stiller seg imidlertid negativ til pålegg om fast forvalg for mobile nett.

I sin vurdering vektlegger Kommisjonen forskjellene mellom fast og mobil markedene. Den hevder mobilmarkedet er strukturert på en annen måte ved at det er et marked med større grad av konkurranse hvor det eksisterer mer enn en aktør med eget nett og tjenestetilbud. Det er betydelig større muligheter for en mobilkunde å skifte tilbyder enn det er for en kunde i fastnettet. Etter en vurdering hvor fordelene ved å pålegge innføring av fast forvalg balanseres mot ulempene/kostnadene, har Kommisjonen kommet frem til at fast forvalg i mobile nett ikke bør pålegges.

Post- og teletilsynet har gjort Samferdselsdepartementet oppmerksom på at den reguleringen av fast forvalg i mobile nett som det er lagt opp til i Norge ikke vil være sammenfallende med EUs opplegg for fremtidig regulering av fast forvalg i mobile nett. Post- og teletilsynet har videre påpekt at dersom det ikke er ønskelig å innføre pålegg om fast forvalg i mobile nett i Norge bør departementet gjøre en forskriftsendring. Med bakgrunn i usikkerheten knyttet til om det er hensiktsmessig å opprettholde en annen regulering i Norge enn i resten av EØS-området, har Post- og teletilsynet avventet å avklare nærmere forhold knyttet til innføring av fast forvalg i mobile nett. Dette vil kunne innebære at fristen for innføring av fast forvalg i mobile nett innen 1. november 2000 kan bli vanskelig å opprettholde.

Jeg ser behov for å vurdere nærmere hvilke konsekvenser som vil følge av et pålegg om innføring av fast forvalg i mobile nett i Norge, når tilsvarende pålegg sannsynligvis ikke vil bli innført i resten av EØS-området, og om fordelene ved et slikt pålegg kan forventes å overstige ulempene/kostnadene. Med bakgrunn i dette vil det være nødvendig å vurdere om vedtaket av 9. september 1998 om innføring av fast forvalg i mobile nett innen 1. november 2000 bør opprettholdes. Samferdselsdepartementet vil snarest be Post- og teletilsynet om å gjennomføre en slik vurdering.

Jeg vil med dette informere Stortinget om ovennevnte situasjon knyttet til omtalen av fast forvalg i mobile nett i St. meld. nr. 24 (1999-2000), og underrette om at vedtaket av 9. september 1998 om innføring av fast forvalg i mobile nett innen 1. november 2000 vil bli gjenstand for ny vurdering.